Spring naar bijdragen

Moraliteit: absoluut, relatief, objectief, subjectief?


Aanbevolen berichten

57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wbt Jericho ben ik van mening dat het in orde is om je vijanden te doden, zonder dat er sprake is van moord.

Wat in extremo inhoudt dat ik een bijl in je hersens kan planten en daarmee kan wegkomen door te zeggen dat je mijn vijand bent :).  Er ontstaan wel meer problemen als je zo'n benadering kiest. Zo moet je dan opeens Mattheus 7:12 selectief gaan toepassen. Pfff, ingewikkeld allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 383
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja hoor, die is er, ter aanvulling op de wetenschappelijke studie naar de menselijke geest. Bestudeer nauwgezet alle eeuwenoude en wereldwijd verspreide levensbeschouwingen, van katholicisme tot boedd

Je kunt uit elke bewering een woord pikken en dan vragen wat er met dat woord wordt bedoeld. Daar ben ik niet tegen opgewassen. 

Bonhoeffer loochende Jezus niet en was zelfs volkomen bereid zijn leven voor Hem te geven. Wat ik zo vreemd (en ook erg) vind is dat de kritiek op christelijke leiders altijd voortkomt uit eigen geled

24 minuten geleden zei Mullog:

Wat in extremo inhoudt dat ik een bijl in je hersens kan planten en daarmee kan wegkomen door te zeggen dat je mijn vijand bent :).  Er ontstaan wel meer problemen als je zo'n benadering kiest. Zo moet je dan opeens Mattheus 7:12 selectief gaan toepassen. Pfff, ingewikkeld allemaal.

Ik zal met verwachting uitzien naar de jurisprudentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Er ontstaan wel meer problemen als je zo'n benadering kiest. Zo moet je dan opeens Mattheus 7:12 selectief gaan toepassen. Pfff, ingewikkeld allemaal.

Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. (Mat.7:12)

Je zult maar masochist zijn en deze tekst in de praktijk willen brengen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar diegene met de bijl in de hand wel.

Normaal blijkt niet altijd ethisch te zijn.

Wanneer is een specifieke actie ethisch te noemen? De bedoeling van deze vraag is niet om de tegenstelling tussen goede en slechte daden op te roepen maar om onze geaccepteerde alledaagse gewoontes, die door sommigen als ethisch worden aangemerkt, tegen het licht te houden. Veel van wat we doen is wellicht niet als moreel juist aan te merken. Voor het grootste gedeelte handelen we volgens de gangbare normen. Dit ‘normale’ gedrag is vaak nodig om Babylonische spraakverwarringen en andere wanordelijkheden te voorkomen. Toch kan de loutere naleving van gewoonte en sleur niet echt ethisch genoemd worden. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-1-2018 om 10:22 zei Willempie:

De Bijbel raadt ons aan God, onze Schepper, lief te hebben, met geheel ons hart, geheel ons verstand en geheel onze kracht, en onze naasten als onszelf. Jezus leert ons dat onze vijanden eveneens tot onze naasten behoren. De Bijbel leert ons ook dat we anderen net zo dienen te behandelen zoals we zelf graag behandeld willen worden.

Eerst even het vetgedrukte: jij hebt het over je naaste liefhebben en anderen goed behandelen. Ik heb het over welzijn van jezelf en anderen. Ik zie daar in essentie niet veel verschil in. Wat dat betreft pleiten we aardig voor hetzelfde. En daar zijn m.i. goede redenen voor zonder zonder een beroep te doen op de Bijbel of een god. In dat opzicht is het seculier.

Het andere gedeelte gaat over het "liefhebben" van God. Het moge duidelijk zijn dat dat geen onderdeel is van seculiere moraliteit.

Citaat

Dit lijkt me een ijzersterk fundament voor moraal. Het probleem is echter dat we dat niet uit eigen kracht kunnen en daarom vraagt God ons Hem in ons hart binnen te laten zodat Hij ons kan transformeren. Daar is m.i. geen atheïstisch alternatief voor.

Ten eerste vraag ik me af of we dat niet uit eigen kracht zouden kunnen. Dat het soms moeilijk is, eens. Dat we niet perfect zijn, eens, Dat niet iedereen mee zal doen, eens. Maar volgens mij biedt geloof niet per sé een oplossing, anders zou er geen enkele gelovige immoreel handelen. En het lijkt me duidelijk dat dat niet het geval is. 

Het alternatief is rationeel en logisch redeneren. Wellicht niet perfect of absoluut, maar dat claim ik ook niet. Als dat een bezwaar zou zijn, dan zie ik niet in hoe geloof in God dat zou oplossen.

Citaat

Dit alles wil echter niet zeggen dat ongelovigen in hun hart (geweten) ook al niet weten wat goed en kwaad is, daarnaar proberen te handelen en erg aardig en goed kunnen zijn voor anderen. Het wil ook niet zeggen dat gelovigen niet (zwaar) kunnen zondigen. Het feit dat er door overheden morele wetten opgesteld worden, met sancties op het overtreden ervan, vertelt ons echter al dat moraal meer met goede wil dan met kennis heeft te maken.

Ik denk dat het een combinatie is. Weten welke gevolgen bepaalde acties hebben, is kennis. Zonder die kennis kunnen we m.i. niet afwegen wat moreel juist of onjuist is. De wil om moreel te handelen moet natuurlijk ook aanwezig zijn. Wij mensen zijn niet perfect en zullen dus fouten maken. Daar zijn we het over eens lijkt me.

Citaat

Ons hart van steen moet veranderd worden in een hart van vlees. Dat kan een levenslang proces zijn maar is m.i. wel het doel van ons bestaan in deze wereld. Duidelijker kan ik het momenteel even niet zeggen.

Wederom, in essentie zijn we het met elkaar eens. Het belang om elkaar te helpen, om moreel juist te handelen, om het welzijn te bevorderen, delen wij beiden. Daarvoor zijn goede redenen, zonder een beroep op geloof of God te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Appie B:

Wederom, in essentie zijn we het met elkaar eens. Het belang om elkaar te helpen, om moreel juist te handelen, om het welzijn te bevorderen, delen wij beiden. Daarvoor zijn goede redenen, zonder een beroep op geloof of God te doen.

Dit lijkt bijna op een natte droom, als mensen die gewoon samenwerken om er iets beters (moreel) van te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid