Spring naar bijdragen

Onderzoek naar gebedsgenezing.


Aanbevolen berichten

54 minuten geleden zei Willempie:

Mensen die zwemmen merken dat het werkt. Mensen die bidden merken dat het werkt. "Wetenschappelijke" onderzoeken veranderen daar helemaal niets aan. Het antwoord is: "Ja, bidden werkt". Het is net als met zwemmen. Je weet pas dat het werkt wanneer je het doet. Dat het werkt is niet afhankelijk van natuurwetenschappelijke studies over de oppervlaktespanning van water.

Werkt wichelroedelopen Willempie?
Jomanda geloofde heilig in de kracht van gebedsgenezing. Silvia Millecam ook.

ben je bekend met de studies m.b.t. gebedsgenezing Willempie? Zwemmen kunnen we ook proefondervindelijk testen. Gooi iemand in het water! En zeker weten dat zwemmen ALLES te maken heeft met o.a. oppervlaktespanning, de chemie, bindingen, valenties etc. van water.
En je doet een empirische claim Willempie. Bidden werkt. Bidden geneest.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inderdaad. Er zitten altijd minstens twee kanten aan een zaak. Alles wat goed is kan misbruikt worden om er kwaad mee te doen. Weet je wat ik één van de ergste zonden vind? Ongeïnteresseerdheid. Niet

Zijne Noedeligheid zal tevreden met je zijn, Magere Hein. Want inderdaad, zonder een vaste stabiele aarde, geen goede velden voor het graan en dus ook geen pasta. En hoe zou men tot in de eeuwigheid p

Leuk. Maar kunnen we vaststellen of er in Staphorst, Barneveld minder loodgieters, wasmachinereparateurs en huisartsen nodig zijn dan in andere gemeenten? Want als we dat kunnen vaststellen, kunnen we

17 minuten geleden zei Magere Hein:

Werkt wichelroedelopen Willempie?

Weet ik niet. Het schijnt van wel maar ik heb er geen behoefte aan het te testen.

 

17 minuten geleden zei Magere Hein:

omanda geloofde heilig in de kracht van gebedsgenezing. Silvia Millecam ook.

In mijn ogen niet verstandig als dat tot gevolg heeft dat de reguliere geneeskunde wordt veronachtzaamt. Dat is namelijk ook een gave van de Schepper.

 

17 minuten geleden zei Magere Hein:

ben je bekend met de studies m.b.t. gebedsgenezing Willempie? Zwemmen kunnen we ook proefondervindelijk testen. Gooi iemand in het water! En zeker weten dat zwemmen ALLES te maken heeft met o.a. oppervlaktespanning, de chemie, bindingen, valenties etc. van water.
En je doet een empirische claim Willempie. Bidden werkt. Bidden geneest.

Dit is niet bedoeld als vraag en daarom antwoord ik daar ook niet op. Als je alles al weet kan daar niets aan worden toegevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden helpt?  Ik denk het wel, in zekere zin dan.  Hoe dikwijls is de pijn opeens verdwenen als mensen naar de dokter of tandarts gaan. Blijkbaar kunnen we dat zelf. Zo zal het ook dikwijls gaan bij bidden.

Gelovigen zullen dan zeggen dat een god dit bewerkstelligt of dat waar is is maar zeer de vraag. Want welke god doet dat dan, de god van de kaarsjes brandende gelovige of die van de wierookstokjes brandende gelovige?

Of weer een andere god die met hulp van kleine offerandes hulp bied.

De wierook brandende Aziaat is overtuigd dat zijn god wel zeker helpt anders zouden en er niet jaar in jaar uit miljoenen wierookstaafjes gebrand worden. De gelovigen die andere goden aanbidden zijn ook al net zo zeker van hun zaak.

Wie heeft gelijk of hebben ze allemaal gelijk en worden ze erdoor geholpen?   Zolang er geen ledematen terug groeien denk ik vooral aan zelfsuggestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Jacobus:

Wie heeft gelijk of hebben ze allemaal gelijk en worden ze erdoor geholpen?   Zolang er geen ledematen terug groeien denk ik vooral aan zelfsuggestie.

Wie weet of het niet ooit allemaal duidelijk zal worden? De bijbel zegt van wel en dat geloof ik. Het is trouwens nog coherent en logisch ook dus heb je daar niet eens zoveel geloof voor nodig. Het gezonde verstand is hier eigenlijk ook voldoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WillempieSpeciaal voor jou. Bidden werkt! Wel uitkijken svp

 

30 minuten geleden zei Jacobus:

Bidden helpt?  Ik denk het wel, in zekere zin dan.  Hoe dikwijls is de pijn opeens verdwenen als mensen naar de dokter of tandarts gaan. Blijkbaar kunnen we dat zelf. Zo zal het ook dikwijls gaan bij bidden.

Tja, Vult God gaatjes? MAAKT God die gaatjes? Heeft God een perfect gebit geschapen en zag hij dat het goed was?
Bidden werkt alleen als het de gelovige uitkomt. Zie @Willempiedie meent dat God voor de reguliere geneeskunde heeft gezorgd.
Maar IK zeg dan dat God ook kanker heeft geschapen! Misschien kunnen we daarom beter naar natuurlijke verklaringen gaan zoeken.
Zo ook: Werkt bidden? Tot nu toe luidt de conclusie een volmondig: NEEN!

En natuurlijk heeft Willempie geen interesse in deze (en andere bovennatuurlijke) onderzoeken (wichelroede lopen), want Willempie weet de uitkomst al.
Maar! Willempie blijft graag geloven!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

@ Magere Hein,

De menselijke geschiedenis staat bol van mensen die dingen belachelijk maakten. Kan je er één opnoemen die vandaag nog gerespecteerd of geloofd wordt?

Heb je het filmpje bekeken? Wat is het verschil tussen dat pak melk en een god? Verhoort God (pak melk) alle gebeden? Nee!
Verhoort God (pak melk) soms gebeden? Jazeker! Moeten de gelovigen vaak geduld hebben alvorens God (pak melk) het gebed verhoord? Tja....
M.a.w. Gods wegen en de wegen van het pak melk zijn ondoorgrondelijk!

Misschien moet ik de vraag anders forumuleren:
Mijn tante is ziek. Heeft een hartafwijking en zou geopereerd moeten waar aan 1 van de kransslagaderen.
A: Kan mijn tante beter naar haar gemeente gaan en vragen om gezamenlijk gebed?
B: Kan mijn tante beter een wetenschappelijk geschoold cardioloog bezoeken?
C": Om sneller te genezen na de O.K> Helpt bidden door de gemeente dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Magere Hein:

Heb je het filmpje bekeken? Wat is het verschil tussen dat pak melk en een god? Verhoort God (pak melk) alle gebeden? Nee!
Verhoort God (pak melk) soms gebeden? Jazeker! Moeten de gelovigen vaak geduld hebben alvorens God (pak melk) het gebed verhoord? Tja....
M.a.w. Gods wegen en de wegen van het pak melk zijn ondoorgrondelijk!

Misschien moet ik de vraag anders forumuleren:
Mijn tante is ziek. Heeft een hartafwijking en zou geopereerd moeten waar aan 1 van de kransslagaderen.
A: Kan mijn tante beter naar haar gemeente gaan en vragen om gezamenlijk gebed?
B: Kan mijn tante beter een wetenschappelijk geschoold cardioloog bezoeken?
C": Om sneller te genezen na de O.K> Helpt bidden door de gemeente dan?

A, B en C, lijkt me. Waarom zouden we daaruit  moeten kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

A, B en C, lijkt me. Waarom zouden we daaruit  moeten kiezen?

Omdat ik VRAAG naar goede en slechte manieren om te genezen van een (behandelbare) kwaal.
Omdat ik VRAAG of bidden het genezingsproces bevorderd

En mijn vraag die hierop volgt: STEL dat bidden het genezingsproces bevordert (hetgeen het bewezen NIET doet): Is dat een bewijs voor jouw God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Magere Hein:

....... Ik ben dus nu geinteresseerd in die ene kant van de medaille. Werkt bidden? M.a.w. Grijpt God aantoonbaar zo nu en dan in?

Hein, je liegt, je bent helemaal niet geïnteresseerd in de vraag of bidden werkt. Het antwoord weet je al lang. Het enige waar je op uit bent is dat een gelovige zegt dat hij in gebedsgenezing gelooft zodat je die persoon kan bombarderen met links die aantonen dat er voor gebedsgenezing geen wetenschappelijk bewijs is.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei violist:

Hein, je liegt, je bent helemaal niet geïnteresseerd in de vraag of bidden werkt. Het antwoord weet je al lang. Het enige waar je op uit bent is dat een gelovige zegt dat hij in gebedsgenezing gelooft zodat je die persoon kan bombarderen met links die aantonen dat er voor gebedsgenezing geen wetenschappelijk bewijs is.   

??? Wat een mensenkennis ineens Violist!
Natuurlijk zou ik willen weten of bidden werkt. En dan wil ik vooral weten aan welke denominatie God/Allah/Shiva/etc. de voorkeur geeft, zodat ik me daar bij kan aansluiten.
Want 1 logische vraag zou al zijn: Genezen er meer christenen van longkanker dan Hindoes of moslims? Dat zijn toch uitermate belangrijke interessante vragen?
Dus liegen? Echt niet!
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei violist:

Met dit soortvragen is inderdaad niets mis, maar als je niet slechts las wat je wilt lezen dan was je opgevallen dat het over jou ging.

 

Ja, daar gaat het steeds over. Ad hominems, aanvallen en beledigingen. Ik probeer het wat inhoudelijker te houden als je het niet erg vindt. Het met nl. over gebeds-GENEZING gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei violist:

Nee hoor, vraag maar rustig door, van vragen word je wijs zegt men.

Werkt gebedsgenezing? Wat denk jij?
Dus, m.a.w. Worden mensen beter als er voor ze wordt gebeden?
En dan een vervolgvraag: Is er een groep mensen die eruit springen qua gebedsgenezing?
Genezen b.v. gereformeerden sneller dan leden van de pinkstergemeente of moslims?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Magere Hein:

Natuurlijk zou ik willen weten of bidden werkt. En dan wil ik vooral weten aan welke denominatie God/Allah/Shiva/etc. de voorkeur geeft, zodat ik me daar bij kan aansluiten.
Want 1 logische vraag zou al zijn: Genezen er meer christenen van longkanker dan Hindoes of moslims? Dat zijn toch uitermate belangrijke interessante vragen?
Dus liegen? Echt niet!
 

Je kunt het zelf onderzoeken, i.p.v. te blijven discussieren. Verwacht je antwoorden in dit forum? Dan moet ik je teleurstellen, het antwoord ga je niet vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Magere Hein:

Werkt gebedsgenezing? Wat denk jij?
Dus, m.a.w. Worden mensen beter als er voor ze wordt gebeden?
En dan een vervolgvraag: Is er een groep mensen die eruit springen qua gebedsgenezing?
Genezen b.v. gereformeerden sneller dan leden van de pinkstergemeente of moslims?

Ik kan niet bewijzen dat er geen God bestaat. Wanneer iemand geneest kan ik dus ook niet bewijzen dat geen enkele God daar een hand in had. Je vervolgvragen komen wat onnozel over, het lijkt mij van niet maar ga eens googelen als je daar echt in geïnteresseerd bent, dan hoor ik je bevindingen wel.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Verwacht je antwoorden in dit forum? Dan moet ik je teleurstellen, het antwoord ga je niet vinden.

Vreemd. Ik maar denken dat een discussieforum daar juist voor bedoeld is. A heeft een mening, B heeft een mening. A vraagt, B antwoord en andersom.
Maar hier vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A....
Maar ik zal zelf een antwoord geven van de club die er onderzoek naar heeft gedaan. Zo ook naar acupunctuur, homeopathie, chiropractica, :
https://sciencebasedmedicine.org/

Faith healers run the gamut from cynical con artists to well-intentioned but self-deluded true believers, with some in the middle who know they are cheating but whose exposure to grateful patients allows them to convince themselves there is something happening beyond the con. “Healing” may not mean objective cure of physical disease; it may mean a subjective feeling of wellbeing or a coming to terms with a disease.

Faith healing can comfort, but it can also cause suffering if patients believe a failure to heal was their fault due to insufficient faith. It can be deadly when patients are led to believe they don’t need conventional medical treatment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Magere Hein:

Vreemd. Ik maar denken dat een discussieforum daar juist voor bedoeld is. A heeft een mening, B heeft een mening. A vraagt, B antwoord en andersom.
Maar hier vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A, vraagt A....

Een discussieforum is inderdaad bedoeld om te discussieren. Echter, als je bijvoorbeeld wilt leren zwemmen, zou je veel aanwijzingen kunnen krijgen in een forum. Toch komt er een moment dat je zelf in het water moet springen.

Zo werkt het ook met gebed: je kent de verschillende "meningen", misschien denk je zelfs de feiten te kennen. Het is nu dus tijd om in het diepe te springen. Heb je een idee hoe?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Een discussieforum is inderdaad bedoeld om te discussieren. Echter, als je bijvoorbeeld wilt leren zwemmen, zou je veel aanwijzingen kunnen krijgen in een forum. Toch komt er een moment dat je zelf in het water moet springen.

Zo werkt het ook met gebed: je kent de verschillende "meningen", misschien denk je zelfs de feiten te kennen. Het is nu dus tijd om in het diepe te springen. Heb je een idee hoe?

Ik baseer de gegevens liever op feiten dan op meningen. Als ik wil leren zwemmen ga ik naar een gediplomeerd instructeur/instructrice. Ik spring niet op goed geloof het water in. Dat zou een beetje dom zijn. Hoe spring ik in het diepe van gebed?
Let wel! Ik ben niet op zoek naar het rustgevende van gebed (dan zet ik wel een CD-tje op), ik wil mijn tante van kanker genezen.

10 minuten geleden zei violist:

Ik kan niet bewijzen dat er geen God bestaat. Wanneer iemand geneest kan ik dus ook niet bewijzen dat geen enkele God daar een hand in had. Je vervolgvragen komen wat onnozel over, het lijkt mij van niet maar ga eens googelen als je daar echt in geïnteresseerd bent, dan hoor ik je bevindingen wel.

 

 

HE? Ik vraag: Denk jij dat gebedsgenezing werkt? En krijg ik dan een "ja" of "nee" antwoord?? Natuurlijk niet!
Ik kan niet bewijzen dat er geen god bestaat.... Dat is toch geen antwoord op mijn simpele vraag???

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Magere Hein:

Ik baseer de gegevens liever op feiten dan op meningen. Als ik wil leren zwemmen ga ik naar een gediplomeerd instructeur/instructrice. Ik spring niet op goed geloof het water in. Dat zou een beetje dom zijn. Hoe spring ik in het diepe van gebed?
Let wel! Ik ben niet op zoek naar het rustgevende van gebed (dan zet ik wel een CD-tje op), ik wil mijn tante van kanker genezen.

Duidelijk, Magere Hein. Je bevestigt het gegeven dat een forum niet de juiste plaats is. Een discussie heeft geen zin, ga na een Genezer, ga naar Jezus, Hij zal antwoorden! Gegarandeerd! Jezus is de Instructeur die jij zoekt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Duidelijk, Magere Hein. Je bevestigt het gegeven dat een forum niet de juiste plaats is. Een discussie heeft geen zin, ga na een Genezer, ga naar Jezus, Hij zal antwoorden! Gegarandeerd! Jezus is de Instructeur die jij zoekt!

Nee dit is een afleiding. Mijn tante heeft kanker. Wat adviseer jij? Moet ik naar Jezus of naar de oncoloog?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2017 om 22:45 zei Lobke:

 De Vrije Universiteit buigt zich over een van de meest omstreden thema's in de medische wetenschap: wonderlijke genezingen.

Een groep medici onder leiding van de promoverende huisarts Dirk Kruijthoff verzamelt de komende tijd verhalen van mensen die bij handoplegging of ziekenzalving een omslag beleefden, zoals verlamden die na gebed plots opstaan uit hun rolstoel. Ze willen nagaan of er voor die genezingen misschien toch wetenschappelijke verklaringen zijn. Vinden ze die niet, dan delen ze het label 'onverklaard' uit. Of, als een verklaring net tekortschiet, het label 'opmerkelijk'.

http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/71811/vu_onderzoek_naar_gebedsgenezing_werkt_het_echt_

Wanneer ik een aantal reacties lees, denk ik eruit op te kunnen maken dat aangenomen wordt dat dit onderzoek gericht is op het aanvoeren van bewijs.
Zoals ik het lees is het alleen maar een verklaring te vinden hoe het kan dat buitengewone genezingen bij een handoplegging of gebedsgenezing zich voordoen. Bewijs voor het bestaan van dit soort fenomenen wordt al aangeleverd in het VU verslag, waarin het voorbeeld van Janneke genomen is.
Het gaat dus om het begrijpen van dit soort fenomenen en niet om het bewijs.
Ik denk dat wetenschappers die zich daadwerkelijk met deze fenomenen bezighouden het fenomeen 'wonderlijke genezing' niet zozeer omstreden is, maar de tot nu toe wetenschappelijke verklaringen van het fenomeen 'wonderlijke genezing' omstreden zijn binnen de wetenschap.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid