Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

 

Heel blij met deze woorden van de Premier van Israël, ik vind dat Christenen en Joden gelukkig al veel meer samen optrekken. Wij hebben Dezelfde God en Dezelfde Bijbel. Helaas zijn er vele geluiden vanuit de wereld die tegen God's Volk ingaan, en voel het dan ook als mijn plicht om op te staan voor onze oudste broer Israël. De Verenigde Naties hebben zich samen gespannen tegen de Heer en Zijn Gezalfde, maar God in de Hemel lacht. (Psalm 2) Eerst zeggen ze dat de hoofdstad van Israël, Jeruzalem geen Hoofdstad van Israël is, en nu mag Israël geen nederzettingen meer bouwen. Obama heeft de boel flink bedrogen, hoop dat het snel 20 Januari is, niet dat ik zo blij ben met zijn vervanger, voor Israël wel goed, of toch niet? De tijd zal het uitwijzen.

 

Ik hoor vele stemmen opgaan over de Palestijnen dat ze benadeelt worden, Israël heeft niks tegen de Palestijnen, het is allemaal de schuld van de terroristische organisaties die de Palestijnse gebieden besturen, onlangs hebben ze ex-moslims die Christen waren geworden gedwongen zich terug te bekeren tot de islam. Een tip om bladen als Christenen voor Israël te lezen en Israel Today, als je de waarheid wil weten over de stand van zaken daar.

 

Maakt Israël dan geen fouten, natuurlijk maken ze fouten, een mens zonder fouten bestaat niet, maar Israël wordt nu in een verdom hoekje gezet, ik geloof dat wij als Christenen nog meer dan ooit achter Israël moeten staan. En de leugens verwerpen die over Israël gaan. Vooral in het nieuwe jaar 2017 als de machten der duisternis steeds meer gaan manifesteren, het viel me op dat gisteren iedereen op t.v. zoiets had van he he eindelijk 2016 is voorbij nu wordt het allemaal beter, het wordt niet meer beter alleen maar slechter, tenminste voor een tijd. Daarna zal de VredeVorst terugkeren, alle kwaad vernietigen en zal er een Rijk van Vrede aanbreken.

Tot die tijd wees sterk en moedig, Jezus zegt ik ben altijd bij je tot aan de voleinding van de wereld.

 

Veel zegen voor 2017,en/of een gezegende voortzetting van 5777.

de Genade van onze Here Jezus Christus zij met u allen, Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Matthijs88:

Wij hebben Dezelfde God en Dezelfde Bijbel.

Ook ik wens Israël meer vrede toe, meer dan dat ze de afgelopen 50 jaar hebben gehad.

 

Van het volk van Israël wil ik niets zeggen.

Zeker niet als daarmee bedoeld worden alle joden binnen Israël en verder ook alle joden verspreid over de hele wereld.

 

Over de Israëlische politiek.

Dat is even andere koek.

Even niet over het Palestijnse drama, maar over de verrechtsing van de regering, maar vooral over de religieuze (joodse) extremen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/05/de-onwennige-nieuwe-elite-van-israel-4135348-a1519661

En dit met name in het Israëlische leger, waar fundamentalistische joodse religie onevenredig is verdeeld onder de officieren.

Citaat

 En ook in het leger kwamen de generaals en andere hoge officieren steevast uit de gelederen van de ooit oppermachtige Arbeiderspartij. Tegenwoordig is Haaretz de enige linkse krant van betekenis en neemt in het leger het aantal keppeltjes toe. Was in 1990 nog maar 2,5 procent van de officieren orthodox-joods, nu wordt hun aandeel geschat op 30 tot 40 procent.

 

Voor wie vindt dat de Joden dezelfde God dienen als de christenen en iedere christen solidair moet zijn zou het goed zijn eens wat meer kennis te nemen van wat de hoogste geestelijke leiders in Israël voor staan.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/21/hatelijke-uitspraken-achtervolgen-beoogde-opperrabijn-israelisch-leger-3337907-a1512695

Een opperrabijn van het Israëlische leger, de geestelijke raadsman zeg maar van alle militairen, pas dit jaar aangesteld is zo iemand.

Citaat

 

Hij beschimpte vrouwen, homo’s en christenen. Toch wordt de 59-jarige Eyal Karim voorgedragen als opperrabbijn van het Israëlische leger.

De gewraakte uitspraken liegen er niet om. Zo heeft Karim gezegd dat het soldaten tijdens gevechten is toegestaan om niet-Joodse vrouwen te verkrachten, dat vrouwen te sentimenteel zijn om te getuigen in een rechtbank en dat vrouwen in het leger überhaupt niet toegestaan zijn, evenmin als zangeressen bij legerceremonies. Mannen kunnen niet onder een vrouw dienen, want dan zijn hun ogen de hele tijd op haar gericht.

Gewonde terroristen, aldus Karim, zijn beesten die moeten worden gedood, en homo’s moeten worden genezen. Als een bevel van een meerdere tegen de religieuze wet ingaat, mag het worden genegeerd. En het Nieuwe Testament is het werk van ketters.

Karim deed deze uitspraken in een rol als vraagbaak op een religieuze website. Mensen wilden van hem weten hoe de Thora oordeelt over uiteenlopende zaken, en Karim gaf zijn analyse. Dit belemmert hem naar eigen zeggen niet om te functioneren in een organisatie waar de door hem beschimpte groepen volwaardig deel van uitmaken.

 

 

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4344538/2016/07/22/Leger-Israel-krijgt-omstreden-opperrabbijn.dhtml

De genoemde uitspraken zijn van een paar jaar terug, zoals het excuus geldt, uit de context, en zoals nu beloofd, iedere soldaat gelijk te behandelen.

Dit neemt niet weg wat de achtergronden zijn van het fundamentalistische jodendom en wat mensen wordt geleerd.

 

 

 

Ik zou dus willen voorstellen om in dit topic duidelijk een scheidslijn aan te houden.

Dat gene wat het hedendaagse christendom zegt op basis van de Bijbel, rekening houdend met het feit, dat het Nieuwe Testament niet wordt erkend door de religie jodendom.

Daarnaast: 

Het fundmentalistische jodendom, zoals de Israëliërs wordt voor gehouden door hun geestelijk leiders.

Sterk lijkend op de gelijkgeaarde oude wetten in het Midden Oosten op basis van een cultuur van voor het tijdperk Jezus.

Dus niet te vergelijken met de wetten van het Christendom, die gebaseerd zijn op het evangelie van het leven van Jezus.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israël wordt benadeeld in de VN, daar ben ik het wel mee eens. Evenals organisaties als de EU en NAVO dient ook de VN hervormd te worden om beter te passen in de huidige tijd. Ook moeten landen maar voor zichzelf gaan reflecteren of het ze nog waard is om bij de VN te blijven. Wat heeft het gekost en wat heeft het opgeleverd.

Verder zie ik Israël en het Jodendom zeker niet als synoniem voor elkaar. Dat idee krijg ik wel uit de openingspost. Daarnaast gebruiken joden en christenen natuurlijk niet dezelfde bijbel. De joden gebruiken enkel het OT. En we dienen dezelfde God, maar hebben toch en fundamenteel ander beeld op diezelfde God, evenals bijvoorbeeld de moslims diezelfde God dienen maar daar ook weer een fundamenteel ander beeld bij hebben.

Meer samenwerking tussen de mensen van goede wil, ongeacht hun geloof of levensbeschouwing juich ik altijd toe.

Verlos ons, Heer, van alle kwaad, geef vrede in onze dagen, dat wij gesteund door Uw barmhartigheid, vrij mogen zijn van zonde, en beveiligd tegen alle onrust. Hoopvol wachtend op de komst van Jezus, Messias, Uw Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij beschimpte vrouwen, homo’s en christenen. Toch wordt de 59-jarige Eyal Karim voorgedragen als opperrabbijn van het Israëlische leger.

De gewraakte uitspraken liegen er niet om. Zo heeft Karim gezegd dat het soldaten tijdens gevechten is toegestaan om niet-Joodse vrouwen te verkrachten, dat vrouwen te sentimenteel zijn om te getuigen in een rechtbank en dat vrouwen in het leger überhaupt niet toegestaan zijn, evenmin als zangeressen bij legerceremonies. Mannen kunnen niet onder een vrouw dienen, want dan zijn hun ogen de hele tijd op haar gericht.

Gewonde terroristen, aldus Karim, zijn beesten die moeten worden gedood, en homo’s moeten worden genezen. Als een bevel van een meerdere tegen de religieuze wet ingaat, mag het worden genegeerd. En het Nieuwe Testament is het werk van ketters.

Karim deed deze uitspraken in een rol als vraagbaak op een religieuze website. Mensen wilden van hem weten hoe de Thora oordeelt over uiteenlopende zaken, en Karim gaf zijn analyse. Dit belemmert hem naar eigen zeggen niet om te functioneren in een organisatie waar de door hem beschimpte groepen volwaardig deel van uitmaken.

 

Zeker ben ik mij er bewust van dat er van die mensen waren en zijn, daarom zei ik ook Joden zijn ook mensen, dat zijn we allemaal, we zeggen en doen allemaal dingen die niet van God komen. Wel wil ik ook even wijzen op de Kruistochten, dat de kruisvaarders in de Naam van Christus, Joden en Moslims vermoorden. Terwijl Christus dit nooit heeft gevraagd om te doen, evenmin geloof ik niet dat alles wat de Rabbijn zegt van God komt. Net zo min als dat alles wat de voorganger of dominee zegt van God komt. Ik denk dat als je het hebt over de kruistochten dat het niet meer dan logisch is dat sommige Joden en Moslims een hekel aan Christenen hebben. De Kruisvaarders waren ook brute moordernaars, die niet in Naam van God bezig waren maar hun eigen koninkrijk wilde bouwen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Israël wordt benadeeld in de VN, daar ben ik het wel mee eens. Evenals organisaties als de EU en NAVO dient ook de VN hervormd te worden om beter te passen in de huidige tijd. Ook moeten landen maar voor zichzelf gaan reflecteren of het ze nog waard is om bij de VN te blijven. Wat heeft het gekost en wat heeft het opgeleverd.

Verder zie ik Israël en het Jodendom zeker niet als synoniem voor elkaar. Dat idee krijg ik wel uit de openingspost. Daarnaast gebruiken joden en christenen natuurlijk niet dezelfde bijbel. De joden gebruiken enkel het OT. En we dienen dezelfde God, maar hebben toch en fundamenteel ander beeld op diezelfde God, evenals bijvoorbeeld de moslims diezelfde God dienen maar daar ook weer een fundamenteel ander beeld bij hebben.

Meer samenwerking tussen de mensen van goede wil, ongeacht hun geloof of levensbeschouwing juich ik altijd toe.

Verlos ons, Heer, van alle kwaad, geef vrede in onze dagen, dat wij gesteund door Uw barmhartigheid, vrij mogen zijn van zonde, en beveiligd tegen alle onrust. Hoopvol wachtend op de komst van Jezus, Messias, Uw Zoon.

Prachtig stuk, Thorgrem.

enkele aanvulling: dat Joden en Christenen anders denken over God is waar, maar we hebben wel dezelfde Bijbel alleen de Joden missen nog 27 boeken. 

De islam, Allah en de koran zijn in mijn beleving niet hetzelfde als onze God, (die wij Joden en Christenen samen vereren), onze Bijbel en onze manier van leven. Er wel zijn raakvlakken. Allah is totaal anders dan de God van Israël, en ik vind geen eenheid met de islam of andere godsdiensten, maar wat Joden en Christenen delen is Dezelfde God. 

Ik geloof ook in Vrede voor de hele wereld, maar die Vrede is niet te krijgen door Mohammed, of Boeddah, Hindoegoden, geld, macht noem maar op. Alleen door Jezus Christus (Yeshua Hamaschiach) kunnen zowel Jood als heiden behouden worden. 

 

heel erg bedankt voor je aanvulling, je mag er anders over denken, ik hou er niet van mensen op andere gedachten te brengen ofzo. Ik vind het fijn mijn mening te mogen delen.

 

Bless you

3 uur geleden zei Maria K.:

Ook ik wens Israël meer vrede toe, meer dan dat ze de afgelopen 50 jaar hebben gehad.

 

Van het volk van Israël wil ik niets zeggen.

Zeker niet als daarmee bedoeld worden alle joden binnen Israël en verder ook alle joden verspreid over de hele wereld.

 

Over de Israëlische politiek.

Dat is even andere koek.

Even niet over het Palestijnse drama, maar over de verrechtsing van de regering, maar vooral over de religieuze (joodse) extremen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/05/de-onwennige-nieuwe-elite-van-israel-4135348-a1519661

En dit met name in het Israëlische leger, waar fundamentalistische joodse religie onevenredig is verdeeld onder de officieren.

 

Voor wie vindt dat de Joden dezelfde God dienen als de christenen en iedere christen solidair moet zijn zou het goed zijn eens wat meer kennis te nemen van wat de hoogste geestelijke leiders in Israël voor staan.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/21/hatelijke-uitspraken-achtervolgen-beoogde-opperrabijn-israelisch-leger-3337907-a1512695

Een opperrabijn van het Israëlische leger, de geestelijke raadsman zeg maar van alle militairen, pas dit jaar aangesteld is zo iemand.

 

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4344538/2016/07/22/Leger-Israel-krijgt-omstreden-opperrabbijn.dhtml

De genoemde uitspraken zijn van een paar jaar terug, zoals het excuus geldt, uit de context, en zoals nu beloofd, iedere soldaat gelijk te behandelen.

Dit neemt niet weg wat de achtergronden zijn van het fundamentalistische jodendom en wat mensen wordt geleerd.

 

 

 

Ik zou dus willen voorstellen om in dit topic duidelijk een scheidslijn aan te houden.

Dat gene wat het hedendaagse christendom zegt op basis van de Bijbel, rekening houdend met het feit, dat het Nieuwe Testament niet wordt erkend door de religie jodendom.

Daarnaast: 

Het fundmentalistische jodendom, zoals de Israëliërs wordt voor gehouden door hun geestelijk leiders.

Sterk lijkend op de gelijkgeaarde oude wetten in het Midden Oosten op basis van een cultuur van voor het tijdperk Jezus.

Dus niet te vergelijken met de wetten van het Christendom, die gebaseerd zijn op het evangelie van het leven van Jezus.

 

 

 

Ik ken velen Joden die het Nieuwe Testament erkennen. En het worden er steeds meer.

https://trumpetofsalvation.org/

https://www.visionforisrael.com/

http://carmelcongregation.org.il/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geweldig. Alleen is het gros van de Joden niet-Messiaans. En dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven.

Verder vind ik het godsbeeld uit t OT en de Midrash etc soms echt compleet anders dan de God uit t NT. Gemiddeld genomen vind ik Ze niet op elkaar lijken. Christenen spreken dan mooi over t Oude Verbond en het Nieuwe, prima, maar komt imho op hetzelfde neer. Ik juich net als Thorgrem alle samenwerking tussen mensen van diverse geloven of levensovertuigingen toe, maar sommige christenen lijken nogal te dwepen met de Joden. En gaan zelfs vaak zover dat ze de door de Internationale gemeenschap veroordeelde wandaden van de staat Israël (bij tov Palestijnen) goed proberen te praten. Dus ik ben altijd een beetje voorzichtig met christenen die Israël en/of 't Jodendom bejubelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Matthijs88:

enkele aanvulling: dat Joden en Christenen anders denken over God is waar, maar we hebben wel dezelfde Bijbel alleen de Joden missen nog 27 boeken. 

De islam, Allah en de koran zijn in mijn beleving niet hetzelfde als onze God, (die wij Joden en Christenen samen vereren), onze Bijbel en onze manier van leven. Er wel zijn raakvlakken. Allah is totaal anders dan de God van Israël, en ik vind geen eenheid met de islam of andere godsdiensten, maar wat Joden en Christenen delen is Dezelfde God. 

Dat er ook joodse christenen zijn is duidelijk. Ook dat er joodse atheïsten zijn en zelfs ook joodse moslims zullen er wel zijn.

Je gaat niet in op wat ik schreef over de nieuwe en grote belangstelling binnen Israël en zeker binnen de autoriteiten, voor het fundamentalistische jodendom als religie.

 

Misschien je toch wat verdiepen in de basis waarop de islam is ontstaan.

De Arabische moslims beschouwen zich dan ook als de Bijbelse ismaelieten, nakomelingen van Ismaël,  de oudste zoon van Abraham, die ook grote beloften meekreeg toen hij verbannen werd van de huiselijke haard.

Het volgende is wat ik ook elders schreef, ook over het feit dat de islam dezelfde OT wetten heeft als de fundamentalistische Joden. 

De meest in het oog springende, voor ons onacceptabele wetten, zijn nu juist de OT joodse wetten en de voorbeelden beschreven in de Bijbel van hoe te handelen tov. niet joden/ongelovigen.
Maar ook de familie, zedelijke, hygiëne en spijswetten vinden hun oorsprong daarin.
Voorschriften van God/Allah.
Alles voor wat betreft de oog om oog tand om tand redenaties, het verwijderen van rotte appels uit manden (Jezus) en de absolute bescherming van alleen hen, die zich hebben overgegeven aan het geloof en de wetten van de enige God.

Het genade idee en vergevingsgezindheid en liefde naar vijand toe stamt uitsluitend uit het idee, dat Jezus de zoon van God zou zijn en zijn woorden daarom om die reden autoriteit hebben.
Niet dus voor hen, die Jezus niet als goddelijk zien, zoals de Joden en de moslims.

 

Dat is dus het wezenlijke verschil tussen de voornoemde Oud Testamentische Wetten van fundamentalistische religie van de joden, de islamitische Sharia in vergelijking met die van het Christendom.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎1‎-‎1‎-‎2017 om 23:12 zei Maria K.:

Dat er ook joodse christenen zijn is duidelijk. Ook dat er joodse atheïsten zijn en zelfs ook joodse moslims zullen er wel zijn

Ik denk niet dat er Joodse moslims zijn, want volgens de Islam zijn alle joden door en door slecht en van de duivel. Dat begreep ik van een Turkse collega die het me met volle overtuiging zei.

De Islam is absoluut vijandig aan het jodendom.

Ook moet ik er bij zeggen, dat ik de staat Israël niet zie als een trouwe dienaar van God.

Ik scheid de rechtvaardige joden wel van de staat Israël.

Wat de staat Israël doet en Palestina doet, vind ik beide verkeerd.

Israël is wel het minst kwade van de kwaden, maar onderschat de rol van de duivel in Israël niet. Wie werkelijk in het licht van Jezus wandelt, kan niet de Palestijnen zo behandelen, als vele Israëlieten dat doen. Vergeet daarbij de grootste groep christenen in dit hele gebied niet. De Palestijnse christenen. Ze zitten tussen twee vuren. Zowel de moslims als Joden vervolgen hen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2017 om 10:57 zei Gaitema:

Wie werkelijk in het licht van Jezus wandelt, kan niet de Palestijnen zo behandelen, als vele Israëlieten dat doen. 

De meeste joden zijn geen christenen.

Dat is precies wat ik duidelijk wilde maken met wat ik schreef.

 

De Israëlische joden hebben ook een eigen vrije keuze en er zijn vertegenwoordigers van diverse religies onder het joodse volk en ook veel atheïsten.

Maar er is duidelijk een kentering naar het orthodoxe jodendom.

Alle jonge Israëliërs, mannen en vrouwen, moeten in het leger en krijgen nu steeds meer te maken met deze orthodoxe geestelijke verzorgers.

En dat waar die voor staan, heeft helemaal niets met Jezus te maken.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎7‎-‎1‎-‎2017 om 10:53 zei Maria K.:

De meeste joden zijn geen christenen.

Dat is precies wat ik duidelijk wilde maken met wat ik schreef.

 

De Israëlische joden hebben ook een eigen vrije keuze en er zijn vertegenwoordigers van diverse religies onder het joodse volk en ook veel atheïsten.

Maar er is duidelijk een kentering naar het orthodoxe jodendom.

Alle jonge Israëliërs, mannen en vrouwen, moeten in het leger en krijgen nu steeds meer te maken met deze orthodoxe geestelijke verzorgers.

En dat waar die voor staan, heeft helemaal niets met Jezus te maken.

 

 

 

 

Daar was ik al bang voor. Vele orthodoxe joden hebben nog steeds het hart van God niet gevonden. Net als vele christenen op de Bijbelbelt en overheersend "christelijke" landen als "VS, Griekenland, Rusland en Rwanda"

Overigens konden de Grieken er nog wel het dichtste bij het hart van God leven. Als daar iemand niets te eten heeft, is de kans groot dat zijn buurman het hem komt brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik wens Israël vrede toe. Hopelijk in een twee statenoplossing waarin zij niet de Palestijnse gebieden ontregelt, kolonies sticht en veel leed veroorzaakt door het in puin schieten en het landje pik. En waarin Palestijnse terroristen geen aanslagen plegen op onschuldige Israëlische burgers en Palestijnse regimes hun eigen volk geen leed berokkenen. Wat mij betreft hebben beide partijen schuld en zijn de burgers er het slachtoffer van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

http://www.unitedcivilians.nl/feiten-en-cijfers/oost-jeruzalem

Citaat

 

Oost-Jeruzalem

Na de 6 daagse oorlog in in 1967 annexeert Israël Oost-Jeruzalem: 70,5 km² grond, inclusief 28 Palestijnse dorpen. Deze annexatie is in strijd met het internationaal recht en wordt niet erkend door de VN-Veiligheidsraad of VN lidstaten. Oost-Jeruzalem is dus nog steeds bezet Palestijns gebied. Desondanks heeft Israël sindsdien 35% van Oost-Jeruzalem onteigend voor de bouw van Israëlische nederzettingen. Palestijnen daarentegen krijgen sporadisch een bouwvergunning. Daarom bouwen veel Palestijnen zonder vergunning om toch aan hun huisvestingsbehoeften te voldoen. Minstens zestigduizend mensen lopen hierdoor het risico dat hun woning wordt gesloopt. Sinds 1967 hebben de Israëlische autoriteiten tweeduizend woningen van Palestijnen in Oost-Jeruzalem vernield, 689 hiervan tussen 2000 en 2009. Vijfduizend Palestijnen in Oost-Jeruzalem hebben een huisvernietigingsbevel op zak. Hen wacht hetzelfde lot.

 

 

960_300_feiten_en_cijfers.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfde argument van claim is wederzijds. Aanspraak werkt wederzijds. Of de claim nou duizenden jaren is of honderden jaren.
1878 is wat mij betreft het niveau van koning Salomo. En gaan "wij" ook claim leggen voor de kruisvaarders staten?  En wat te denken van de Filistijnen.
In 1878 was er helemaal geen Palestijnse staat, dat is fictie. Het was Brits. De Arabische wereld heeft er ook niet onbekommerd tijdens de eerste conflicten na WOII. De Palestijnen konden stikken helaas.
Kaartje is fictief, er zijn namelijk namelijk gewoon Palestijnen  in Israëlisch gebied, net als toen het koloniaal was.

Beide kanten zijn best goed met propaganda... En dat is een moeilijke positie, want beide kampen zullen mij bij de tegenstander plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-1-2017 om 22:50 zei Olorin:

Ik wens Israël vrede toe. Hopelijk in een twee statenoplossing waarin zij niet ................

Ik ook.

Maar, als ik kijk naar de internationale afspraken, mn. die van 1948 en later die van 1967 en naar de praktijk van alledag van vandaag.....

Mag ik dan een twee statenoplossing betwijfelen en de hoop op een goede uitvoering ervan niet reëel meer vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid