Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste mensen op dit forum

Ik heb besloten om een account te maken op dit forum omdat er iets met geloof is dat me blijft verbazen. Het feit dat religie een enorme invloed heeft op de wereld en hoe dit menselijk gedrag kan beïnvloeden. Maar persoonlijk ben ik niet gelovig. Ik ben een absolute atheïst. Geloof irriteert me. Maar aan de andere kant: iedereen gelooft wat hij wil geloven. Toch vroeg ik me af of mensen écht alles geloven van de bepaalde godsdienst. Zijn er mensen die werkelijk geloven in een hemel? Zijn er mensen die werkelijk geloven in een 'God'? Of zijn hier toch mensen die dit allemaal niet geloven. En gewoon gelovig zijn omdat ze kunnen leren uit de verhalen van de bijbel?

Met vriendelijke groeten,

Kenzo

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 317
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Magere Hein, Ik weet niet hoe het erbij jullie toegaat op verjaardagen. Bij ons in de familie is het absoluut geen probleem een discussie over wel of niet geloven. De familie bestaat uit christe

Ik vrees dat ik het op moet geven. Ik denk dat geen 1 enkel argument jou nog kan overtuigen. Bhogossian had gelijk. Je overtuigingen zijn buiten alle proportie en zijn tegenstrijdig met andere geloofs

Ow, ik zie dat je het niet zo goed begrijpt. Fok staat eigenlijk gewoon voor Fuck. Maar omdat je geen fuck in je gebruikersnaam kunt plaatsen heb ik gewoon Fok gepakt. Het klinkt hetzelfde maar heeft

Posted Images

2 minuten geleden zei FokGod:

Beste mensen op dit forum

Ik heb besloten om een account te maken op dit forum omdat er iets met geloof is dat me blijft verbazen. Het feit dat religie een enorme invloed heeft op de wereld en hoe dit menselijk gedrag kan beïnvloeden. Maar persoonlijk ben ik niet gelovig. Ik ben een absolute atheïst. Geloof irriteert me.

 

Vervelend voor je. Misschien moet je daar mee leren omgaan (al dan niet met wat hulp van een psycholoog) want geloof gaat niet weg.

2 minuten geleden zei FokGod:

Maar aan de andere kant: iedereen gelooft wat hij wil geloven. Toch vroeg ik me af of mensen écht alles geloven van de bepaalde godsdienst. Zijn er mensen die werkelijk geloven in een hemel? Zijn er mensen die werkelijk geloven in een 'God'? Of zijn hier toch mensen die dit allemaal niet geloven. En gewoon gelovig zijn omdat ze kunnen leren uit de verhalen van de bijbel?

Met vriendelijke groeten,

Kenzo

Ja, er zijn mensen die geloven in een hemel en ja er zijn mensen die werkelijk geloven in een God. Voor wat betreft dat laatste, je behoort tot een minderheid indien je dat niet doet. En ja, er zijn vast ook gelovigen die voornamelijk gelovig zijn omdat ze van mening zijn dat er leerzame lessen uit de bijbel (of andere religieuze boeken) te halen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thorgrem:

Ja, er zijn mensen die geloven in een hemel en ja er zijn mensen die werkelijk geloven in een God. Voor wat betreft dat laatste, je behoort tot een minderheid indien je dat niet doet.

Dat is zowat het punt dat ik verward geraak. Dan begin ik maar aan één ding te denken. Hoe kan een mens zo naïef zijn om iets te geloven als een 'God' die alles gecreëerd heeft?

Hier heb ik zelf maar één verklaring voor. Zonder God zou het betekenen dat niets zin heeft. Niets heeft ook maar enkele vorm van betekenis. Je leven stelt niets voor. En dat is waarom mensen beginnen te geloven. Omdat ze de waarheid niet aankunnen. 

Ik hoop op veel commentaar en een volwassene discussie.

Met vriendelijke groeten

Kenzo

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei FokGod:

Dat is zowat het punt dat ik verward geraak. Dan begin ik maar aan één ding te denken. Hoe kan een mens zo naïef zijn om iets te geloven als een 'God' die alles gecreëerd heeft?

Dat laatste haal je er nu bij. Alhoewel veel gelovigen dat ook zullen geloven zal dat niet voor iedereen op gaan.

Hoe ze zo naïef kunnen zijn? Naïef is een waardeoordeel wat jij er zelf aan hangt. Vele gelovigen zullen zelf van mening zijn dat het niet naïef is.

 

16 minuten geleden zei FokGod:

Hier heb ik zelf maar één verklaring voor. Zonder God zou het betekenen dat niets zin heeft. Niets heeft ook maar enkele vorm van betekenis. Je leven stelt niets voor. En dat is waarom mensen beginnen te geloven. Omdat ze de waarheid niet aankunnen. 

Datgene wat jij hier waarheid noemt zal lang niet door alle ongelovigen op gaan. Ik kan me zo voorstellen dat ook een ongelovige kan vinden dat zijn/haar leven wel degelijk betekenis heeft. Sowieso is de betekenis van leven in de biologie vrij duidelijk; voortplanting. Of gelovigen wel of niet de waarheid aankunnen is vrij onmogelijk te bepalen, zeker voor de hele groep.

 

16 minuten geleden zei FokGod:

Ik hoop op veel commentaar en een volwassene discussie.

Met vriendelijke groeten

Kenzo

Ik hoop ook op een volwassen discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Thorgrem:

en ja er zijn mensen die werkelijk geloven in een God. Voor wat betreft dat laatste, je behoort tot een minderheid indien je dat niet doet.

Wil je dan "god" voor FokGod wel even heel duidelijk definiëren? Mensen geloven van alles en in vele goden...dat ben ik met je eens. Maar de stelling: "de meerderheid gelooft in God" is wat mij betreft te wazig.

38 minuten geleden zei FokGod:

Dat is zowat het punt dat ik verward geraak. Dan begin ik maar aan één ding te denken. Hoe kan een mens zo naïef zijn om iets te geloven als een 'God' die alles gecreëerd heeft?

Hier heb ik zelf maar één verklaring voor. Zonder God zou het betekenen dat niets zin heeft. Niets heeft ook maar enkele vorm van betekenis. Je leven stelt niets voor. En dat is waarom mensen beginnen te geloven. Omdat ze de waarheid niet aankunnen. 

Ik hoop op veel commentaar en een volwassene discussie.

Met vriendelijke groeten

Kenzo

Ik zou je toch het advies willen geven je iets meer te verdiepen in religie FokGod. Een tip zou zijn: Herman Philipsed hoorcollege over religie. Er bestaan nogal wat misverstanden over geloof/religie. Het ligt allemaal net iets genuanceerder als je hier stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Magere Hein:

Wil je dan "god" voor FokGod wel even heel duidelijk definiëren? Mensen geloven van alles en in vele goden...dat ben ik met je eens. Maar de stelling: "de meerderheid gelooft in God" is wat mij betreft te wazig.

Je bent vast wel bekend met zoiets als een woordenboek.

god (de; m; meervoud: goden) 1vereerd, bovennatuurlijk wezen

Laten we die definitie maar hanteren in deze.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=god&lang=nn

Het heeft volstrekt geen enkele zin om het verder te definiëren in een zo brede discussie als deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het allemaal zo simpel zou zijn, zouden hier niet talloze discussies gevoerd worden over deze god. Duidelijkheid en zekerheid zouden troef zijn. Eensgezindheid zou van het forum
afspatten. Ik zou ook exact weten of het god of God is. Of het "het bovennatuurlijke" of een "Hij" (met hoofdletter) is. Natuurlijk zou het duidelijk zijn of deze god(God?) en Allah en Shiva etc 1 en dezelfde zijn of niet? Intervenieert deze god in onze wereld, of heeft hij zich na de schepping teruggetrokken...of....heeft hij helemaal niet geschapen. Allemaal godsbeelden.
En van die van Dale definitie word ik al helemaal niet wijzer. Ergo: Het heeft wel zeker zin deze entiteit(?) goed te definiëren. Dan weten we tenminste waar we over praten.
Want er zijn zelfs mensen die zeggen: "God is de natuur" en dan bestaat god uiteraard! Alleen ik noem het.....de natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Thorgrem:

Prima, help jij de topicstarter dan maar. Veel succes daar mee.  Ik heb geen behoefte om in dit topic jouw spelletje mee te spelen. 

? Wat zit je dwars? Ik geef TS o.a. advies. Dat zou ik jou ook geven als ik daar aanleiding toe zou zien (b.v. filmpjes aanraden welke bijgeloof verklaren) En of TS er naar luistert of niet, zal mij worst wezen. Ik zit hier objectief
en onpartijdig te forum-en.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Thorgrem:

Nee, je trekt andermaal je stokpaardje weer eens van stal waar tal van mensen in tal van topics al meer dan genoeg op in gegaan zin. ik ben daar klaar mee, net zoals ik met kerst niet nog een keer Home Alone ga kijken. 

Mee eens, de vraag van TS was waarom iemand in God gelooft, niet of er een God bestaat, daar is hij al uit. Het leek me heel interessant te horen waarom een gelovige in God gelooft. Helaas dreigt het nu al een topic te worden waarin het godsbestaan bij voorbaat al onderuit gehaald wordt.

@Magere Hein

Hein, mijn verzoek is daarom om eerst eens een poosje alleen maar mee te lezen  voordat je gelovigen die hier nog niets hebben gezegd al van jouw gelijk wil gaan overtuigen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei violist:

De vraag van TS was waarom iemand in God gelooft, niet of er een God bestaat, daar is hij al uit. Het leek me heel interessant te horen waarom een gelovige in God gelooft.

Zeker geen tijd om het topic stop te zetten. Ik ben zeer tevreden dat ik zoveel reacties krijg. Dit wordt heel interessant.

En inderdaad, zoals violist het zegt. De waarom-vraag boeit mij heel hard. 

Waarom kan iemand geloven in zoiets als een 'God'. (En alstublieft dan toch geen oude man met lange baard.)

De idee achter God zorgt ervoor dat mensen gelukkiger worden. Wetende dat het allemaal nep is. Toch willen mensen zichzelf voorliegen om gelukkiger te kunnen zijn. Hoe kan iemand zichzelf blijven voorliegen? 

Met vriendelijke groeten

Kenzo

 

bewerkt door Dwarrel
offtopic verwijderd
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb precies enkele gevoelige snaren geraakt? Ik ben gewoon op dit forum gekomen om antwoorden te zoeken. En wat blijkt nu? Als je gelovigen confronteert met een rationele denkwijze, gaan ze je een handicap noemen. Het feit dat sommige mensen geraakt zijn, betekent dat ze hun emotie de baas laten spelen. Ze willen of kunnen het niet rationeel bezien?

'Allah is groot' mag gezegd worden, dan mag FokGod ook.

Maar nu wil ik nog steeds een antwoord op mijn vraag:

Waarom kan iemand geloven in zoiets als een 'God'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei FokGod:

Ik heb precies enkele gevoelige snaren geraakt? Ik ben gewoon op dit forum gekomen om antwoorden te zoeken. En wat blijkt nu? Als je gelovigen confronteert met een rationele denkwijze, gaan ze je een handicap noemen. Het feit dat sommige mensen geraakt zijn, betekent dat ze hun emotie de baas laten spelen. Ze willen of kunnen het niet rationeel bezien?

'Allah is groot' mag gezegd worden, dan mag FokGod ook.

Dat is jouw mening. Als jij je vriendin mag vol op de mond mag zoenen dan zou ik dat ook moeten mogen als ik te gast ben bij jou thuis? Dat is zo'n beetje je logica. Indien je daadwerkelijk geinterreseert bent in een serieus en inhoudelijk gesprek dan pas je je username even aan naar iets gewoons zonder daarin een belediging verwerkt. Jij (en alle users) bent hier te gast op een christelijk forum, dan is een beetje aanpassing wenselijk. Nu kom je wat kinderlijk over en dat hebben we inmiddels al wel genoeg gezien.

 

Citaat

Maar nu wil ik nog steeds een antwoord op mijn vraag:

Waarom kan iemand geloven in zoiets als een 'God'?

Omdat het kan. Het is niet zo dat gelovigen op een goede morgen opstaan en m,aar besluiten om te gaan geloven. Evengoed zijn ongelovigen niet opgestaan met het idee om vanaf vandaag maar niet te geloven. Je bent gelovig of je bent het niet en daartussen zit ook nog een grijs gebied. En je kan in de loop der tijd ook van het ene naar het andere toe bewegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thorgrem:

Omdat het kan. Het is niet zo dat gelovigen op een goede morgen opstaan en m,aar besluiten om te gaan geloven. Evengoed zijn ongelovigen niet opgestaan met het idee om vanaf vandaag maar niet te geloven. Je bent gelovig of je bent het niet en daartussen zit ook nog een grijs gebied. En je kan in de loop der tijd ook van het ene naar het andere toe bewegen.

Elk antwoord dat je geeft is enorm vaag. 'Omdat het kan'. Dat kan een antwoord zijn op elke waarom-vraag.

Ik ga het anders stellen. Welke optie zou je kiezen. Onwetend zijn, maar wel een gelukkig leven. Of de waarheid onder ogen zien, maar een ongelukkig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei FokGod:

Elk antwoord dat je geeft is enorm vaag. 'Omdat het kan'. Dat kan een antwoord zijn op elke waarom-vraag.

Ik ga het anders stellen. Welke optie zou je kiezen. Onwetend zijn, maar wel een gelukkig leven. Of de waarheid onder ogen zien, maar een ongelukkig leven.

Ik heb reeds gekozen. Ik zie de waarheid onder ogen en heb een relatief gelukkig leven. Waarom kom je met een valse tegenstelling? En waarom moet alles zo absoluut/in extremen?

Wellicht zie ik het over een jaar of 20 weer anders zoals ik het een jaar of 20 geleden ook anders zag. Dat zien we dan wel weer.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 minuut geleden zei Thorgrem:

Ik heb reeds gekozen. Ik zie de waarheid onder ogen en heb een relatief gelukkig leven. Waarom kom je met een valse tegenstelling? En waarom moet alles zo absoluut/in extremen?

Ik heb nooit gezegd dat deze tegenstelling de realiteit is. Ik vroeg me af wat jij zou kiezen en zelfs daarop antwoord je vaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei FokGod:

Ik heb precies enkele gevoelige snaren geraakt? Ik ben gewoon op dit forum gekomen om antwoorden te zoeken. En wat blijkt nu? Als je gelovigen confronteert met een rationele denkwijze, gaan ze je een handicap noemen. Het feit dat sommige mensen geraakt zijn, betekent dat ze hun emotie de baas laten spelen. Ze willen of kunnen het niet rationeel bezien?

O ja, want "fok God" is inderdaad een volstrekt rationele denkwijze, goed doordacht en filosofisch doorwrocht. Wat een verlichting is er nodig, om zo'n uitspraak te kunnen doen! Waar was je toch al die tijd? Duizenden jaren beschaving, cultuur, filosofie, wetenschap en theologie, maar het simpele adagium "fok God" blijkt het ultieme antwoord te zijn waar niemand meer onderuit komt.

Overigens is het misschien dan wel goed om dit verlichtende adagium ook verder toe te lichten. Bedoel je hiermee dat het forum Fok! God is, dat jijzelf misschien de God van Fok! bent of de God van het fokken zelf, of dat het doel van het leven is dat we met God fokken zoals we ook met dieren doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Overigens is het misschien dan wel goed om dit verlichtende adagium ook verder toe te lichten. Bedoel je hiermee dat het forum Fok! God is, dat jijzelf misschien de God van Fok! bent of de God van het fokken zelf, of dat het doel van het leven is dat we met God fokken zoals we ook met dieren doen?

Ow, ik zie dat je het niet zo goed begrijpt. Fok staat eigenlijk gewoon voor Fuck. Maar omdat je geen fuck in je gebruikersnaam kunt plaatsen heb ik gewoon Fok gepakt. Het klinkt hetzelfde maar heeft verder geen betekenis. Eigenlijk bedoel ik dus gewoon: fuck God.

 

Beste Kenzo, je hebt mail wat betreft jouw gekozen user-naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei FokGod:

Ow, ik zie dat je het niet zo goed begrijpt. Fok staat eigenlijk gewoon voor Fuck. Maar omdat je geen fuck in je gebruikersnaam kunt plaatsen heb ik gewoon Fok gepakt. Het klinkt hetzelfde maar heeft verder geen betekenis. Eigenlijk bedoel ik dus gewoon: fuck God.

Maar dan snap ik je nick niet. Hoe kun je iets 'fokken' waar je niet in gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid