Spring naar bijdragen

Het heerlijke feit van de opstanding


Aanbevolen berichten

In het op een na laatste punt van de Apostolische geloofsbelijdenis staat:  " Ik geloof in de opstanding van de doden".

De redding in Jezus Christus omvat niet alleen onze ziel maar geldt voor onze hele persoon en zodoende ook voor ons lichaam.  Als een gelovige sterft verlaat zijn geest zijn lichaam en gaat direct naar Christus.  Daarover spreekt de apostel Paulus als hij zegt :  ".... wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen".  [ 2 Kor. 5:8].  We kwamen allemaal op een verschillend tijdstip tot geloof, we hebben in verschillende tijden geleefd, maar we zullen allemaal op hetzelfde ogenblik verheerlijkt worden  vgl.  1 Thess. 4:16,17 ; Hebr. 11:39.  We zullen met Christus en met alle gelovigen uit alle generaties samen verheerlijkt worden  [ vgl. Romeinen 8:17].  De Bijbel zegt dat Christus al verheerlijkt IS  [ vgl. Hand. 2:33-36;  Filippenzen 3:21],  er staat echter ook dat de uiteindelijke verhoging en verheerlijking van de Here Jezus Christus bereikt zal zijn als Hij in macht en heerlijkheid zal komen om Zijn gelovigen definitief te verlossen.

Hoe zullen wij verheerlijkt worden? 

De Bijbel verduidelijkt ons dat ons lichaam aan dat van Jezus gelijk zal zijn.  In Filippenzen lezen we bijv. :  " Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,  Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen".

Als het klopt dat Christus ons tot een nieuw lichamelijk leven zal opwekken,  hoe moeten we dan teksten als in 1 Kor. 15 opvatten, teksten die in verband met de opstanding over  "een geestelijk lichaam"  spreken  [vers 44],  of verklaren dat  "....vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beerven" [ vers 50] ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 276
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Credible, Ik wil u vragen om maatregelen te nemen. Dit forum draagt de naam christelijk, maar kennelijk zien sommige mensen dit anders. Zij willen dat de christenen op dit forum zich in ieder to

In 1 Korinthe 15:49 staat:  " En zoals wij het beeld van de stoffelijke [Adam] gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de hemelse  [Christus] dragen".   Wie dus alleen op het werk van Christu

Als Christus wederkomt, zullen hemel en aarde één worden, ofwel zal ook de natuur verlost worden van haar onvergankelijkheid en bekleed worden in het hemels domein. God komt onder ons wonen en de sche

Posted Images

In 1 Korinthe 15:49 staat:  " En zoals wij het beeld van de stoffelijke [Adam] gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de hemelse  [Christus] dragen".   Wie dus alleen op het werk van Christus vertrouwt mag het toekomstige herstel of vernieuwing van zijn lichaam verwachten.

In 1 Korinthe 15:53 en 54b staat:  "Want dit vergankelijke [ons oude lichaam]  moet zich met onvergankelijkheid  [ ons nieuwe lichaam]  bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden... dan zal het woord geschieden dat geschreven staat:  De dood is verslonden tot overwinning".   Dat heeft niet alleen betrekking op ons, want we lezen in Romeinen 8 dat  ......" ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf"  [vers 21].  Dus wordt niet alleen het lichaam van de gelovigen tot nieuw leven gewekt,  ook de nieuwe schepping zal tastbaar zijn.

Vaak denken christenen dat de  "hemel"  een puur geestelijke plaats is. Dat is echter maar de halve waarheid.  In de  "eeuwigheid" zullen de geestelijk-hemelse wereld en de nieuwe schepping met elkaar verenigd zijn.  De opstanding, verheerlijking en het eeuwige leven van de gelovigen onder Gods heerschappij zijn heerlijke feiten.  Maar we zijn hier nog niet klaar.  De Bijbel spreekt niet alleen over de lichamen van de gelovigen die opgewekt zullen worden tot een leven in eeuwige heerlijkheid, maar ook over de lichamen van de ongelovigen.   In Johannes 5:28,29 staat:  "..... de tijd komt waarin allen die in de graven zijn,  Zijn stem zullen horen, tot de opstanding ten leven,  maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis".  De eeuwigheid lijkt vaak zo ver weg, alsof het ons nog niet persoonlijk raakt.  Eeuwig leven kunnen we nu al ervaren, want eeuwig leven betekent niet alleen een leven dat nooit ophoudt, het is vooral een nooit eindigende relatie met de Heer.

Kort voordat de Here Jezus Zijn vriend Lazarus uit de dood opwekte, zei Hij tegen Martha:  " Ik ben de Opstanding en het Leven;  wie in Mij gelooft, zal leven,  ook al was hij  [lichamelijk]  gestorven],  en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid" .  [Joh. 11:25,26].  Als een gelovige sterft gaat hij direct naar de Heer, en daarom kon Paulus ook  zeggen dat hij er meer behagen in had om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-11-2016 om 11:56 zei ineke-kitty:

Als het klopt dat Christus ons tot een nieuw lichamelijk leven zal opwekken,  hoe moeten we dan teksten als in 1 Kor. 15 opvatten, teksten die in verband met de opstanding over  "een geestelijk lichaam"  spreken  [vers 44],  of verklaren dat  "....vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beerven" [ vers 50] ?

Er wordt al eens gezegd dat we ook een etherisch lichaam hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ineke-kitty:

Als een gelovige sterft gaat hij direct naar de Heer, en daarom kon Paulus ook  zeggen dat hij er meer behagen in had om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

Een geestelijk lichaam, is een lichaam, dat niet gebonden is aan natuurlijke wetten. Het is een zelfstandig, onafhankelijk lichaam, vrij van stof, ruimte en tijd. Vrij van stof, het kan eten, zonder het te moeten (Luk. 24:41). Vrij van ruimte, het kan door gesloten deuren binnenkomen (Joh. 20:19). Vrij van tijd, het is onsterfelijk in eeuwigheid (1 Kor. 15:42). Het is ook vrij van de zwaartekracht, het kan van een hoge toren stappen, zonder te vallen. Het is niet 'uit de aarde aards', maar 'uit de hemel hemels', en kan zich zonder bezwaar door Gods heelal bewegen, sneller dan het licht, van planeet tot planeet, van ster tot ster.

Uit: Wederkomst des Heren van J.B. Klein Haneveld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎28‎-‎11‎-‎2016 om 11:56 zei ineke-kitty:

In het op een na laatste punt van de Apostolische geloofsbelijdenis staat:  " Ik geloof in de opstanding van de doden".

De redding in Jezus Christus omvat niet alleen onze ziel maar geldt voor onze hele persoon en zodoende ook voor ons lichaam.  Als een gelovige sterft verlaat zijn geest zijn lichaam en gaat direct naar Christus. ..................

@ineke-kitty

Is bovenstaande openingstekst van jezelf of heb je die weer gejat? Belangrijk om te weten want in het laatste geval heeft het geen zin om er met jou over te discussiëren, je weet er dan niet meer vanaf dan een ander en wordt het voor ons weer "de topic accepteren of negeren"

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben het er al vaker over gehad. Hier wordt de hemelse en aardse opstanding weer door elkaar gehaald. De groep die naar de hemel gaat krijgt een ander soort lichaam dan de groep die eeuwig leven op aarde krijgt. Paulus weet dat hij een hemelse opstanding krijgt en krijgt dan dus een 'geestelijk' lichaam wat past in de Hemel. De groep die naar de hemel gaat, de 144.000, beërven het Koninkrijk en kunnen derhalve geen vlees en bloed krijgen in de Hemel. Met andere woorden, ze gaan mee regeren met Christus. Zo staat het in Openbaring. 

Dat aardse lichaam zal waarschijnlijk ook anders zijn dan we nu hebben. We zullen niet oud worden, niet ziek worden etc Hoe dat zal zijn zien we dan wel, maar het zal volmaakt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bezwaren tegen de leer van het chiliasme

De verwachting van een duizendjarig rijk is bijna uitsluitend gebaseerd op Openbaring 20. Wordt hier werkelijk een letterlijk duizendjarig vrederijk aangekondigd? Er zijn belangrijke argumenten tegen een chiliastische exegese. Enkele bezwaren tegen de leer van het chiliasme (met name het pre-chiliasme):

In Openbaring 20 wordt wel gesproken over 1000 jaar, maar niet over 1000-jarig vrederijk op aarde.

Een Bijbelboek zoals Openbaring staat, in onderscheid van een historisch Bijbelboek zoals Koningen of Kronieken, vol van symbolische taal, inclusief symbolische getallen. Welk doorslaggevend argument is er om de 1000 jaren van Openbaring 20 letterlijk te nemen?

Vele oudtestamentische profetieën die door aanhangers van het chiliasme op een duizendjarig vrederijk worden betrokken, zijn net zo goed of beter toepasbaar op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (Openbaring 21).

Nergens wordt Christus’ Kerk hier op aarde een periode van volkomen vrede in het vooruitzicht gesteld voorafgaand aan het laatste oordeel. De gelovigen worden juist voortdurend voorbereid op verdrukking (vergelijk Johannes 16:33, 2 Timotheüs 3:1 en 12; zie ook Christus’ woorden in Lukas 18:8 over de laatste dagen).

In veel vormen van chiliasme meent men dat er na het leven in het hier en nu nog een mogelijkheid komt om gered te worden van het verderf (d.w.z. in een duizendjarig vrederijk op aarde, voorafgaand aan het laatste oordeel). Dit lijkt misschien een aantrekkelijke gedachte. Maar omdat we hiervoor geen grond vinden in Gods Woord is het een gevaarlijke en misleidende gedachte.

In het Oude Testament, met name in het Nieuwe Testament vinden we vele Schriftgedeelten over wederkomst. Toch vinden we hierin nergens een verwijzing naar meerdere wederkomsten van Christus, noch naar een duizendjarig vrederijk op aarde. Juist in Christus’ eigen woorden over Zijn (enige!) wederkomst benadrukt Hij voortdurend dat Zijn verschijning het definitieve einde van deze aardse  bedeling betekent. Wanneer Christus komt op de wolken des hemels, dan hebben ook plaats: de opstanding der doden, het laatste oordeel, en de ingang in hemel of hel. Niet eerst nog een duizendjarig ‘tussenrijk’. Zie bijvoorbeeld Mattheüs 24 en 25 (en de parallellen in de andere Evangeliën), 1 Korinthe 15, 1 Thessalonicenzen 4-5, 2 Thessalonicenzen 1 en 2 Petrus 3. Zie ook diverse gelijkenissen (bv. Mattheüs 13, Mattheüs 22, zie ook Johannes 5:28, 29: Als de stem van Christus zal klinken, zullen allen die in de graven Zijn Hem horen, en opstaan ten leven of ter verdoemenis.

(Citaat uit: http://hervormdegemeentekatwijk.nl/wijken/immanuel/extra/diversen/het-duizendjarige-rijk)

Het grappige is dat voor en tegenstanders  van een 1000-jarig vredesrijk beiden op grond van bijbeteksten  gelijk menen te hebben. Wanneer moet een tekst letterlijk genomen worden en wanneer niet. Elke gelovige heeft daar zijn eigen ideeën over lijkt wel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist Het OT gaat niet in op de details op hoe de Messias het herstel zal bewerkstelligen. Het geleidelijke herstel klinkt mij eigenlijk wel logisch in de oren. Blijkbaar vindt het herstel plaats in twee etappes. En Openbaring is wat het is, een openbaring. Extra informatie voor de Christenen.

Nu staan in apocryphe boeken zoals Het Boek van Henoch en in de Rol van de Oorlog uit de Dode Zee rollen, Judas (wel canoniek) en nog wel een paar geschriften wel deze ideeën uit Openbaring. Blijkbaar was deze gedachtegang toch niet zo raar in de tijd van het OT en in de tijd van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadat ons lichaam gebroken is, zullen wij God zien .  Wij zullen Zijn aangezicht zien.  Met het aanschouwen van Hem zal ik me verzadigen  [vgl. Psalm 16:11].  Dan zullen we bij Christus zijn en Zijn heerlijkheid zien die de Vader Hem voor de schepping van de wereld gegeven heeft [ vgl. Johannes 17:23.  En zo zullen we voor altijd bij de Heere zijn  [ vgl. 1 Thess. 4:18].   We zullen samen bij God zijn in de feestelijke vergadering, de Gemeente van de eerstgeborenen.  En volgens Zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont  [ 2 Petrus 3:13].  Deze aarde zal totaal nieuw zijn heeft God beloofd:  " Zie Ik maak alles nieuw"  [vgl. Openb. 21:5]. 

In Jesaja 35:10 staat:  " Eeuwige blijdschap zal op hun hoofd zijn, vreugde en blijdschap zullen zij verkrijgen,  verdriet en gezucht zullen wegvluchten".  We zullen God dienen, en met Hem heersen [ vgl. 2 Tim. 2:12]  . En ook al weten we niet precies welke taken de Heer voor ons klaar heeft liggen, we weten toch dat het plan van God voor ons luidt:  ".... en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de alles overtreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus".  [ Efeze 2:6-7].

Er zal geen haat, geen jaloezie, geen nijd en geen zelfzucht meer zijn. We zullen ons in elkaar verheugen.  God zal met Zijn geliefde, verloste en verheerlijkte mensen samen zijn en de aarde zal genoemd worden:  "De Heere is daar".   [ Ezechiel 48:35].  De Koning der koningen, de Heere der heren Die alleen onsterfelijkheid bezit, Die in een ontoegankelijk licht woont, Die geen mens gezien heeft, noch zien kan, Die alle eer in alle eeuwigheid zij - Hij zal bij ons wonen [ vgl. 1 Tim. 6:15-16]  en wij zullen Zijn volk zijn en God Zelf zal bij ons zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei ineke-kitty:

Nadat ons lichaam gebroken is, zullen wij God zien .  Wij zullen Zijn aangezicht zien.  Met het aanschouwen van Hem zal ik me verzadigen  [vgl. Psalm 16:11].

Het 'breken' van het lichaam wordt ook omschreven als 'onthechten' van het lichaam, velen hebben daar rapport over gemaakt maar zonder deze ervaring blijft het onbevattelijk. Psychologische werken verwijzen naar dit proces, vaak omschreven als 'piekervaring'. De term piekervaring wordt gebruikt om een bepaalde bewustzijnsstoestand te beschrijven die kan optreden tijdens een transpersoonlijke of extatische belevenis waarbij vooral gevoelens van eenheid, harmonie en verbondenheid aanwezig zijn. Mensen die dit overkomt geven aan dat zij de mystieke aard van deze ervaringen niet onder woorden kunnen brengen. (bron)

2 uur geleden zei violist:

Over een herstel kan ik heel kort zijn. Een God die duizenden jaren lang toestaat dat zijn schepselen elkaar de meest gruwelijke dingen aandoen en pas "op Zijn tijd" in actie komt met een zogenaamd "herstel",  op wat voor manier dan ook, is voor mij geen God. 

God heeft mensen een vrije wil gegeven, waarom zouden we dan de schuld op God willen afschuiven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

God heeft mensen een vrije wil gegeven, waarom zouden we dan de schuld op God willen afschuiven? 

Deze uitspraak hoor ik vaker als argument God om onbegrijpelijke redenen te verontschuldigen. Wanneer iemand echter in staat is ellende te voorkomen dan wel te beëindigen en hij doet dat niet of veel te laat kan ik geen respect voor die persoon opbrengen. Dat is wat ik zei. Maar als jij de vrije wil er bij wilt betrekken, hoe staat het daarmee tijdens het 1000-jarig vredesrijk? Wordt die ons dan ontnomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei violist:

Deze uitspraak hoor ik vaker als argument God om onbegrijpelijke redenen te verontschuldigen. Wanneer iemand echter in staat is ellende te voorkomen dan wel te beëindigen en hij doet dat niet of veel te laat kan ik geen respect voor die persoon opbrengen. Dat is wat ik zei. Maar als jij de vrije wil er bij wilt betrekken, hoe staat het daarmee tijdens het 1000-jarig vredesrijk? Wordt die ons dan ontnomen?

Volgens mij net niet, vandaag is die vrije wil gemanipuleerd door wat men Satan pleegt te noemen. Het hervinden (cfr heropleven/heropstanding) van die vrije wil betekent dat we dat Vredesrijk in ere gaan herstellen, dit gedreven vanuit innerlijke impulsen die in verband worden gebracht met Gods Wil. Anders gezegd, bikkelharde competitie en strijd wordt getransformeerd naar het bundelen van krachten en meer co-creatieve samenwerking. Religie weerspiegelt op die manier meer verbondenheid onder alle volkeren, en dus niet langer een oeverloze strijd in de naam van God.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei violist:

En door wie is de vrij wil van Satan dan manipuleerd? 

Leuke vraag, door het leven zelf, als een spel dat we - jij, ik en zij - kunnen doorzien? De vraag wordt nog interessanter, hoe kunnen we dat doorzien wanneer we niet eens weten of onze vrije wil wel/niet gemanipuleerd werd? Wie/wat kan daar legitiem over oordelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei violist:

En door wie is de vrij wil van Satan dan manipuleerd voordat hij net als Eva tegen Gods wil inging?? 

Zag nog een bijvoegsel in jouw reactie, dit komt als vanzelfsprekend bij het levensspel. Aangezien God aan de bron ligt van alles zouden we kunnen zeggen dat ook dat Gods werk is, de meningen zullen hierover verdeeld zijn maar het is dan ook de bedoeling om tot inzicht te komen (cfr heropstanding)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Credible,

Ik wil u vragen om maatregelen te nemen. Dit forum draagt de naam christelijk, maar kennelijk zien sommige mensen dit anders. Zij willen dat de christenen op dit forum zich in ieder topic rationeel gaan verantwoorden voor hun geloof in God of de Bijbel. Ik ben dat ondertussen echt zat. Ik heb speciaal voor degene die hier het meest om vraagt een topic geopend waarin ik in een ellenlange post heb duidelijk gemaakt hoe je het christelijk geloof rationeel kunt verdedigen. Ik heb daar van hem nauwelijks reactie op gekregen, ergo, hij is nauwelijks geïnteresseerd in het antwoord. Mij lijkt het voor hem en voor de andere atheïsten op dit forum (die ik hun plaats op dit forum van harte gun) voldoende om in dat topic hun vragen omtrent de rationaliteit van het christelijk geloof te bespreken. Het feit dat dit een christelijk forum is, wil zeggen dat het christelijk geloof niet altijd en overal verantwoord hoeft te worden. Dat heeft een voordeel, want dan kan er vanaf dat fundament verder gewerkt worden. Er kan gedaan worden aan Bijbelstudie, bijvoorbeeld, zonder dat eerst de waarheid van de Bijbel aangetoond moet worden. Daarom vraag ik u om, wanneer een christelijk forumlid impliciet of expliciet aangeeft (o.a. door het kiezen van een bepaald subforum) dat in het topic de autoriteit van de Bijbel niet ter discussie staat, iedere vraag van een atheïst of wie dan ook om eerst dit geloof rationeel te verantwoorden zonder pardon te verwijderen. Dit doet me werkelijk denken aan een vergadering van de partijprogrammamakers van GroenLinks waarin een VVD'er binnenkomt die dan in elke vergadering vraagt: 'Bewijs eerst maar eens dat we beter een links beleid kunnen voeren dan een rechts beleid.' Ik kan u vertellen dat het partijprogramma dan nooit af komt. Ik kan me nog herinneren dat @MysticNetherlands hier een half jaar geleden ook al op heeft gewezen. Atheïsten zijn welkom, ikzelf had hier niets te doen als ze er niet waren geweest, maar ze moeten op dit christelijke forum toch ook accepteren dat ze hier te gast zijn en christenen niet constant ter verantwoording hoeven te roepen. En ja, ik ken die tekst uit 1 Petrus.

Bedankt voor de aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Magere Hein:

Toch begrijp ik topictitel nog niet. "Feit van de opstanding". Waarom is dit een feit? Waar is dit feit op gebaseerd? Kennis? Geloof? Wat versta je onder het begrip 'feit' ? Zo ook Satan? Is Satan een feit? Is vrije wil een feit?

Dat 'feit' heeft te maken met ons ontwikkelingspotentieel, iets dat bereikt kan worden na veel strijd en ontbering.

Citaat

Slechts zeer weinigen bereiken ooit Niveau 5 – een complete of vrijwel complete synthese van alle mentale functies tot een harmonieus geheel dat bestuurd wordt door de hogere emoties van dynamismen zoals het persoonlijkheidsideaal, autonomie en authenticiteit. Pas op Niveau 5 wordt persoonlijkheid dus daadwerkelijk bereikt. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Dat 'feit' heeft te maken met ons ontwikkelingspotentieel, iets dat bereikt kan worden na veel strijd en ontbering.

 

Dat begrijp ik, maar je vergeet te vermelden dat e.e.a nauw verweven is met geobjectiveerde technologische veranderingsprocessen en optionele utiliteitsflexibiliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De apostel Paulus wijst de Gemeente op het volgende:  " Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen"  En hij vervolgt:  "  Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn".  [ 1 Kor. 15:19,20].  Daarmee slaat Paulus een brug tussen ons huidige, vergankelijke leven en het eeuwige leven.  We zien dus dat het nieuwe leven wat wij ontvangen hebben door de wedergeboorte niet alleen in de toekomst ligt, maar dat die nu al realiteit is geworden,  omdat we  "met Christus levend gemaakt"   zijn. [ Efeze 2:5;  Collossenzen 3:1].  Deze verandering is alleen mogelijk doordat Christus uit de doden werd opgewekt - en wij met Hem.  Iedere keer als je in het N.T.  leest dat we  "in Christus"  zijn, ervaar je ook de gevolgen die onze opwekking tot een nieuw leven met zich meebrengt. Want met dezelfde macht waarmee Hij Jezus Christus uit de doden heeft opgewekt,  zal Hij ook ons opwekken uit de doden. Zonder de opstanding van de Here Jezus Christus is er geen opstanding.  Voor Paulus is onze toekomstige opstanding vast en zeker omdat Christus is opgestaan.  In zijn tweede brief aan de Korinthiers pakt Paulus dit thema nog eens op,  en daarna voert hij de in ons wonende Heilige Geest van God aan als  "het onderpand" [ de garantie]  voor het feit dat God onze sterfelijkheid in onsterfelijkheid zal veranderen.  [ 2 Kor. 5:5;  4:14].

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Magere Hein:

Dat begrijp ik, maar je vergeet te vermelden dat e.e.a nauw verweven is met geobjectiveerde technologische veranderingsprocessen en optionele utiliteitsflexibiliteit.

Hoe leg je hiermee de relatie met het ontwakingsproces waarvan sprake?

2 uur geleden zei ineke-kitty:

Zonder de opstanding van de Here Jezus Christus is er geen opstanding.

Er zijn er nog meer geweest Ineke, soms wordt dat vergeten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei student:

@Credible,

Ik wil u vragen om maatregelen te nemen. Dit forum draagt de naam christelijk, maar kennelijk zien sommige mensen dit anders. Zij willen dat de christenen op dit forum zich in ieder topic rationeel gaan verantwoorden voor hun geloof in God of de Bijbel. Ik ben dat ondertussen echt zat. Ik heb speciaal voor degene die hier het meest om vraagt een topic geopend waarin ik in een ellenlange post heb duidelijk gemaakt hoe je het christelijk geloof rationeel kunt verdedigen. Ik heb daar van hem nauwelijks reactie op gekregen, ergo, hij is nauwelijks geïnteresseerd in het antwoord. Mij lijkt het voor hem en voor de andere atheïsten op dit forum (die ik hun plaats op dit forum van harte gun) voldoende om in dat topic hun vragen omtrent de rationaliteit van het christelijk geloof te bespreken. Het feit dat dit een christelijk forum is, wil zeggen dat het christelijk geloof niet altijd en overal verantwoord hoeft te worden. Dat heeft een voordeel, want dan kan er vanaf dat fundament verder gewerkt worden. Er kan gedaan worden aan Bijbelstudie, bijvoorbeeld, zonder dat eerst de waarheid van de Bijbel aangetoond moet worden. Daarom vraag ik u om, wanneer een christelijk forumlid impliciet of expliciet aangeeft (o.a. door het kiezen van een bepaald subforum) dat in het topic de autoriteit van de Bijbel niet ter discussie staat, iedere vraag van een atheïst of wie dan ook om eerst dit geloof rationeel te verantwoorden zonder pardon te verwijderen. Dit doet me werkelijk denken aan een vergadering van de partijprogrammamakers van GroenLinks waarin een VVD'er binnenkomt die dan in elke vergadering vraagt: 'Bewijs eerst maar eens dat we beter een links beleid kunnen voeren dan een rechts beleid.' Ik kan u vertellen dat het partijprogramma dan nooit af komt. Ik kan me nog herinneren dat @MysticNetherlands hier een half jaar geleden ook al op heeft gewezen. Atheïsten zijn welkom, ikzelf had hier niets te doen als ze er niet waren geweest, maar ze moeten op dit christelijke forum toch ook accepteren dat ze hier te gast zijn en christenen niet constant ter verantwoording hoeven te roepen. En ja, ik ken die tekst uit 1 Petrus.

Bedankt voor de aandacht.

Beste Student, de crew taggen via @Credible werkt niet :) Je kunt beter een raport insturen of een mailtje maken!

 @Magere Hein , dit is niet de plek op dit forum om dat soort vragen te stellen, zoals Student terecht aangeeft. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid