Spring naar bijdragen

Wat vind je het mooiste aan een kerkdienst?


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Olorin:

Wat vind je het mooiste aan een kerkdienst?

Is het de preek, de muziek, de liturgie, sacramenten, contact met de mensen, de koffie, etc?

Kerkdienst dus protestants want die hebben zogenaamde kerkdiensten;wij zijn benieuwd wat deze mensen vinden van hun kerkdiensten.

Eigenlijk wel een leuk onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn vind ik een preek niet zoveel... Meestal vertellen ze dingen die ik toch al weet, en vlamingen zijn niet zo goed in spreken, houd dus wel mee van Nederlandse sprekers... Maar ik houd wel van zingen (niet dat ik kan zingen :$), en de koffie erna vind ik ook wel leuk... Zo leer je elkaar wel een beetje kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

6 minuten geleden zei Vrijheid:

Kerkdienst dus protestants want die hebben zogenaamde kerkdiensten;wij zijn benieuwd wat deze mensen vinden van hun kerkdiensten.

Eigenlijk wel een leuk onderwerp.

Goh. Als jij naar een kerkgebouw gaat bestaat er geen dienst? Meestal staat de liturgie er toch vol mee. Dienst van het woord, etc. Nou speciaal voor jou mag jij het woord "viering" gebruiken. Ik hoop van harte dat semantische spelletjes achterwege gelaten zullen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Olorin:

 

Goh. Als jij naar een kerkgebouw gaat bestaat er geen dienst? Meestal staat de liturgie er toch vol mee. Dienst van het woord, etc. Nou speciaal voor jou mag jij het woord "viering" gebruiken. Ik hoop van harte dat semantische spelletjes achterwege gelaten zullen worden.

Als je niet begrijpt wat wij bedoelen begin dan niet zo draad en laat het dan over aan Liturgie wetenschappers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Vrijheid:

Als je niet begrijpt wat wij bedoelen begin dan niet zo draad en laat het dan over aan Liturgie wetenschappers.


Als jullie vrijheid niet de vraagstelling kunnen interpreteren, laat het dan aan iemand over die wel de Nederlandse taal machtig is. Wij Olorin weten genoeg van liturgie om de term 'kerkdienst' liturgisch katholiek te onderbouwen. Wij Olorin interesseren zich daar betrekkelijk weinig voor aangezien dat niet de strekking is van dit topic. Wij zochten slechts naar een term die vrij algemeen te gebruiken valt zonder er een specifieke denominatie van buiten te sluiten. Wij Olorin constateren dat jullie Vrijheid nu twee posts geplaatst hebben die nogal offtopic zijn. Wij verzoeken jullie of inhoudelijk te reageren of elders in een ander topic jullie heil te zoeken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Olorin:


Als jullie vrijheid niet de vraagstelling kunnen interpreteren, laat het dan aan iemand over die wel de Nederlandse taal machtig is. Wij Olorin weten genoeg van liturgie om de term 'kerkdienst' liturgisch katholiek te onderbouwen. Wij Olorin interesseren zich daar betrekkelijk weinig voor aangezien dat niet de strekking is van dit topic. Wij zochten slechts naar een term die vrij algemeen te gebruiken valt zonder er een specifieke denominatie van buiten te sluiten. Wij Olorin constateren dat jullie Vrijheid nu twee posts geplaatst hebben die nogal offtopic zijn. Wij verzoeken jullie of inhoudelijk te reageren of elders in een ander topic jullie heil te zoeken.

 

Als je er niet tegen kan dat er in de discussie  iemand vakmatig de vraag stelt,begin dan zo,n draad niet die over Liturgie wetenschap gaat.:*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een evangelische predikant waar ik laatst bij was zei met een flinke knipoog dat het koffiedrinken het belangrijkste was (refereerde naar een onderzoek mbt sociaal contact). Ik denk dat het best belangrijk is. Natuurlijk is dat niet de hoofdreden op zondag naar de kerk te gaan. Een preek vind ik ook best belangrijk. Zelfs als het iets is wat je al weet is het goed herinnerd te worden. Een goede preek is m.i. ook geen Bijbelstudie maar wel iets waar je wat mee kunt als je naar buiten loopt.
Maar ik ben zelf denk ik de liturgie erg gaan weten te waarderen. Iets wat opbouwt naar een hoogtepunt. In de Katholieke liturgie bouwt het op naar het offer van Christus en is de liturgie het evangelie en elke mis een Pasen. Elke dag een ander stukje van de Bijbel, maar elke keer Pasen. De liturgie neemt je mee. Ze brengt je in het reine met God, brengt je bij Gods Woord, samen in de gemeenschap en neemt je mee naar het offer van Christus. Zoals ik het ervaar op dat moment plaats vindt, waar als het ware 2000 jaar tijdsverschil ophoudt.

 

 

 

 

12 minuten geleden zei Vrijheid:

Als je er niet tegen kan dat er in de discussie  iemand vakmatig de vraag stelt,begin dan zo,n draad niet die over Liturgie wetenschap gaat.:*

En dat is de derde keer. Nogmaals "Wij Olorin constateren dat jullie Vrijheid nu twee posts geplaatst hebben die nogal offtopic zijn. Wij verzoeken jullie of inhoudelijk te reageren of elders in een ander topic jullie heil te zoeken."
Ga daar eens met z'n allen vakkundig over liturgie wetenschap beginnen en speel open kaart over jullie lidmaatschap van jullie kerk. Ik neem aan dat jullie je er niet voor schamen, of wel soms?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Olorin:

Een evangelische predikant waar ik laatst bij was zei met een flinke knipoog dat het koffiedrinken het belangrijkste was (refereerde naar een onderzoek mbt sociaal contact). Ik denk dat het best belangrijk is. Natuurlijk is dat niet de hoofdreden op zondag naar de kerk te gaan. Een preek vind ik ook best belangrijk. Zelfs als het iets is wat je al weet is het goed herinnerd te worden. Een goede preek is m.i. ook geen Bijbelstudie maar wel iets waar je wat mee kunt als je naar buiten loopt.
Maar ik ben zelf denk ik de liturgie erg gaan weten te waarderen. Iets wat opbouwt naar een hoogtepunt. In de Katholieke liturgie bouwt het op naar het offer van Christus en is de liturgie het evangelie en elke mis een Pasen. Elke dag een ander stukje van de Bijbel, maar elke keer Pasen. De liturgie neemt je mee. Ze brengt je in het reine met God, brengt je bij Gods Woord, samen in de gemeenschap en neemt je mee naar het offer van Christus. Zoals ik het ervaar op dat moment plaats vindt, waar als het ware 2000 jaar tijdsverschil ophoudt.

 

 

 

 

En dat is de derde keer. Nogmaals "Wij Olorin constateren dat jullie Vrijheid nu twee posts geplaatst hebben die nogal offtopic zijn. Wij verzoeken jullie of inhoudelijk te reageren of elders in een ander topic jullie heil te zoeken."
Ga daar eens met z'n allen vakkundig over liturgie wetenschap beginnen en speel open kaart over jullie lidmaatschap van jullie kerk. Ik neem aan dat jullie je er niet voor schamen, of wel soms?

Over jullie kerk?????

Maar je hebt het nog steeds niet begrepen tja....................:angry::N

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Vrijheid:

Als je er niet tegen kan dat er in de discussie  iemand vakmatig de vraag stelt,begin dan zo,n draad niet die over Liturgie wetenschap gaat.:*

Dude ik weet niet waar jij gebrek aan hebt, waarschijnlijk seks, maar go get yourself some , en doe even niet zo opgefokt.

Bij mij wisselt t nogal. Vroeger vooral de preek, maar tegenwoordig eigenlijk vooral de muziek. Heeft helaas te maken met mijn toenemende agnosie. En het sociale aspect is ook fijn.

 

Heb qel eens een katholieke mis of hoe dat hee't meegemaakt, en dat trok me een stuk minder. Sorry voor jullie Olorin! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me best voorstellen dat een reguliere Mis voor protestanten (en ook sommige katholieken) een vrij saaie aangelegenheid is. Zelf vind ik de eucharistie het mooiste onderdeel van een kerkdienst, zelfs een dusdanig mooi onderdeel dat ik het essentieel acht. Alle vieringen danwel diensten zonder eucharistie vind ik voor mijzelf dan weer een beetje verspilling van tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Ik kan me best voorstellen dat een reguliere Mis voor protestanten (en ook sommige katholieken) een vrij saaie aangelegenheid is. Zelf vind ik de eucharistie het mooiste onderdeel van een kerkdienst, zelfs een dusdanig mooi onderdeel dat ik het essentieel acht. Alle vieringen danwel diensten zonder eucharistie vind ik voor mijzelf dan weer een beetje verspilling van tijd.

Hen die het geheimenis kennen van wat daar plaats vindt is het een groot feest al is het maar een reguliere Heilige Mis.;)(I)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-11-2016 om 06:47 zei MysticNetherlands:

Heb qel eens een katholieke mis of hoe dat hee't meegemaakt, en dat trok me een stuk minder. Sorry voor jullie Olorin! ;)

No problem, ieder z'n voorkeur. Al is het voor mij wel persoonlijk een ding dat het ook wel meehelpt als je wat achtergrond van de liturgie kent. Heel veel heeft betekenis, de kleinste gebaren, de woorden, de geuren. Ik ontdek soms nog steeds nieuwe dingen. Het stikt van bijbelse verwijzingen, expliciet en impliciet die samen een verhaal maken. Voor mij is die liturgie iets waarmee je zelf en de gemeenschap meegenomen wordt in het evangelie, naar het paasmysterie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Olorin:

No problem, ieder z'n voorkeur. Al is het voor mij wel persoonlijk een ding dat het ook wel meehelpt als je wat achtergrond van de liturgie kent. Heel veel heeft betekenis, de kleinste gebaren, de woorden, de geuren. Ik ontdek soms nog steeds nieuwe dingen. Het stikt van bijbelse verwijzingen, expliciet en impliciet die samen een verhaal maken. Voor mij is die liturgie iets waarmee je zelf en de gemeenschap meegenomen wordt in het evangelie, naar het paasmysterie.

Dat lijkt me wel weer mooi om te weten en derhalve te ervaren.  Ik heb vroeger wel vaak gebeden in n RK kerk in de Kalverstraat in Amsterdam, in mijn lunchpauze. Mooi kerk was dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eenvoudig weg bidden van de liturgie vind ik al veel schoonheid hebben, zowel thuis tijdens het getijdengebed als in de kerk tijdens de (doordeweekse) mis of het bidden van de rozenkrans. Vooral natuurlijk als daarbij tijdens de hoogmis het gregoriaans gezongen wordt, of de gebeden op andere a-ritmische wijze worden gereciteerd.
Ik zie die schoonheid zelfs ook in andere godsdiensten of christelijke stromingen, als men daar gewoon een eeuwenoude liturgie volgt, zonder allerlei eigen verhalen, welkomstpraatjes, slotgedachten, gewijzigde teksten en verklaringen eromheen. Nee, enkel het bijzondere samenspel tussen volk en liturgie, bewust en vol devotie gevierd, waarbij de liturgie de gelovigen stuurt en veranderd en niet andersom.
Bonuspunten natuurlijk als de liturgie daarbij in het Latijn wordt opgedragen, de universele taal van de katholieke Kerk, die daarom wereldwijd verstaan wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind heel de dienst belangrijk. De verkondiging helpt me in relatie tot God. De liederen helpen me in contact komen met God. Het begroeten van elkaar aan het begin van de dienst helpen me in het contact komen met broeders en zusters en het avondmaal helpt me te vertrouwen op het reinigende werk van Jezus onze Heer. De gebeden brengen ons in contact met God en brengen de situaties van onze broeders en zusters voor God. Alles helpt, wat erop wijst dat de focus in de eerste plaats bij ons zelf ligt.

Laten wij ons in contact brengen met God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2016 om 09:53 zei MysticNetherlands:

Dat lijkt me wel weer mooi om te weten en derhalve te ervaren.  Ik heb vroeger wel vaak gebeden in n RK kerk in de Kalverstraat in Amsterdam, in mijn lunchpauze. Mooi kerk was dat.

Ik herinner me dat ik ongeveer 10 jaar geleden als toerist in een kerk in Maastricht was. Ik liep er wat rond en toen hakte de stilte op mij in. Dat was wel voor mij een moment dat ik kerkgebouwen (en in zekere zin religieuze gebouwen in het algemeen) anders ben gaan bekijken. Ik kom meer uit een achtergrond waarin kerkgebouwen voornamelijk een ruimte is waar je samen komt. Kerk ben jezelf als gemeenschap, niet het gebouw. En in zekere zin is dat natuurlijk ook zo. Maar daar heb ik feeling gekregen met hoe een (sacrale) ruimte (en de bestemming) ook kan bijdragen aan je spirituele ervaring. Of heel persoonlijk gezegd, ik voelde Gods aanwezigheid heel sterk.
Het leuke is dat alles heel goed wetenschappelijk te verklaren valt. En in de verklaringen voel ik me best wel bemoedigd. Kortweg gezegd, het is best menselijk en mensen werken nu zo eenmaal. Als je culturen vergelijkt zie je ook godsdienstig best veel overlapping qua rituelen, tradities, etc. M.i. zegt dat iets van hoe de mens werkt.

En dat komt weer samen in mijn opvatting dat de Kerk of religie an sich niet iets is wat God nodig heeft, maar de mens nodig heeft. En het in die zin een menselijk product is. Maar tegelijk een handreiking van God is en een medium is om met Hem in contact te komen en een relatie vorm te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf had ik, toen ik nog katholiek was, een dubbel gevoel bij de kerkdienst. Voor mij was het een vreemde combinatie van saaiheid en inspiratie. Sowieso de katholieke kerken zijn over het algemeen prachtig. Kon me tijdens de dienst goed vermaken door het kijken naar de glas-in-lood ramen. De sfeer werd neergezet door rituelen, kaarsen, geur, etc. Inhoudelijk snapte ik niets van de dienst. De preek leek onbegrijpelijk en ook de teksten in het begeleidende programma (hoe noem je dat?) kon ik niet plaatsen. Op mijn twaalfde ben ik gestopt met naar de kerk te gaan. Maar als ik nu een katholieke kerk binnenstap dan heb ik nog steeds positief gevoel bij de sfeer, gek genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Hoewel ik nooit Christen ben geweest & nu zelfs niet meer geloof in het bestaan van een schepper, vindt ik het erg interessant om als buitenstaander te lezen hoe een kerkdienst wordt beleefd en gevierd. Wordt in een dienst overigens ook de Zondag gevierd, of wordt er voornamelijk het geloof beleden? Ik vraag dit omdat ik me herinner hoe de Sjabbat wordt gevierd (we zijn geboden wekelijks de Sjabbat te houden in Exodus 20:8) en ik merk dat er best wel veel overeenkomsten zijn met de Christelijke versie van de wekelijkse kerkdienst; vooral de Katholieke dienst. Net zoals in jullie dienst de bevrijding  (van zonde) door Jezus centraal wordt gesteld, staat bij ons de bevrijding uit Egypte centraal (zie Deuteronomium 5:15). De Sjabbat is - zoals de Christelijke Zondag - eveneens een dag van rust & een dag van vrijheid. En - hoe uniek de Eucharistie ook is - we doen iets vergelijkbaars op Sjabbat (al is de betekenis uiteraard niet hetzelfde): voor het avondeten reciteert de oudste man het Kidoesj -- een gebed bij de wijn & een gebed bij het brood (challah). Daarna wordt het avondeten genuttigd. Sjabbat eindigt als de nacht inzet en de sterren zichtbaar worden, waarna havdalah (scheiding/verspreiding) wordt uitgevoerd.

Sjabbat wordt door het Jodendom beschreven als een bruid waarop men wacht en de komst wordt uitbundig gevierd:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid