Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Olorin

Dopen

160 berichten in deze discussie
Op 11-3-2017 om 09:50 zei violist:

Ik hoor dit wel meer. Luther geloofde meen ik dat de ziel gedurende die tijd in een soort slaaptoestand zou verkeren. Ik moet dan altijd denken dat die mensen niet zullen weten wat ze zien als ze uit hun graf komen.

Dat denk ik ook; dat mensen niet weten wat ze zien. Pijn en geweld zijn iets "normaals" geworden. Maar het lijkt mij zo gewend als je zonder die dingen door het leven moet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎9‎-‎3‎-‎2017 om 20:54 zei violist:

Ik heb dit nooit begrepen. Als een kind van gelovige ouders jong komt te overlijden zou het vanwege het geloof van zijn ouders naar de hemel gaan en een kind van ongelovige ouders niet. Alsof een kind zijn ouders voor het uitkiezen heeft. Het lijkt mij niet onmogelijk dat Paulus dit bedacht heeft om ouders onder druk te zetten te geloven. Tegenwoordig redeneren de meesten kerken anders en gaat iedereen met een klein beetje berouw naar de hemel, onschuldige kinderen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen dus helemaal.

Er staat dat ze geheiligd zijn, maar daarmee staat er misschien nog niet dat ze ook gered zijn, al betekend dat het meestal wel. In het oude testament is er ook een tekst te vinden dat aangeeft dat een kind niet door zijn ouders gered kan worden. Het heiligen zie ik meer als een zegen dat het uitwerkt. Het is altijd de vraag of een kind die zegen behoudt. Wij gaan ons kind opdragen en dan vragen we om een zegen van God. Wij geloven eigenlijk al dat ons kind die zegen al heeft. Neem nu ook koning David en zijn zoon Salomo. Ze hebben beide die zegen wel gehad, maar het loopt met beiden anders af. Hoewel koning David me meer leek te zondigen, kwam hij rechtvaardig uit de strijd, maar Salomo eindigt triest. Overigens een lastige discussie om nu te zeggen of David nu direct naar de hemel ging of niet, want Jezus was nog niet voor Hem gestorven. Er wordt ook wel gezegd dat het geloof in de komende Messias voldoende is om in de hemel te komen, destijds.. in ieder geval voor de profeten. Het zou best kunnen.. het is voor mij een onbekend deel waar ik geen antwoord op heb. Wel merk ik uit de bijbel op, dat de profeten er wel zijn gekomen. Zo werd Elia naar de hemel gevoerd. Henoch ook. Dan zou David daar ook onder zitten, al wordt hij niet altijd door iedereen als een profeet gezien. Hoe het met de overige joden zit, vind ik een lastige vraag. Ik weet het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

. Overigens een lastige discussie om nu te zeggen of David nu direct naar de hemel ging of niet, want Jezus was nog niet voor Hem gestorven. Er wordt ook wel gezegd dat het geloof in de komende Messias voldoende is om in de hemel te komen, destijds.. in ieder geval voor de profeten. Het zou best kunnen.. het is voor mij een onbekend deel waar ik geen antwoord op heb. Wel merk ik uit de bijbel op, dat de profeten er wel zijn gekomen. Zo werd Elia naar de hemel gevoerd. Henoch ook. Dan zou David daar ook onder zitten, al wordt hij niet altijd door iedereen als een profeet gezien. Hoe het met de overige joden zit, vind ik een lastige vraag. Ik weet het niet.

In Handelingen 2 worden er antwoorden gegeven op je vragen. In 2:30 wordt David sowieso een profeet genoemd. Petrus doet hier diverse aanhalingen uit de Psalmen. Hij verwijst naar Psalm 16:8-11 en Psalm 110:1 en brengt ze in verband met Christus. Want, zo legt Petrus uit in 2:34, David is niet naar de hemel opgevaren. Het is tot Jezus gezegd dat hij aan Gods rechterhand moest zitten. Jezus was de eerste die een hemelse opstanding kreeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Sanne69:

In Handelingen 2 worden er antwoorden gegeven op je vragen. In 2:30 wordt David sowieso een profeet genoemd. Petrus doet hier diverse aanhalingen uit de Psalmen. Hij verwijst naar Psalm 16:8-11 en Psalm 110:1 en brengt ze in verband met Christus. Want, zo legt Petrus uit in 2:34, David is niet naar de hemel opgevaren. Het is tot Jezus gezegd dat hij aan Gods rechterhand moest zitten. Jezus was de eerste die een hemelse opstanding kreeg.

Punt 1 is al dat jullie opvatting is dat we gaan slapen tot de dag des oordeels. Maar ik kan wel wat met de teksten die je aanhaalt. Ik ga mij morgen even inlezen. Dank je Sanne voor de teksten. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Gaitema:

Punt 1 is al dat jullie opvatting is dat we gaan slapen tot de dag des oordeels. Maar ik kan wel wat met de teksten die je aanhaalt. Ik ga mij morgen even inlezen. Dank je Sanne voor de teksten. :)

Wellicht nog interessant hierbij is dat op het moment dat Jezus stierf, het gordijn of voorhangsel in de tempel scheurde. Matth.27:51. Paulus legt later uit wat dat betekende, namelijk in Hebr.10:19,20. Jezus wijdde een nieuwe weg in. Hij was de eerste die na zijn dood de heilige plaats of de hemel zelf in ging.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Sanne69:

Wellicht nog interessant hierbij is dat op het moment dat Jezus stierf, het gordijn of voorhangsel in de tempel scheurde. Matth.27:51. Paulus legt later uit wat dat betekende, namelijk in Hebr.10:19,20. Jezus wijdde een nieuwe weg in. Hij was de eerste die na zijn dood de heilige plaats of de hemel zelf in ging.

Is dat echt gebeurd? Matth.27:52 en verder heeft het over heiligen die opstaan uit het graf en in de stad verschenen. Buiten het evangelie is van zo een opmerkelijke gebeurtenis verdacht weinig (lees; niets) opgetekend. Dat doet mij ernstig twijffelen of dit wel zo gebeurd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Sanne69:

Goede teksten. Dank je hiervoor. Het heeft me verrijkt. Ik zit alleen nog met Elia en Henoch. Ze zijn niet gestorven, maar opgehaald.

Het is voor mij een raadsel. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Gaitema:

Goede teksten. Dank je hiervoor. Het heeft me verrijkt. Ik zit alleen nog met Elia en Henoch. Ze zijn niet gestorven, maar opgehaald.

Het is voor mij een raadsel. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Dat Elia in een storm ten hemel voer, staat in 2 Koningen 2:11. Uit 3:1 blijkt dat Josafat in die tijd koning van Juda was. In 2 Kronieken 21:1 staat vervolgens dat Josafat werd opgevolgd door zijn zoon Joram. In 21:12 zie je dan dat Elia nog steeds in leven is en een boodschap heeft voor deze Joram. Dus dat Elia ten hemel voer, betekende niet dat hij dood ging op dat moment. Er kwam op dat moment wel duidelijk een scheiding tussen hem en Elisa en hij verdween uit het zicht. 

Van Henoch wordt niet gezegd dat hij naar de hemel ging. Hij stierf wel een voortijdige dood. En zijn lichaam werd waarschijnlijk niet meer gevonden. God stond kennelijk niet toe dat daar ook niet met respect mee omgegaan zou worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Sanne69:

Dat Elia in een storm ten hemel voer, staat in 2 Koningen 2:11. Uit 3:1 blijkt dat Josafat in die tijd koning van Juda was. In 2 Kronieken 21:1 staat vervolgens dat Josafat werd opgevolgd door zijn zoon Joram. In 21:12 zie je dan dat Elia nog steeds in leven is en een boodschap heeft voor deze Joram. Dus dat Elia ten hemel voer, betekende niet dat hij dood ging op dat moment. Er kwam op dat moment wel duidelijk een scheiding tussen hem en Elisa en hij verdween uit het zicht. 

Van Henoch wordt niet gezegd dat hij naar de hemel ging. Hij stierf wel een voortijdige dood. En zijn lichaam werd waarschijnlijk niet meer gevonden. God stond kennelijk niet toe dat daar ook niet met respect mee omgegaan zou worden. 

Interessante zienswijze. Dank je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden