Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op ‎31‎-‎3‎-‎2017 om 21:35 zei WdG:

Nee, niet interessant. Henoch is in de hemel. Jehovah's getuigen denken dat slechts 144.000 uitverkorenen in de hemel zijn. Volgens deze dwaalleer is er niemand naar de hemel opgevaren, dus Henoch ook niet. Je kunt jezelf laten misleiden door je in te laten met dit soort discussies.

De kern van de dwaling wordt gevonden in het afwijzen van de Drie-ene God en het in elkaar knutselen van een eigen Bijbel-"vertaling", de "nieuwe wereld vertaling". In dit punt is Johannes 3 : 13 cruciaal. De nwt vertaalt het bewust anders.

Henoch en Elia zijn gewoon in de hemel, Gaitema. Er is niks interessants aan het anders te zien. Ervoor danken is dwaas. Inlaten met deze leer voert tot verwarring en misleiding.

Op jou ga ik niet meer in. Ik heb veel van mijzelf met jou gedeeld, maar het was als parels werpen voor de zwijnen. Tot dat Jezus terug komt, verwacht ik geen goed gesprek met jou te kunnen hebben. De Heilige Geest roept me ook op tegenover jou te zwijgen. Alles wat ik met je in vertrouwen deel graai je momenteel ook naar je toe, om het vervolgens weer te verliezen. Je hebt er geen grip op en krijgt er geen grip op. Het blijkt wel weer, dat ik te goed van vertrouwen was. Ik had jou het allemaal niet moeten toe vertrouwen. Je bent het vertrouwen niet waard gebleken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@WDG, Kun je ook gewoon aangeven waarom jij denkt dat God het zó bedoelt heeft. Je komt heel dreigend over, weinig liefdevol. Ieder die anders gelooft dan jij zit er naast, zoals o.a Gaitema.  Ga

Ik denk dat je God onderschat en de traditie van de kerk net iets te belangrijker vindt. Denk je nu echt dat God een gelovige die toevallig niet gedoopt is de toegang zal weigeren? Dat God gebonden is

Ik herinner me dat katholieken vroeger voordat die stierven de heilige sacramenten moesten worden toegediend. De pastoor moest dan snel langs komen anders was het te laat voor de stervende en kwam hij

Zou God het nu echt belangrijk vinden of Hij gezien wordt als een enkele God of als een drie-ënige God? Het lijkt mij dat Hij meer zal kijken hoe een mens tegenover zijn naaste, het milieu e.d.  staat. God zelf is er nooit zo duidelijk over geweest, voor en tegenstanders moeten het hebben van een paar bijbelteksten die er niet eens met dat doel een beetje over gaan. Ik denk dat de JG op de stoel van God gaan zitten wanneer zei een lid van hen verstoten wanneer die een afwijkende mening heeft en verder wel keurig leeft.

Overigens maken er wel meer christelijke kerken een halszaak van hun zienswijze. Ik begrijp dat niet omdat er maar éen boek is waar men op aangewezen is en niemand bij de interpretatie ervan de wijsheid in pacht heeft.

Zo zie ik de bijbel als een boek met mooie en leerzame verhalen en uitspraken maar ik vind er geen bewijs van een Godsbestaan in.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei violist:

Zou God het nu echt belangrijk vinden of Hij gezien wordt als een enkele God of als een drie-ënige God? Het lijkt mij dat Hij meer zal kijken hoe een mens tegenover zijn naaste, het milieu e.d.  staat. Ik denk dat de JG op de stoel van God gaan zitten wanneer zei een lid van hen verstoten wanneer die een afwijkende mening heeft en verder wel keurig leeft.

Als je de joden en Jezus gelooft dan gaat het inderdaad om het zijn van een goed mens.

Geloof je in Paulus dan is het een ander verhaal. Het christendom volgt grotendeels Paulus helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Als je de joden en Jezus gelooft dan gaat het inderdaad om het zijn van een goed mens.

Geloof je in Paulus dan is het een ander verhaal. Het christendom volgt grotendeels Paulus helaas.

Zit het verschil in het begrip wedergeboorte? Voor zover ik weet bedoelde Jezus met wedergeboorte niet veel anders dan jezelf leren kennen, je eigen innerlijk, wat spiritueel en zeker geen waarde aan aardse bezittingen hechten. Paulus brengt de wedergeboorte in verband met de aanname van de Christus, door zijn dood een nieuw leven krijgen. En bij de schaarse kerken die nog leren dat je onbekeerd in de hel komt gaat het om de rechtvaardigmaking door de Middelaar des verbonds en zo.  Bij hen telt een goed leven al helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei violist:

Zit het verschil in het begrip wedergeboorte? Voor zover ik weet bedoelde Jezus met wedergeboorte niet veel anders dan jezelf leren kennen, je eigen innerlijk, wat spiritueel en zeker geen waarde aan aardse bezittingen hechten. Paulus brengt de wedergeboorte in verband met de aanname van de Christus, door zijn dood een nieuw leven krijgen. En bij de schaarse kerken die nog leren dat je onbekeerd in de hel komt gaat het om de rechtvaardigmaking door de Middelaar des verbonds en zo.  Bij hen telt een goed leven al helemaal niet.

Bij Jezus gaat het om het zijn van een goed mens. De joden volgens de thora, de niet-joden volgens de noachiedische wetten.

Vandaar Jezus oproep om de hongerigen te voeden en de vreemdeling te huisvesten. Het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Niet hij die roept Here,  Here,  maar hij die doet de wil mijns Vaders. Het gaat om je ware potentieel te bereiken.

Paulus daarentegen hecht alle waarde aan het juiste geloof en is weer een behoorlijke regelneef. 

Met je uitleg van wedergeboorte zit je behoorlijk goed.

Jammer dat het christendom de kant van Paulus is opgegaan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Sunday, April 02, 2017 om 09:34 zei sjako:

Ik denk dat @Gaitema de waarheid inziet. Dan kan @WdG wel een hoop grove woorden gebruiken als tegenwerping, maar de waarheid blijft de waarheid. 

Sanne heeft heel goed uitgelegd hoe het zit met Henoch en Elia. Er staat heel duidelijk dat vóór Jezus niemand tot de hemel is opgegaan. Dat de hoop voor het overgrote deel van de mensheid de opstanding is. Het naar de hemel gaan is een voorrecht voor een beperkte groep. Deze groep gaat namelijk samen met Christus als koningen meeregeren, en niet iedereen is daarvoor geschikt. 

Dit punt heeft niets met de drie-eenheid te maken. Het is helemaal niet moeilijk om aan te tonen dat de drie-eenheid niet waar is, en toch houden de meeste kerken hieraan vast. Dit is aan te tonen door elke goede bijbelvertaling, bijv. de nieuwe vertaling van NBG. Deze vertaling bevat net als de Nieuwe Wereldvertaling, niet de toegevoegde teksten om de drieëenheid aan te kunnen 'tonen'. Bijv. 1joh5:10. Maar dit terzijde in deze discussie.

Wat de waarheid is moet ik nog onderzoeken. Ik geloof in de hemel, maar zit altijd met hoe het zat voor het sterven van Jezus aan het kruis. Met jullie bijbelteksten kan ik het onderzoeken en jullie visie vond ik gewoon even interessant om te zien hoe jullie het zien. Los van of ik er mee eens ben of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 24-11-2016 om 00:36 zei Olorin:


Leuk en aardig Olorin, maar wat wil je zeggen? Goede vraag.
Laat ik het breed houden: Wat geloof jezelf? Snap je de visie van de ander?
(Die visie bestaat ook al eeuwen, zal vast niet met een post op dit forum te ontkrachten zijn. Zijn er wellicht ook argumenten voor?)

Er waren verschillende visies op de doop omtrent wie en wanneer gedoopt zou moeten worden in de oorspronkelijke Christelijke Kerk. Ze zijn niet goed of slecht, maar zijn onderworpen aan veranderingen. In de eerste drie eeuwen van het christendom alleen volwassenen die persoonlijk, bewust in verbond met God traden werden gedoopt. Daarna werden ook babies gedoopt. Hun geloofsbelijdenis werd dan uitgesproken door de zogenaamde peetouders, die ook de verantwoordelijkheid namen voor hun christelijke opvoeding. Ook wat betreft technische details van het doop zijn er verschillende vormen. De beste manier om gedoopt te worden is 3 keer helemaal te onderdompelen in een stromende koude rivier in de natuur dus. Maar niet overal is het makkelijk. Daarom worden de mensen in de Orthodoxe Kerk vaak gedoopt in een soort verplaatsbare kleine bad of baptisterium. En vaak wordt alleen maar het hoofd overgoten met water. En wat betreft de erkenning van de doopsels van andere christelijke stromingen, de Orthodoxe Kerk benadrukt het belang van het dopen in de naam van de Heilige Drie-eenheid - Vader, Zoon en Heilige Geest. Dan worden de doopsels meestal erkend. Maar ik hoorde dat  in de monniken republiek van de Berg Athos erkennen ze geen andere doopsels behalve orthodoxe, dus zelfs als je Rooms-katholiek bent, wordt je opnieuw gedoopt (maar niet als al opgenomen bent in een andere orthodoxe parochie). In alle andere gevallen wordt de mens opgenomen in de Orthodoxe Kerk door middel van het sacrament van de myronzalving. Dat is wat ik weet uit mijn ervaring.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid