Spring naar bijdragen

Wie is de ruiter op het witte paard? (openbaring 6)


Aanbevolen berichten

Heden ten dage heerst nogal wat verwarring over de ruiter op het witte paard, is dit Christus of de Antichrist? De meningen zijn radicaal tegenstrijdig waardoor een debat zich spontaan opdringt, tenminste één van de partijen zou het dan fundamenteel mis hebben met gevolgen voor de rest van de overtuiging/verhaal. Onderstaand exploot om dit topic luister bij te zetten:

Citaat

Is deze ruiter het beeld van Christus of van de antichrist ? Of het beeld van één of meer – door Gods Geest GEROEPEN en GEZALFDE – christenen? Een grotere tegenstelling, dan het antwoord op deze vraag, is volgens mij niet mogelijk. Het ene deel van de christenen antwoord dat het de antichrist is (of: satan/de duivel, de valse profeet, of wie dan ook uit het rijk der duisternis). Het andere deel antwoord: Het is de Here Jezus Christus (of: één of meer gelovigen geleid door Gods Geest). Nu, welk antwoord dan ook het juiste is, één van de twee inzichten is wel een heel grote DWALING. Terwijl het ook vaak zo is dat, als mensen op één belangrijk punt dwalen (d.i. MISleid zijn), er ook op andere punten DWALINGEN insluipen! Er zijn – helaas – niet voor niets zoveel groeperingen en kerken, met evenzoveel meningen en uitleggingen van de Schrift. En dit is zeker NIET uit God!

http://www.eindtijdbode.nl/studies/evangelie/adgruiter.pdf

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het een vreselijk iets is als men zich hierin vergist... Ik denk dat we sowieso heel wat kerken hebben die over openbaring wel anders denken... Als je geloof dan ook uitsluitend van het boek openbaring afhangt, zul je volgens mij van een kouwe kerstmis thuiskomen... Eerst en vooral al waar plaats je het boek, in de nabije toekomst van de schrijver, of in de nabije toekomst van de lezer?

Het is waarschijnlijk ook niet voor niets dat het boek openbaring heel wat discussie teweeg heeft gebracht of het nu in de canon moest worden opgenomen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei ZENODotus:

Ik denk niet dat het een vreselijk iets is als men zich hierin vergist... Ik denk dat we sowieso heel wat kerken hebben die over openbaring wel anders denken... Als je geloof dan ook uitsluitend van het boek openbaring afhangt, zul je volgens mij van een kouwe kerstmis thuiskomen... Eerst en vooral al waar plaats je het boek, in de nabije toekomst van de schrijver, of in de nabije toekomst van de lezer? Het is waarschijnlijk ook niet voor niets dat het boek openbaring heel wat discussie teweeg heeft gebracht of het nu in de canon moest worden opgenomen.

Met je eens wat die tijdschalen betreft, maar misschien zit er ook een tijdloos aspect in verweven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Beiden kan natuurlijk niet,

Toch wel Sjako, ook de grootste narcist (cfr antichrist) kan tot inzicht (cfr Christus) komen en z'n attitude drastisch veranderen, net zoals hij/zij opnieuw kan hervallen. De symboliek van het witte paard verwijst hiernaar, zie ook de rode, blauwe, gele ... paarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Ik heb Openbaring grondig bestudeert en ben er zeker van dat het Christus is en kan dat prima beredeneren.

Lijkt me logisch, dat anderen zich vermommen is een andere zaak natuurlijk. Ineke lijkt de zaken te willen omdraaien, zo kunnen we nog lang blijven pivoteren. Mooi plaatje om te eindigen, het idee bestaat al veel en veel langer. 

covoKvG.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je ziet deze scène terug in Psalm 45:4

4 En ga in uw pracht voort tot succes;Rijd voor de zaak van waarheid en ootmoed [en] rechtvaardigheid,En uw rechterhand zal u onderrichten in vrees inboezemende dingen.  5 Uw pijlen zijn scherp — volken blijven onder u vallen —In het hart van de vijanden van de koning.  6 God is uw troon tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig;De scepter van uw koningschap is een scepter van recht.

Deze psalm voorzegt  de overwinning van de Messias onder de volken en zijn vijanden. Zo zie je maar dat de Bijbel zichzelf uitlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in mijn eigen topic al uitgelegd wie in Openbaring 6 op het witte paard zit, maar zal dat hier nog eens toelichten.  Bij de opening van het eerste zegel, zo vertelt Openbaring 6:2, verschijnt een wit paard; vier paarden zullen in totaal verschijnen, het witte als eerste.  Het is volstrekt onjuist om te menen dat dit witte paard iets te maken heeft met de machtsopenbaring van Christus Jezus.  Hij is het immers die de zegels ontsluit. Hij ontsluit ook het eerste zegel, waarop het witte paard verschijnt.  Hij kan zichzelf in het openen van het eerste zegel niet openbaren.  Want dat zou er op neer komen dat er ineens twee verschijningsvormen van de Here Jezus Christus tegelijk zouden zijn. Overigens, ook uit hetgeen wat volgt in de Bijbeltekst blijkt dat de Here Jezus niet het witte paard is met zijn ruiter;  van die ruiter lezen we dat hij een boog heeft. De boog is het instrument van de stille moordenaar, van degene die zonder gerucht verderf zaait.  De oplettende lezer moet ook bedenken dat deze ruiter geen pijl draagt, maar enkel een boog.  Deze ruiter is de antichrist, en hem wordt een kroon gegeven.  Ook dit kan niet toegepast worden op de Here Jezus Christus, omdat Christus al lang met eer en heerlijkheid gekroond is.  Het witte paard en zijn berijder moeten een bepaalde machthebber symboliseren.

Een wit paard, is een teken van  vrede, maar dan wel een korte vrede in schijn;  in vrede en rust zal deze boogschutter zijn werk doen, en velen verderven. Bij zorgvuldig lezen, ligt het voor de hand dat met het witte paard uit Openbaring 6:2 niet de Here Jezus Christus bedoeld is, maar de tegenstander, namelijk de antichrist, die in de eerste 3,5 jaar van zijn regering een schijnvrede zal brengen.

Dan gaan we naar Openbaring 19:11 waar staat:  " En ik zag den hemel geopend; en ziet, een wit paard, en Die op hetzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid".  DEZE ruiter op dat witte paard is de HEERE der heren en de Koning der koningen, namelijk Christus Jezus,  Wiens Naam is:  Getrouw en Waarachtig.  Openbaring 19:2 vervolgt dan ook met:  " En Zijn ogen waren als een vlam vuurs, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een Naam geschreven, die niemand wist dan Hijzelf".   Het is niet zo moeilijk als je op blz. 1193 van de Bijbel bent gekomen om te weten Wie dit is.  Iemands naam is wie hij is.  Zie dus het verschil tussen het eerste witte paard en het tweede witte paard EN degenen die daarop gezeten zijn.  Blijkbaar @sjako heb je Openbaring toch niet zo goed "bestudeerd"  .

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Lijkt me logisch, dat anderen zich vermommen is een andere zaak natuurlijk. Ineke lijkt de zaken te willen omdraaien, zo kunnen we nog lang blijven pivoteren. Mooi plaatje om te eindigen, het idee bestaat al veel en veel langer. 

covoKvG.jpg

Mooi plaatje uit de  hindoe wereld.

Tja en weer moeten wij zeggen wat @ineke-kitty naar voren brengt zou  theologisch kunnen kloppen als men uit gaat van een bepaalde protestantse theologie en uitleg met wat aantekeningen van uit die hoek gezien,maar goed het Boek Openbaring uit de Heilige Schrift liegt niet en daar is @ineke-kitty van uit gegaan;niet zo gek natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ineke-kitty:

Het is volstrekt onjuist om te menen dat dit witte paard iets te maken heeft met de machtsopenbaring van Christus Jezus.  Hij is het immers die de zegels ontsluit. Hij ontsluit ook het eerste zegel, waarop het witte paard verschijnt.  Hij kan zichzelf in het openen van het eerste zegel niet openbaren

Heel Openbaring  is een openbaring die aan Johannes is gegeven door Jezus dus dat argument is onzin. De  stem van Openbaring 6:1 was trouwens van een Cherub die er als een leeuw uitziet.

 

8 uur geleden zei ineke-kitty:

De boog is het instrument van de stille moordenaar, van degene die zonder gerucht verderf zaait. 

Psalm 45 laat zien dat die pijl en boog geen instrument is van een stille moordenaar maar van een triomferende Messias. 4 En ga in uw pracht voort tot succes;Rijd voor de zaak van waarheid en ootmoed [en] rechtvaardigheid,En uw rechterhand zal u onderrichten in vrees inboezemende dingen.  5 Uw pijlen zijn scherp — volken blijven onder u vallen —In het hart van de vijanden van de koning.  6 God is uw troon tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig;De scepter van uw koningschap is een scepter van recht.

Ik neem aan dat in Psalm 45 niet over een anti-Christ wordt gesproken. Dus dat argument ga ik niet mee akkoord. Dat hij enkel een boog zou hebben vind ik een non-argument, want daar heb je niets aan en kan je niet mee overwinnen.

Wat betekent het wel? Een paard is een symbool van oorlog. Het paard is wit en dat is de kleur van onbezoedelde heiligheid. Er wordt dus een oorlogsvoering uitgebeeld dat rein in Gods ogen is. Openbaring geeft aan dat de enige personen die een kroon hebben Jezus en de 24 oudere personen zijn. Bij het openen van het eerste zegel zal Jezus Christus dus zelf oorlog komen voeren, hetgeen dus overeenkomt met Psalm 45. Toen Jezus op de troon ging zitten, brak de parousia aan, ofwel de tegenwoordigheid van Christus. Hij begon dus zijn invloed te doen gelden. Allereerst door Satan met zijn gevallen engelen de hemel uit te gooien. Zijn gezalfden en metgezellen worden aangespoord om het goede nieuws van het Koninkrijk Gods te gaan prediken. Dit goede nieuws moet wel de zuivere leer zijn en die moest worden hersteld. Daniël voorzei dat al in Daniël 12:4. In de tijd van het einde zal de kennis overvloedig zijn en de betekenis van veel profetiën en leerstellingen zouden duidelijk worden.

4 En wat u betreft, o Da̱niël, maak de woorden geheim en verzegel het boek, tot de tijd van [het] einde. Velen zullen her- en derwaarts gaan, en de [ware] kennis zal overvloedig worden.”

Dat is ook gebeurd en gebeurd nog steeds. Er wordt geschreven dat Hij zal overwinnen. De antichrist zal niet overwinnen. Mensen die luisteren naar het goede nieuws en daar gunstig op reageren zullen overwinnen door Armageddon te mogen doorkomen.

Het witte paard beeld dus het begin af van de parousia, het uitwerpen van de satan en zijn kornuiten en de oorlogvoering tegen valse religie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ineke-kitty:

Hij kan zichzelf in het openen van het eerste zegel niet openbaren.  Want dat zou er op neer komen dat er ineens twee verschijningsvormen van de Here Jezus Christus tegelijk zouden zijn.

Dit is een schromelijke onderschatting van Christus Ineke, denk je nu echt dat God zich beperkt tot het menselijke denken en niet tot meer in staat is dan wat je hier schrijft? Stop aub met je dualistishe prietpraat, ik voel niet enkel plaatsvervangende schaamte maar ook de pijn die daarbij komt kijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei ineke-kitty:

Ik vind het allemaal prima verder.  Duidelijk is in elk geval dat ik het niet eens ben met de uitleg van Sjako.

Geloof wat je wil Ineke, vandaag is het tijd om Satan te vangen. Zeg ons gewoon wie dat is opdat we actie kunnen ondernemen, dat is alles. We zijn speciaal teruggekomen van elders om die opdracht te vervullen, het is nu aan mensen om het woord bij de daad te voegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

 

Jezus Christus is de Ruiter op het Witte Paard. Nu strijdt Hij voor Zijn kinderen om hen te beschermen tegen zonde, satan en ons vlees(oude denken).

Als Hij wederkomt zal Hij het Beest, de Valse Profeet, Satan en De Dood letterlijk monddood maken en in de Poel van Vuur donderen...

11 En ik zag den hemel geopend; en ziet, een wit paard, en Die op hetzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid. (Openbaring 19)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 23-11-2016 om 11:36 zei TTC:

Heden ten dage heerst nogal wat verwarring over de ruiter op het witte paard, is dit Christus of de Antichrist? De meningen zijn radicaal tegenstrijdig waardoor een debat zich spontaan opdringt, tenminste één van de partijen zou het dan fundamenteel mis hebben met gevolgen voor de rest van de overtuiging/verhaal. Onderstaand exploot om dit topic luister bij te zetten:

 

'En ik zag, en ziet, een wit paard, en Die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwonne!' (Openbaring 6:2).

Naar mijn mening symboliseert de ruiter op het witte paard de Heer Jezus Christus zelf en het paard is zijn Kerk en/of de apostelen. Het symboliseert dus de overwinnende wereldwijde prediking van het evangelie door de apostelen en hun opvolgers. Dit process is nog niet gestopt. Er is ook een vergelijkbare profetie in Habakuk 3:8: 'Was Uw toorn tegen de rivieren, was Uw verbolgenheid tegen de zee, toen Gij op Uw paarden reedt? Uw wagens waren heil.' De boog betekent prediking van Gods Woord, die als een pijl doorboort het hart en de ziel (dat wil zeggen het heeft een overtuigingskracht). De kroon staat voor kracht en overwinning.

Vergelijk de soortgelijke profetieën: 'Uw pijlen zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen in het hart van des Konings vijanden.' (psalm 45:6); 'maar de HEERE der heirscharen zal Zijn kudde bezoeken, het huis van Juda, en Hij zal hen stellen, gelijk het paard Zijner majesteit in den strijd. Van hetzelve zal de hoeksteen, van hetzelve zal de nagel, van hetzelve zal de strijdboog, te zamen zullen van hetzelve alle drijvers voortkomen (Zacharias 10:3-4).

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Modestus:

'En ik zag, en ziet, een wit paard, en Die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwonne!' (Openbaring 6:2). Naar mijn mening symboliseert de ruiter op het witte paard de Heer Jezus Christus zelf en het paard is zijn Kerk en/of de apostelen. Het symboliseert dus de overwinnende wereldwijde prediking van het evangelie door de apostelen en hun opvolgers. Dit process is nog niet gestopt. Er is ook een vergelijkbare profetie in Habakuk 3:8: 'Was Uw toorn tegen de rivieren, was Uw verbolgenheid tegen de zee, toen Gij op Uw paarden reedt? Uw wagens waren heil.' De boog betekent prediking van Gods Woord, die als een pijl doorboort het hart en de ziel (dat wil zeggen het heeft een overtuigingskracht). De kroon staat voor kracht en overwinning. Vergelijk de soortgelijke profetieën: 'Uw pijlen zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen in het hart van des Konings vijanden.' (psalm 45:6); 'maar de HEERE der heirscharen zal Zijn kudde bezoeken, het huis van Juda, en Hij zal hen stellen, gelijk het paard Zijner majesteit in den strijd. Van hetzelve zal de hoeksteen, van hetzelve zal de nagel, van hetzelve zal de strijdboog, te zamen zullen van hetzelve alle drijvers voortkomen (Zacharias 10:3-4).

Of de ziel die in drie delen zou bestaan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid