Spring naar bijdragen

Hoe gaan we om met kritiek.


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei sjako:

Lobke heeft hier helemaal gelijk in. Als ik als JG mijn mening geef krijg ik een hoop van vooral Katholieke kant naar mijn hoofd geslingerd. Ik onderbouw mijn antwoord met de Bijbel, want dat is de ultieme autoriteit. En ik zou geen Christen zijn en niks goed doen. Vindt je dat niet hooghartig? En elkaar maar hartjes geven. Als jullie menselijk zouden reageren zou je aan de hand van de Bijbel mij moeten corrigeren, maar blijkbaar is dat moeilijk en lukt dat enkel met schelden. 

Is de bijbel een ultieme autoriteit? Betekent dit dat er geen fouten, onwaarheden en incongruenties in staan? Mogen we echt alleen maar de bijbel gebruiken of ook ons gezond verstand?
 

27 minuten geleden zei Lobke:

Het is goed zo wat mij betreft, ja ieder van ons maakt fouten. Misschien was het fout van mij om te denken dat we zó dingen bespreekbaar konden maken.

Wanneer er een moderator in de buurt is mag dit topic wat mij betreft gesloten word. Tenzij anderen hier nog wat willen melden.

Religie blijkt iedere keer maar weer lastig bespreekbaar te zijn. Iets met tenen en trappen...en lontjes die kort zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat komt omdat je in een waan leeft dat alleen jouw visie rationeel is. In feite ben je net zo dogmatisch als de karikatuur waartegen je je afzet.

Wij beschouwen dit maar als een grap.Maar goed een beetje humor is hier hard nodig.

Al lezend merk ik dat  zeker een aantal rooms-katholieke forum leden het moeilijk vinden wanneer er kritiek op DE Kerk is. Ook al is het respectvol, of misschien wel opbouwend...aan de Kerk kom je nie

10 minuten geleden zei Magere Hein:

Religie blijkt iedere keer maar weer lastig bespreekbaar te zijn. Iets met tenen en trappen...en lontjes die kort zijn.

Discussies over auto's ook; http://www.autoweek.nl/

Discussies over camera's ook; https://www.dpreview.com/

Discussies over vermeend racisme ook.

Discussies over Sinterklaas ook.

Discussies over politiek ook.

Discussies.... ik denk wel dat je het snapt nu.

Op internet worden zaken altijd op de spits gedreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Discussies over auto's ook; http://www.autoweek.nl/

Discussies over camera's ook; https://www.dpreview.com/

Discussies over vermeend racisme ook.

Discussies over Sinterklaas ook.

Discussies over politiek ook.

Discussies.... ik denk wel dat je het snapt nu.

Op internet worden zaken altijd op de spits gedreven.

Wat ik bedoelde is dat je religie altijd met zijden handschoenen moet aanpakken. Als iets ronduit belachelijk is, dan kunnen we dat van veel onderwerpen altijd wel recht op de man af zeggen. Maar o wee, als het een religieus onderwerp is en dan m.n. een religieuze overtuiging. Daar blijf je af, want je krenkt misschien mensen. Je zou ze eens teleur kunnen stellen in hun gevoel.
Die zijdezachte benadering kom je bij politiek, auto's niet tegen. Sinterklaas/zwarte Piet is inderdaad weer een ander verhaal. Eveneens emoties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Magere Hein:

Wat ik bedoelde is dat je religie altijd met zijden handschoenen moet aanpakken. Als iets ronduit belachelijk is, dan kunnen we dat van veel onderwerpen altijd wel recht op de man af zeggen. Maar o wee, als het een religieus onderwerp is en dan m.n. een religieuze overtuiging. Daar blijf je af, want je krenkt misschien mensen. Je zou ze eens teleur kunnen stellen in hun gevoel.
Die zijdezachte benadering kom je bij politiek, auto's niet tegen. Sinterklaas/zwarte Piet is inderdaad weer een ander verhaal. Eveneens emoties!

Volkswagen ook op een Volkswagen forum of bij een Volkswagen nieuwsitem op Autoweek. Begin daar niet over dat een Opel toch echt de betere auto is. Ga eens kijken op Tweakers.net waar ze elkaar de nek afbijten omdat bij een Playstation artikel iets negatiefs over Playstation en iets positiefs over Xbox wordt gezegd. Of alleen maar droogjes wijzen op wat feitjes voor of tegen het een levert een stortvloed aan geërgerde reacties op. Ga op DPReview bij het Sony E-mount forum eens rondhangen om te praten over jouw superieure Nikon apparatuur. Het topic wordt te klein ook als je je slechts beperkt tot de 'feiten'. 

Kortom, ik kom het dagelijks tegen op internet bij een veelvoud aan onderwerpen, bij religie, maar ook vele vele andere onderwerpen. Dat is nou eenmaal het internet. Ik snap dat jij het graag op religie af wil schuiven maar die vlieger gaat helaas niet op. Op het internet spelen overal emoties mee en worden uitvergroot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist. Je zal verguist worden op een volkswagen site als je over peugeot begint. En goed onderbouwd moet dat ook kunnen. Je moet elkaar kunnen zeggen waar het op staat. Maar bij religie is dat zo ontzettend lastig. Je beledigt snel mensen als je iets over Jezus zegt (of Maria). Er wordt van je verwacht dat je respect hebt voor overtuigingen. Maar ik vind dat je stupide overtuigingen belachelijk zou moeten kunnen maken. Dat verwacht ik nl. andersom ook. Als ik radiosignaaltjes de ruimte in stuur met de verwachting dat een buitenaardse beschaving dit gaat beantwoorden (en dit is gebeurt) mag de ander dit volkomen afbranden van mij. Maar bij religieuze onderwerpen heb je zo een ban te pakken. Bij volkswagen weet ik dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Magere Hein:

Juist. Je zal verguist worden op een volkswagen site als je over peugeot begint. En goed onderbouwd moet dat ook kunnen. Je moet elkaar kunnen zeggen waar het op staat. Maar bij religie is dat zo ontzettend lastig. Je beledigt snel mensen als je iets over Jezus zegt (of Maria). Er wordt van je verwacht dat je respect hebt voor overtuigingen. Maar ik vind dat je stupide overtuigingen belachelijk zou moeten kunnen maken. Dat verwacht ik nl. andersom ook. Als ik radiosignaaltjes de ruimte in stuur met de verwachting dat een buitenaardse beschaving dit gaat beantwoorden (en dit is gebeurt) mag de ander dit volkomen afbranden van mij. Maar bij religieuze onderwerpen heb je zo een ban te pakken. Bij volkswagen weet ik dat niet.

@Magere Hein;

Als je op een christelijk forum komt om mensen belachelijk te maken is het logisch dat dat niet geaccepteerd wordt, dat er tegengas komt. Wanneer ik op een Vrijdenkers forum ga evangeliseren wordt mij dat ook niet in dank afgenomen.

Ga eens naar een concert van een bekende groep en roep dan dat deze muziek belachelijk is, maak je borst maar nat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@LobkeIdeeën belachelijk maken is iets anders dan mensen belachelijk maken.
Maar dat is nu juist dus de kern van het probleem. Iemand heeft een idee dat de aarde 6000 jaar oud is en dat idee wordt vervolgens (na voldoende argumentatie) belachelijk gemaakt (omdat dit idee ook belachelijk is in deze tijd...het staat gelijk aan een platte aarde...) Dan meent de gelovige dat hij of zij zelf aangevallen wordt (of zelfs de god waar deze in gelooft), terwijl dat pertinent niet waar is.

16 minuten geleden zei sjako:

Misschien niet de ultieme, maar het is Gods woord zover we dat hebben. En de Dode Zee rollen laten zien dat de Bijbel niet zo heel erg veranderd is.

Oeps...Niet de ultieme... Maar jij meent (neem ik aan) wel dat de manier waarop jij de geschriften leest, de juiste is? En dat de bijbel niet zo erg veranderd zou zijn, laat zien dat je niet veel kaas hebt gegeten van het ontstaan van deze boeken. Daar zitten meer haken en ogen aan dan je lief is ben ik bang. De teksten (dode zeerollen) bevatten geen enkele duidelijke verwijzing naar het vroege christendom. De enige onderzoeker die nu nog gelooft in een verband tussen de rollen en het christendom is de Californische historicus Robert Eisenman, auteur (samen met Michael Wise) van The Dead Sea Scrolls Uncovered (1992). Eisenmans hypothese (regelmatig op televisie te vernemen) is gebaseerd op de vermeende overeenkomst tussen het conflict beschreven in de pesher Habakkuk tussen de ‘Leraar der Gerechtigheid’ en ‘Boze priester’, en het conflict beschreven in de Handelingen der apostelen tussen Jacobus (de broer en opvolger van Jezus) en de apostel Paulus. De ‘Leraar der Gerechtigheid’ zou Jacobus zijn en zijn tegenstander Paulus.

http://skepsis.nl/dodezee/#christenen
http://freethoughtnation.com/dead-sea-scrolls-prove-bible-unoriginal/
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Magere Hein:

@LobkeIdeeën belachelijk maken is iets anders dan mensen belachelijk maken.

 

 

Dat is waar, maar in plaats van de ideeën belachelijk te maken, kun je mensen ook gewoon bevragen, waarom en hoe. 

Willen jullie dit topic openhouden voor andere kritische noten in de toekomst. Of wordt er een slotje opgezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 29-10-2016 om 22:54 zei Lobke:

Al lezend merk ik dat  zeker een aantal rooms-katholieke forum leden het moeilijk vinden wanneer er kritiek op DE Kerk is. Ook al is het respectvol, of misschien wel opbouwend...aan de Kerk kom je niet, en de Kerk veranderd niet. Wat me dan wel verbaasde dat je gerust kritiek mag hebben op het geloof, de Bijbelteksten. Je mag alles betwijfelen...maar de Kerk wordt niet betwijfelt. Als ik dit verkeerd zie, dan hoop ik dat jullie me dat kunnen laten zien.

Ik snap dat die kloof er misschien is tussen protestanten en rooms-katholieken, protestanten hebben meer uiterlijke denominaties, maar ook in de Rooms-katholieke kerk zijn de verschillen nogal groot. En dat is logisch en menselijk.  Wat maakt dat rooms-katholieken nauwelijks bespreekbaar willen maken de veranderingen die misschien leven onder de leden. Is dat om de stabiliteit vast te houden?

Ik merk het andersom. Protestanten die zich enorm op hun teentjes getrapt voelen als Katholieken hun stroming niet als 'de Kerk' zien. En dan worden mensen boos. Of men maakt botte opmerkingen en er komen botte opmerkingen terug, wordt ook niet goed opgepakt. Ik kan natuurlijk niet voor 'de katholiek' praten, maar zolang je niet op de persoon speelt kan ik veel hebben. Maar ik speel wel met het zelfde geschut terug. Ik ben bang dat juist protestanten aanstoot nemen aan het de katholieke ecclesiologie, en dat deels door miscommunicatie.

Je mag van mij alles zeggen, zolang je niet op de persoon speelt. En ik verlies mijn interesse als iemand trollt (dan ga ik trollen) . Al dat soort dingen doe jij niet. Dus laten we met open vizier spelen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Olorin:

Ik merk het andersom. Protestanten die zich enorm op hun teentjes getrapt voelen als Katholieken hun stroming niet als 'de Kerk' zien. En dan worden mensen boos. Of men maakt botte opmerkingen en er komen botte opmerkingen terug, wordt ook niet goed opgepakt. Ik kan natuurlijk niet voor 'de katholiek' praten, maar zolang je niet op de persoon speelt kan ik veel hebben. Maar ik speel wel met het zelfde geschut terug. Ik ben bang dat juist protestanten aanstoot nemen aan het de katholieke ecclesiologie, en dat deels door miscommunicatie.

Je mag van mij alles zeggen, zolang je niet op de persoon speelt. En ik verlies mijn interesse als iemand trollt (dan ga ik trollen) . Al dat soort dingen doe jij niet. Dus laten we met open vizier spelen. ;)

Je slaat wel de spijker op zijn  kop:(

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin,

Fijn dat je reageerde. Het was niet mijn bedoeling te trollen, gelukkig weet je dat. En op de persoon spelen was het ook niet; er werden mij voorbeelden gevraagd.

Oh zeker er zijn topics waar het ook zo toegaat,maar het ging over topics waar ik interesse in had en waar ik teleurstelling voelde omdat m.i totaal geen tegengas gegeven mocht worden.

Sommigen herkennen het anderen niet, het is goed ik weet waar ik aan toe ben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 31-10-2016 om 19:24 zei Magere Hein:

Wat ik bedoelde is dat je religie altijd met zijden handschoenen moet aanpakken. Als iets ronduit belachelijk is, dan kunnen we dat van veel onderwerpen altijd wel recht op de man af zeggen. Maar o wee, als het een religieus onderwerp is en dan m.n. een religieuze overtuiging. Daar blijf je af, want je krenkt misschien mensen. Je zou ze eens teleur kunnen stellen in hun gevoel.
Die zijdezachte benadering kom je bij politiek, auto's niet tegen. Sinterklaas/zwarte Piet is inderdaad weer een ander verhaal. Eveneens emoties!

Nou, persoonlijk ben ik er helemaal klaar mee dat dit land door import wordt vernietigd, maar besef tegelijkertijd dat er krachten in werking zijn die graag een binnenlandse strijd willen bevorderen. Demonstreren kan het hele jaar, maar men schroomt niet om een kinderfeestje te vernietigen en dat ook nog te doen tijdens het feestje.  Er komt waarschijnlijk een punt dat ze die strijd ook krijgen, want men kent de kracht van de immer tolerante Nederlander nog echt niet. Met hetzelfde geduld en uithoudingsvermogen waarmee de Nederlander tolereert, pleegt  hij verzet, wanneer de wal heeft besloten dat het tijd is voor het schip om te keren. Mensen die de oorlog nog hebben meegemaakt kennen die kracht wel, daar zouden zielepieten die hier niet blij zijn eens goed mee moeten spreken.  Dat punt lijkt in Friesland te zijn aangebroken, maar het zal lastig zijn, gezien de rest van het land al grotendeels geen Nederland meer is. https://www.nu.nl/binnenland/5032169/noodbevel-dokkum-demonstraties-zwarte-piet.html 

Maar ik weet wel een oplossing hoor, ik geef de demonstranten groot gelijk. Dus van nu af aan vieren wij gewoon Sinterklaas en blanke Piet en we leggen de kindertjes uit dat Sinterklaas alle zwarte Pieten heeft ontslagen, omdat ze niet meer voor Sinterklaas wilden werken en hem steeds gingen hinderen. Vanaf nu heeft Sint daarom blanke Pieten in dienst.  Probleem opgelost.  En  blanke Piet brengt namens de Sint ook cadeautjes aan kindertjes met een kleurtje. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een schip dat door de wal gekeerd wordt https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/11/wilders-doet-aangifte-van-discriminatie-tegen-rutte

Men is er zelf mee begonnen om politici uit te trachten te schakelen,  is het niet door haatzaaien (pvda, Melkert e.a.)  en moord (Fortuyn, ) , of een gehoopte veroordeling dan wel door hen hun handen vol te geven aan rechtzaken.   De molens van onze Lieve Heer malen traag maar gestaag.  

Mooi stukje van broeder Pimmetje. (het boek heette trouwens "tegen de islamisering van de Nederlandse cultuur", 'kheb het destijds gekocht en gelezen)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-10-2016 om 22:54 zei Lobke:

Al lezend merk ik dat  zeker een aantal rooms-katholieke forum leden het moeilijk vinden wanneer er kritiek op DE Kerk is. Ook al is het respectvol, of misschien wel opbouwend...aan de Kerk kom je niet, en de Kerk veranderd niet. Wat me dan wel verbaasde dat je gerust kritiek mag hebben op het geloof, de Bijbelteksten. Je mag alles betwijfelen...maar de Kerk wordt niet betwijfelt. Als ik dit verkeerd zie, dan hoop ik dat jullie me dat kunnen laten zien.

Ik snap dat die kloof er misschien is tussen protestanten en rooms-katholieken, protestanten hebben meer uiterlijke denominaties, maar ook in de Rooms-katholieke kerk zijn de verschillen nogal groot. En dat is logisch en menselijk.  Wat maakt dat rooms-katholieken nauwelijks bespreekbaar willen maken de veranderingen die misschien leven onder de leden. Is dat om de stabiliteit vast te houden?

Ik denk dat dit kwam omdat men de religie op dat moment onbewust  meer liefhad dan Christus.  Het is naar mijn idee diezelfde liefde  voor religie die heeft gemaakt dat kerken en christenen en zelfs christelijke politieke partijen zo lang hebben weggekeken van de islam.   Men was bang dat de eigen religie onder vuur zou komen te liggen als men islamkritiek zou hebben. Bovendien verkeerde men in de veronderstelling dat alle religies hetzelfde zijn.

Maar er zijn binnen de gelovigen  altijd mensen geweest die voor Christus kozen, ook als dat betekende dat men tegen de eigen religieuze kerkmacht in moest gaan.  Bij veel mensen komt dit rijkelijk laat, maar gebeurt het uiteindelijk wel een keertje.  Ik ben zelf wel blij met de ontwikkeling daaromtrent die ik ook bij kerkelijk meelevenden meen te zien.

Hiermee heb ik gelijk maar de link tussen mijn vorige bericht en het topiconderwerp verhelderd. Juist zij die het onderscheid met de islam hadden kunnen kennen, namelijk de kerken en de christenen, hebben zo lang verzaakt door weg te kijken, mede uit angst voor behoud van de eigen religie, angst voor kritiek op religie an sich.  Het wrange maar voor wie de islam kent ook logische is dat men daardoor juist het paard van Troje binnenhaalde en een self fulfilling prophecy creeerde. 

Overigens ben ik van mening dat de werkelijke aanval via Piet op Sinterklaas is. Die heeft een kruis op zijn mijter.  Maar de discriminatietroefkaart ligt lekkerder in de hand en wekt minder argwaan. Bovendien wekt het zelfs sentimenten op onder het slapende deel van de bevolking.

Pim Fortuyn is een katholiek (en ik schrijf bewust is, want hij leeft dus). Hij volgde niet de hele leer van zijn kerk, was dus kritisch op de religie van de kerk, maar gaf wel gehoor aan de opdracht die, in zijn beleving (die ik met hem deel) God hem gaf in Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik denk dat dit kwam omdat men de religie op dat moment onbewust  meer liefhad dan Christus.  Het is naar mijn idee diezelfde liefde  voor religie die heeft gemaakt dat kerken en christenen en zelfs christelijke politieke partijen zo lang hebben weggekeken van de islam.   Men was bang dat de eigen religie onder vuur zou komen te liggen als men islamkritiek zou hebben. Bovendien verkeerde men in de veronderstelling dat alle religies hetzelfde zijn.

Maar er zijn binnen de gelovigen  altijd mensen geweest die voor Christus kozen, ook als dat betekende dat men tegen de eigen religieuze kerkmacht in moest gaan.  Bij veel mensen komt dit rijkelijk laat, maar gebeurt het uiteindelijk wel een keertje.  Ik ben zelf wel blij met de ontwikkeling daaromtrent die ik ook bij kerkelijk meelevenden meen te zien.

Hiermee heb ik gelijk maar de link tussen mijn vorige bericht en het topiconderwerp verhelderd. Juist zij die het onderscheid met de islam hadden kunnen kennen, namelijk de kerken en de christenen, hebben zo lang verzaakt door weg te kijken, mede uit angst voor behoud van de eigen religie, angst voor kritiek op religie an sich.  Het wrange maar voor wie de islam kent ook logische is dat men daardoor juist het paard van Troje binnenhaalde en een self fulfilling prophecy creeerde. 

Overigens ben ik van mening dat de werkelijke aanval via Piet op Sinterklaas is. Die heeft een kruis op zijn mijter.  Maar de discriminatietroefkaart ligt lekkerder in de hand en wekt minder argwaan. Bovendien wekt het zelfs sentimenten op onder het slapende deel van de bevolking.

Pim Fortuyn is een katholiek (en ik schrijf bewust is, want hij leeft dus). Hij volgde niet de hele leer van zijn kerk, was dus kritisch op de religie van de kerk, maar gaf wel gehoor aan de opdracht die, in zijn beleving (die ik met hem deel) God hem gaf in Christus. 

Alles goed met jou?

Eerst zeg je dat je links bent (in een ander topic) en nu haal je het ene na het andere rechtse stokpaardje onder de hoed vandaan. Je hebt zelfs op Wilders gestemd, en je hebt meer respect voor Trump dan voor de uiterst linkse (en goede, naar mijn mening) Obama! Dus niet het ene zeggen en het andere laten uitschijnen, wolf in schaapskleren.

Plus dat dit een topic is van een jaar geleden, wij (de linkse kliek en slapers) leven immers in 2017, dit is een bericht van 2016. 

7 uur geleden zei Dolce Vita:

Hiermee heb ik gelijk maar de link tussen mijn vorige bericht en het topiconderwerp verhelderd. Juist zij die het onderscheid met de islam hadden kunnen kennen, namelijk de kerken en de christenen, hebben zo lang verzaakt door weg te kijken, mede uit angst voor behoud van de eigen religie, angst voor kritiek op religie an sich.  Het wrange maar voor wie de islam kent ook logische is dat men daardoor juist het paard van Troje binnenhaalde en een self fulfilling prophecy creeerde. 

Er is geen verschil tussen de islam en christendom. Behalve dan de leiders van de beide partijen. De doelstellingen zijn hetzelfde. Een theocratie vormen waarin mensen hun goden dienen (voor de islam Allah en voor christenen YHWH). De rest van de mensheid (heidenen of kafirs) kan de boom in. Maar omdat in de islam de christenen ook de bok zijn (leuke woordspeling, gezien de schapen en de bokken in Openbaring) vinden christenen de islam erg. Terwijl de islam in wezen een spiegel voorhoudt aan het christendom.

Jezus uit de evangeliën is een veel beter persoon dan de persoon Mohammed, dat snapt iedereen. Maar een Boek als Openbaring maakt alles weer kapot. Als Jezus gewoon een mens was dan was hij een paar niveaus hoger dan de mens Mohammed. Maar blijkbaar is Jezus ook nog God, en moet ieder knie zich uiteindelijk buigen voor Hem. Dit maakt, voor mij althans, het lijden van Jezus weer relatief. Want wat is een paar uur lijden nog als je weet dat je daarna eeuwig beloning krijgt en iedereen jou eeuwig gaat aanbidden? 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoho, ik weet dat bepaalde Nederlandse politieke partijen Obama graag als links projecteren maar laten we even wel zijn. Trump is rechts, en Obama is net een stukje minder rechts. Wat wij hier in Nederland links noemen bestaat vrijwel niet in de VS. Obama is bij mijn weten overigens 'gewoon' een christen. Complottheorieën lijkt mij weinig zinvol. Spijtig overigens dat je wederom laat blijken weinig van 'het christendom' te begrijpen. Maar je weet dat vragen vrij staat he. Open gewoon een topic met je vragen en je krijgt antwoord. Wellicht helpt je dat om minder bevooroordeeld te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Foppe1986:

Alles goed met jou?

Eerst zeg je dat je links bent (in een ander topic) en nu haal je het ene na het andere rechtse stokpaardje onder de hoed vandaan. Je hebt zelfs op Wilders gestemd, en je hebt meer respect voor Trump dan voor de uiterst linkse (en goede, naar mijn mening) Obama! Dus niet het ene zeggen en het andere laten uitschijnen, wolf in schaapskleren.

Plus dat dit een topic is van een jaar geleden, wij (de linkse kliek en slapers) leven immers in 2017, dit is een bericht van 2016. 

Er is geen verschil tussen de islam en christendom. Behalve dan de leiders van de beide partijen. De doelstellingen zijn hetzelfde. Een theocratie vormen waarin mensen hun goden dienen (voor de islam Allah en voor christenen YHWH). De rest van de mensheid (heidenen of kafirs) kan de boom in. Maar omdat in de islam de christenen ook de bok zijn (leuke woordspeling, gezien de schapen en de bokken in Openbaring) vinden christenen de islam erg. Terwijl de islam in wezen een spiegel voorhoudt aan het christendom.

Jezus uit de evangeliën is een veel beter persoon dan de persoon Mohammed, dat snapt iedereen. Maar een Boek als Openbaring maakt alles weer kapot. Als Jezus gewoon een mens was dan was hij een paar niveaus hoger dan de mens Mohammed. Maar blijkbaar is Jezus ook nog God, en moet ieder knie zich uiteindelijk buigen voor Hem. Dit maakt, voor mij althans, het lijden van Jezus weer relatief. Want wat is een paar uur lijden nog als je weet dat je daarna eeuwig beloning krijgt en iedereen jou eeuwig gaat aanbidden? 

 

 

 

Het enige wat je hiermee nog eens onderstreept is dat je van de inhoud van beide religies niks begrepen hebt. Ook van socialisme en kapitalisme en hoe het werkt in een meerpartijen  democratie heb je in de diepte bitter weinig begrepen. Het heeft naar mijn ervaring weinig zin om met aanhangers van het religieus atheisme hierover in gesprek te gaan. Dat doe ik dus maar niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het enige wat je hiermee nog eens onderstreept is dat je van de inhoud van beide religies niks begrepen hebt.

Is dat zo?

Wanneer houden jullie eens op om mensen met andere meningen weg te zetten als "je hebt er niks van begrepen"? Ik ben 25 jaar christen geweest, toen vertelde niemand "je begrijpt er niks van". Maar nu wel, steeds. Lijkt me dat dit komt omdat mensen liever geen inhoudelijke discussie willen voeren over wat zij geloven en wat dit behelst voor de andersdenkenden. Liever wil men blijven geloven in "de lieve Heer, die zijn leven gaf voor de mensheid"... Dat je hiervoor wel christen moet worden en dat mensen die niet geloven van alles overkomt (waar in de islam de christenen niet aan ontkomen) is iets wat liever onbesproken blijft.

Maar omdat in de islam de christenen aan de kant van de andersdenkenden gezet worden is dat een verschrikkelijke religie. Vandaar, de islam is een spiegel. Durf erin te kijken.

36 minuten geleden zei Thorgrem:

Spijtig overigens dat je wederom laat blijken weinig van 'het christendom' te begrijpen. Maar je weet dat vragen vrij staat he. Open gewoon een topic met je vragen en je krijgt antwoord. Wellicht helpt je dat om minder bevooroordeeld te zijn.

Als dit tegen mij gericht is (zal wel, want tegen christenen ben je milder wat hun mening ook is): Houdt eens op met "je begrijpt er weinig van". Tevens heb ik het ook over de bijbel en niet over christendom. Want de verschillende christelijke stromingen hebben allerlei interpretaties, maar de bijbel niet. 

In de Bijbel worden ongelovigen weggezet als alles wat slecht en verkeerd is, en zij zullen hun straf krijgen omdat ze niet geloven. Lees vooral Openbaring maar eens. Gewoon een opsomming van straffen die over de Aarde geroepen worden, miljoenen mensen die dood gaan, oorlogen, strijd etc. Zelfde dus als de islam. 

Maar goed, blijf allemaal maar in de illusie geloven dat er verschil is in de uiteindelijke toestand van beide religies.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik fiets al vele jaren op mijn racefiets. Mij hoef je niets meer te vertellen over de tour de France... fijn dat je 25 jaar christen bent geweest. Spijtig dat je er weinig van begrepen hebt, en ook geen actuele info van de laatste 50 jaar christendom hebt qua opkomen voor niet christelijke minderheden en hulpbehoevenden. Tenminste als ik je uitspraken hier serieus moet nemen want het grenst niet zelden aan getrol. En daar ben ik wel een beetje klaar mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thorgrem:

Ik fiets al vele jaren op mijn racefiets. Mij hoef je niets meer te vertellen over de tour de France... fijn dat je 25 jaar christen bent geweest. Spijtig dat je er weinig van begrepen hebt, en ook geen actuele info van de laatste 50 jaar christendom hebt qua opkomen voor niet christelijke minderheden en hulpbehoevenden. Tenminste als ik je uitspraken hier serieus moet nemen want het grenst niet zelden aan getrol. En daar ben ik wel een beetje klaar mee. 

Nogmaals, ik heb het over de bijbel en niet over christendom. Als je dit nog niet begrijpt terwijl ik het letterlijk geschreven heb. 

Dus graag een beetje lezen wat iemand schrijft en niet vol vooroordeel reageren op iemand toevallig omdat die agnost is. 

Wat heeft de mensheid eraan dat christenen opkomen voor niet christelijke minderheden terwijl in het Boek waar ze in geloven een eindtijd beschreven staat waarin van alles gedaan wordt met niet christelijke minder en meerderheden en dit niets met opkomen voor te maken heeft? 

Voor mij ben jij een trol van een mod. Totaal niet onbevooroordeeld. En altijd mij verwijten van trollerij terwijl ik gewoon serieus ben. Ik kan er toch niks aan doen dat gelovigen altijd het positieve in hun geloof zien en de ogen sluiten voor de slechtheden van hun heilige Boek? 

https://www.statenvertaling.net/bijbel/openbaring.html

ik zou zeggen, veel lees"plezier"...

1 En de vijfde engel heeft gebazuind, en ik zag een ster, gevallen uit den hemel op de aarde, en haar werd gegeven de sleutel van den put des afgronds.

2 En zij heeft den put des afgronds geopend; en er is rook opgegaan uit den put, als rook eens groten ovens; en de zon en de lucht is verduisterd geworden van den rook des puts.

3 En uit den rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben.

4 En hun werd gezegd, dat zij het gras der aarde niet zouden beschadigen, noch enige groente, noch enigen boom, dan de mensen alleen, die het zegel Gods aan hun voorhoofden niet hebben.

5 En hun werd macht gegeven, niet dat zij hen zouden doden, maar dat zij zouden van hen gepijnigd worden vijf maanden; en hun pijniging was als de pijniging van een schorpioen, wanneer hij een mens gestoken heeft.

6 En in die dagen zullen de mensen den dood zoeken, en zullen dien niet vinden; en zij zullen begeren te sterven, en de dood zal van hen vlieden.

7 En de gedaanten der sprinkhanen waren den paarden gelijk, die tot den oorlog bereid zijn; en op hun hoofden waren als kronen, het goud gelijk, en hun aangezichten als aangezichten van mensen.

8 En zij hadden haar als haar der vrouwen, en hun tanden waren als tanden van leeuwen.

 

Openbaring staat vol met dit soort toekomst  visioenen. Vol met ziekte, oordeel, dood, pijn etc. En allemaal aan mensen die " het zegel Gods niet aan hun voorhoofden hebben". 

Stel dat dit de waarheid is, wat zegt dit voor onze toekomst? Gewoon een theocratie niet waar? Je zult God dienen of anders.... 

Wedden dat als je Openbaring kopieert en dan in plaats van God Allah schrijft iedere christen hier schande van spreekt? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid