Spring naar bijdragen

Het R.K. 'weesgegroetje'...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het Rooms-Katholieke "weesgegroetje" - uitgelegd! Dit R.K.- gebed wordt veel, erg veel gebeden door de aanhangers van deze kerk. Maar wát bidden zij nu eigenlijk..??? Laten we dit gebed eens onde

De tekst is duidelijk jouw WTG interpretatie gebakken lucht van een minuscuul en obscuur clubje extremisten. Dan kunnen we nu weer verder. Wel een kuddo topper tot nog toe. Maar serieus, v

Je spreekt jezelf dus tegen... eerst staat het niet in de bijbel... en vervolgens staat het wel in de bijbel in Lukas 1. Laten we eens kijken hoe dit gebed tot stand komt   Wees Gegroet: χαι

3 minuten geleden zei sjako:

Geloof je dat nu echt? God heeft de Apostelen geïnspireerd om de evangeliën op te schrijven, geen Katholieke kerk hoor. Hoogstens hebben ze geholpen de canon samen te stellen. 

Dat laatste is toch ook het enige wat HJW zegt. Dus ja, hij geloofd dat echt, anders zou hij het niet zeggen en daarna bevestig je het ook nog eens.

Zoals Rob Geaus zou zeggen; man, man, man...

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thorgrem:

Dat laatste is toch ook het enige wat HJW zegt. Dus ja, hij geloofd dat echt, anders zou hij het niet zeggen en daarna bevestig je het ook nog eens.

Volgens mij zegt hij dat juist niet, maar kan @HJW daar uitsluitsel over geven.

Waar staat dat je met een rozenkrans mag bidden?

Het bidden met een rozenkrans is van oorsprong heidens. De rozenkrans wordt dan ook van oudsher gevonden in allerlei heidense religies, om er hun repetitieve en stereotiepe gebeden mee te tellen. De beelden hierna tonen ons dat er niets specifiek christelijks is aan de rozenkrans. De kerk heeft die gewoon overgenomen van het heidendom. Door deze en vele andere adopties ontstond de grote Roomse fusiereligie, doortrokken van het zuurdeeg uit het heidendom. Je ziet bijv. dat het Boedisme ook bid met een rozenkrans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij zegt hij dat juist niet, maar kan @HJW daar uitsluitsel over geven.

Waar staat dat je met een rozenkrans mag bidden?

Het bidden met een rozenkrans is van oorsprong heidens. De rozenkrans wordt dan ook van oudsher gevonden in allerlei heidense religies, om er hun repetitieve en stereotiepe gebeden mee te tellen. De beelden hierna tonen ons dat er niets specifiek christelijks is aan de rozenkrans. De kerk heeft die gewoon overgenomen van het heidendom. Door deze en vele andere adopties ontstond de grote Roomse fusiereligie, doortrokken van het zuurdeeg uit het heidendom. Je ziet bijv. dat het Boedisme ook bid met een rozenkrans.

Rare argumentatie. Hoe bid jij? Met de handen op elkaar? Dat werd eerder ook al gedaan en is ook in verscheidene andere religies te vinden. De handeling an sich maakt niet uit in zijn vorm, maar het is het doel waarom het draait. Repetitieve gebeden en handelingen zijn een groot goed. Je weet altijd wat te bidden, hoeft er niet veel over na te denken van te voren. Het wordt hierdoor een gewoonte. Geloof kan hierdoor een houvast zijn en het traint je steeds opnieuw in het metanarratief van je verhaal. Zonder repetitieve gebeden en handelingen bemoeilijk je ontzettend het geloofsleven. Met religieuze feesten, met diensten/vieringen, met vaste getijdengebeden, het zijn allemaal manieren om jezelf in het metanarratief te trainen. Je hele handelingen en dus ook heel je leven kunnen zo in dienst komen te staan van het geloof. Als je het vervolgens over een Boeddhistische rozenkrans hebt dan sla je dus de plank gruwelendig mis. Maar waarom zover van huis beginnen? De link tussen de islamitische tasbih zou dan beter te trekken zijn dan met de verder gelegen boeddhistische mala. Maar het gaat er niet om waar gebruiken vandaan komen, maar wel met welke gedachten dit gedaan wordt.

Maar dit is een kloof die ik ervaar tussen JG's en veel andere christenen. Kun je me uitleggen wat het probleem is met gebruiken met deels heidense oorsprong? Is datgene wat je erover geloofd niet belangrijker? Christenen vieren kerstmis op 25 december. Ze hebben deze datum gepakt omdat dit al een lichtfeest was. Symbolisch kun je dit dus zien als de viering van Jezus zijn geboorte. Want met Jezus kwam het licht in de wereld. Maar JG's zullen het hele feest niet accepteren omdat het dus een heidens feest was met een ander geloof. Gaat het niet om datgene wat er geloofd wordt en niet waarom men op die datum en dergelijke uitkwam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat is niet het enige wat ik niet terugvind in de Bijbel en wat de RKK wel beweert.

Klopt...omdat de bewering dat 'alles in de bijbel zou moeten staan', onbijbels is.

Maar wellicht heeft de wtg fabriek in brooklyn je dat nog niet verteld?

1 uur geleden zei sjako:

Het bidden met een rozenkrans is van oorsprong heidens.

Dat zijn 'koninkrijkszalen' ook... overigens heb ik heidenen nog nooit het Onze Vader horen bidden, wat volgens de Rozenkrans is voorgeschreven.

Kortom:  alweer de zovéélste wtg-leugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Vartigo:

Kun je me uitleggen wat het probleem is met gebruiken met deels heidense oorsprong? Is datgene wat je erover geloofd niet belangrijker?

Goede vraag. Laat ik eens een voorbeeld geven. Toen Mozes weg was om de stenen tafels in ontvangst te nemen ging het volk murmereren. In Exodus 32 staat Sta op, maak ons een god die voor ons uit zal gaan, want wat deze Mo̱zes betreft, de man die ons uit het land Egy̱pte heeft opgevoerd, wij weten werkelijk niet wat er met hem is gebeurd.” Aäron zwichte voor het volk en maakte het gouden kalf. In vers 4 staat: 4 Vervolgens nam hij [het goud] uit hun handen aan, en hij vormde het met een graveerijzer en maakte er toen een gegoten beeld van een kalf van. Nu zeiden zij: „Dit is uw God, o I̱sraël, die u uit het land Egy̱pte heeft opgevoerd.”  In vers 5 gaat het verder: 5 Toen nu Aä̱ron dit zag, ging hij vóór [dat beeld] een altaar bouwen. Ten slotte riep Aä̱ron uit en zei: „Morgen is er een feest voor Jehovah.”  

Zie je de parallel? Een gouden kalf (heidens) werd gekerstend en zou een afbeelding zijn van Jehovah. Hiervoor werd een feest gehouden, een feest voor Jehovah. Maar was het een feest voor Jehovah of was het pure afgoderij? Dat laatste dus, want Mozes was woedend en het heeft heel wat mensen het leven gekost. Dat is dus gelijk aan het overnemen van heidense feestdagen en er een 'Christelijke' betekenis aan geven.

Wat zegt Paulus? 2 Kor 6:14-18 Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen?  15 Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Be̱lial? De rest moet je maar even opzoeken.

Kortom we mogen geen heidense elementen vermengen met Christelijke, want wat heeft licht met duisternis te maken? De Bijbel waarschuwt duidelijk om dat niet te doen.

18 minuten geleden zei St. Ignatius:

niet omdat Jezus het leert

Het gaat hier om heidense elementen. Logischer wijs heeft Jezus dat dus niet geleerd, tenminste niet dat ik weet. De rozenkrans is van heidense oorsprong of deed bijv. Paulus dat soms ook al? Johannes 4:24 is hier erg duidelijk over 

24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.

In Mattheüs 6:6 legt Jezus uit dat je met je hart moet bidden, niet uit het hoofd geleerde gebeden. De rozenkrans gaat recht tegen de leringen van Jezus in

6 Gij echter, wanneer gij bidt, ga dan in uw binnenkamer en bid na het sluiten van uw deur tot uw Vader, die in het verborgene is; dan zal uw Vader, die in het verborgene toeziet, het u vergelden.  7 Als GIJ echter bidt, zegt dan niet steeds weer dezelfde dingen, zoals de mensen der natiën doen, want zij menen dat zij door veel woorden te gebruiken, verhoord zullen worden.  8 Wordt daarom niet als zij,

Lijkt me glashelder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Het gaat hier om heidense elementen. Logischer wijs heeft Jezus dat dus niet geleerd, tenminste niet dat ik weet.

Kijk, daar geef je het dus toe!.... Er staat inderdaad nergens in de bijbel dat 'alles in de bijbel moet staan'. Jezus leert dat nergens.... dus jouw bewering dat 'alles in de bijbel moet staan' is dus heidens... evenals het bouwen van 'koninkrijkszalen' of het 'drukken van kleurige boekjes'. Staat nergens in de Schrift.... dus heidens!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Volgens mij zegt hij dat juist niet, maar kan @HJW daar uitsluitsel over geven.

Ja, dat zeg ik wel. De katholieke kerk heeft het NT samengesteld. Wat mij betreft geen twijfel over mogelijk.

Of ze dat goed of fout hebben gedaan en wat al dies meer zij, daar kun je eindeloos over steggelen.

Maar ze hebben het samengesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Goede vraag. Laat ik eens een voorbeeld geven. Toen Mozes weg was om de stenen tafels in ontvangst te nemen ging het volk murmereren. In Exodus 32 staat Sta op, maak ons een god die voor ons uit zal gaan, want wat deze Mo̱zes betreft, de man die ons uit het land Egy̱pte heeft opgevoerd, wij weten werkelijk niet wat er met hem is gebeurd.” Aäron zwichte voor het volk en maakte het gouden kalf. In vers 4 staat: 4 Vervolgens nam hij [het goud] uit hun handen aan, en hij vormde het met een graveerijzer en maakte er toen een gegoten beeld van een kalf van. Nu zeiden zij: „Dit is uw God, o I̱sraël, die u uit het land Egy̱pte heeft opgevoerd.”  In vers 5 gaat het verder: 5 Toen nu Aä̱ron dit zag, ging hij vóór [dat beeld] een altaar bouwen. Ten slotte riep Aä̱ron uit en zei: „Morgen is er een feest voor Jehovah.”  

Zie je de parallel? Een gouden kalf (heidens) werd gekerstend en zou een afbeelding zijn van Jehovah. Hiervoor werd een feest gehouden, een feest voor Jehovah. Maar was het een feest voor Jehovah of was het pure afgoderij? Dat laatste dus, want Mozes was woedend en het heeft heel wat mensen het leven gekost. Dat is dus gelijk aan het overnemen van heidense feestdagen en er een 'Christelijke' betekenis aan geven.

Wat zegt Paulus? 2 Kor 6:14-18 Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen?  15 Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Be̱lial? De rest moet je maar even opzoeken.

Kortom we mogen geen heidense elementen vermengen met Christelijke, want wat heeft licht met duisternis te maken? De Bijbel waarschuwt duidelijk om dat niet te doen.

Het gaat hier om heidense elementen. Logischer wijs heeft Jezus dat dus niet geleerd, tenminste niet dat ik weet. De rozenkrans is van heidense oorsprong of deed bijv. Paulus dat soms ook al? Johannes 4:24 is hier erg duidelijk over 

24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.

In Mattheüs 6:6 legt Jezus uit dat je met je hart moet bidden, niet uit het hoofd geleerde gebeden. De rozenkrans gaat recht tegen de leringen van Jezus in

6 Gij echter, wanneer gij bidt, ga dan in uw binnenkamer en bid na het sluiten van uw deur tot uw Vader, die in het verborgene is; dan zal uw Vader, die in het verborgene toeziet, het u vergelden.  7 Als GIJ echter bidt, zegt dan niet steeds weer dezelfde dingen, zoals de mensen der natiën doen, want zij menen dat zij door veel woorden te gebruiken, verhoord zullen worden.  8 Wordt daarom niet als zij,

Lijkt me glashelder.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei sjako:

Kortom we mogen geen heidense elementen vermengen met Christelijke, want wat heeft licht met duisternis te maken? De Bijbel waarschuwt duidelijk om dat niet te doen.

Dan neem ik aan dat je je van alle heidense invloeden bevrijdt ?

Je gebruikt dus ook andere namen voor de dagen van de week en de maanden ?

Niet-uitputtend lijstje:

 - woensdag: genoemd naar Wodan, de Germaanse oppergod

 - donderdag: genoemd naar Donar (Thor), de Germaanse god van de donder

 - vrijdag: genoemd naar Freya, Germaanse godin van de vruchtbaarheid

 - zaterdag: genoemd naar Saturnus, de god van de landbouw

 

 - januari: genoemd naar Janus, de god met twee gezichten, de god van de doorgangen

 - maart: genoemd naar Mars, de god van de oorlog

 - mei: genoemd naar Maia, de godin van de groei

 - juni: genoemd naar Juno, de beschermgodin van de vrouw

 

Vrij heidens, lijkt mij. Maar je doet er wel aan mee........

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei St. Ignatius:

Kijk, daar geef je het dus toe!.... Er staat inderdaad nergens in de bijbel dat 'alles in de bijbel moet staan'. Jezus leert dat nergens.... dus jouw bewering dat 'alles in de bijbel moet staan' is dus heidens... evenals het bouwen van 'koninkrijkszalen' of het 'drukken van kleurige boekjes'. Staat nergens in de Schrift.... dus heidens!

Dit is de vreemdste tegenwerping die ik ooit gehoord heb, kom op, beetje serieus. Lees m'n voorgaande post maar eens. En of het er in staat dat je je niet heidense elementen mag bezighouden in de Kerk. Ik kan het Bijbels ondersteunen dus.

34 minuten geleden zei HJW:

Maar ze hebben het samengesteld

Ik had je hoger ingeschat hoor. Wel heel vreemde gedachte. 

24 minuten geleden zei HJW:

Dan neem ik aan dat je je van alle heidense invloeden bevrijdt ?

Je gebruikt dus ook andere namen voor de dagen van de week en de maanden ?

Kom op @HJW . Is dat alles wat je kunt bedenken. Dat heet spijkers op laag water zoeken. Dit heeft niks met ons geloof te maken. Om sommige zaken kan je niet heen, zoals de namen van de dag |-: Weet ik er nog wel een paar, de namen van de maand, de kalender etc. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Ik had je hoger ingeschat hoor. Wel heel vreemde gedachte. 

 

2 uur geleden zei sjako:

Geloof je dat nu echt? God heeft de Apostelen geïnspireerd om de evangeliën op te schrijven, geen Katholieke kerk hoor. Hoogstens hebben ze geholpen de canon samen te stellen. 

Dude, je zegt zelf precies hetzelfde (zie 2e citaat).... Als je al zulke grove fouten maakt bij zulke simpele interpretaties en vervolgens iemand hoger inschat terwijl jijzelf exact hetzelfde een paar uur eerder zei en het nu een vreemde gedachte vindt.... Hoe moet dat dan met jou en de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

Dude, je zegt zelf precies hetzelfde (zie 2e citaat).... Als je al zulke grove fouten maakt bij zulke simpele interpretaties en vervolgens iemand hoger inschat terwijl jijzelf exact hetzelfde een paar uur eerder zei en het nu een vreemde gedachte.... Hoe moet dat dan met jou en de bijbel?

Er is een verschil tussen bepalen welke boeken in de Bijbel worden opgenomen en ze schrijven. Het wordt steeds zotter. Of beweer je nu dat de Apostelen Katholiek waren. Ik heb Paulus niet horen zeggen dat ze voor beelden mogen buigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Ik had je hoger ingeschat hoor. Wel heel vreemde gedachte.

Kom op @HJW . Is dat alles wat je kunt bedenken. Dat heet spijkers op laag water zoeken. Dit heeft niks met ons geloof te maken. Om sommige zaken kan je niet heen, zoals de namen van de dag |-: Weet ik er nog wel een paar, de namen van de maand, de kalender etc.

Ik begrijp uit je laatste post dat je me inmiddels weer hoog inschat. Goed om te horen !!

Ja, het zijn spijkers op laag water. Ze zitten in hetzelfde bakje spijkers in hetzelfde lage water als het niet willen vieren van verjaardagen en kerst. Een verjaardag vieren heeft niets met geloof te maken.

"Om sommige zaken kun je niet heen".....is dat je excuus om toch maar heidense elementen in je leven binnen te laten ? Zal God zeggen: ja, dat is inderdaad een goede reden ?

Als je niet mag vermengen, dan mag je niet vermengen. En dan moet je ook alle spijkers uit het bakje halen en niet willekeurig een aantal.

 

Ik heb trouwens in het andere draadje nog steeds 3 vragen voor je openstaan. Het begint er nu toch een beetje op te lijken dat je ze negeert. Zou jammer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Ik begrijp uit je laatste post dat je me inmiddels weer hoog inschat. Goed om te horen !!

Ondertussen is het duidelijk dat dit op een misverstand beruste. Dus beschouw het maar als niet geschreven. Maar ik schat je best hoog in hoor. 

Maar verjaardagen vieren heeft wel degelijk met valse religie te maken. Verjaardagen zal je nergens vinden in de Bijbel, behalve bij die van heidenen. Als ze genoemd worden was dat negatief, zoals de onthoofding van Johannes de Doper Mat. 14., Er staat geen geboortedatum van Jezus in de Bijbel. 25 december is heidens. Nergens staan er exacte data van geboortes. De gewoonte van brandende kaarsjes op de taart begon bij de Grieken. Philochorus [een Grieks historicus uit de oudheid] bericht dat er op de zesde dag van elke maand, de geboortedag van Artemis, [de vruchtbaarheids]godin van de maan en de jacht, honingkoeken zo rond als de maan en verlicht met kaarsen op de tempelaltaren van deze godin werden gezet.
Verjaarskaarsen bezitten in het volksgeloof een speciale magische kracht om wensen te laten uitkomen… Brandende kaarsen en offervuren hebben reeds een speciale mystieke betekenis sinds de mens voor het eerst altaren voor zijn goden heeft gebouwd. De verjaarskaarsen zijn dan ook een eerbetoon en hulde aan het jarige kind en brengen geluk.
Verjaars- en gelukwensen horen onverbrekelijk bij deze feestdag… oorspronkelijk was het idee geworteld in magie. Het uitspreken van toverformules ten goede en ten kwade is de voornaamste toepassing van toverij. Men is op zijn verjaardag bijzonder gevoelig voor zulke toverformules, omdat dan iemands persoonlijke geesten in de buurt zijn… Verjaarswensen hebben macht ten goede of ten kwade omdat men op die dag dichter bij de geestenwereld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ja, het zijn spijkers op laag water. Ze zitten in hetzelfde bakje spijkers in hetzelfde lage water als het niet willen vieren van verjaardagen en kerst. Een verjaardag vieren heeft niets met geloof te maken.

Het verschil zit hen hierin: Kerstmis doe je daadwerkelijk, terwijl je weet dat het van heidense oorsprong is, God haat zulke halfslachtige opstellingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei antoon:

Het verschil zit hen hierin: Kerstmis doe je daadwerkelijk, terweil je weet dat het van heidense oordprong is, God haat zulke halfslachtige opstelling

Precies, Openbaring 3:16 is hier duidelijk in. 16 Omdat gij lauw zijt en noch heet noch koud, daarom ga ik u uit mijn mond uitbraken. 17 Omdat gij zegt: „Ik ben rijk en heb rijkdom verworven en heb in het geheel niets nodig”, maar gij niet weet dat gij ellendig en beklagenswaardig en arm en blind en naakt zijt, 18 raad ik u aan door vuur gelouterd goud van mij te kopen, opdat gij rijk moogt worden, en witte bovenklederen, opdat gij gekleed moogt worden en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt, en oogzalf om op uw ogen te strijken, opdat gij moogt zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Ondertussen is het duidelijk dat dit op een misverstand beruste. Dus beschouw het maar als niet geschreven. Maar ik schat je best hoog in hoor.

Maar verjaardagen vieren heeft wel degelijk met valse religie te maken. Verjaardagen zal je nergens vinden in de Bijbel, behalve bij die van heidenen. Als ze genoemd worden was dat negatief, zoals de onthoofding van Johannes de Doper Mat. 14., Er staat geen geboortedatum van Jezus in de Bijbel. 25 december is heidens. Nergens staan er exacte data van geboortes. De gewoonte van brandende kaarsjes op de taart begon bij de Grieken. Philochorus [een Grieks historicus uit de oudheid] bericht dat er op de zesde dag van elke maand, de geboortedag van Artemis, [de vruchtbaarheids]godin van de maan en de jacht, honingkoeken zo rond als de maan en verlicht met kaarsen op de tempelaltaren van deze godin werden gezet.
Verjaarskaarsen bezitten in het volksgeloof een speciale magische kracht om wensen te laten uitkomen… Brandende kaarsen en offervuren hebben reeds een speciale mystieke betekenis sinds de mens voor het eerst altaren voor zijn goden heeft gebouwd. De verjaarskaarsen zijn dan ook een eerbetoon en hulde aan het jarige kind en brengen geluk.
Verjaars- en gelukwensen horen onverbrekelijk bij deze feestdag… oorspronkelijk was het idee geworteld in magie. Het uitspreken van toverformules ten goede en ten kwade is de voornaamste toepassing van toverij. Men is op zijn verjaardag bijzonder gevoelig voor zulke toverformules, omdat dan iemands persoonlijke geesten in de buurt zijn… Verjaarswensen hebben macht ten goede of ten kwade omdat men op die dag dichter bij de geestenwereld is.

Als je zo ver terug wilt gaan, prima. Maar dan is er nog veel meer heidens. Ook het jodendom is grotendeels gebaseerd op andere godsdiensten en dus heidens.

Je houdt heeeeeel weinig over als je alles weg gaat snijden. Verdiep je eens in de totstandkoming van het jodendom en wat ze van andere geloven hebben overgenomen.

Lijkt me zeer verhelderend voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid