Spring naar bijdragen

Hoe gaan we om met gelovigen die verschillend denken en geloven?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 314
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoe gaan we om met gelovigen die verschillend denken en geloven. We gaan er niet mee om, we ruziën er alleen maar mee. Zoals ook met nieuwe leden die hier posten; daar gaan we ook niet mee om. We

Een andere mogelijkheid: Het huidige rabbijnse jodendom en het christendom zijn twee loten aan dezelfde stam, beide niet volstrekt nieuw, maar wel degelijk met vergelijkbare eigenschappen naast alle e

We kunnen vrij objectief vaststellen dat WTG getuigen van mening zijn dat alles wat niet van het WTG komt afgodendienst is en van satan komt. Andere geloven denken niet zo en kunnen elkaar ondanks ver

Op 28-10-2016 om 12:35 zei HJW:

Dat herken ik.

Hoe kijkt het katholieke geloof aan tegen de gedachte dat Satan de heerser van deze wereld zou zijn ?

Duidelijk dat je niets afweet van het Katholiek/Christelijk geloof.Aanders zou je dat niet vragen en weten.

Het katholieke Geloof zal je verwijzen naar Hem die Triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis van vloekhout tot bloeiende boom van overwinning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-10-2016 om 12:35 zei HJW:

Dat herken ik.

Hoe kijkt het katholieke geloof aan tegen de gedachte dat Satan de heerser van deze wereld zou zijn ?

Naar katholiek verstaan is Satan een machtige geest, maar zijn macht is niet onbeperkt. Hij is slechts actief voorzover God het toelaat. Het is zeker niet zo dat Satan ahw over de wereld heerst afgescheiden van God. Dus "heerser van de wereld" lijkt me wat al te veel eer. 

Bedenk dan ook nog dat de Kerk, waarin de fundamenten van Gods rijk aanwezig zijn, machtiger is dan de Satan. Dus met die wereldheerschappij valt het nogal mee. Of tegen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flash Gordon:

Naar katholiek verstaan is Satan een machtige geest, maar zijn macht is niet onbeperkt. Hij is slechts actief voorzover God het toelaat. Het is zeker niet zo dat Satan ahw over de wereld heerst afgescheiden van God. Dus "heerser van de wereld" lijkt me wat al te veel eer.

Bedenk dan ook nog dat de Kerk, waarin de fundamenten van Gods rijk aanwezig zijn, machtiger is dan de Satan. Dus met die wereldheerschappij valt het nogal mee. Of tegen natuurlijk.

Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Hoe gaan we om met gelovigen die anders denken" ? Enig idee hoeveel verschillende gelovigen er zijn met alle verschillende zienswijzen die daarbij horen? Er wordt nogal anders gedacht in religieland.

Christelijke religies blinken nl. uit in bonte verscheidenheid. En allen menen exclusief te weten hoe hun God gediend wil worden, denkt of handelt.  Kiest u voor de Latijns of oosters katholieke god of  liever toch de protestante? Je komt al snel terecht in een doolhof vol diverse stromingen. Evangelisch? Bedoel je dan Vol Evangelisch, of Vrij Evangelisch? Gereformeerd dan? Ehhh.... Christelijk Gereformeerd of Vrijgemaakt Gereformeerd? Hervormd misschien? Of Baptist? Of Pinksterkerk? Jehova’s Getuigen kan ook nog. Of toch misschien Luthers? Weet u wat Doopsgezinden geloven? Of de Mormonen? De lijst is nog veel langer. Om tot een verantwoorde keus te komen, zult u ze allen moeten onderzoeken. "Want Ik, uw God, ben een jaloerse God....". Kunt u nog steeds naar eer en geweten verklaren dat uw religie, na grondig onderzoek van alle mogelijkheden, een verantwoorde keuze was? M.a.w: Interessante topictitel omdat iedereen anders denkt over God en iedereen denkt gelijk te hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op zondag 23 oktober 2016 om 07:24 zei HJW:

1. Als alles zo klip en klaar in de Tenach staat, waarom moet Paulus zich dan beroepen op geheime kennis ?

2. Het miljarden-argument. Als miljarden mensen geloven in de profetieën, dan gebruik je dat als onderbouwing. Waarom geldt dat argument dan niet als miljarden mensen geloven in de drie-eenheid

3. Als teksten in de voltooide tijd staan, dan is dat omdat Jesaja er zo zeker van is. Dus teksten met een toekomende tijd zijn niet zo zeker

@Sjako,

Ik heb ze nog even voor je opgesnord. Kun jij hier nog op reageren ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Saturday, October 29, 2016 om 15:12 zei Magere Hein:

"Hoe gaan we om met gelovigen die anders denken" ? Enig idee hoeveel verschillende gelovigen er zijn met alle verschillende zienswijzen die daarbij horen? Er wordt nogal anders gedacht in religieland.

Christelijke religies blinken nl. uit in bonte verscheidenheid. En allen menen exclusief te weten hoe hun God gediend wil worden, denkt of handelt.  Kiest u voor de Latijns of oosters katholieke god of  liever toch de protestante? Je komt al snel terecht in een doolhof vol diverse stromingen. Evangelisch? Bedoel je dan Vol Evangelisch, of Vrij Evangelisch? Gereformeerd dan? Ehhh.... Christelijk Gereformeerd of Vrijgemaakt Gereformeerd? Hervormd misschien? Of Baptist? Of Pinksterkerk? Jehova’s Getuigen kan ook nog. Of toch misschien Luthers? Weet u wat Doopsgezinden geloven? Of de Mormonen? De lijst is nog veel langer. Om tot een verantwoorde keus te komen, zult u ze allen moeten onderzoeken. "Want Ik, uw God, ben een jaloerse God....". Kunt u nog steeds naar eer en geweten verklaren dat uw religie, na grondig onderzoek van alle mogelijkheden, een verantwoorde keuze was? M.a.w: Interessante topictitel omdat iedereen anders denkt over God en iedereen denkt gelijk te hebben.

 

Hoe gaat God daarmee om? Kijk naar een arbeider van Hem: "Paulus" Hij was voor een ieder wel wat, om er telkens één voor Christus te winnen. Dan weer als jood en dan weer als een Griek. God houdt rekening met onze niveaus van geloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Op 16-10-2016 om 23:23 zei Trajecto:

 

Het geloof is veelvormig en er zijn hier forummers met verschillende manieren van geloof.

Er treedt nog wel eens irritatie op dat een uitvloeisel is van die verschillen.

Maar wat willen we? Ik denk dat in principe het bedoeling is hier om te delen en naar elkaar te luisteren ook als iets niet geheel conform het eigen geloof is. Kunnen we dat, en willen we dat eigenlijk toch ook wel?

Of is het zo dat we onze eigen visie en opvatting als standaard hier willen brengen; en verwachten we dat een ander daaraan voldoet of gaat voldoen?

Kunnen we onze opvatting over een ware kerk of enige kerk die dan de eigen kerk is, wat opzij zetten en een uitwisseling opbouwen met anderen die niet hetzelfde denken?

 

Het lijkt me nuttig om hier eens gezamenlijk over te brainstormen.

 

 

Ik denk soms: God heeft ons allemaal even lief. Met die ogen en  dat bewustzijn probeer ik iets te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees mee, er komt zeker ook weer een tijd dat ik reageer. Ik vind het mooi dat Gaitema zo mild is, maar meer nog mild geworden is. Mijn mening; ja we mogen uitkomen voor dat wat we geloven, maar ook voor wat we niet geloven. En hoe het allemaal zit ??? Maar zonder elkaar in onze waarde te laten wordt het helemaal niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Lobke:

Ik lees mee, er komt zeker ook weer een tijd dat ik reageer. Ik vind het mooi dat Gaitema zo mild is, maar meer nog mild geworden is. Mijn mening; ja we mogen uitkomen voor dat wat we geloven, maar ook voor wat we niet geloven. En hoe het allemaal zit ??? Maar zonder elkaar in onze waarde te laten wordt het helemaal niks.

Je hebt helemaal gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Al kon ik alle talen spreken
van hemel en aarde,
wanneer de liefde zou ontbreken,
wat had het voor waarde?
Mijn woord was niets dan loos gerucht,
luid schallende metalen,
schel klinkende cimbalen,
beroering in de lucht.

Al kon ik in de toekomst lezen,
geheimen ontvouwen
en met een blik het ware wezen
der dingen doorschouwen;
had ik volmaakt geloof, zodat
ik bergen kon doen wijken:
hoe nietig zou ik blijken,
als ik geen liefde had.

Verdeelde ik mijn goed en have,
ja, zou ik mijn leven
in onverschrokken overgave
als martelaar geven;
wanneer het niet uit liefde was,
geen vuurdoop zou mij baten,
niet zou ik achterlaten,
dan vruchteloze as.

O. liefde, dochter der genade,
hoe schoon zijn de deugden
die met u gaan op al uw paden,
een reidans van vreugden:
geduld en welgezindheid gaan
met eenvoud, wil tot vrede
en lust in recht en rede,
waarheid en trouw tezaam.

O liefde, gij neemt haat en boosheid
en zelfzucht en schande
in ongeveinsde argeloosheid
de wapens uit handen.
Gij dekt de schulden toe. Gij zijt
vol hoop het hoogste wagend,
gelovig alles dragend,
het leven toegewijd.

Geloof en hoop en liefde worden
nooit van ons genomen.
Gedrieen bouwen zij de orde 
die God zal doen komen.
Dan vieren wij het bruiloftsfeest
en mogen blijde zingen
van drie verheven dingen,
maar van de liefde 't meest.

 

Jan de Wit

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruidgoedemorgen!!!:D

In de hemel zal dat er niet meer zijn, daar zal het goed zijn? Maar we hebben eerst nog die jaren dat we op aarde leven. Leef je volledig wanneer je alleen maar naar de toekomst kijkt?

Ik zit me opeens af te vragen, had Paulus het wel eens over de hemel? Weet jij dat Kaasjeskruid? Ja ik kan het natuurlijk opzoeken..

Hier staat een eenvoudige uitleg; https://visie.eo.nl/2004/06/13-vragen-over-hemel-en-hel/  klip en klaar.

 

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin, geloof en hoop zijn overbodig in de hemel.

Daar zijn we nog niet @Kaasjeskruid Liefde onderling is het belangrijkste ondanks onze verschillen. En het is moeilijk, ik maak daarnet zo goed fouten in. Maar het is wel belangrijk dat we ons dat zelf aanleren, ook hier. Te beginnen met ons zelf.

We kunnen ook leren van onze verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

 Liefde onderling is het belangrijkste ondanks onze verschillen. En het is moeilijk, ik maak daarnet zo goed fouten in. Maar het is wel belangrijk dat we ons dat zelf aanleren, ook hier. Te beginnen met ons zelf.

We kunnen ook leren van onze verschillen.

Dat lijkt mij een uitstekende insteek.

En wellicht doet een goed voorbeeld ook goed volgen. Gelukkig dat je de Liefde als ijkpunt gaat nemen en wilt leren van verschillen.

Dan ook geen aanvallen meer op andersgelovigen. Dat ze jou dan aanvallen op jouw geloofspunten, is dan niet jouw probleem.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Dat lijkt mij een uitstekende insteek.

En wellicht doet een goed voorbeeld ook goed volgen. Gelukkig dat je de Liefde als ijkpunt gaat nemen en wilt leren van verschillen.

Dan ook geen aanvallen meer op andersgelovigen. Dat ze jou dan aanvallen op jouw geloofspunten, is dan niet jouw probleem.

Op een Christelijk forum is liefde onderling handhaven altijd het belangrijkste. Daarover verschillen we niet van mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid