Spring naar bijdragen

De theologie van de machteloze God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Op de openingsvraag (althans, de allerlaatste zin): zoals je wenst een strikt persoonlijke, en nogal verwarde, visie, gepresenteerd in niet-gegarandeerd consistente kreten: Dat we het eigenlijk n

Is liefde ook gehechtheid? Ik kan slecht uit de voeten met het idee van iemand die bijvoorbeeld een kind verliest en daaronder niet lijdt, door onthechting. Ik kan me een situatie indenken dat iemand

Onthechting betekent in mijn ogen niet de onthechting van andere mensen, ook zelfs in het Boeddhisme niet, maar van wereldse zaken, vooral van geld maar ook van trots, roem en macht. Dat geeft juist v

1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Wat ontzettend jammer dat dit soort gesprekken toch altijd zo ontsporen. Binnen 1 dag roeren de zgn. Getuigen van Jehova en andere antitrinitariers zich al weer om het onderwerp om te buigen naar de eigen stokpaardjes...

Helemaal mee eens.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of je in de Drieeenheid gelooft of niet. Als het je helpt om een goed mens te zijn, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet meer zou moeten geloven ?

En als je een goed mens bent en de hongeringen voedt en het goede zoekt, wie zijn anderen dan om te zeggen dat je in de Drieeenheid moet geloven.

Volgens mij missen we dan de essentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

@HJW

Dat vind ik ook. Het goed Christen zijn zit niet enkel in dogma's. Het gaat vooral  hoe je je leven leeft. Maar het is zo jammer dat dogma's zo vaak in de weg staan in de band en begrip van God.

Dat klopt. Zo zijn er veel dogma's die in de weg kunnen staan: oordeel, zoenoffer, bijbel als woord van God, Jezus als Messias.

Gelukkig is dat allemaal niet relevant.

Het gaat er ook niet om of je een goed christen bent, ook dat is niet de essentie. Hoe ben je als mens. Dat is voor elk mens bereikbaar: moslim, jood, boeddhist, atheïst, jaïnist, hindoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW

Helemaal mee eens. Zal dan ook nooit op iemand neerkijken wanneer ze iets anders geloven dan ik. Ik wil graag van gedachten wisselen om ons geloof te verdiepen en dit forum is daar uitstekend geschikt voor. Maar we gaan inderdaad de essentie missen als er iemand genegeerd gaat worden. Je kan altijd netjes aangegeven als je niet op een bepaalde opmerking in wilt gaan. Even goede vrienden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide manieren van reageren op de Machteloze God zijn verenigd in kerklidmaatschap. Daarin zijn we onderdeel van de meute die Hem kruisigt, doodt en opvreet, maar ook onderdeel van het Lichaam dat Hem voedt, verzorgt, verschoont en huilt aan de voet van Zijn kruis. Het één gaat ook niet zonder het ander. Hij belooft ons dat als Hij ons huwt, wij zonder smet voor Hem zullen staan en daar krijgen we af en toe een voorproefje van (en sommigen meer dan dat) maar de meesten van ons zullen, net als Hij, door de dood heen moeten voor die transformatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

@HJW

Helemaal mee eens. Zal dan ook nooit op iemand neerkijken wanneer ze iets anders geloven dan ik. Ik wil graag van gedachten wisselen om ons geloof te verdiepen en dit forum is daar uitstekend geschikt voor. Maar we gaan inderdaad de essentie missen als er iemand genegeerd gaat worden. Je kan altijd netjes aangegeven als je niet op een bepaalde opmerking in wilt gaan. Even goede vrienden.

En zo zal het goddelijke ook op niemand neerkijken. Ook niet als ze niet christelijk zijn en niet in de kruisdood geloven. Dat is het mooie en het brede.

We zijn het eens !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de openingsvraag (althans, de allerlaatste zin): zoals je wenst een strikt persoonlijke, en nogal verwarde, visie, gepresenteerd in niet-gegarandeerd consistente kreten:

Dat we het eigenlijk niet zo goed weten hoe het nou allemaal zit. Dat ons Godsbeeld nogal primitief is, en veranderlijk. Dat we over t algemeen toch hoop hebben, wachten op Boven. Of juist alles proberen te redeneren naar t straatje van Boven, uit welke handeling overigens ook hoop spreekt.  Dat we t misschien zelf allemaal mogen en zelfs moeten doen. Dat humanisten en relgieuzen eigenlijk veel meer gemeen met elkaar hebben dan ogenschijnlijk lijkt. Dat God een groot Mysterie is. En dat we wel duidelijk ervaren dat we over t algemeen willen streven naar 't goede, binnen de kaders welke we evolutionair ontwikkeld hebben, maar dat we geen God zien die kindertjes redt terwijl ze gekidnapt en geamputeerd worden om aan straatbendes te worden verkocht als bedelkind. En dar we er dus  desondanks toch vanuit gaan dat Hij, Zij, Het Goed is.  Door onze eigen drang naar 't goede, door de Boodschap van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik voorop stellen dat je geloofd in één God. Dan kun je zelf van alles wel van die God vinden, dit doe je echter binnen je eigen kader. Maar God is niet vatbaar voor ons, het is te breed om te vangen daarom vervallen wij vaak in antropomorfisme, we willen God zien als een mens. En vanuit ons als mens is dit een logisch gegeven, anders blijft het een abstracte God waar wij niets mee kunnen. Maar God is universeel, houdt zich bezig met het hele heelal, maar ook concreet met ieder mens. Hij is een afstandelijke verre God en tegelijkertijd een nabije God. Hij is streng maar ook liefdevol. God is zo groot, we willen hem vaak vangen in onze beelden, maar ik leg mij erbij neer dat er niets mis mee is om dit te blijven proberen maar wij zullen hem nooit waarlijk kennen in dit leven althans. Wij kunnen de grootsheid van God nooit bevatten en we kunnen nooit buiten de spatiotemporelecontext denken. Jezus zie ik dan ook als een middel waarop God de vader, zich gekend liet worden door de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Flash Gordon:

Dus Jezus was een mislukking? Of last hè nu zelf precies zien waar ik op doelde, zonder het door te hebben omdat je hè niet werkelijk afvroeg wat ik schreef? Zo graag vasthoudend aan je al te menselijke idee over wat en hoe God van jou moet zijn? :)

Indien je het tegen mij hebt begrijp ik niet wat je wil zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-10-2016 om 08:16 zei violist:

Je bent niet de eerste die zo denkt en na jou zullen er vast nog wel meer volgen.

En wat denk je van de "zwarte dood" halfweg de 14de eeuw?  Meer dan 75 miljoen slachtoffers wereldwijd. Als jij toen had geleefd had je op basis van dezelfde bijbelteksten ook moeten zeggen "Lang kan het niet meer duren" Inmiddels zijn we wel bijna 700 jaar verder en nog steeds niets te zien van Koning Jezus die de macht overneemt.

Ik denk dat je om de wereld te verbeteren beter zelf aan de slag kunt gaan dan op Zijn wederkomst te  blijven zitten wachten in de hoop éen van de 144.000 uitverkorenen te mogen zijn.

Hier heeft violist uiteraard een punt, daarom dat er ook in de bijbel staat dat er velen zullen komen en zullen zeggen de tijd is nabij, en met de waarschuwing ons door hen niet te laten verleiden. (luk 21,8)...

Millenarisme is ook van alle tijden, een paar significante data waren de Franse Revoluties de revoluties van 1848... De anabaptisten in de 17'de eeuw in Münster ik ook een vreselijk voorbeeld, als ik me goed herinner verwachtten ze het koninkrijk in 1634.

Kleine nota moet wel gemaakt worden, voor de bijbelstudenten (de voorlopers van de JG) was 1914 ronduit een teleurstelling, want zij hadden het einde verwacht, Jezus regering was al begonnen in 1874.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben pas onder de indruk van een voorspelling dat Jezus in deze tijd al zal terugkomen, als men daarbij kan aantonen dat men in de Middeleeuwen massaal geloofde dat ze nog ruim vijfhonderd jaar te gaan hadden en dat ze nu dus op de helft zijn. Immers, als zelfs de bijbelse tekenen zo duidelijk naar deze tijd zouden wijzen, dan moeten de vroege christenen dat toch ook geweten en geleerd hebben?

Kort gezegd: we weten simpelweg niet wanneer Hij komt en volgens mij is dat ook niet het onderwerp hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Flash Gordon:

Suggestie: lees het openingsbericht eens goed, en probeer het niet te weerleggen :)

Snap de bedoeling van het topic dan echt niet meer. Is dit gewoon weg een hersenspinsel die je deelt en waar je geen reactie op verwacht? Of waar enkel medestanders op dienen te reageren? Geen idee wat je met de twee laatste posts mij probeert te vertellen. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Flash Gordon,

 

Ooit geloofde ik in een God die de touwtjes in handen had. Die niet meer te dragen gaf dan een mens aankon.  Oh ja, ik zag dat het anders ging, maar ik viel dan wel terug op een God die troost. Via mensen meestal of door gebed.

Nu denk ik niet meer dat God alwetend is, God in Jezus is voor mij menselijker geworden. Een God die schreit om alles wat gebeurd dat troost me zoveel meer dan een onaantastbare God die niet lijkt in te grijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Vartigo:

Snap de bedoeling van het topic dan echt niet meer. Is dit gewoon weg een hersenspinsel die je deelt en waar je geen reactie op verwacht? Of waar enkel medestanders op dienen te reageren? Geen idee wat je met de twee laatste posts mij probeert te vertellen. :?

:) je mag er mee doen wat je wil, ik gaf je een suggestie waarmee je er het meeste uit kan halen. Maar wat je er mee doet is aan jou

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Lobke:

@Flash Gordon,

 

Ooit geloofde ik in een God die de touwtjes in handen had. Die niet meer te dragen gaf dan een mens aankon.  Oh ja, ik zag dat het anders ging, maar ik viel dan wel terug op een God die troost. Via mensen meestal of door gebed.

Nu denk ik niet meer dat God alwetend is, God in Jezus is voor mij menselijker geworden. Een God die schreit om alles wat gebeurd dat troost me zoveel meer dan een onaantastbare God die niet lijkt in te grijpen.

Ik denk dat je in al je worstelingen met je geloof dichter bij God gekomen bent dan je ooit geweest bent :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flash, nu snap ik dat jij je eigen gedachten erover niet interessant vindt om te horen, want die ken je al, maar uiteraard vinden ik en en aderen ze wel heel interessant. Be a sport will you? Ben benieuwd.

Gisteren in de kerk nog, toeval?, een preek over seizoenen in een mensenleven, en over hoe God een plan heeft met een ieder van ons. En dat zonder regen er geen groei is etc. Lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

..... en over hoe God een plan heeft met een ieder van ons. .....

7.000.000.000.000 verschillende plannen of een beperkt aantal standaard plannen?

Wij zien onszelf graag als uniek maar vanuit de ruimte gezien zijn wij slechts nietige schepseltjes die komen en gaan.

Zo was het een miljoen jaar geleden  en zo zal het nog wel een poosje doorgaan.

Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.

Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.

Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?

Dies heb ik gezien, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel; want wie zal hem daarhenen brengen, dat hij ziet, hetgeen na hem geschieden zal?  (Pred3:19-22)

En niet te vergeten Pred 8:15

Daarom prees ik de blijdschap, dewijl de mens niets beters heeft onder de zon, dan te eten, en te drinken, en blijde te zijn.

Dus niks plan, dat zegt de kerk graag om je een duwtje in de rug te geven en je zo bij haar te houden. Gewoon zelf het beste er van maken en nooit lijdzaam afwachten zou mijn motto kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-10-2016 om 10:01 zei sjako:

Het gaat om een samengesteld teken. Er zijn altijd ziektes, oorlogen etc geweest, maar nog nooit allemaal tegelijk en op de schaal van nu. Denk aan aids, hepatitis, ebola... 

Kun je dan uitleggen wat de invloed is van wat wij mensen voor elkaar krijgen
 

Citaat

 

Behaalde resultaten

Zeker wel. De doelstelling om extreme armoede te halveren werd zelfs al vijf jaar voor de deadline behaald, in het jaar 2010. Toen telde de wereld 1,01 miljard extreem armen (22% van de totale bevolking) tegen 1,92 miljard in 1990 (47% van de wereldbevolking). Dit gegeven stelde de VN zo optimistisch dat haar nieuwe doel is om extreme armoede ‘binnen een generatie’ helemaal uit te bannen.

Maar ook op het gebied van hongerbestrijding werden enorme resultaten geboekt. Tussen 1990 en 2010-2012 verminderde het aantal mensen dat chronisch honger lijdt met 173 miljoen. Het aandeel mensen in de wereldbevolking dat klinisch ondervoed was, zakte daarmee van 18,7% tussen 1990-1992 naar 11,3% tussen 2012-2014.

 

Te vinden op deze webpagina

Ik meen dat de ebola epidemie bijzonder snel onder controle is gekomen omdat we daar als mensheid het belang van inzagen, zeker als je beseft dat er nog een middel ontwikkeld moest worden wat op zich al een ingewikkeld proces is. AIDs is tegenwoordig aardig onder controle, ondanks de tegenwerking van de paus die voorbehoedsmiddelen verbiedt en daarmee de deur voor verspreiding open zet. En hoewel er zich een oorlogsdrama in het Midden-Oosten afspeelt durf ik toch wel te beweren dat sinds de tweede wereldoorlog de wereld langzaam maar zeker steeds vredelievender wordt.  

Omdat dit vooral mensenwerk is, waar plaatst dit dan god?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mullog

Er zullen in bepaalde gevallen best wel resultaten worden behaald, maar neemt niet weg dat er miljoenen mensen overlijden aan allerlei ziektes die voorheen er niet waren.

Het aantal natuurrampen is verdrievoudigd in arme landen

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/1268631/2011/05/23/Drie-keer-meer-natuurrampen-in-arme-landen-sinds-jaren-80.dhtml

http://www.ad.nl/nieuws/sterke-toename-aantal-doden-door-global-warming~ae40aa72/

Het aantal aardbevingen neemt dramatisch toe

http://www.ad.nl/nieuws/dodelijke-aardbevingen-zullen-fors-toenemen-deze-eeuw~a3579d33

Moraal bestaat bijna niet meer. Het aantal huwelijken dat sneuvelt is nog nooit zo hoog geweest.

Ongeveer 1.200.000.000 mensen moeten toekomen met 1 dollar per dag en minder . (maandinkomen onder de 25 euro), 24.000 mensen sterven van de honger per dag!

Kortom wereldwijd zijn de menselijke 'succesen' erg beperkt.

We zitten duidelijk in de 'voeten' van het beeld van Daniël. De bijbelse chronologie laat zien dat de tijd der Heidenen is afgelopen. Sinds 1914 zijn de grootste oorlogen ooit uitgevochten. De dreiging van een kernoorlog is nog steeds groot. Kijk maar eens naar een van de laatste toespraken van Poetin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mullog:

Kun je dan uitleggen wat de invloed is van wat wij mensen voor elkaar krijgen
 

Te vinden op deze webpagina

Ik meen dat de ebola epidemie bijzonder snel onder controle is gekomen omdat we daar als mensheid het belang van inzagen, zeker als je beseft dat er nog een middel ontwikkeld moest worden wat op zich al een ingewikkeld proces is. AIDs is tegenwoordig aardig onder controle, ondanks de tegenwerking van de paus die voorbehoedsmiddelen verbiedt en daarmee de deur voor verspreiding open zet. En hoewel er zich een oorlogsdrama in het Midden-Oosten afspeelt durf ik toch wel te beweren dat sinds de tweede wereldoorlog de wereld langzaam maar zeker steeds vredelievender wordt.  

Omdat dit vooral mensenwerk is, waar plaatst dit dan god?

De Paus heeft niet tegengewerkt alleen zei hij ------het konijnengedrag van de homo dat zullen zij na moeten laten.Als men niet rond sekt heb je ook al die geslachstziektes niet.Maar ja dat willen de mensen niet horen.Laat de Paus ook op grond van de Heilige Schrift nou gewoon gelijk hebben zo ook na de Leer der Kerk.

Tel uit je winst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid