Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Mijn naar is Tom, 28 jaar uit Tilburg. Ik ben van huis uit "officieel" katholiek opgevoed ( ik heb mijn communie en vormsel gedaan) maar heb hier eigenlijk nooit verder iets mee gedaan. Sinds kort, 2 weken, ben ik, door een vriend van me, de bijbel gaan lezen. In eerste instantie puur uit interesse maar het grijpt me enorm aan.. Ik heb zelfs het gevoel dat ik iets belangrijks in mijn leven op het spoor ben.. Nu is mijn vraag in hoeverre ik de bijbel de eerste keer moet uitdiepen. Ik lees nu met een leesroooster want wil het in ieder geval 1 keer helemaal gelezen hebben. Echter, als ik alle bronnen erbij pak om de bijbelteksten uit te diepen komt er geen einde aan. Ik zou alleen al aan Genesis 1:1 4 weken kunnen besteden bij wijze van spreke. Hoe hebben jullie dit de eerste keer aangepakt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees welkom hier. En om alvast antwoord op je vraag te geven: ga gewoon lezen, een of twee hoofdstukken per dag, eventueel met een kort inleidend gebed (het onzevader bijv.) ervoor, en neem contact op met je pastoor voor een goed gesprek hierover. Hij zal, als het goed is, je graag verder helpen in het hernieuwen van je geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Tom,

Zelf had ik na mijn bekering zo´n "bijbelhonger" dat ik elke dag (biddend) tien hoofdstukken per dag las, volgens een bepaald rooster, dus niet tien hoofdstukken achter elkaar maar in tien verschillende, steeds terugkerende delen. 1 Korinthiërs 13 en Hebreeën 11 las ik bijvoorbeeld elke dag. Zo las ik wel systematisch de hele bijbel door. Dat heb ik jaren volgehouden tot ik tot een bepaalde verdieping kwam, als ik het zo mag noemen, waardoor de leesstof teveel ineens werd. Sindsdien lees ik iedere ochtend twee hoofdstukken, één uit het oude testament, gewoon beginnend bij Genesis, en één uit het nieuwe testament. Dat is voor mij persoonlijk nu zeer bevredigend. Wat mij af en toe verbaast en heel diep raakt is dat de twee hoofdstukken soms zo op elkaar aansluiten dat ik het zo ervaar dat God mij iets wil duidelijk maken. Ik wens je veel succes. Bid er maar voor. Dan komt het zeker goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik niet de hele Bijbel gelezen, wel veel fragmenten. Alleen dus nog nooit de hele Bijbel van begin tot eind. Maar lees wel het Katholieke Catechisme. Denk dat je het een niet zonder het ander hoort te doen. Dus om een Bijbel te lezen en te begrijpen heb je extra literatuur nodig. Anders lees je verscheidene teksten uit context en kun je bij duizend-en-een interpretaties komen. Aangezien je katholiek genoemd hebt ga ik ervan uit dat je dit op de katholieke wijze wilt verdiepen, dit zou kunnen doen door bijvoorbeeld een Katholieke Catechisme te lezen of wat boeken. Of indien je wel heel ver wil gaan zul je catechese voor volwassenen kunnen volgen bij een parochie. Volwassenen die zich gaan bekeren of die meer willen leren over hun geloof gaan hier naar toe (voordat je je kunt bekeren heb je het dan al intensief bestudeerd en ben je vaak minimaal al een half jaar verder).

Zelf heb ik een Bijbel, maar ik lees vaak via internet, lees apologetica en dus mijn Catechisme. Maar ik denk dat jij je eigen weg daarin moet zien vinden. Als je nog niet oprecht gelovig bent kan ik mijzelf voorstellen dat het moeilijk zal zijn om naar een geestelijke te stappen en met catechese te starten, ik zou het zelf eerlijk gezegd niet durven. Ben vanwege mijn omgeving eerlijk gezegd niet bepaald geneigd om over geloof te praten, schat mijn omgeving wat dat betreft niet zo tolerant in. Hoop dat jij in dit proces meer moed hebt dan mij. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2016 om 16:39 zei Tvdv:

Dag allemaal,

 

Mijn naar is Tom, 28 jaar uit Tilburg. Ik ben van huis uit "officieel" katholiek opgevoed ( ik heb mijn communie en vormsel gedaan) maar heb hier eigenlijk nooit verder iets mee gedaan. Sinds kort, 2 weken, ben ik, door een vriend van me, de bijbel gaan lezen. In eerste instantie puur uit interesse maar het grijpt me enorm aan.. Ik heb zelfs het gevoel dat ik iets belangrijks in mijn leven op het spoor ben.. Nu is mijn vraag in hoeverre ik de bijbel de eerste keer moet uitdiepen. Ik lees nu met een leesroooster want wil het in ieder geval 1 keer helemaal gelezen hebben. Echter, als ik alle bronnen erbij pak om de bijbelteksten uit te diepen komt er geen einde aan. Ik zou alleen al aan Genesis 1:1 4 weken kunnen besteden bij wijze van spreke. Hoe hebben jullie dit de eerste keer aangepakt? 

Je kan over elke vers wel een paar weken studeren, in alle richtingen, zoals Salomo ook al zei: aan het maken van veel boeken komt geen eind... Zelf doe ik nu de bijbel in een jaar van Alpha, en het is één van de leukere leesprogramma's die ik al heb gedaan omdat er ook commentaar bij de gelezen stukken wordt gegeven.

Welkom op het forum trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
15 minuten geleden zei Olorin:

Niks. Conversie oude forum en ben te lui dat weg te halen. ;)

U mag natuurlijk altijd de hulp inroepen van de altijd behulpzame crew :D Maar dat kost natuurlijk ook moeite... Welkom terug trouwens :D 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 19-9-2016 om 16:39 zei Tvdv:

Ik zou alleen al aan Genesis 1:1 4 weken kunnen besteden bij wijze van spreke. Hoe hebben jullie dit de eerste keer aangepakt? 

Ik was na Deutronomium wel klaar met de bijbel. Was niet in staat het positieve en liefdevolle eruit te filteren, maar ben geschrokken van de gruwelen/wandaden die erin staan.
Succes dus met je verdere studie en ik hoop dat jij er meer aan hebt dan ik ooit heb gehad.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2016 om 10:40 zei Magere Hein:

Ik was na Deutronomium wel klaar met de bijbel. Was niet in staat het positieve en liefdevolle eruit te filteren, maar ben geschrokken van de gruwelen/wandaden die erin staan.
Succes dus met je verdere studie en ik hoop dat jij er meer aan hebt dan ik ooit heb gehad.
 

Die gruweldaden die zitten ook in jou als mens;de Heilige Schrift is een Boek van realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Vrijheid:

Blijkt wel weer dat je de Heilige Schrift  niet kent|:(

A: Ik heb het niet zo op de term 'heilig' maar ik hoop dat ik denk dat ik weet wat je hiermee bedoelt.
B: Vraag me aub alle passages te posten waarin God direct of indirect Zich schuldig maakt aan moord en doodslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Magere Hein:

A: Ik heb het niet zo op de term 'heilig' maar ik hoop dat ik denk dat ik weet wat je hiermee bedoelt.
B: Vraag me aub alle passages te posten waarin God direct of indirect Zich schuldig maakt aan moord en doodslag.

Altijd lachen met de atheistjes God bestaat niet maar ze hebben het de hele dag over God en de Kerk en ook nog rondhangen op Christelijke forums.Ze zouden zo graag geloven tja:D:*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid