Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Thorgrem:

Als je openlijk de heilige drie-eenheid verwerpt val je voor mij in ieder geval niet in de categorie christen. En dan ben je per definitie geen broeder in Christus van mij.

Het is precies zoals je zegt: 'voor mij' In de eerste eeuw was er niemand een Trinitariër. Dat idee ontstond honderden jaren later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is mijn vriendelijke verzoek aan jou om de discussie over de WTG vertaling van de bijbel elders te voeren. Voel je vrij om een topic erover te openen.

Wat ik heel graag zou willen weten: Wie bepaalt hoe de bijbel anno 2016 geïnterpreteerd dient te worden? Jehova's getuigen zeggen een betrouwbaar beeld te kunnen schetsen. En aangezien de mensen aan

15 minuten geleden zei sjako:

Het is precies zoals je zegt: 'voor mij' In de eerste eeuw was er niemand een Trinitariër. Dat idee ontstond honderden jaren later.

Dat is aantoonbaar gelul natuurlijk, zo heeft Ignatius van Antiochië er in 110 na Christus al duidelijk over geschreven. Maar je WTG informatiebronnen zullen wel anders zeggen. Veel plezier daar mee. Zolang je nog niet eens een inhoudelijk en steekhoudend antwoord kan verschaffen over het WTG en de bijbel (waar dt topic over gaat) negeer ik de rest ook maar gewoon. Er is schijnbaar geen gedegen ondergrond voor. Same old, same old.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Thorgrem:

Dat is aantoonbaar gelul natuurlijk, zo heeft Ignatius van Antiochië er in 110 na Christus al duidelijk over geschreven. Maar je WTG informatiebronnen zullen wel anders zeggen. V

Volgens Wikipedia 

Met de termen die we nu met Drie-eenheid vertalen (zoals trias), werd in de late tweede eeuw en vroege derde eeuw niet verwezen naar een Drie-eenheid zoals die nu als dogma wordt gedefinieerd. De term verwees niet naar de ene God, maar naar de pluraliteit van die ene God, met Zijn Zoon (of Woord) en Zijn Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:
Citaat

Maar we kunnen er lang of kort over praten. Christenen hangen de drie-enige God aan. Een ieder die de drie-eenheid ontkend, verwerpt of bestrijd is geen christen. Hoe hard ze ook roepen dat wel te zijn.

Heel erg jammer dit. Het versterkt wel mijn indruk dat dit dogma meer schade doet dan goed. En dat terwijl de eerste christenen de term niet eens kenden en er dus ook geen ruzie over konden maken.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

 

Duidelijkheid is dus jammer, binnen het gigantische kader dat al geschept is wil je dus nog meer ruimte. Moslims dan ook maar als christenen erkennen en als broeders in Christus, die geloven immers ook dat Jezus een profeet is? En of de eerste christenen de term kende of niet doet er verder niet toe. We leven immers in 2016, de kaders van het christendom zijn duidelijk. De eerste christenen kende de term bijbel of nieuwe testament ook niet, ook maar bij het oud vuil? 

 

Ik ben wel een beetje klaar met dat halfzachte; iedereen hoort erbij zolang je Jezus maar als een bijzonder figuur vind. Tijd om weer een lange tijd uit te loggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thorgrem:

Ik ben wel een beetje klaar met dat halfzachte; iedereen hoort erbij zolang je Jezus maar als een bijzonder figuur vind. Tijd om weer een lange tijd uit te loggen.

Valse voorstelling van zaken. Ik geloof zoals dat in de Bijbel wordt uitgelegd, namelijk dat Jezus de eniggeboren Zoon van God is, dus goddelijk, net zoals ook de eerste christenen dat deden. Heeft niets met de islam te maken, waar immers heel luid en duidelijk wordt verkondigd dat God geen zoon heeft. Je vergelijkt appels met peren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Thorgrem:

die geloven immers ook dat Jezus een profeet is?

Jehovah's Getuigen geloven echt niet dat Jezus zomaar een profeet was. Hij is de zoon van God en volgens Joh. 1:1 goddelijk maar niet de almachtige God. Dus de vergelijking met islam slaat werkelijk nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

@Vrijheid

Dat mag dan de moderator uitzoeken. De klacht is verzonden. Zo gaan wij hier niet met elkaar om.

Jij denkt alles te mogen zeggen dat iedereen dwaalt hier en als je is aan gepakt wordt ga je naar de meester als een kleine jongen meester meester ze doen het weer.Wordt is volwassen man.En beledigen doen wij niet,wij zeggen alleen de waarheid en dat bevalt jou niet.

Discussie gesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar die andere 'Christen' vind het nodig een hele groep te beledigen en af te schrijven en dat vraagt om een antwoord.

Jij beledigt iedereen, behalve je eigen groep. Is dat niet nog veel erger ?

Gewoon een beetje zelfreflectie.

 

Heb je gelezen hoe Jezus omgaat met mensen die zichzelf hoger achten dan een ander ? En ja, dat doe je als je stelt dat jouw geloof puurder is dan het geloof van alle andere christenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid