Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is mijn vriendelijke verzoek aan jou om de discussie over de WTG vertaling van de bijbel elders te voeren. Voel je vrij om een topic erover te openen.

Wat ik heel graag zou willen weten: Wie bepaalt hoe de bijbel anno 2016 geïnterpreteerd dient te worden? Jehova's getuigen zeggen een betrouwbaar beeld te kunnen schetsen. En aangezien de mensen aan

Enkele jaren geleden, heb ik naar aanvang van de cijfers die op een bisschopsconferentie waren vrijgegeven van de Duitse katholieken een vergelijk gemaakt met die van de JG: https://malakhahavah.wordpress.com/2012/07/06/katholieke-kerk-nog-lang-niet-dood/

Hierin kun je afleiden dat in Duitsland alleen de sterke achterban van katholieken de helft van de JG betreft, dus hoe gezegend moeten de katholieken dan wel zijn?

Om nog een voorbeeld te geven: David Barrett (een autoriteit op het gebied van kerkstatistiek) schatte in 1970 de Pentecostals/ charismatics (dat is vooral de pinksterbeweging) op 72 222 920 gelovigen. In 1990 was hun aantal gesteven tot 425 486 472, in 1995 tot 477 377 916 en in 2000 tot 523 777 994 gelovigen. Hij verwacht dat hun aangroei in 2025 tot 811 551 594 leden zal zijn.

En hoe denk je dat vele van die groeperingen aan hun leden komen? Het probleem is dat JG als ze het vers lezen omtrent het prediken dat ze enkel hun manier van prediken in rekening willen brengen, en is daardoor een grote misvatting van hoe andere religies ermee omgaan...  In de Katholieke kerk b.v. wordt nadrukkelijk gesteld dat mensendienst belangrijker is dan herendienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ZENODotus ik heb de link bekeken. Wat ik zeer interessant vond waren de reacties daarop. Ik heb er eentje gekopieerd :

Niet-trinitariers zullen nooit zoveel leden hebben als de ‘mainstream’ godsdiensten of het Katholicisme, al zal voor die laatste het aantal nog wel sterk afnemen. Volgens de Heilige Schrift zullen niet zo velen door de smalle poort kunnen gaan. Het tot de wereld behoren houdt ook de neiging in om te blijven vasthouden aan een bepaalde geloofsorganisatie, al beseft men dat er onjuiste dingen in gebeuren en zij niet volgens de leer van het Woord van god leven. In wezen komt het er op aan dat ieder zo veel mogelijk het Woord van God na komt. De grootheid van een bepaalde kerk, kerkvereniging of kerkgenootschap bepaalt niet de juistheid van die groepering.
De Getuigen van Jehovah kunnen dan, al zijn ze toch een aanzienlijke groep, veel kleiner zijn dan de Katholieken, zij staan in ieder geval veel dichter bij de Waarheid dan die grote christelijke denominatie.
Mensen moeten zich terecht afvragen waarom ook al ‘stoefen’ zij met de cijfers van bekeerlingen, dat de JG toch niet weten uit te groeiën tot een grote christelijke denominatie. Vreemd is ook dat zij nooit te kennen geven wat er met de mensen is gebeurd die uit hun vereniging zijn gestapt. Ergerlijk is dat zij bij hoog en bij laag blijven beweren dat zij een denominatie zijn die geen afscheuringen kent.
Betreft de activiteit van de Duitse Kerk of enige andere Katholieke Kerk wens ik toch aan te stippen dat men deze hard moet relativeren. Het effectief Kerkbezoek is namelijk zeer hard gedaald. Alsook zijn zeer veel Katholieken slechts Naam Katholieken, mensen die uit traditie gedoopt zijn, hun kinderen een eerste en plechtige communie laten doen, trouwen voor die kerk, en een begrafenis laten uitvoeren door die kerk. En dat zijn de meest bezochte gebeurtenissen. Een gewone kerkgang in de week of op zondag is er niet echt meer te vinden. Zelfs de feest en hoogfeestdagen lokken alsmaar minder volk. Uit interesse zijn wij enkele jaren in de Brusselse hoofdstad enkel Kerstavondvieringen gaan bezoeken, en waren versteld van de bijna lege kerken, op een voor die Katholieken zulk belangrijk feest (welk eigenlijk elke Christen zou moeten mijden er mee geassocieerd te zijn, want zuiver een heidens feest ter ere van de godin van het licht.)
In vele landen kan men maar weinig actieve Katholieken vinden, die hun geloof onderhouden en nog minder die hun leider van die Kerk volgen.
Indien men op dezelfde wijze de Getuigen van Jehovah zou bekijken en al diegenen die de Watchtower Society niet volgen maar zich wel houden aan bepaalde leerstellingen die zij bij de JG geleerd hebben, en die zij met hen ook volgens de Schrift volgen zijn er heel wat meer getuigen van Jehovah en nog veel meer getuigen Voor Jehovah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

@ZENODotus dan hebben de Jehovah's Getuigen in veel kortere tijd toch zeer veel bereikt tov de Katholieke kerk toch? Trouwens, het aantal ware gelovigen kan je niet  aflezen in het aantal leden van een kerk. Er zijn weinigen die over de smalle weg lopen zegt Jezus.

Raar argument vind ik dat altijd: schermen met (in dit geval) een beperkte aanhang als teken van "het ware". Dan valt het WTG buiten de boot, afgezet tegen de nog beperktere aanhang van de GKV (die als kerkverband ook nog eens korter bestaat dan dat WTG - en waarvan men dus zou kunnen zeggen dat men in nog kortere tijd veel bereikt heeft dan dat WTG). Om over mijn eigen kerkverband maar de zwijgen, want dat bestaat nog korter en kent nog minder leden... Dat zou dan "de nog Waardere Kerk" moeten zijn! Maar ja: er zullen dan ook weinigen zijn die over de smalle weg lopen, zegt Jezus...

 

Of: bedoelde Hij daar misschien iets anders mee te zeggen dan dat "size matters"...??!

Immers: afgezet tegen de gehele wereldbevolking vormt ook de aanhang van de RKK een minderheid. Terwijl Jezus elders in het Evangelie verzucht dat de velden wit zien om geoogst te worden, maar dat God geve dat er maaiers komen!! Weinig kan hier ook gewoon betekenen té weinig (naar de smaak van God)... Dan zou "de totale mensheid minus 1" nog "weinig" genoemd kunnen worden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel een interessante discussie. Persoonlijk zie ik het zo. Wie zijn Jehovah's Getuigen? Jesaja 43:10 zegt:

GIJ zijt mijn getuigen,” is de uitspraak van Jehovah, „ja, mijn knecht die ik verkozen heb, opdat GIJ [het] weet en geloof in mij hebt, en opdat GIJ begrijpt dat ik Dezelfde ben. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was.  11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder.”

Ik denk dat je door de hele geschiedenis Getuigen had. Martelaars die hun leven lieten omdat ze bijv. niet in de drieëenheidsleer geloofden, misschien zelfs kopstukken  en mensen uit de Reformatie. Alle mensen die hun best doen om de Waarheid boven water te krijgen en het te verspreiden. Al deze mensen behoren tot de velden die wit zien om geoogst te worden. Ik zeg ook helemaal niet dat enkel Jehovah's Getuigen zoals die nu verenigd zijn in aanmerking voor redding komen.

Er zijn wel een paar eigenschappen waaraan je moet voldoen. Je moet het goede nieuws prediken want anders ben je geen 'getuige',

je mag de oorlog niet meer leren: Jesaja 2:2-4 

En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.

Geen deel van de wereld zijn, dat wil zeggen neutraal zijn

Liefde onderling hebben, maar ook naar de buitenwereld toe. Je kan zeggen wat je wilt, maar die broederschap is bij ons erg hecht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik heel graag zou willen weten: Wie bepaalt hoe de bijbel anno 2016 geïnterpreteerd dient te worden? Jehova's getuigen zeggen een betrouwbaar beeld te kunnen schetsen.
En aangezien de mensen aan mijn deur altijd zeer vriendelijke mensen zijn (die er ook best betrouwbaar uit zien) zie ik geen reden te twijfelen aan hetgeen ze mij vertellen.
Echter, als ik dan even later een forum als deze bezoek, lees ik weer heel andere overtuigingen, van eveneens (naar ik aanneem) eerlijke oprechte mensen die mij niet willen voorliegen.
Kortom: Ik zit met een dilemma.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 30-8-2016 om 16:35 zei Thorgrem:

Zoals we weten maakt ook het WTG gebruik van de bijbel. JG dus ook.

Wat ik mij al een tijdje (jaren) afvraag is;

- Waarom gebruiken ze de bijbel en niet een ander (heilig)boek?

- Waarom heeft de bijbel gezag binnen het WTG, waar wordt dat aan ontrokken?

- Hoe zijn ze tot de huidige indeling van de bijbel gekomen (66 boeken naar ik meen)?

Zomaar even 3 vragen, wellicht dat er later nog meer komen. Alvast bedankt voor het lezen, beantwoorden of meedenken.

jehova getuigen zijn ook geen Christenen voor de goede orde;het is een organisatie die gebruik maakt van christelijke elementen.

En hun zogenaamde bijbel is niet de Heilige Schrift van het Christendom Katholiek ,protestant en Orthodox.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Vrijheid:

jehova getuigen zijn ook geen Christenen voor de goede orde;het is een organisatie die gebruik maakt van christelijke elementen.

En hun zogenaamde bijbel is niet de Heilige Schrift van het Christendom Katholiek ,protestant en Orthodox.

 

Ik ben benieuwd wat de Jehova's getuigen hierop te zeggen hebben en vervolgens wil ik graag weten wie er dan gelijk heeft en hoe jullie dat (verbaal) gaan uitvechten. Want zo stellig als jij bent, zijn de JG-en ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je ook met geneeskunde. Alternatieve geneeswijze claimt de term ook, de stichting tegen kwakzalverij is het er niet mee eens. Wie heeft er gelijk? Is een kwestie van definitie en terminologie, het is iets taalkundigs. Binnen de wetenschap ook gebruikelijk om een woord af te bakenen, vooraf aan je betoog. Immers, als je een cultureelwetenschappelijke paper schrijft over het christendom zul je daar ook aan moeten geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2016 om 01:14 zei Vrijheid:

jehova getuigen zijn ook geen Christenen voor de goede orde;het is een organisatie die gebruik maakt van christelijke elementen.

En hun zogenaamde bijbel is niet de Heilige Schrift van het Christendom Katholiek ,protestant en Orthodox.

@Vrijheid

Als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niet reageren. Jehovah's Getuigen zijn de puurste Christenen die er zijn. Zij gebruiken de Bijbel met de protestantse canon. We hebben inderdaad een eigen vertaling, maar zo zijn er tientallen andere vertalingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De puurste christenen? Nee, dan zouden ze wel Christus aanbidden. Christus is immers God aldus het christendom. 

 

Spijtig dat die steekhoudende onderbouwen voor de gebruikte Canon nog steeds niet is gekomen. En ook de onderbouwing voor de bijbel als enige bron ontbreekt. Alsof de bijbel op zichzelf autoriteit zou hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Christen beschouwd de rol van Christus zoals deze is bedoeld. Wij onderschrijven johannes 17:3

17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.  

1kor 8:6 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Wie is de enige ware God volgens de Bijbel?

En wie staan het meeste bekend als predikers?

Als ik een gedegen onderzoek heb gedaan naar de Katholieke en Protestantse canon kom ik hier zeker op terug. Ik wil geen onzinredenatie houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Een Christen beschouwd de rol van Christus zoals deze is bedoeld. Wij onderschrijven johannes 17:3

Maar verwerpen Jezus Christus door Hem niet te erkennen als God de Zoon. Kan je uit de bijbel onderschrijven wat je wil, je bent niet christelijk bezig. Moslims erkennen Jezus als profeet. Ook dat zijn geen christenen.

Daarnaast is er geen grond voor het WTG om wat dan ook maar uit de bijbel te onderschrijven, althans dat heb je tot op heden niet duidelijk en steekhoudend kunnen verwoorden.

Citaat

 

Wie is de enige ware God volgens de Bijbel?


 

De bijbel is multi-interpretabel. Als je wil kan je er een meergodendom uithalen aangezien het jodendom daaruit ontstaan is. Volgens het christendom is de enige God (ware is een onnodige toevoeging aangezien er maar 1 is) de drie-enige. 

Citaat

En wie staan het meeste bekend als predikers?

Dat zouden zo maar eens de leden van de Westboro Baptist Church zijn of Mormonen. Maar maak het uit, geeft het antwoord op mijn vragen of trek je er nu gewoon allemaal randzaken bij om maar zoveel mogelijk mist op te werpen en zijpaden in te slaan in de hoop de echte vragen te ontwijken? Deze tactieken werken wellicht aan de deur, op een forum al een stuk lastiger.

Citaat


Als ik een gedegen onderzoek heb gedaan naar de Katholieke en Protestantse canon kom ik hier zeker op terug. Ik wil geen onzinredenatie houden.

 

Mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:
Citaat

Maar verwerpen Jezus Christus door Hem niet te erkennen als God de Zoon. Kan je uit de bijbel onderschrijven wat je wil, je bent niet christelijk bezig. Moslims erkennen Jezus als profeet. Ook dat zijn geen christenen.

Ik ben absoluut geen fan van de Jehova's Getuigen maar, voor zover ik weet, erkennen zij wel degelijk Jezus als de Zoon van God. En om die reden zou ik ze dan ook niet zomaar als christenen willen afschrijven. Wat ik de organisatie (niet de leden zelf) verwijt is dat ze zich zodanig als exclusief en superieur beschouwt dat ze zelfs weigert samen te werken met andere christelijke kerken en organisaties. De boodschap lijkt te zijn: "Zolang je je niet aansluit bij ons genootschap ben je verloren." En dat is in mijn ogen zeer verwerpelijk en on-Bijbels.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

 

God de Zoon. Daar heb ik het over. Als in de heilige drie-eenheid bestaande uit God de Vader, God de Zoon (Jezus Christus dus) en de Heilige Geest.

Dat erkend het WTG niet en wordt daarom door de meeste christelijke groeperingen niet als christelijk gezien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thorgrem:

God de Zoon. Daar heb ik het over. Als in de heilige drie-eenheid bestaande uit God de Vader, God de Zoon (Jezus Christus dus) en de Heilige Geest.

Dat erkend het WTG niet en wordt daarom door de meeste christelijke groeperingen niet als christelijk gezien. 

Ik had het inderdaad niet goed gelezen. Maar dan nog wil ik graag opmerken dat je dan wel heel veel christenen zou moeten uitsluiten die ook niet zoveel met kerkdogma's zoals de bovenstaande hebben. Zelf zie ik dit als een mysterie dat niet door ons is te doorgronden en vind het niet goed als een menselijke denkconstructie leidt tot uitsluiting van anderen. Hoeveel katholieken zijn er niet wereldwijd die bij de heilige drie-eenheid denken aan God als Vader, Maria als Moeder en Jezus als Zoon? Om maar een voorbeeld te noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Ik had het inderdaad niet goed gelezen. Maar dan nog wil ik graag opmerken dat je dan wel heel veel christenen zou moeten uitsluiten die ook niet zoveel met kerkdogma's zoals de bovenstaande hebben. Zelf zie ik dit als een mysterie dat niet door ons is te doorgronden en vind het niet goed als een menselijke denkconstructie leidt tot uitsluiting van anderen. Hoeveel katholieken zijn er niet wereldwijd die bij de heilige drie-eenheid denken aan God als Vader, Maria als Moeder en Jezus als Zoon? Om maar een voorbeeld te noemen. 

Het maakt mij niet zo bijster veel uit allemaal. Het hoeft in mijn beleving ook weinig te zeggen over hemel of hel. Ik constateer slechts droogjes en bij die constatering hou ik als absoluut minimum voor mijzelf om iemand tot het kader christen te kunnen rekenen dat hij/zij geloofd in de drie-enige God. 

En hoeveel katholieken dat denken zou ik niet weten, ook geen zinvolle schatting over kunnen maken. De katholieke Kerk waar zij onderdeel van uitmaken is er echter vrij duidelijk in en ze hadden het kunnen weten. Maar dat katholieken kunnen ketteren is algemeen bekend, daar is het protestantisme immers groot mee geworden. ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thorgrem:

Het maakt mij niet zo bijster veel uit allemaal. Het hoeft in mijn beleving ook weinig te zeggen over hemel of hel. Ik constateer slechts droogjes en bij die constatering hou ik als absoluut minimum voor mijzelf om iemand tot het kader christen te kunnen rekenen dat hij/zij geloofd in de drie-enige God. 

En hoeveel katholieken dat denken zou ik niet weten, ook geen zinvolle schatting over kunnen maken. De katholieke Kerk waar zij onderdeel van uitmaken is er echter vrij duidelijk in en ze hadden het kunnen weten. Maar dat katholieken kunnen ketteren is algemeen bekend, daar is het protestantisme immers groot mee geworden. ;) 

En als er mensen zijn die dat dogma niet begrijpen en het zich dus ook niet eigen kunnen maken en er zich misschien wel helemaal niet druk om kunnen maken, maar wel Jezus gehoorzamen en navolgen? Zijn dat in jouw ogen dan geen christenen?  Want dan ben ik ook geen christen. Niet dat ik dat erg vind hoor. Hopelijk ben ik wel een (onwaardige) volgeling van Jezus. :) Dat vind ik veel belangrijker. Maar ik beschouw jou wel als een broeder. Jij mij niet dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

En als er mensen zijn die dat dogma niet begrijpen en het zich dus ook niet eigen kunnen maken en er zich misschien wel helemaal niet druk om kunnen maken, maar wel Jezus gehoorzamen en navolgen? Zijn dat in jouw ogen dan geen christenen?  Want dan ben ik ook geen christen. Niet dat ik dat erg vind hoor. Hopelijk ben ik wel een (onwaardige) volgeling van Jezus. :) Dat vind ik veel belangrijker. Maar ik beschouw jou wel als een broeder. Jij mij niet dan?

Er zijn waarschijnlijk miljoenen mensen die dat dogma niet begrijpen. En er toch in geloven. En waarom zou je je er druk over maken? Ik maak me over bijzonder weinig dingen druk. Of jij wel of geen christen bent zou ik niet weten. Als je openlijk de heilige drie-eenheid verwerpt val je voor mij in ieder geval niet in de categorie christen. En dan ben je per definitie geen broeder in Christus van mij. Wil niet zeggen dat je geen aardige kerel bent, wij aan dezelfde tafel kunnen zitten en een pot bier kunnen drinken of samen kunnen werken of wat dan ook. Ook onder moslims, atheïsten, gnostici, joden, boeddhisten enz enz zijn hele aardige en nette mensen waarmee ik meer dan prima door 1 deur kan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thorgrem:

De bijbel is multi-interpretabel. Als je wil kan je er een meergodendom uithalen aangezien het jodendom daaruit ontstaan is. Volgens het christendom is de enige God (ware is een onnodige toevoeging aangezien er maar 1 is) de drie-enige.

Bij mij staat er toch echt dat de enige God de Vader is en dat de Vader Jezus gezonden heeft. En zo staan er zoveel teksten die daar op slaan. De Vader is groter dan ik, Ik kan niets uit mijzelf tenzij de Vader het wil enz enz. De drieëenheidsleer is een menselijke interpretatie en is niet Bijbels. Jezus is Gods eniggeboren Zoon, er staat nergens God de Zoon. God stuurde Zijn Zoon als mens naar de aarde om als volmaakt mens zonder zonde te sterven als zoenoffer voor ons. Als Jezus God was zou dat zoenoffer onmetelijk veel groter zijn dan strikt noodzakelijk. Dus JG verwerpen Jezus absoluut niet, integendeel.

Jezus ontkende zelf dat Hij God was in Markus 10:18 18 Jezus zei tot hem: „Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.  

Hij kon Hij dat zeggen als Hij zelf wel God was en zo zijn er zoveel uitspraken. De bewijzen voor de drieëenheidsleer zijn flinterdun en vaak gebaseerd op teksten die later aan de Bijbel zijn toegevoegd. Ook als je de ontstaansgeschiedenis ziet hoe de leer is ontstaan weet je eigenlijk ook al genoeg. Dus ja, volgens de Christenheid is er maar één, die drieënige. Volgens de Bijbel is het JHWH anders zou 1kor 18:6 nergens op slaan.

2 uur geleden zei Thorgrem:

En hoeveel katholieken dat denken zou ik niet weten, ook geen zinvolle schatting over kunnen maken. De katholieke Kerk waar zij onderdeel van uitmaken is er echter vrij duidelijk in en ze hadden het kunnen weten. Maar dat katholieken kunnen ketteren is algemeen bekend, daar is het protestantisme immers groot mee geworden

Vind ik een goeie. We hebben veel contact met mensen en dan vragen we ze vaak wat ze onder de drieëenheid verstaan. Dan geven de meeste een antwoord op de manier zoals wij het ook geloven. Als je dan uitlegt hoe de kerk erover denkt dan geven ze vaak aan dat ze dat zo ook niet geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongetwijfeld wordt er wat gemanipuleerd aan de deur door WTG aanhangers. En ook redelijk wat verzonnen voor de verslaglegging. Moet dat indruk maken op mij? Ik weet hoe het clubje te werk gaat. Heb ze zelf bij mij thuis gehad en kom ze al een jaar of 10 op diverse fora tegen. Met daadwerkelijk inhoudelijke antwoorden over de grond waarop hun geloof gebouwd is, daar hebben ze echter nooit antwoord op. 

Maar we kunnen er lang of kort over praten. Christenen hangen de drie-enige God aan. Een ieder die de drie-eenheid ontkend, verwerpt of bestrijd is geen christen. Hoe hard ze ook roepen dat wel te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid