Spring naar bijdragen

project Mamba te Rwanda


Aanbevolen berichten

Graag zou ik de aandacht willen vestigen op een project die ik in samenwerking met vrijwilligers van gelooft.com pas geleden gestart ben. Voor een paar jaar terug was in in een klein dorpje in de sector Mamba te Rwanda. Daar trof ik veel armoede aan. De aller armsten hebben er amper te eten. Op zijn best eens in de drie dagen en het komt voor dat ze amper de hongersnood overleven, omdat er net op tijd voedsel is. Pas geleden overleed een 7 jarig kind doordat er geen medische zorg voor hen beschikbaar is. Alleen leven op rijst is overigens ook niet alles.

Daarom zijn we een project opgestart om hen te helpen in voedsel, helpen hun eigen voedsel te kunnen verbouwen en we gaan ook met onderwijs starten. We hebben echter sponsors nodig om dit waar te maken. Elke gift is welkom. We hebben nog geen donateurs de maandelijks of per kwartaal geven en ook dat hebben we nodig om hen echt te kunnen helpen. Voor slechts €2 per maand kan je al een dagmaal voor één van deze mensen geven. Daar zijn we dan ook zeer blij mee.

Kijk voor het project op gelooft.com ( snelmenu > Eglise Apostolique Mamba) als jij je geroepen of aangesproken voelt hen hierin te steunen, kan je via deze link ons steunen.

Hartelijk dank namens de aller armsten van de sector Mamba. Zowel mensen binnen als buiten de kerk helpen we daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar komen koopmannen die het voedsel verkopen.

Zoals de melkboer vroeger. Als je €2 doneert, dan kopen zij daar een dagmaal voor.

Vandaag heb ik de info up to date, een alleenstaande moeder die hard werkt om de kost binnen te halen op de rijstvelden rondom het dorp, heeft "meestal" eens per week te eten. Dat kunnen we ons hier niet voorstellen.

Het lijden is er vreselijk.

We hebben dan ook het eerste donatuurgeld er al aan gegeven. We hebben nog niet genoeg om het groter aan te pakken. Al hebben we dat voor één gezin wel uit onze eigen zakken betaald.

Vandaag las ik over dat lijden een schriftgedeelte:

" Jakobus 5: 4-5

Zie, het loon van de arbeiders die uw velden gemaaid hebben, dat door u achtergehouden is, schreeuwt tot God, en de jammerklachten van hen die geoogst hebben, zijn doorgedrongen tot de oren van de Heerre van de hemelse legermachten."

Dit omschrijft het wat er bij deze mensen ook aan lijden te zien is. Ze werken hard voor een mensonwaardig inkomen.

De nood is er heel erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eens per week eten? Zoals in dan de andere zes dagen NIETS?

Ja, dat is helaas de werkelijkheid in Rwanda en dat is één van de betere Afrikaanse landen.

Ze overleven het meestal wel, maar vraag niet hoe, werd me al verteld bij het bezoek aan Rwanda.

Ik was er voor 2 jaar terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God vergeve me Gaitema, maar hoe weet ik of mijn evt geld ook echt gebruikt wordt voor voedsel etc? :$

We houden als team contact met de mensen in deze gemeente en ons contactpersoon staat ook in contact met de voorganger van hun kerk. We vragen verslag van alles wat er gebeurd en krijgen er foto's bij.

Het is deels ook een vertrouwenskwestie die we met hen hebben.

Met meerderen houden we de geldstroom in de gaten.

Daarom werven we ook bij mensen die weten dat we een betrouwbare partij zijn.

Het forum is natuurlijk al wel wat afstandelijker. Alleen al dat dit project tot stand gekomen is en de manier waarop dat ging, met de juiste mensen op de juiste tijd die met elkaar in contact staan en tevens de aanwezigheid van het benodigde geld voor eerdere noden, geeft mij de overtuiging dat God dit project zegend :)

Op gelooft.com doe ik ook verslagen en ik kan je via dit forum ook zeggen wat we met het geld doen, door je eventueel te posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van vandaag kan ik zeggen dat er €600 is overgemaakt. €13 is transactiekosten.

De rest is voor de helft verdeeld voor de directe noden van de mensen, waarvan we verslag krijgen waar het precies voor gegeven is. Het zal gaan om voornamelijk voedsel. Ook mogelijk noodzakelijk kleding. We hebben een lijst van mensen die we helpen. Enkele alleenstaande moeders. Een vrouw op hoge leeftijd die geen familie heeft, dakloos is en daarom in de kerk woont en bedelt om eten. Ze is immers niet meer in staat om te werken, door haar leeftijd. We steunen een man wiens vrouw 13 jaar lang ziek is en waar alle inkomens aan op zijn gegaan. Hun kinderen kunnen erdoor niet meer naar school. Tot slot steunen we ook het gezin waar ons contact persoon uit komt. Hoofdzakelijk uit onze eigen zakken bij dit gezin.

Verder wordt een kwart gegeven aan lesmateriaal om kinderen in de kerk les te geven door vrijwilligers, als alternatief voor de kinderen die niet naar school kunnen, vanwege de kosten.

De overige kwart gaat naar aankoop van grond en verbouwen van voedsel voor en door deze doelgroep aan mensen die we direct steunen. Het is goedkoper om zelf rijst te verbouwen, dan om het te kopen van de koopmannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Violist: we hebben je post verwijderd omdat wij vinden dat je reactie geen plaats heeft binnen Levensbeschouwing en meer specifiek binnen dit topic. Denk eraan dat dit een Christelijk Forum is. Op een andere plaats is er tijd en ruimte om het bestaan van God in twijfel te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid