Spring naar bijdragen

Feminisme anno 2016


Aanbevolen berichten

Ik heb wat moeite met het doorgronden van het feminisme vandaag de dag.

Ik weet dat het bestaat uit een veelvoud aan bewegingen, sommige activistisch anderen politiek enz enz.

Wat mij vooral opvalt van het huidige feminisme is dat men het graag en veelvuldig opneemt voor de islam, in tegenstelling tot het christendom wat in het verleden (en heden?) verguist en bestreden werd.

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, het is een groep verwende meiden die lopen te krijsen over van alles en nog wat, niet gehinderd door enige vorm van bewijslast of rationaliteit, en absoluut niet geschikt om wat dan ook aan te pakken. Oneerlijkheid en hypocrietie tekenen hun ideeën, en de term "feminazi" is nog te zacht uitgedrukt.

Je hebt er ook mannen tussen zitten. Daarvoor geldt het bovenstaande, plus het feit dat ze denken door met die genoemde meiden mee te praten ze het idee hebben dat ze ook eens een keer iemand in bed zullen krijgen.

Ik heb er ook moeite mee, zoals je wellicht opvalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs is me het beste bij gebleven de feministen uit de jaren zeventig.

Ze maakten de weg vrij voor veel vrouwen die niet zo aan de weg timmerden. Wanneer vrouwen getrouwd waren kwamen ze nauwelijks aan het werk; want stel dat ze zwanger werden. De kans op betere banen voor vrouwen iets waar feministen zich voor ingezet hebben. Baas in eigen buik; voor sommigen een gruwel voor anderen toch een zelfbeschikking recht. En daar kwam misschien de strijd met de kerk.

Alette Jacobs de eerste vrouwelijke arts, het vrouwen kiesrechtwerk, de feministen hebben dat voor elkaar gekregen. Voor mij, voor andere vrouwen.

Veel feministen zag/zie je in de linkse partijen; er is al veel bereikt. En of ze het opnemen voor de Islam lijkt me sterk. Maar feminisme komt meestal uit de eigen gelederen, en ik zie dat ook onder Moslim vrouwen gebeuren. Het heeft misschien meer tijd nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelfs is me het beste bij gebleven de feministen uit de jaren zeventig.

Ze maakten de weg vrij voor veel vrouwen die niet zo aan de weg timmerden. Wanneer vrouwen getrouwd waren kwamen ze nauwelijks aan het werk; want stel dat ze zwanger werden. De kans op betere banen voor vrouwen iets waar feministen zich voor ingezet hebben. Baas in eigen buik; voor sommigen een gruwel voor anderen toch een zelfbeschikking recht. En daar kwam misschien de strijd met de kerk.

Alette Jacobs de eerste vrouwelijke arts, het vrouwen kiesrechtwerk, de feministen hebben dat voor elkaar gekregen. Voor mij, voor andere vrouwen.

Veel feministen zag/zie je in de linkse partijen; er is al veel bereikt.

Idd, om in een beetje aangenaam rijtjeshuis te wonen in een redelijke buurt moeten nu beide partners vol aan de bak met hun carrière. Als leerkracht enkele jaren geleden heb ik de ontwrichting van de samenleving van dichtbij gezien. Maar goed, daar hebben we het nu niet over want het gaat over vandaag de dag.

En of ze het opnemen voor de Islam lijkt me sterk.

Dat is een feit. Zo ook vandaag op het strand waar feministen opkwamen voor de boerkini. Immers moeten moslima's zelf kiezen wat ze aantrekken. Waarbij ik volstrekt in verwarring ben want moslim vrouwen zouden juist geholpen moeten worden de islamitische onderdrukking van zich af te werpen.

Maar feminisme komt meestal uit de eigen gelederen, en ik zie dat ook onder Moslim vrouwen gebeuren. Het heeft misschien meer tijd nodig.

Kan je iets concreter zijn waar je dat ziet gebeuren? De islamitische vrouw vandaag de dag staat er slechter voor de de westerse vrouw op welk moment vorige eeuw dan ook.

Waarom komen de feministen anno 2016 niet meer op voor de rechten waar ze decennia te vuur en te zwaard voor hebben gestreden, en buigen ze nu voor de vrouwonvriendelijke en onderdrukkende islam?

Dat is een stukje wat ik echt niet kan plaatsen, kan je wellicht voor wat verheldering zorgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, om in een beetje aangenaam rijtjeshuis te wonen in een redelijke buurt moeten nu beide partners vol aan de bak met hun carrière. Als leerkracht enkele jaren geleden heb ik de ontwrichting van de samenleving van dichtbij gezien. Maar goed, daar hebben we het nu niet over want het gaat over vandaag de dag.

De meeste vrouwen werken in deeltijd en een aantal mannen werken ook een dag minder. Het is een keuze, meestal geen moeten.

Zo ook vandaag op het strand waar feministen opkwamen voor de boerkini. Immers moeten moslima's zelf kiezen wat ze aantrekken. Waarbij ik volstrekt in verwarring ben want moslim vrouwen zouden juist geholpen moeten worden de islamitische onderdrukking van zich af te werpen.

Heb jij dat gezien vandaag? Ik kan me er iets bij voorstellen, ook ik zie liever de vrouw in een boerkini in het water dan een moslima die anders niet naar het strand gaat. Maar het blijft ingewikkeld.

Kan je iets concreter zijn waar je dat ziet gebeuren? De islamitische vrouw vandaag de dag staat er slechter voor de de westerse vrouw op welk moment vorige eeuw dan ook.

Is dat niet een beetje overdreven Thorgrem? De verlichting heeft hier ook lang op zich laten wachten. In de vorige eeuw studeerden de meeste Europeesche vrouwen niet, en ze gingen naar het strand met een badpak tot aan hun kuit met een mutsje op met vrolijke kantjes dat weer wel. De arbeiders vrouwen gingen alleen maar pootje baden.

Waarom komen de feministen anno 2016 niet meer op voor de rechten waar ze decennia te vuur en te zwaard voor hebben gestreden, en buigen ze nu voor de vrouwonvriendelijke en onderdrukkende islam?

Dat is een stukje wat ik echt niet kan plaatsen, kan je wellicht voor wat verheldering zorgen?

Ik lees blog's van moslima's, de één verafschuwt de boerkini, de ander ziet het als vrijheid om zelf te kiezen.

Nee ik weet geen pasklaar antwoord, maar wanneer christenen het over een vrouw onvriendelijke godsdienst hebben dan denk ik; 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'. Ooit wat van Paulus gelezen? Godsdiensten hebben vrouwonvriendelijke elementen in zich. Hoe je daar mee omgaat??? Ik plaats het in een bepaalde tijdsgeest. Hoe ga jij er mee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, vaak vind ik je reacties die ik met veel plezier tot mij neem weldoordacht, maar de nuance laat je hier toch wel ontbreken.

En of ze het opnemen voor de Islam lijkt me sterk.

Dat is een feit. Zo ook vandaag op het strand waar feministen opkwamen voor de boerkini. Immers moeten moslima's zelf kiezen wat ze aantrekken. Waarbij ik volstrekt in verwarring ben want moslim vrouwen zouden juist geholpen moeten worden de islamitische onderdrukking van zich af te werpen.

Waarom zouden feministen moslima's af moeten helpen van 'islam'? Waarom zouden feministen christelijke vrouwen niet af moeten helpen van het 'christendom'? De laïcistische tendens waar deze wetten uit voortkomen zijn een vijand van de gevestigde religies en beknotten mensen in de religieuze uiting, vooral in het publieke domein. Er is geen redelijke argumentatie tegen deze wet te noemen. Net zoals ik het belachelijk zou vinden als er een wet wordt aangenomen dat je geen kruisje mag dragen op het strand. Je spreekt te losjes over 'de islam'. En daar dien je ook de nuancering aan te brengen. 'De islam'? Bestaat 'de islam' wel? Ik zie zeer diverse bewegingen en stromingen die onder deze pijler vallen, net zoals dat bij het christendom zo is. Dit riekt naar generalisering zoals ik veel antitheïsten zie doen in richting van verscheidene religieuze stromingen, die weinig op heeft met werkelijke situaties maar meer met het beeld wat de persoon ervan geschept heeft.

Diezelfde rillingen kreeg ik ook toen Lobke het over 'de verlichting' had, sowieso is het raar dat men tegenwoordig onbeschroomde vrienden van 'de verlichting' blijken. 'De verlichting' wordt verder ook nergens geduid, moet ik dan uitgaan van de verlichting in zijn breedste vormen? Dan weten jullie toch ook wel dat dit zeer extreme opvatting behelsd, er waren er bij die fel tegen religie waren en er zijn denkers die bestreden werden door de religieuzen van diens tijd. Om 'de verlichting' te omarmen vanuit het perspectief van een religieus persoon maakt op mij een bevreemde indruk.

Maar feminisme komt meestal uit de eigen gelederen, en ik zie dat ook onder Moslim vrouwen gebeuren. Het heeft misschien meer tijd nodig.

Kan je iets concreter zijn waar je dat ziet gebeuren? De islamitische vrouw vandaag de dag staat er slechter voor de de westerse vrouw op welk moment vorige eeuw dan ook.

Weer het gebruik van 'de'. Zelf ben ik ook op weg om afgestudeerd docent te zijn, maar ik wil juist het monocausale denken stoppen en ze ook bewust maken van de generalisaties en versimpelingen die we in ons narratief aanbrengen. De islamitische vrouw, dan heb je het over een zeer brede groep. Het voorbeeld is ook onmogelijk te staven omdat je die vergelijking niet kunt maken. Dat waar jij op toets is onvoldoende geformuleerd en de factoren te afwijkend om überhaupt te kunnen vergelijken.

Waarom komen de feministen anno 2016 niet meer op voor de rechten waar ze decennia te vuur en te zwaard voor hebben gestreden, en buigen ze nu voor de vrouwonvriendelijke en onderdrukkende islam?

Dat is een stukje wat ik echt niet kan plaatsen, kan je wellicht voor wat verheldering zorgen?

Kan het ook niet plaatsen. De feministen zijn vaak gekant tegen de conservatievere religieuze uitingen of alle religie. Maar je ziet binnen feminisme hierin een tweedeling, zij die juist tegen 'de islam' zijn en zij die dit niet zijn. Het feminisme is geen verenigd blok, maar zeer divers. Dus als een feminist iets vindt zegt dat weinig over het feminisme.

@Lobke, je hebt het over zelfbeschikkingsrecht, de wijze waarop doet mij vermoeden dat u hier positief tegenaan kijkt maar aan de andere kant ook de reserveringen van anderen begrijpt. Nu was ik hierin misschien naïef, maar de meeste christenen in NL wijzen die niet het zelfbeschikkingsrecht af? Of is het tegenwoordig binnen protestantse kringen meer geaccepteerd? Want indien dit zo is, dan ben ik een heel stuk meer out of touch met de religieuze beleving in Nederland dan wat ik meende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij vooral opvalt van het huidige feminisme is dat men het graag en veelvuldig opneemt voor de islam, in tegenstelling tot het christendom wat in het verleden (en heden?) verguist en bestreden werd.

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?

Om tot een goede overweging te kunnen komen over feminisme in het algemeen denk ik dat je het feminisme voor het totaal plaatje moet loskoppelen van religies.

Het kwam tot ontwikkeling in een periode van een steeds groter bewustwordingsproces van het individu in het algemeen, in een stroomversnelling na de 2e wereldoorlog.

Mede doordat vrouwen tijdens actief waren in de oorlogsindustrie en ook veel taken invulden, die voordien uitsluitend door hun mannen werden gedaan, maar nu actief waren in het leger.

Na de oorlog werd van hen verwacht weer terug naar huis te gaan en achter het aanrecht.

En dit binnen alle lagen van de bevolking.

Omdat een aantal mensen het koppelden aan cultuur en anderen aan religie ontstond pas het onderscheid in oorzaken van ongelijke behandeling van vrouwen tov. van mannen.

Dat is jou uitgangspunt nu.

Je wilt het koppelen aan religie.

Maar daarvoor moet je meteen ook de juiste proporties zien.

De meeste islamitische vrouwen hebben niet de voornoemde ontwikkeling doorgemaakt en zijn van de ene dag op de andere in het Westen geplant.

Voorheen kenden ze niet anders dan hun eigen leven.

Ik zou dan eerder een ander titel nemen, nl. feminisme binnen de verschillende religies anno 2016.

Ik denk dat als je het op jouw manier wil hebben over feminisme, je hiervoor beter kunnen Stellen:

Nu vrouwen binnen Islam

Toen vrouwen binnen Christendom

En dat laatste, vwb. een aantal kleine groeperingen idd. ook nu nog.

Het hele "religie bashen" gebeuren bestond niet als hoofdzaak in de eerste geschiedenis van het feminisme.

Er is nooit gestreden voor gelijkheid, wel voor gelijkwaardigheid in denken en behandeldeling.

Ongelijkwaardige waardering per definitie omdat ze vrouw is en niet gewoon omdat we nu eenmaal allemaal verschillend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lobke, je hebt het over zelfbeschikkingsrecht, de wijze waarop doet mij vermoeden dat u hier positief tegenaan kijkt maar aan de andere kant ook de reserveringen van anderen begrijpt. Nu was ik hierin misschien naïef, maar de meeste christenen in NL wijzen die niet het zelfbeschikkingsrecht af? Of is het tegenwoordig binnen protestantse kringen meer geaccepteerd? Want indien dit zo is, dan ben ik een heel stuk meer out of touch met de religieuze beleving in Nederland dan wat ik meende.

Laat ik eerst voorop stellen dat ik geen kerklid meer ben.

Het zelfbeschikkingsrecht; misschien een nieuw topic over starten? Persoonlijk zou ik geen abortus laten plegen, tenminste dat denk ik nu. Als mijn dochters dat zouden laten doen zou ik dat zeer pijnlijk vinden. Toch is de wet er om vrouwen die keus te laten, dus nee geen voorstander maar niet alleen gelovigen maken de dienst uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid