Spring naar bijdragen

de opwekking van de laatste dagen


Aanbevolen berichten

Bij A geef ik aan: niet noodzakelijkerwijs.

Ik zeg niet dat ik het geloof, ik geef het aan als mogelijkheid.

Dat is juist , maar mag ik het dan geloven?

O jawel hoor. Gewoon mensenwerk.

De god dezer eeuw......daar heb ik helemaal niets mee. De duivel bestaat niet, dat is een christelijke uitvinding van later, veeleer gebaseerd op romeinse en griekse godenwerelden.

De god dezer eeuw kan ook niet, want is in strijd met het monotheïsme.

Daar hoef jij niet in te geloven, voor mij is de satan een realiteit. Het is helemaal geen Christelijke uitvinding van later. De Bijbel spreekt al over deze gevallen cherub op de 1e bladzijde en dat duurt tot de laatste bladzijde.

Allemaal menselijke bedenksels, sorry.

Als je niet in de Bijbel gelooft benoem je dat op deze wijze. En dat begrijp ik ook wel.

The devil made me do it.

We zijn gewoon zelf verantwoordelijk voor de beestenboel.

Helemaal eens, omdat de bron een regel boven deze uitspraak is.

Niet als we andere keuzes gaan maken. Daar zijn we vrij in.

O ja? Vertel dat maar aan de mensen die gister gedood zijn op het vliegveld in Turkije.

Hadden zij een keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ben het met je eens, tot je bij het laatste aspect aanbeland. Dit doet mij denken aan het lineaire vooruitgangsoptimisme. Een ontwikkeling die niet daadwerkelijk plaatsvindt, maar wel als zodanig g

Bij A geef ik aan: niet noodzakelijkerwijs.

Ik zeg niet dat ik het geloof, ik geef het aan als mogelijkheid.

Dat is juist , maar mag ik het dan geloven?

Tja, van mij mag je.

Daar hoef jij niet in te geloven, voor mij is de satan een realiteit.

Satan en de duivel zijn twee verschillende grootheden. Satan is de openbare aanklager die in overleg met God (!!) Job mag testen.

De duivel is de god van de onderwereld en daarmee vergelijkbaar met Hades en Pluto. Je mag erin geloven, maar het is een illusie.

Het is helemaal geen Christelijke uitvinding van later. De Bijbel spreekt al over deze gevallen cherub op de 1e bladzijde en dat duurt tot de laatste bladzijde.

Nee, de bijbel spreekt op de eerste bladzijde over een slang. Pas veel later hebben christenen daar de duivel aan gekoppeld.

Niet als we andere keuzes gaan maken. Daar zijn we vrij in.

O ja? Vertel dat maar aan de mensen die gister gedood zijn op het vliegveld in Turkije.

Hadden zij een keuze?

Wij hebben de zelfstandige keuze om ons te richten op het Licht of van het Licht. Richten van het Licht levert zaken zoals in Turkije op.

Niet gedreven door een duistere macht, maar door eigen keuzes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het niet op "ervaringen".

Dat had ik ook niet verwacht.

Je hebt een zeer zwart beeld van de mens, een zeer zwart beeld van de wereld. En ervaringen mag je niet vertrouwen, het gaat puur en alleen nog om rotsvast geloof.

Daarmee geloof je dus in de leer van Paulus en niet van Jezus.

Voor mij is dat niet hetzelfde als het goddelijke, want dat is zo vaag. Daar verstaat iedereen weer want anders onder.

Als ik zo alle verschillende interpretaties van God zie, is het daar al niet veel beter.

Ik heb het niet zo op deze zwartgallige overtuigingen.

Voel ik me meer verbonden met de blik van Robert Frans, die uitgaat van het goede in de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het niet op "ervaringen".

Dat had ik ook niet verwacht.

Je hebt een zeer zwart beeld van de mens, een zeer zwart beeld van de wereld. En ervaringen mag je niet vertrouwen, het gaat puur en alleen nog om rotsvast geloof.

Daarmee geloof je dus in de leer van Paulus en niet van Jezus.

Voor mij is dat niet hetzelfde als het goddelijke, want dat is zo vaag. Daar verstaat iedereen weer want anders onder.

Als ik zo alle verschillende interpretaties van God zie, is het daar al niet veel beter.

Ik heb het niet zo op deze zwartgallige overtuigingen.

Voel ik me meer verbonden met de blik van Robert Frans, die uitgaat van het goede in de mens.

Dat begrijp ik. Dat streelt de ego van de mens. Dan ben jij verbonden met de blik van RF en ik met de leer van Paulus. Dan kies ik toch voor Paulus.

Paulus predikt Christus, ik ben in goed gezelschap.

Mijn overtuiging is niet zwartgallig, mijn blik op de wereld/mensheid wel.

Rom 3 vers 11 : "Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden, er is niemand die goed doet, zelfs niet één".

Ja dat vindt de mens niet leuk om te horen. Het is veel fijner te willen geloven dat de mens iets goeds in zich heeft want dan kan hij zich beroemen op zichzelf en heeft hij God niet nodig.

Heel logisch gevolg van het eten van de boom van kennis van goed en kwaad.

Maar ik eet toch echt van de Boom des Levens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat begrijp ik. Dat streelt de ego van de mens.

Het lijkt me een zwaar leven als je bij alles de negatieve insteek kiest.

Dan ben jij verbonden met de blik van RF en ik met de leer van Paulus. Dan kies ik toch voor Paulus.

Dat verbaast me niets. Paulus is van het juiste geloof.

Zelf voel ik me veel meer verbonden met Jezus. Wees een goed mens.

Als de mens tot niets goeds in staat is, dan zijn alle oproepen van Jezus om goed te zijn dus volstrekt zinloos.

Paulus predikt Christus, ik ben in goed gezelschap.

Ik voel me totaal niet thuis bij die man.

Mijn overtuiging is niet zwartgallig, mijn blik op de wereld/mensheid wel.

Helaas.

Rom 3 vers 11 : "Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden, er is niemand die goed doet, zelfs niet één".

Is dit een universele verklaring of is dit een constatering naar één bepaalde gemeenschap toe.

Maar het verbaast me niet dat je deze tekst eruit pikt.

Zodra er iets zwartgalligs te melden valt, dan spring je er gelijk bovenop.

Je leest de bijbel met jouw blik op de wereld, en niet andersom.

Dat spijt me oprecht voor je dat het leven zo hard voor je is geweest.

Maar je maak je persoonlijke beleving tot de absolute norm.

God is niet verborgen en reikt Zijn hand uit naar je. Het probleem is dat jij die hand niet wilt zien en dus niet aanvaardt.

Daarmee doe je jezelf tekort.

Je hart zit volledig op slot en daarmee word je letterlijk harteloos.

Helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat slechts alleen in het Leven en kan Hij daarnaast niet ingrijpen in alles wat niet volgens Zijn plan gaat en zou Hij niet in staat zijn gebeden te verhoren, dan is de geloofwaardigheid van deze god al snel weg

Kwispel lijkt te leven in een andere bedeling. Zij heeft niet meegemaakt dat God gebeden verhoort en dat Hij wel degelijk soms ingrijpt. Mocht zij die openbaring wel hebben gekregen en die ook hebben gezien cq waargenomen (want veel gaat aan mensen voorbij, omdat ze niet alert zijn en alleen in hun hoofd zitten), en is het ontkenning, dan weet ik niet tot welke "bedeling" de ontkenning dan volgens hun leer behoort. In haar bedeling kan zij kennelijk het OnzeVader niet bidden. Dat leidt volgens haar en kennelijk in haar leven tot problemen. Heel apart.

Ik heb het ook niet uitgevonden nee. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie God als een Persoonlijke God die als Geest het heelal vervuld. Niet als een soort Supermens dat ergens te lokaliseren is. Wel als een Persoon, maar niet met een Lichaam die slechts op één plek te gelijk kan zijn.

God is Geest en geen Persoon. Als wij gemeenschap met Christus hebben dan hebben wij Gemeenschap met God. Het gaat via de Zoon.

God spreekt uitsluitend in deze dagen via de Zoon ( Hebr 1 vers 1)

Wat ik zie in je reacties, is dat je de wereld zo voorstelt, dat de aanwezigheid van God daarin al weg geredeneerd is. De eindconclusie van zo´n wereldbeeld kan ook niet anders zijn dan dat er geen God is.

HdW ziet het beter dan menig Christen. God heeft Zich verborgen. En de conclusie dat er dan dus geen God is, is tamelijk kortzichtig. Iets wat verborgen is, of zelfs iemand die dood is, houdt niet op met te bestaan.

Het één is het gevolg van het ander.
Dat kan soms het geval zijn, maar de redenering gaat mank dus volgen de misverstanden elkaar op.
Als er immers een God is, dan zal hij ook actief in deze wereld moeten zijn.

Dat is dus volkomen onzin. Waarom zou God actief moeten zijn in de wereld om Zijn bestaan te bewijzen? God spreekt toch in onze dagen door de Zoon en door Zijn Woord?

Als Hij actief in deze wereld moet zijn, dan moeten we Hem kunnen waarnemen.

Dat is dan een gebrek aan geloof Gait. Wij wandelen niet in waarnemen ( aanschouwen), maar in blindelings vertrouwen.

Is dat slechts alleen in het Leven en kan Hij daarnaast niet ingrijpen in alles wat niet volgens Zijn plan gaat en zou Hij niet in staat zijn gebeden te verhoren, dan is de geloofwaardigheid van deze god al snel weg

Wat hebben de gebeden nu te maken met Zijn handelen. Ja als je het Onze Vader bidt heb je een probleem, maar dat leg ik eerder uit.

Het gaat nooit om geloofwaardigheid. Het gaat om een rotsvast vertrouwen.

Geloofwaardigheid kan dubieus zijn en 'geloof' niet.

Ik zal jou nooit kunnen volgen en jij mij niet. Discussie is tijdverspilling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie God als een Persoonlijke God die als Geest het heelal vervuld. Niet als een soort Supermens dat ergens te lokaliseren is. Wel als een Persoon, maar niet met een Lichaam die slechts op één plek te gelijk kan zijn.

Zou je dit iets verder kunnen uitleggen. Als je het zo stelt, is het een beetje abracadabra voor mij.

Het is niet voor ons te bevatten wie God is. Hij is de Geest van Genesis die over het water zweefde. Het begrip "De Heilige Geest" vind ik de beste voorstelling van wie God is en te gelijk is Hij niet slechts een energie of zo, maar ook een individu die onze Vader is.

Wat ik zie in je reacties, is dat je de wereld zo voorstelt, dat de aanwezigheid van God daarin al weg geredeneerd is. De eindconclusie van zo´n wereldbeeld kan ook niet anders zijn dan dat er geen God is.

Mmmm....dan geef ik een verkeerd beeld blijkbaar.

Ik ga een poging doen om het uit te leggen.

Ik denk dat mensen vroeger overal de hand van God in zagen en zo zaken duidden. Tegenwoordig zien we dat anders. Ik denk inderdaad niet dat God de Holocaust heeft geïnitieerd om Zijn volk te kastijden. Zie jij dat anders ?

In dezelfde mate zie ik niet dat God Zijn volk in ballingschap zou laten gaan.

Ook daar is het gewoon een militaire oorzaak geweest.

Ik denk dat ik daarmee juist de gebeurtenissen van toen en nu consequent benader.

Want waarom zou God toen wel telkens ingrijpen en nu niet meer ?

Ik geloof ook niet in de leer van de uitverkiezing, in het idee van dat God volledig alles zelf zo regeld en hier weer een vervolging en daar weer een genoside organiseerd. Neem nu de aanslag in Istanbul vandaag. We zouden het als een straf van God kunnen zien, omdat Turkije bijvoorbeeld de Syriërs af schiet die de grens wil oversteken.

Ik geloof niet dat God zo is. De terrorist is bezeten door duistere gedachtes met de geestelijke wereld waar hij zich aan Blood steld. Dat is zijn eigen keuze en indoctrinatie waarschijnlijk. De passanten zijn toevallig op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek. Het had ons allemaal kunnen overkomen.

Wat wel zo is, dat ik geloof dat God alles in de hand heeft. Hij geeft ook de kwaadwillende mensen en engelen de ruimte om zich te manifesteren. Waarom? Dat zit in een diepere geheime plan, hoe God ziet dat de mensheid vrijwillig onder het maken van eigen keuzes het beste kunnen leren wat goed en slecht is.

Is er dan helemaal geen God meer ?

Dat mag je hieruit niet opmaken. God zou anders kunnen handelen dan gedacht werd/wordt.

Meer op persoonlijk vlak, meer in de wereld van de oorzaken dan in de wereld van gevolgen.

Daarmee bedoel ik dat God wel eens meer bezig zou kunnen zijn met onze basis (liefde, Thuis komen) dan met het belonen en straffen van mensen.

Ik zie God niet als een beloner of straffer. Hij maakt wel degelijk gebruik van wat je noemt " de oorzaken hebben zijn gevolgen". Een mens leert door ervaringen en daarom staat God bewust een bepaalde weerstand in het leven toe en laat alles ten goede mee werken, opdat we in ondervinding wijzer worden en inzicht krijgen. Bovenal Zijn liefde leren verstaan en gaan vertolken in onze omgang met elkaar, als mensheid en tussen God en de mensen.

Als er immers een God is, dan zal hij ook actief in deze wereld moeten zijn.

A. niet noodzakelijkerwijs, Hij kan Zich ook teruggetrokken hebben.

B. Hij kan ook anders handelen, zie hierboven.

Dat is per individu verschillend. Na gelang zijn contact met God is.

ls Hij actief in deze wereld moet zijn, dan moeten we Hem kunnen waarnemen.

Ja. Maar niet alleen binnen het christendom.

Het is me al een paar keer overkomen. Zijn mooie ervaringen

Voor mij het "bewijs" dat er iets is. Het is te mooi om te negeren.

Ik kan er over mee praten en heb het ook bij anders denkenden gezien. :)

Zoals een Marokkaanse moslim jongen die zei eens bijna verdronken te zijn bij het surfen en voor hij gered werd begon hij in het water weg te zakken en in plaats van te stikken, merkte hij een fel wit licht op, dat dwars door het water heen scheen. Hij ervoer het Licht ook als heerlijk! God gaat diepere wegen dat wij soms kunnen volgen.

Is dat slechts alleen in het Leven en kan Hij daarnaast niet ingrijpen in alles wat niet volgens Zijn plan gaat en zou Hij niet in staat zijn gebeden te verhoren, dan is de geloofwaardigheid van deze god al snel weg

Ligt eraan hoe je geloofwaardigheid definieert.

Hij kan ook kiezelsteentjes voor ons neerleggen, zodat we de weg terug naar Huis kunnen vinden. Dat is ook een vorm van leiden, beschermen en richting geven. Ook dat zou je als "ingrijpen" kunnen definiëren.

Het is ook een groot stuk onze eigen verantwoordelijkheid.

Ik geloof dat het van twee kanten komt. God doet het en wij doen het. Het is een handelen in Zijn kracht en door Zijn Geest. Zo had Jezus ook die wisselwerking met God. Waardoor Hij zelfs één met Hem was. Als een hecht duo.

Een eenheid.

De wonderen gebeurden vroeger als je de Bijbel na slaat ook niet aan de slopende band. Er zaten hele tijden tussen.

Vandaag gebeuren er nog wonderen en zijn er getuigenissen van. Mensen die van kanker spontaan genezen als er voor hen gebeden wordt bijvoorbeeld. Of demonen die voor de intense liefde op de vlucht slaan. We zien weliswaar niet een heel volk door de zee heen trekken of landen onder water verdwijnen. Echter was dat toen ook zeer uitzonderlijk.

God zal daar ook niet de nadruk op leggen. Door een wonder kan je iemand onder druk zetten in Hem te gaan geloven. Betef is het om vanuit liefdevolle motieven God te vinden. Daarom zal Hij ook wel veel minder opvallende wegen kiezen om onder de mensen in Zijn Kracht aan het werk te zijn. Aan de Liefde zie je Zijn aanwezigheid. Waar de pure liefde actief is, vindt een ontmoeting met God plaats

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie God als een Persoonlijke God die als Geest het heelal vervuld. Niet als een soort Supermens dat ergens te lokaliseren is. Wel als een Persoon, maar niet met een Lichaam die slechts op één plek te gelijk kan zijn.

Zou je dit iets verder kunnen uitleggen. Als je het zo stelt, is het een beetje abracadabra voor mij.

Het is niet voor ons te bevatten wie God is. Hij is de Geest van Genesis die over het water zweefde. Het begrip "De Heilige Geest" vind ik de beste voorstelling van wie God is en te gelijk is Hij niet slechts een energie of zo, maar ook een individu die onze Vader is.

Wat ik zie in je reacties, is dat je de wereld zo voorstelt, dat de aanwezigheid van God daarin al weg geredeneerd is. De eindconclusie van zo´n wereldbeeld kan ook niet anders zijn dan dat er geen God is.

Mmmm....dan geef ik een verkeerd beeld blijkbaar.

Ik ga een poging doen om het uit te leggen.

Ik denk dat mensen vroeger overal de hand van God in zagen en zo zaken duidden. Tegenwoordig zien we dat anders. Ik denk inderdaad niet dat God de Holocaust heeft geïnitieerd om Zijn volk te kastijden. Zie jij dat anders ?

In dezelfde mate zie ik niet dat God Zijn volk in ballingschap zou laten gaan.

Ook daar is het gewoon een militaire oorzaak geweest.

Ik denk dat ik daarmee juist de gebeurtenissen van toen en nu consequent benader.

Want waarom zou God toen wel telkens ingrijpen en nu niet meer ?

Ik geloof ook niet in de leer van de uitverkiezing, in het idee van dat God volledig alles zelf zo regeld en hier weer een vervolging en daar weer een genoside organiseerd. Neem nu de aanslag in Istanbul vandaag. We zouden het als een straf van God kunnen zien, omdat Turkije bijvoorbeeld de Syriërs af schiet die de grens wil oversteken.

Ik geloof niet dat God zo is. De terrorist is bezeten door duistere gedachtes met de geestelijke wereld waar hij zich aan Blood steld. Dat is zijn eigen keuze en indoctrinatie waarschijnlijk. De passanten zijn toevallig op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek. Het had ons allemaal kunnen overkomen.

Wat wel zo is, dat ik geloof dat God alles in de hand heeft. Hij geeft ook de kwaadwillende mensen en engelen de ruimte om zich te manifesteren. Waarom? Dat zit in een diepere geheime plan, hoe God ziet dat de mensheid vrijwillig onder het maken van eigen keuzes het beste kunnen leren wat goed en slecht is.

Is er dan helemaal geen God meer ?

Dat mag je hieruit niet opmaken. God zou anders kunnen handelen dan gedacht werd/wordt.

Meer op persoonlijk vlak, meer in de wereld van de oorzaken dan in de wereld van gevolgen.

Daarmee bedoel ik dat God wel eens meer bezig zou kunnen zijn met onze basis (liefde, Thuis komen) dan met het belonen en straffen van mensen.

Ik zie God niet als een beloner of straffer. Hij maakt wel degelijk gebruik van wat je noemt " de oorzaken hebben zijn gevolgen". Een mens leert door ervaringen en daarom staat God bewust een bepaalde weerstand in het leven toe en laat alles ten goede mee werken, opdat we in ondervinding wijzer worden en inzicht krijgen. Bovenal Zijn liefde leren verstaan en gaan vertolken in onze omgang met elkaar, als mensheid en tussen God en de mensen.

Als er immers een God is, dan zal hij ook actief in deze wereld moeten zijn.

A. niet noodzakelijkerwijs, Hij kan Zich ook teruggetrokken hebben.

B. Hij kan ook anders handelen, zie hierboven.

Dat is per individu verschillend. Na gelang zijn contact met God is.

ls Hij actief in deze wereld moet zijn, dan moeten we Hem kunnen waarnemen.

Ja. Maar niet alleen binnen het christendom.

Het is me al een paar keer overkomen. Zijn mooie ervaringen

Voor mij het "bewijs" dat er iets is. Het is te mooi om te negeren.

Ik kan er over mee praten en heb het ook bij anders denkenden gezien. :)

Zoals een Marokkaanse moslim jongen die zei eens bijna verdronken te zijn bij het surfen en voor hij gered werd begon hij in het water weg te zakken en in plaats van te stikken, merkte hij een fel wit licht op, dat dwars door het water heen scheen. Hij ervoer het Licht ook als heerlijk! God gaat diepere wegen dat wij soms kunnen volgen.

Is dat slechts alleen in het Leven en kan Hij daarnaast niet ingrijpen in alles wat niet volgens Zijn plan gaat en zou Hij niet in staat zijn gebeden te verhoren, dan is de geloofwaardigheid van deze god al snel weg

Ligt eraan hoe je geloofwaardigheid definieert.

Hij kan ook kiezelsteentjes voor ons neerleggen, zodat we de weg terug naar Huis kunnen vinden. Dat is ook een vorm van leiden, beschermen en richting geven. Ook dat zou je als "ingrijpen" kunnen definiëren.

Het is ook een groot stuk onze eigen verantwoordelijkheid.

Ik geloof dat het van twee kanten komt. God doet het en wij doen het. Het is een handelen in Zijn kracht en door Zijn Geest. Zo had Jezus ook die wisselwerking met God. Waardoor Hij zelfs één met Hem was. Als een hecht duo.

Een eenheid.

De wonderen gebeurden vroeger als je de Bijbel na slaat ook niet aan de slopende band. Er zaten hele tijden tussen.

Vandaag gebeuren er nog wonderen en zijn er getuigenissen van. Mensen die van kanker spontaan genezen als er voor hen gebeden wordt bijvoorbeeld. Of demonen die voor de intense liefde op de vlucht slaan. We zien weliswaar niet een heel volk door de zee heen trekken of landen onder water verdwijnen. Echter was dat toen ook zeer uitzonderlijk.

God zal daar ook niet de nadruk op leggen. Door een wonder kan je iemand onder druk zetten in Hem te gaan geloven. Beter is het om vanuit liefdevolle motieven God te vinden. Daarom zal Hij ook wel veel minder opvallende wegen kiezen om onder de mensen in Zijn Kracht aan het werk te zijn. Aan de Liefde zie je Zijn aanwezigheid. Waar de pure liefde actief is, vindt een ontmoeting met God plaats

Link naar bericht
Deel via andere websites
.... Dat zit in een diepere geheime plan...

En zo wordt het doen en laten van God zonder na te denken alsmaar goed gepraat.

Dat de verdrinkingsdood leidt tot een bepaald punt dat je niet eens meer naar boven wilt is algemeen bekend. Maar daar geeft men dan een goddelijke openbaringdraai aan. Los van het feit dat het niet te controleren is, doet het altijd goed in 'wonderland'.

David Maasbach weet er wel raad mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet voor ons te bevatten wie God is.

Ik denk het wel.

Ik geloof ook niet in de leer van de uitverkiezing, in het idee van dat God volledig alles zelf zo regeld en hier weer een vervolging en daar weer een genoside organiseerd. Neem nu de aanslag in Istanbul vandaag. We zouden het als een straf van God kunnen zien, omdat Turkije bijvoorbeeld de Syriërs af schiet die de grens wil oversteken.

Zou ik een niet zo prettige conclusie vinden.

Is geen prettige God. Om het heel voorzichtig uit te drukken.

De terrorist is bezeten door duistere gedachtes met de geestelijke wereld waar hij zich aan Blood steld. Dat is zijn eigen keuze en indoctrinatie waarschijnlijk. De passanten zijn toevallig op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek. Het had ons allemaal kunnen overkomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vraag blijft wel waarom God het toestaat als Hij in kan grijpen.

Hij geeft ook de kwaadwillende mensen en engelen de ruimte om zich te manifesteren. Waarom? Dat zit in een diepere geheime plan, hoe God ziet dat de mensheid vrijwillig onder het maken van eigen keuzes het beste kunnen leren wat goed en slecht is.

Op zich kan ik daar wel iets mee, maar waarom moeten onschuldigen lijden door de verkeerde keuzes van anderen ? Het was rechtvaardiger en begrijpelijker geweest als mensen die verkeerde keuzes maken zelf de gevolgen daarvan ondervinden.

Daarnaast is het voor mij geen kwestie van leren, maar van herinneren.

Ik zie God niet als een beloner of straffer. Hij maakt wel degelijk gebruik van wat je noemt " de oorzaken hebben zijn gevolgen". Een mens leert door ervaringen en daarom staat God bewust een bepaalde weerstand in het leven toe

Een bepaalde weerstand kan ik me wel in vinden. Maar wegteren aan kanker vind ik toch behoorlijk overdreven. Dat is vast niet nodig om te leren, daar zal God toch sympathiekere methodes voor hebben.

en laat alles ten goede mee werken, opdat we in ondervinding wijzer worden en inzicht krijgen.

Voor veel mensen zijn de klappen te hard.

Zoals een Marokkaanse moslim jongen die zei eens bijna verdronken te zijn bij het surfen en voor hij gered werd begon hij in het water weg te zakken en in plaats van te stikken, merkte hij een fel wit licht op, dat dwars door het water heen scheen. Hij ervoer het Licht ook als heerlijk! God gaat diepere wegen dat wij soms kunnen volgen.

Was iedere christen maar zo ruimdenkend. En omgekeerd: was iedere moslim maar zo ruimdenkend.

Ik geloof dat het van twee kanten komt. God doet het en wij doen het. Het is een handelen in Zijn kracht en door Zijn Geest. Zo had Jezus ook die wisselwerking met God. Waardoor Hij zelfs één met Hem was. Als een hecht duo.

Een eenheid.

Inderdaad: eenheid.

Wij kunnen dezelfde eenheid die Jezus bereikte bereiken. Eén met het goddelijke.

Of demonen die voor de intense liefde op de vlucht slaan.

Ik geloof niet in demonen.

We zien weliswaar niet een heel volk door de zee heen trekken of landen onder water verdwijnen. Echter was dat toen ook zeer uitzonderlijk.

God zal daar ook niet de nadruk op leggen.

Maar om het dan maar helemaal niet te doen......

Ik denk dat het toen ook niet gebeurd is.

Door een wonder kan je iemand onder druk zetten in Hem te gaan geloven. Beter is het om vanuit liefdevolle motieven God te vinden.

Mij maakt het niet uit om welke reden het liefdevolle gevonden wordt.

Daarom zal Hij ook wel veel minder opvallende wegen kiezen om onder de mensen in Zijn Kracht aan het werk te zijn. Aan de Liefde zie je Zijn aanwezigheid. Waar de pure liefde actief is, vindt een ontmoeting met God plaats

Dat klopt.

Misschien dat bijna-dood-ervaringen een mooie methode zijn om de liefde te ervaren. Schijnt erg overweldigend te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de verdrinkingsdood leidt tot een bepaald punt dat je niet eens meer naar boven wilt is algemeen bekend. Maar daar geeft men dan een goddelijke openbaringdraai aan. Los van het feit dat het niet te controleren is, doet het altijd goed in 'wonderland'.

David Maasbach weet er wel raad mee.

Dat geloof kan leiden tot een bepaald punt is algemeen bekend. Maar daar geeft men dan een goddelijke openbaringsdraai aan. Los van het feit dat het niet te controleren is, doet het altijd goed in "wonderland".

Kwispel weet er wel raad mee.

Oftewel: het is zo makkelijk om anderen af te branden. Het is lastiger om anderen te waarderen.

Altijd maar negatief naar anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet voor ons te bevatten wie God is.

Ik denk het wel.

Ik geloof ook niet in de leer van de uitverkiezing, in het idee van dat God volledig alles zelf zo regeld en hier weer een vervolging en daar weer een genoside organiseerd. Neem nu de aanslag in Istanbul vandaag. We zouden het als een straf van God kunnen zien, omdat Turkije bijvoorbeeld de Syriërs af schiet die de grens wil oversteken.

Zou ik een niet zo prettige conclusie vinden.

Is geen prettige God. Om het heel voorzichtig uit te drukken.

mee eens

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vraag blijft wel waarom God het toestaat als Hij in kan grijpen.

Op zich kan ik daar wel iets mee, maar waarom moeten onschuldigen lijden door de verkeerde keuzes van anderen ? Het was rechtvaardiger en begrijpelijker geweest als mensen die verkeerde keuzes maken zelf de gevolgen daarvan ondervinden.

Daarnaast is het voor mij geen kwestie van leren, maar van herinneren.

oke, het is hoe je het ziet :)

Waarom onschuldigen leiden is altijd een lastige vraag. Realiteit is dat het gebeurd in een wereld waarin ik geloof dat ook God actief is. Ik moet denken aan jouw stukje op dit forum over de verloren zoon. Dat we in deze gebroken wereld zijn, komt omdat elk mens ergens in de basis (al voor ze hier op aarde geboren zijn) een breuk met God hebben gehad en hier op aarde dus als de verloren zoon ook met de beste bedoelingen soms leven. Tot je op een gegeven moment oploopt tegen de onrecht van dit leven. Toen de verloren zoon het geld op had, werd er niet door zijn vrienden naar hem omgekeken. Dat is niet eerlijk, kan hij niks aan doen. Hij vierde dan wel het leven, maar hij bleef gerooid achter. Hij was ook niet lui, want hij zocht serieus naar werk en vond een baan, maar werd daarin zeer onterecht compleet uitgebuit. Dit is het onrecht dat veel mensen ervaren.

Waar is God in dit onrecht? Nou, Hij staat op de uitkijk en wacht tot je bij Hem komt. Als je naar Hem toekomst viert Hij feest met je, heeft het niet meer over de gemaakte foute keuzes en geeft je rijkelijk alles om het feest te vieren. Rijkelijk te eten en gezelschap met Hem.

Veel mensen die God zoeken ervaren deze bescherming en hulp ook. Op wonderbaarlijke manieren ontkwamen ze aan leed en aan ander leed kwam een eind.

Mijn vriendin citeerde gisteren een bijbelvers van me van Koning David uit de Psalmen, waarin hij zegt:

"Vele zijn de tegenslagen van de rechtvaardigen, maar uit die alle redt de Heere hem. (Psalm 34:20)"

zelf zie ik dat in mijn leven ook. Vele tegenslagen, deels door mij zelf veroorzaakt, maar ook pure onrecht wat me overkomen is. Toch was er altijd weer die uitweg.

Deze site laat overigens mooi de christelijke visie hierop zijn: http://185.10.98.6/~dirk01/levenmet.htm

een citaat eruit:

Waarom is er zoveel ellende?

Het is een veelgestelde vraag, "Waarom is er zoveel ellende?", en, het antwoord bestaat niet. Er zijn vele antwoorden. Allereerst moeten we goed beseffen dat alle ellende onze eigen schuld is. "Harde woorden", denk je misschien, maar het is de waarheid. God heeft geen enkele schuld. De mens is zelf schuldig. De mens heeft de relatie met God verziekt. Desondanks heeft HIJ ons zo lief, dat HIJ ons niet vernietigd heeft, maar juist gered heeft, door Jezus naar aarde te zenden. Jezus is gestraft voor onze Zonden. Hij heeft geleden voor onze ziekten, zwakheden en kwalen:

‘s Avonds werden verscheidene mensen bij Jezus gebracht, die boze geesten hadden. Hij hoefde maar één woord te spreken en de boze geesten gingen uit de mensen weg. Ieder die ziek was, werd genezen. Daarmee werd werkelijkheid wat de profeet Jesaja had gezegd: "Hij heeft onze kwalen op zich genomen en onze ziekten gedragen.

We kunnen Jezus afwijzen. Probeer het als volgt te zien: stel je ontvangt een enorme boete wegens een aantal overtredingen. De boete is zo hoog, dat je die niet kunt betalen. Het gevolg is gevangenisstraf. Nu biedt een rijke man aan jouw boete te betalen. Je hoeft het aanbod slechts te accepteren, en je bent vrij! Wijs je zijn aanbod af, dan moet je alsnog de gevangenis in. Nu zijn er mensen die het aanbod afwijzen. Is de rijke man opeens onzichtbaar? Nee, integendeel, hij wordt afgewezen!

God biedt ons vergeving, genezing en voorspoed aan. We kunnen het geloven en aannemen, we kunnen het ook afwijzen. En, zelfs als we het afwijzen, blijft God zichtbaar. We kunnen ieder moment HEM aanroepen. Jezus staat aan onze deur. HIJ klopt, we hoeven slechts open te doen!

Dat velen wel genezen bewijzen de vele getuigenissen

Een bepaalde weerstand kan ik me wel in vinden. Maar wegteren aan kanker vind ik toch behoorlijk overdreven. Dat is vast niet nodig om te leren, daar zal God toch sympathiekere methodes voor hebben.

Het is een stuk onrecht dat in deze wereld bestaan, dat in de wereld als in de gelijkenis van de verloren zoon ervaren wordt. God staat bij die mensen die lijden nog steeds op de uitkijk. Sommigen genezen, anderen niet van kanker. God kan genezen. Ik heb ook een tante die zo ziek werd en niet genas, echter in een sterfbedvisioen kreeg ze een enorme ervaring dat overweldigend was.

De laatste dagen van haar leven lag ze in bed, die in de woonkamer gezet was. Ze was zo ziek, dat ze er niet meer uit kon komen en de hele dagen sliep. Uitgeteerd en dun was ze, terwijl ze normaal heel dik was. Ze had daarvoor toen ze nog de kracht er voor had al eens gezegd: "ik kan niet meer in God geloven, want waarom moet ik nu zoveel pijn lijden?" Haar man en dochter die bij jaar waren moedigde haar aan vol te houden in het geloof en niet op te geven.

de laatste dag voor haar sterven deed ze opeens de ogen open en met een opgewekt gezicht riep ze het uit: "nu weet ik het zeker!" Mijn oom zat weer bij haar en hij vroeg: "wat dan?!" de dagen ervoor had ze niets meer kunnen zeggen en sliep alleen maar door. Als hij haar wat vroeg, zei ze alleen maar "hum hum", maar nu antwoordde ze heel opgewekt waarbij ze al haar pijn vergeten leek te zijn: "er is één God!"

Die avond zei ze tegen hem dat ze die nacht zou sterven, even later dat ze de volgende dag zou sterven, maar die nacht stierf ze. Ook zo bijzonder, dat een man zijn of haar einde voelt komen en in haar geval dat thuiskomen bij de Vader die op de wacht staat ervaren en gezien lijkt te hebben :) Het doet zelfs al je pijn vergeten. Het valt er bij in het niets.

Zij woonden trouwens in Nijverdal. Ook mijn oom is inmiddels ziek. longkanker. In dit geval het gevolg van roken, maar hij berust zich er in. Hij accepteert het dat het is zoals het is.

hij woont nog net als mij toen, in Groot Lochter. We gaan er binnenkort naar toe.

en laat alles ten goede mee werken, opdat we in ondervinding wijzer worden en inzicht krijgen.

Voor veel mensen zijn de klappen te hard.

Allen die vermoeid, belast en beladen zijn mogen mij God en Jezus komen.

Hij zal hen rust geven, zoals bij mijn tante..Dat geloof ik heel oprecht.

God zal niet ingrijpen tegen onze keuzes. De zoon ging van huis, vanuit de keuze.

De Vader wacht totdat Hij weer hem ontmoeten kon en voor hem zorgen mocht. Ook geen betutteling verder, je mag dan bij Hem werken op het land als een echte volwassene, op zijn land :D

Zoals een Marokkaanse moslim jongen die zei eens bijna verdronken te zijn bij het surfen en voor hij gered werd begon hij in het water weg te zakken en in plaats van te stikken, merkte hij een fel wit licht op, dat dwars door het water heen scheen. Hij ervoer het Licht ook als heerlijk! God gaat diepere wegen dat wij soms kunnen volgen.

Was iedere christen maar zo ruimdenkend. En omgekeerd: was iedere moslim maar zo ruimdenkend.

:) Er is een hoop dogmatiek, waarin mensen zich laten verstikken helaas.

Ik geloof dat het van twee kanten komt. God doet het en wij doen het. Het is een handelen in Zijn kracht en door Zijn Geest. Zo had Jezus ook die wisselwerking met God. Waardoor Hij zelfs één met Hem was. Als een hecht duo.

Een eenheid.

Inderdaad: eenheid.

Wij kunnen dezelfde eenheid die Jezus bereikte bereiken. Eén met het goddelijke.

Zo schiep God ons wel. Dat is het ook, Hij wil alles geven in die eenheid, als je Hem nadert.

Jezus verbindt ons met die God en helpt ook mensen die het in het onderbewust zijn zoeken, van welke overtuiging die ook zijn.

Of demonen die voor de intense liefde op de vlucht slaan.

Ik geloof niet in demonen.

Demonen zijn in mijn ogen gevallen engelen en engelen zijn een soort mensen die niet hier op aarde vertoeven. Ze zijn net als wij. Mensen kunnen ook demonisch worden. Je hebt ze hier op aarde. Ze zijn er uit als mensen, lopen als mensen en praten als mensen, maar het zijn monsters. Ze doen je een hoop leed aan. verloren zonen van God, die zich volharden in het zich verliezen in hun afgoden van geld, zelfzucht etc..

We zien weliswaar niet een heel volk door de zee heen trekken of landen onder water verdwijnen. Echter was dat toen ook zeer uitzonderlijk.

God zal daar ook niet de nadruk op leggen.

Maar om het dan maar helemaal niet te doen......

Ik denk dat het toen ook niet gebeurd is.

ik denk dat het eens in de duizenden jaren zo iets gebeurd.

vele religies voorspellen dat er zo iets aanstaande is.

ook de christelijke. Het gebeuren rondom de wederkomst van Jezus.

Door een wonder kan je iemand onder druk zetten in Hem te gaan geloven. Beter is het om vanuit liefdevolle motieven God te vinden.

Mij maakt het niet uit om welke reden het liefdevolle gevonden wordt.

het punt is, dat liefde niet onder dwang zich laat vinden.

Als mensen gaan geloven vanwege een wonder, doen ze dat misschien uit niet zuiver liefdevolle motieven. Daarom zeg ik ook, dat God liever de mens de liefde laat ontdekken en zich niet zal opdringen. De Vader wacht op de verloren zoon. De zoon verlangt in het diepst van zijn hart ook naar liefde, al zijn de motieven eerst nog mogelijk een kwestie van puur overlevingsdrang.

Daarom zal Hij ook wel veel minder opvallende wegen kiezen om onder de mensen in Zijn Kracht aan het werk te zijn. Aan de Liefde zie je Zijn aanwezigheid. Waar de pure liefde actief is, vindt een ontmoeting met God plaats

Dat klopt.

Misschien dat bijna-dood-ervaringen een mooie methode zijn om de liefde te ervaren. Schijnt erg overweldigend te zijn.

zeker :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet voor ons te bevatten wie God is.

Ik denk het wel.

Ik geloof ook niet in de leer van de uitverkiezing, in het idee van dat God volledig alles zelf zo regeld en hier weer een vervolging en daar weer een genoside organiseerd. Neem nu de aanslag in Istanbul vandaag. We zouden het als een straf van God kunnen zien, omdat Turkije bijvoorbeeld de Syriërs af schiet die de grens wil oversteken.

Zou ik een niet zo prettige conclusie vinden.

Is geen prettige God. Om het heel voorzichtig uit te drukken.

mee eens

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vraag blijft wel waarom God het toestaat als Hij in kan grijpen.

Op zich kan ik daar wel iets mee, maar waarom moeten onschuldigen lijden door de verkeerde keuzes van anderen ? Het was rechtvaardiger en begrijpelijker geweest als mensen die verkeerde keuzes maken zelf de gevolgen daarvan ondervinden.

Daarnaast is het voor mij geen kwestie van leren, maar van herinneren.

oke, het is hoe je het ziet :)

Waarom onschuldigen leiden is altijd een lastige vraag. Realiteit is dat het gebeurd in een wereld waarin ik geloof dat ook God actief is. Ik moet denken aan jouw stukje op dit forum over de verloren zoon. Dat we in deze gebroken wereld zijn, komt omdat elk mens ergens in de basis (al voor ze hier op aarde geboren zijn) een breuk met God hebben gehad en hier op aarde dus als de verloren zoon ook met de beste bedoelingen soms leven. Tot je op een gegeven moment oploopt tegen de onrecht van dit leven. Toen de verloren zoon het geld op had, werd er niet door zijn vrienden naar hem omgekeken. Dat is niet eerlijk, kan hij niks aan doen. Hij vierde dan wel het leven, maar hij bleef gerooid achter. Hij was ook niet lui, want hij zocht serieus naar werk en vond een baan, maar werd daarin zeer onterecht compleet uitgebuit. Dit is het onrecht dat veel mensen ervaren.

Waar is God in dit onrecht? Nou, Hij staat op de uitkijk en wacht tot je bij Hem komt. Als je naar Hem toekomst viert Hij feest met je, heeft het niet meer over de gemaakte foute keuzes en geeft je rijkelijk alles om het feest te vieren. Rijkelijk te eten en gezelschap met Hem.

Veel mensen die God zoeken ervaren deze bescherming en hulp ook. Op wonderbaarlijke manieren ontkwamen ze aan leed en aan ander leed kwam een eind.

Mijn vriendin citeerde gisteren een bijbelvers van me van Koning David uit de Psalmen, waarin hij zegt:

"Vele zijn de tegenslagen van de rechtvaardigen, maar uit die alle redt de Heere hem. (Psalm 34:20)"

zelf zie ik dat in mijn leven ook. Vele tegenslagen, deels door mij zelf veroorzaakt, maar ook pure onrecht wat me overkomen is. Toch was er altijd weer die uitweg.

Deze site laat overigens mooi de christelijke visie hierop zijn: http://185.10.98.6/~dirk01/levenmet.htm

een citaat eruit:

Waarom is er zoveel ellende?

Het is een veelgestelde vraag, "Waarom is er zoveel ellende?", en, het antwoord bestaat niet. Er zijn vele antwoorden. Allereerst moeten we goed beseffen dat alle ellende onze eigen schuld is. "Harde woorden", denk je misschien, maar het is de waarheid. God heeft geen enkele schuld. De mens is zelf schuldig. De mens heeft de relatie met God verziekt. Desondanks heeft HIJ ons zo lief, dat HIJ ons niet vernietigd heeft, maar juist gered heeft, door Jezus naar aarde te zenden. Jezus is gestraft voor onze Zonden. Hij heeft geleden voor onze ziekten, zwakheden en kwalen:

‘s Avonds werden verscheidene mensen bij Jezus gebracht, die boze geesten hadden. Hij hoefde maar één woord te spreken en de boze geesten gingen uit de mensen weg. Ieder die ziek was, werd genezen. Daarmee werd werkelijkheid wat de profeet Jesaja had gezegd: "Hij heeft onze kwalen op zich genomen en onze ziekten gedragen.

We kunnen Jezus afwijzen. Probeer het als volgt te zien: stel je ontvangt een enorme boete wegens een aantal overtredingen. De boete is zo hoog, dat je die niet kunt betalen. Het gevolg is gevangenisstraf. Nu biedt een rijke man aan jouw boete te betalen. Je hoeft het aanbod slechts te accepteren, en je bent vrij! Wijs je zijn aanbod af, dan moet je alsnog de gevangenis in. Nu zijn er mensen die het aanbod afwijzen. Is de rijke man opeens onzichtbaar? Nee, integendeel, hij wordt afgewezen!

God biedt ons vergeving, genezing en voorspoed aan. We kunnen het geloven en aannemen, we kunnen het ook afwijzen. En, zelfs als we het afwijzen, blijft God zichtbaar. We kunnen ieder moment HEM aanroepen. Jezus staat aan onze deur. HIJ klopt, we hoeven slechts open te doen!

Dat velen wel genezen bewijzen de vele getuigenissen

Een bepaalde weerstand kan ik me wel in vinden. Maar wegteren aan kanker vind ik toch behoorlijk overdreven. Dat is vast niet nodig om te leren, daar zal God toch sympathiekere methodes voor hebben.

Het is een stuk onrecht dat in deze wereld bestaan, dat in de wereld als in de gelijkenis van de verloren zoon ervaren wordt. God staat bij die mensen die lijden nog steeds op de uitkijk. Sommigen genezen, anderen niet van kanker. God kan genezen. Ik heb ook een tante die zo ziek werd en niet genas, echter in een sterfbedvisioen kreeg ze een enorme ervaring dat overweldigend was.

De laatste dagen van haar leven lag ze in bed, die in de woonkamer gezet was. Ze was zo ziek, dat ze er niet meer uit kon komen en de hele dagen sliep. Uitgeteerd en dun was ze, terwijl ze normaal heel dik was. Ze had daarvoor toen ze nog de kracht er voor had al eens gezegd: "ik kan niet meer in God geloven, want waarom moet ik nu zoveel pijn lijden?" Haar man en dochter die bij jaar waren moedigde haar aan vol te houden in het geloof en niet op te geven.

de laatste dag voor haar sterven deed ze opeens de ogen open en met een opgewekt gezicht riep ze het uit: "nu weet ik het zeker!" Mijn oom zat weer bij haar en hij vroeg: "wat dan?!" de dagen ervoor had ze niets meer kunnen zeggen en sliep alleen maar door. Als hij haar wat vroeg, zei ze alleen maar "hum hum", maar nu antwoordde ze heel opgewekt waarbij ze al haar pijn vergeten leek te zijn: "er is één God!"

Die avond zei ze tegen hem dat ze die nacht zou sterven, even later dat ze de volgende dag zou sterven, maar die nacht stierf ze. Ook zo bijzonder, dat een man zijn of haar einde voelt komen en in haar geval dat thuiskomen bij de Vader die op de wacht staat ervaren en gezien lijkt te hebben :) Het doet zelfs al je pijn vergeten. Het valt er bij in het niets.

Zij woonden trouwens in Nijverdal. Ook mijn oom is inmiddels ziek. longkanker. In dit geval het gevolg van roken, maar hij berust zich er in. Hij accepteert het dat het is zoals het is.

hij woont nog net als mij toen, in Groot Lochter. We gaan er binnenkort naar toe.

en laat alles ten goede mee werken, opdat we in ondervinding wijzer worden en inzicht krijgen.

Voor veel mensen zijn de klappen te hard.

Allen die vermoeid, belast en beladen zijn mogen mij God en Jezus komen.

Hij zal hen rust geven, zoals bij mijn tante..Dat geloof ik heel oprecht.

God zal niet ingrijpen tegen onze keuzes. De zoon ging van huis, vanuit de keuze.

De Vader wacht totdat Hij weer hem ontmoeten kon en voor hem zorgen mocht. Ook geen betutteling verder, je mag dan bij Hem werken op het land als een echte volwassene, op zijn land :D

Zoals een Marokkaanse moslim jongen die zei eens bijna verdronken te zijn bij het surfen en voor hij gered werd begon hij in het water weg te zakken en in plaats van te stikken, merkte hij een fel wit licht op, dat dwars door het water heen scheen. Hij ervoer het Licht ook als heerlijk! God gaat diepere wegen dat wij soms kunnen volgen.

Was iedere christen maar zo ruimdenkend. En omgekeerd: was iedere moslim maar zo ruimdenkend.

:) Er is een hoop dogmatiek, waarin mensen zich laten verstikken helaas.

Ik geloof dat het van twee kanten komt. God doet het en wij doen het. Het is een handelen in Zijn kracht en door Zijn Geest. Zo had Jezus ook die wisselwerking met God. Waardoor Hij zelfs één met Hem was. Als een hecht duo.

Een eenheid.

Inderdaad: eenheid.

Wij kunnen dezelfde eenheid die Jezus bereikte bereiken. Eén met het goddelijke.

Zo schiep God ons wel. Dat is het ook, Hij wil alles geven in die eenheid, als je Hem nadert.

Jezus verbindt ons met die God en helpt ook mensen die het in het onderbewust zijn zoeken, van welke overtuiging die ook zijn.

Of demonen die voor de intense liefde op de vlucht slaan.

Ik geloof niet in demonen.

Demonen zijn in mijn ogen gevallen engelen en engelen zijn een soort mensen die niet hier op aarde vertoeven. Ze zijn net als wij. Mensen kunnen ook demonisch worden. Je hebt ze hier op aarde. Ze zijn er uit als mensen, lopen als mensen en praten als mensen, maar het zijn monsters. Ze doen je een hoop leed aan. verloren zonen van God, die zich volharden in het zich verliezen in hun afgoden van geld, zelfzucht etc..

We zien weliswaar niet een heel volk door de zee heen trekken of landen onder water verdwijnen. Echter was dat toen ook zeer uitzonderlijk.

God zal daar ook niet de nadruk op leggen.

Maar om het dan maar helemaal niet te doen......

Ik denk dat het toen ook niet gebeurd is.

ik denk dat het eens in de duizenden jaren zo iets gebeurd.

vele religies voorspellen dat er zo iets aanstaande is.

ook de christelijke. Het gebeuren rondom de wederkomst van Jezus.

Door een wonder kan je iemand onder druk zetten in Hem te gaan geloven. Beter is het om vanuit liefdevolle motieven God te vinden.

Mij maakt het niet uit om welke reden het liefdevolle gevonden wordt.

het punt is, dat liefde niet onder dwang zich laat vinden.

Als mensen gaan geloven vanwege een wonder, doen ze dat misschien uit niet zuiver liefdevolle motieven. Daarom zeg ik ook, dat God liever de mens de liefde laat ontdekken en zich niet zal opdringen. De Vader wacht op de verloren zoon. De zoon verlangt in het diepst van zijn hart ook naar liefde, al zijn de motieven eerst nog mogelijk een kwestie van puur overlevingsdrang.

Daarom zal Hij ook wel veel minder opvallende wegen kiezen om onder de mensen in Zijn Kracht aan het werk te zijn. Aan de Liefde zie je Zijn aanwezigheid. Waar de pure liefde actief is, vindt een ontmoeting met God plaats

Dat klopt.

Misschien dat bijna-dood-ervaringen een mooie methode zijn om de liefde te ervaren. Schijnt erg overweldigend te zijn.

zeker :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet voor ons te bevatten wie God is.

Ik denk het wel.

Even hier nog op terugkomend: hoe God is, kan ik me veel bij voorstellen.

Zijn karakter kenmerkt zich op vele plekken in de bijbel, op de manier zoals Jezus optrad en in de gelijkenis van de verloren zoon. Gelijkenissen over een rechtvaardige koning etc..

Echter fysiek kan ik me er geen goede voorstelling van maken.

Hij is overal en kan met iedereen in contact zijn.

Het gaat boven mijn pet, maar ik zie wel dat dit de realiteit is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze site laat overigens mooi de christelijke visie hierop zijn: http://185.10.98.6/~dirk01/levenmet.htm

De site laat wat zien, maar dat is beslist geen "christelijke" visie.

Er staat veel onzin en strookt absoluut niet met wat de Bijbel leert.

Bijbelteksten worden volkomen uit zijn verband gehaald en in een tijd gezet waar ze niet thuishoren. En als het om de holocaust gaat en de vragen waarom God zwijgt, komt er niet één bewijs of Bijbeltekst in beeld. En dan zeggen dat dit de Christelijke visie is?

Kom op zeg. Dit is de visie van een site van *knip Gelooft.com en of het Bijbels is, bepaalt de lezer zelf wel.

Dat God zwijgt t.a.v. de wereld is heel goed Bijbels te onderbouwen, maar dat wil niet zeggen dat God niet spreekt via de Zoon, dat zou jij toch moeten weten, volgens Hebr. 1 vers 1.

God doet een werk aan Zijn Gemeente en bouwt een volk voor Zijn Naam. Maar het werk aan de wereld, daarvan zegt Jezus dat het "volbracht is".

Wou je beweren dat dit niet waar is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft een discussie hierover tussen ons zin, denk je?

In je toon en reactie merk ik dat je het totaal anders ziet en mijn geloof en dat van Dirk dus evenzo als verwerpelijk ziet.

Voor mij een gegeven. Een discussie daarover werpt geen goede vruchten af. Jij hebt jouw visie gegeven en ik de mijne.

Kennelijk denken we totaal verschillend over deze dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft een discussie hierover tussen ons zin, denk je?

In je toon en reactie merk ik dat je het totaal anders ziet en mijn geloof en dat van Dirk dus evenzo als verwerpelijk ziet.

Voor mij een gegeven. Een discussie daarover werpt geen goede vruchten af. Jij hebt jouw visie gegeven en ik de mijne.

Kennelijk denken we totaal verschillend over deze dingen.

Of een discussie zin heeft weet ik niet. Kun je nooit op voorhand zeggen. Ik mag berichten op een site verwerpelijk vinden toch?

Ik heb het niet over iemand's geloof gehad, maar over een site waarvan het nooit goed kan zijn dat andere gelovigen zwart worden gemaakt.

Dat werpt zeker geen goede vruchten af.

Ik heb wat argumenten onderbouwd vanuit de Schrift. Omdat ik daarin lees dat God de wereld heeft losgelaten ( Rom. 1, 3 en 5) en dat God een volk verzamelt nu uit Jood en heiden. Ik heb er moeite mee om de holocaust en alle ellende die nu plaatsvindt aan God toe te schrijven.

Dus concreet een vraag: "Geloof jij dat satan de god dezer eeuw is?"

Geloof jij dat God nu tot ons spreekt door de Zoon?

Vind jij dat de site van Gelooft.com de Christelijke visie vertegenwoordigt? Want dat is wat jij beweert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geloof kan leiden tot een bepaald punt is algemeen bekend. Maar daar geeft men dan een goddelijke openbaringsdraai aan. Los van het feit dat het niet te controleren is, doet het altijd goed in "wonderland".

Kwispel weet er wel raad mee.

Oftewel: het is zo makkelijk om anderen af te branden. Het is lastiger om anderen te waarderen.

Altijd maar negatief naar anderen.

Geloof kan volgens mij leiden tot een bepaalde keuze. Die goddelijke openbaringsdraai werd ook genoemd bij een verdrinkingsdood van een Marokkaanse jongeman. Waarom zijn afkomst een rol speelt is mij niet duidelijk. Zou God voorkeur hebben?

Het is zeker heel makkelijk om anderen af te branden en altijd maar negatief te zijn over anderen en dat men meent daartegen te moeten optreden is eigenlijk ten diepste te wijten aan een bepaalde Calvinistische prediking.

Het is natuurlijk ook makkelijk scoren om iemand af te branden. Op een forum krijg je bijna altijd applaus en bijval.

Het is dan goed om te weten dat je Zijn uitgestoken Hand mag vatten.

En te weten dat God je hart aanziet.

Harteloosheid is helaas aan de orde van de dag, maar aangezien de mens ziet wat voor ogen is, scoor je altijd met wat goede werken, als je gelooft dat de mens van nature goed is.

De Bijbel kent ook de werken des geloofs en dat zijn werken die God voorbereid heeft voor degenen die Hem liefhebben.

Ik zie niet zo gauw een opwekking van de laatste dagen. Altijd was er maar een heel klein gelovig overblijfsel. Niettemin God is geduldig ( lankmoedig) en wil dat niemand verloren gaat. Alles is His Story.

Waarom Hij niet ingrijpt staat gewoon in de Bijbel, daar hoef je niet zwartgallig voor te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me eerder dat we van een revolutie gaan van de "gewoonte volkschristendom" van weleer, naar een praktisch levend christendom, gericht op naasteliefde en op Jezus.

Ook ten tijde van een gewoonte christendom had je een levend christendom. De Moderne Devotie was hier in Nederland een dergelijke opwekking. Die bewegingen konden zonder een secularisatie ook ontstaan. Dergelijke bewegingen waren erg goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me eerder dat we van een revolutie gaan van de "gewoonte volkschristendom" van weleer, naar een praktisch levend christendom, gericht op naasteliefde en op Jezus.

Ook ten tijde van een gewoonte christendom had je een levend christendom. De Moderne Devotie was hier in Nederland een dergelijke opwekking. Die bewegingen konden zonder een secularisatie ook ontstaan. Dergelijke bewegingen waren erg goed.

Die bewegingen zijn er altijd wel geweest. Dat is inderdaad wel te zien.

Wat ik wel zie, is dat de tijd van volkskerken wel voorbij is.

De grote gros is niet echt meer te porren, behalve hier en daar op een bijbelbelt.

Nu zijn het steeds meer mensen die echt tegen de stroom van de massa zal ingaan en daarmee als minderheden heel bewuste keuzes maken. De karakter van volkskerken veranderd steeds meer naar bevlogen kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft een discussie hierover tussen ons zin, denk je?

In je toon en reactie merk ik dat je het totaal anders ziet en mijn geloof en dat van Dirk dus evenzo als verwerpelijk ziet.

Voor mij een gegeven. Een discussie daarover werpt geen goede vruchten af. Jij hebt jouw visie gegeven en ik de mijne.

Kennelijk denken we totaal verschillend over deze dingen.

Of een discussie zin heeft weet ik niet. Kun je nooit op voorhand zeggen. Ik mag berichten op een site verwerpelijk vinden toch?

Ik heb het niet over iemand's geloof gehad, maar over een site waarvan het nooit goed kan zijn dat andere gelovigen zwart worden gemaakt.

Dat werpt zeker geen goede vruchten af.

Ik heb wat argumenten onderbouwd vanuit de Schrift. Omdat ik daarin lees dat God de wereld heeft losgelaten ( Rom. 1, 3 en 5) en dat God een volk verzamelt nu uit Jood en heiden. Ik heb er moeite mee om de holocaust en alle ellende die nu plaatsvindt aan God toe te schrijven.

Dus concreet een vraag: "Geloof jij dat satan de god dezer eeuw is?"

Geloof jij dat God nu tot ons spreekt door de Zoon?

Vind jij dat de site van Gelooft.com de Christelijke visie vertegenwoordigt? Want dat is wat jij beweert.

De site heb ik niets op tegen. Het neemt wel de Bedelingenleer als leer om te weerleggen, en ook wel logisch, aangezien de Bedelingenleer de meest uitvoerige evangelicale theologie is dat van enorme invloed is op de Evangelische beweging. Als je als evangelicaal een andere visie bent toegedaan, dan behandel je natuurlijk de leer die in je eigen kringen nogal een grote invloed heeft.

God is in mijn ogen net zo veel betrokken bij de wereld als voorheen. Ook in het OT was Satan al de overste van de wereld en de kloof tussen God en de mens was immens groot. Enkel via profeten sprak God tot de mensen en was Hij voor velen een verborgen God. Nu werd God juist openbaar en een bekende God via Jezus. Hij trad juist vanuit de verborgenheid achter de profeten in de openbaarheid door Jezus en in ons spreekt Hij zo vrij uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 23-6-2016 om 08:24 zei Gaitema:

Veel somberheid kennen we in de kerken. Het wordt al maar minder en minder en God lijkt Nederland wel te hebben verlaten. Het geloof dat het nooit meer wat wordt, voor Jezus terug komt, zal menig één vrezen.

Maar is dat wel zo? Ik denk zelf van niet.

Het lijkt me eerder dat we van een revolutie gaan van de "gewoonte volkschristendom" van weleer, naar een praktisch levend christendom, gericht op naasteliefde en op Jezus.

Wat voor een vorm zal de kerk in de toekomst kunnen hebben, wil het een lichtend licht in Nederland zijn?

Wie of wat is 'de kerk'..??? Kerk komt van het Griekse ecclesia en betekend: 'uitgeroepenen'.  Uit de zee van Goddeloosheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid