Spring naar bijdragen

Christen zijn en sport?!


Aanbevolen berichten

Hoe denken Christenen over sport? De meningen lopen uiteen. Zo zijn er Christelijke kranten en tijdschriften die sport structureel boycotten of negeren. Toch denken de meeste Christenen er anders over. Ik denk dat sport een geschenk kan zijn, en zeker een bijdrage levert in het onderhoud van ons lichaam. Waarom? Ik zal proberen mijn visie uit te leggen:

Het antwoord lezen we in de Bijbel:

De Bijbel leert dat de mens geest is en een lichaam en een ziel heeft:

1 Thessalonicensen 5

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus

Hebrëen 4

Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten

Wat zegt de Bijbel over lichamelijke beweging, ofwel over sport?

1 Timothëus 4 wordt vaak ten onrechte gebruikt om te bewijzen dat we niet zouden mogen of hoeven te sporten:

Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens

Lichamelijke oefening is dus niet tot geen nut, maar tot weinig nut, zeker als we het vergelijken met geestelijke oefening. Het is onjuist om te denken dat we op basis van deze tekst niet zouden moeten of mogen sporten. Sterker nog, we zijn ook verantwoordelijk voor ons lichaam. Daarnaast zijn er tal van teksten gerelateerd aan beweging en sport:

Jesaja 40

Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden; zij zullen lopen, en niet moede worden; zij zullen wandelen, en niet mat worden

1 Korinthiërs 9

Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen

Hebrëen 12

laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is

Het is duidelijk dat we mogen sporten, het is duidelijk dat we voor ons lichaam moeten zorgen. We moeten er zuinig mee omgaan:

Efeziërs 5

Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het

1 Timothëus 4 benadrukt dat we mogen sporten, maar dat we de lichamelijke oefening niet moeten plaatsen boven de geestelijke oefening. Lichamelijke oefening is t.o.v. de geestelijke oefening van weinig nut. God maakt de mens door de Bijbel met dit soort teksten duidelijk dat we HEM moeten dienen en niks boven HEM mogen plaatsen:

Iemand die iets boven God plaatst, kan niet ZIJN discipel of volgeling zijn:

Lukas 14

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
...Het antwoord lezen we in de Bijbel...

Ik begrijp niet waarom je met de vraag of een christen mag sporten terugvalt

op een verzameling uitspraken van Paulus, 2000 jaar geleden.

Als je zelf logisch nadenkt kom je er dan niet uit?

Als je wil weten hoe je over homo's en vrouwen moet denken raadpleeg je hem dan ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ergens niet eens zo'n slecht idee. Vrouwen hebben beste een prominente rol in het evangelie en Jezus neemt ze in bescherming tegen mensen die ze kwaad willen doen. En in de context van de verhalen zie ik Jezus eerder samen met ze gaan eten dan dat Hij lelijk tegen ze zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus heeft er geen problemen mee, dus waarom zou ik mij als goed Katholiek daar dan verder druk om maken?

(kerknet.be) - Naar aanleiding van de Internationale Sportdag voor Ontwikkeling en Vrede, op initiatief van de Verenigde Naties, heeft Paus Franciscus na zijn wekelijkse audiëntie, die ook door een groep van 220 bedevaarders uit het bisdom Antwerpen werd bijgewoond, hulde gebracht aan de bijdrage van de sport in de verzoening van de volkeren. "Sport draagt bij tot de ontmoeting van mensen en helpt conflicten overwinnen", zei Paus Franciscus.

De jaarlijkse VN-dag van de Sport kreeg dit jaar als thema: 'Spelen voor duurzame ontwikkelingsdoelstellingen'. Daarmee worden sportinitiatieven ondersteund die bijdragen tot duurzaamheid en ontwikkeling. Paus Franciscus sprak vanmorgen de hoop uit dat sport een leerschool mag zijn die bijdraagt tot de integrale ontwikkeling van individuen en gemeenschappen: "Sport is een universele taal die mensen samenbrengt."

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het antwoord vinden we niet in de bijbel want daarin staat niets noemenswaardigs over sport. Niet vreemd, want Arabische schaapsherders deden 2500 jaar geleden niet aan sport. Los daarvan, weet iedereen anno nu dat een getraind lichaam beter functioneert. Dat is de reden om, geheel zelfstandig en los van welke religie dan ook, aan sport te doen. Daaruit blijkt trouwens dat het menselijk lichaam standaard helemaal niet zo perfect is en door training echt nog wel een stuk kan worden verbeterd. Daar zou ik me als christen toch wel over verbazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het antwoord vinden we niet in de bijbel want daarin staat niets noemenswaardigs over sport. Niet vreemd, want Arabische schaapsherders deden 2500 jaar geleden niet aan sport.

Onjuiste concludering. Er werd 2000 jaren geleden al veel aan sport gedaan. Paulus verwijst ook naar sport om bepaalde zaken aan te tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar dan.

Waar Paulus ernaar verwijst, weet ik niet, maar Johannes verwijst ernaar met zijn uitspraak over de witte steen die men ontvangt als men de wedloop heeft uitgelopen. ;)

Op.2:17 Wie overwint, die zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt."

Een winnaar van een wedstrijd ontving in die tijd een witte steen met zijn naam erop, waarmee hij toegang kreeg tot een feest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In één van de bijbelboeken waarin de naam Paulus in de titel voor komt, wordt een vergelijking getrokken met atleten, maar bepaald niet positief.

Blijft mijn conclusie dat het antwoord op de vraag van TS niet in de bijbel is te vinden.

Kun je alsjeblieft een beetje concreter zijn want ik heb geen flauw idee waarop je doelt. Ik heb namelijk nog nooit ergens in de bijbel iets negatiefs over sport gelezen, ook niet in de brieven van Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doel je soms op 1 Korintiërs 9, 24-27, Dat beloof ik?

[24] U weet het: alle hardlopers in het stadion rennen om het hardst, maar slechts één wint er. Ren dan om te winnen! [25] Atleten ontzeggen zich alles. Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. [26] Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat. [27] Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden.

Dat is voor zover ik weet het enige gedeelte waarin Paulus over atleten schrijft, maar hier is hij positief noch negatief over hen. Hij beschrijft gewoon hoe zij zich toewijden aan de sport en hoe wij ons zo dus moeten toewijden aan het evangelie om zo het loon daarvoor uiteindelijk te ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doel je soms op 1 Korintiërs 9, 24-27, Dat beloof ik?

[24] U weet het: alle hardlopers in het stadion rennen om het hardst, maar slechts één wint er. Ren dan om te winnen! [25] Atleten ontzeggen zich alles. Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. [26] Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat. [27] Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden.

Dat is voor zover ik weet het enige gedeelte waarin Paulus over atleten schrijft, maar hier is hij positief noch negatief over hen. Hij beschrijft gewoon hoe zij zich toewijden aan de sport en hoe wij ons zo dus moeten toewijden aan het evangelie om zo het loon daarvoor uiteindelijk te ontvangen.

Altijd fijn om de daadwerkelijke passage even erbij te vermelden, zodat je ook met minder bijbelkennis een topic kunt volgen. Dank u RF!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doel je soms op 1 Korintiërs 9, 24-27, Dat beloof ik?

[24] U weet het: alle hardlopers in het stadion rennen om het hardst, maar slechts één wint er. Ren dan om te winnen! [25] Atleten ontzeggen zich alles. Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. [26] Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat. [27] Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden.

Dat is voor zover ik weet het enige gedeelte waarin Paulus over atleten schrijft, maar hier is hij positief noch negatief over hen. Hij beschrijft gewoon hoe zij zich toewijden aan de sport en hoe wij ons zo dus moeten toewijden aan het evangelie om zo het loon daarvoor uiteindelijk te ontvangen.

Dat is het stuk wat ik in gedachten had idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doel je soms op 1 Korintiërs 9, 24-27, Dat beloof ik?

[24] U weet het: alle hardlopers in het stadion rennen om het hardst, maar slechts één wint er. Ren dan om te winnen! [25] Atleten ontzeggen zich alles. Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. [26] Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat. [27] Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden.

Dat is voor zover ik weet het enige gedeelte waarin Paulus over atleten schrijft, maar hier is hij positief noch negatief over hen. Hij beschrijft gewoon hoe zij zich toewijden aan de sport en hoe wij ons zo dus moeten toewijden aan het evangelie om zo het loon daarvoor uiteindelijk te ontvangen.

Bedankt voor de aanwijzing.

De Weg van Christus met iemand kan trouwens heel goed via de sport gaan, ook via de topsport, of gedurige sport. Toen ik nog geen christen was in de zin dat ik in het geheel niet wist wie Jezus was, maar wel in God geloofde, deed ik aan karate. Fanatiek, dat wil zeggen, ik trainde fanatiek maar heb slechts examen gedaan tot en met de blauwe band, meer was fysiek niet goed mogelijk voor mij (door wat ik nu weet dat spondylitis is). Toch ben ik jaren doorgegaan met trainen. Met fanatiek trainen bedoel ik veel (vier keer in de week, twee maal in de week in mijn eigen stad en twee maal in de week in een andere stad bij dezelfde school), trouw, enthousiast en toegewijd. Ik trainde op dinsdag, en donderdag tot en met zaterdag, en de zaterdagtrainingen duurden officieel anderhalf uur (van 1100 tot 12.30) maar gingen in de praktijk altijd tot minimaal 1500 uur en vaak nog langer door. Kyokushinkai. Maar bij een heel spiritueel leraar. De karateschool was eigenlijk een beetje mijn kerk. We gingen éen keer per jaar (met Pinksteren) op een vierdaags karatekamp in Noordwijk aan Zee, meestal samen met nog een andere karateschool, met wie onze shihan samen een sportherberg had afgehuurd. In de karatesport, en in het bijzonder onze school van toen, zorgt de sterkere altijd voor de zwakkere. Wittebanders staan achteraan, niet alleen omdat ze lager staan op de ontwikkelingstrap, maar ook omdat ze dan heel veel voorbeelden voor hun neus hebben en iedere graad een hogere voor zich moet hebben om te kunnen leren. Op een kamp lopen er altijd paar zwartebanders achteraan bij de wittebanders, om ze geestelijk bij te staan als het zwaar wordt , bijvoorbeeld bij een paar kilometer hardlopen door het zand 's morgens om zes uur voor je aan het ontbijt gaat, en dan een training en aansluitend meditatie op het strand, om dan weer terug te rennen (onderwijl met trainingsoponthoud, drie stappen vooruit en éen achteruit bijvoorbeeld :# ). De groep loopt daarbij nooit harder dan de zwakste nog net redt. Vaak wordt de zwakste door de zwartebander juist mee naar voren genomen, opdat deze het tempo mede bepaalt. Er wordt dan ook niemand achtergelaten, en bij nood (als iemand echt niet meer kan) rent een zwartebander terug naar de herberg om een fiets te halen en dan mag de afgehaakte achterop. 's Nachts als je net lag te slapen, werd iedereen het bed uitgetrommeld, renden we naar een plek in het bos, waar iedereen 1000 mawashi geri's (een hoge trap vanuit de heup,langszij, met de wreef tegen de zijkant van iets of iemand) moest doen tegen een boom, maar zonder ook naar een millimeter schors van de boom te beschadigen, beheersing alom dus, en met groot respect voor al wat leeft. Als de 1000 gezamenlijke trappen "klaar" waren en iedereen blij was dat ze het hadden volgehouden en überhaupt nog op de benen stonden, besloot de shihan dat er nog wel 1000 achteraan konden. :?:# Dat lukte dan nog ook, omdat we elkaar droegen in de geest als het ware, en bemoedigden.

Wat er dus werd getraind is om de zwakte van het vlees niet de geest te laten overheersen, zelfdiscipline dus, sociale bewogenheid, geduld, vertrouwen (in jezelf en anderen en in de geest, ook al is dat op een andere manier dan religie), saamhorigheid, zorgzaamheid, en in feite alle goede dingen die ook in het christendom aanwezig zijn of behoren te zijn.

Nu wil ik niet stellen dat dat hetzelfde is als religie en een kerk, maar ik reik het aan om erop te wijzen hoe belangrijk het is om bijvoorbeeld ook de sport niet zwart te maken. Jezus is De Weg. Hij heeft nooit gezegd dat Hij "de enige weg" is, maar de weg. In retrospectief was Christus Jezus toen reeds in mijn leven De Weg, alleen wist ik dat nog niet, en De Weg ging met mij langs het pad van de karate (en later ook tai chi). Door allerlei boude beweringen over sport en andere dingen (zoals kunstvormen, het tekenen van mandala's bijvoorbeeld, ook zo'n dingetje) kan men de Geest danig in de weg zitten en het kinderen van God onnodig lastig maken.

Voorbeeldje van een driejarig meisje dat de gelofte van haar dojo aflegt:

Een vertaling zal ik zometeen plaatsen (even tijd voor nodig).

Karatevolk -mits van een integere school - is overigens meestal goed volk. Geen vechtersjassen en eerder het omgekeerde. Het is de weg van de "lege hand", waarmee boeddhistische rondreizende monniken die het boeddhisme verspreidden, zichzelf beschermden tegen roofdieren, zowel die op vier poten, als die op twee benen met een wapen (roofovervallers).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de "gelofte" van de dojo en het kleine meisje, de transcriptie en vertaling

I will

develop myself in a positive manner

and avoid anything

that will reduce my little growth

or my physical health.

I will

develop selfdisciplin

in order to help bring out the best in myself and others.

I will use common sense before selfdefense

and never be abusive or offensive.

This is the bill of classroom.

We are dedicated.

We are motivated.

We're on a quest to be the best.

Vertaling:

Ik zal mijzelf ontwikkelen op een positieve manier

en alles vermijden dat mijn kleine groei of mijn fysieke gezondheid kan schaden.

Ik zal zelfdiscipline ontwikkelen om te helpen het beste in mijzelf en anderen naar buiten te brengen.

Ik zal gezond verstand gebruiken vóór zelfverdediging

en nooit gewelddadig zijn of aanvallend.

Dit is de Wet van het Klaslokaal.

Wij zijn toegewijd.

Wij zijn gemotiveerd.

Wij zijn op een queeste om de beste/ het best te zijn. (Het beste wat men kan zijn).

P.S.1. De negatieve cq verduisterende commentaren uit bepaalde hoek(en) zijn voorspelbaar :# . Desalniettemin nam ik de moeite maar, wie weet komen sommigen toch ooit tot inzicht/inkeer.

P.S.2. Allerlei "regels" die wij bovenop Jezus' onderwijs gooien, allerlei wetten en regels die wij als het ware geneigd zijn opnieuw in steen te willen beitelen, kunnen ernstige belemmeringen (gaan) vormen in de ontwikkeling van een mensenkind. Je kunt er de Geest danig mee hinderen. Als je jezelf nog in een stukje catharsis bevindt, en doormaakt dat je je gedrongen voelt om van sommige of veel dingen af fe zien, wees dan zo wijs om te beseffen dat dat jouw unieke proces is op dat moment, en dat je daarop geenszins een algemeengeldende uitspraak op kunt baseren, noch moet willen baseren. Sport is gewoon sport. Welk doel het heeft in iemands leven, daar kan geen mens iets over zeggen. Dat is aan de persoon zelf en tussen hem/haar en God. Je mag doen wat je leuk vindt, wat jou goed doet, waartoe je je geroepen voelt. En wat ik of jij als gelovige denkt te moeten afkraken of verbieden of verduisteren ("Zéhénnnnn, occúlllllllt") kan wel eens net het instrument zijn waar God Zijn schaapjes mee naar Zich toetrekt. Wie ben jij dan wel, of ik, om daar onze duistere ideeen op los te laten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd fijn om de daadwerkelijke passage even erbij te vermelden, zodat je ook met minder bijbelkennis een topic kunt volgen. Dank u RF!

Dat had uiteindelijk toch wel gekomen maar ik hoopte dat iemand het even zou herlezen en zo zelf tot de ontdekking komen dat hij het niet geheel juist in zijn geheugen had. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het stuk wat ik in gedachten had idd.

En dat vind jij "bepaald niet positief"?

Inderdaad. Er staat

Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat.

Dat is denigrerend, alsof sporters nutteloos bezig zijn. Met deze tekst stelt de schrijver zich boven sporters. Het is dus bepaald niet positief.

Maar wat ik dus eigenlijk wil duidelijk maken is dat de stelling van TS, dat we het antwoord van zijn vraag in de bijbel kunnen vinden, niet klopt. Dat antwoord staat niet in de bijbel, maar zul je bij jezelf moeten zoeken.

Daarbij moet je ook weer niet doorschieten zoals in het verhaal van Anja. Ik sport ook, maar als iemand het zou wagen om mij te dwingen midden in de nacht op te staan om 1000x net niet tegen een boom aan te schoppen, bleef ik lekker liggen en die sportleraar kwam er bij mij nooit meer in. Dat is geen sport maar hersenspoelen: mensen eerst tot op de grond afbreken, waardoor ze willoos worden en je ze kunt laten doen wat je wilt. Sporten op die manier heeft dan ook meer met meditatie/religie, hier boeddhisme, te maken dan met sport.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het stuk wat ik in gedachten had idd.

En dat vind jij "bepaald niet positief"?

Inderdaad. Er staat

Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke. Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat.

Dat is denigrerend, alsof sporters nutteloos bezig zijn. Met deze tekst stelt de schrijver zich boven sporters. Het is dus bepaald niet positief.

Dat is helemaal niet denigrerend, het zijn gewoon de feiten. Paulus bracht het Evangelie. En dat mag jou dan misschien niets zeggen, maar het Evangelie overstijgt de vergankelijkheid.

]Maar wat ik dus eigenlijk wil duidelijk maken is dat de stelling van TS, dat we het antwoord van zijn vraag in de bijbel kunnen vinden, niet klopt. Dat antwoord staat niet in de bijbel, maar zul je bij jezelf moeten zoeken.

Dat ben ik met je eens. En voor de Christen geldt dat hij of zij het antwoord zoekt en vindt in zijn of haar Relatie met God.

Daarbij moet je ook weer niet doorschieten zoals in het verhaal van Anja. Ik sport ook, maar als iemand het zou wagen om mij te dwingen midden in de nacht op te staan om 1000x net niet tegen een boom aan te schoppen, bleef ik lekker liggen en die sportleraar kwam er bij mij nooit meer in. Dat is geen sport maar hersenspoelen: mensen eerst tot op de grond afbreken, waardoor ze willoos worden en je ze kunt laten doen wat je wilt. Sporten op die manier heeft dan ook meer met meditatie/religie, hier boeddhisme, te maken dan met sport.

Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van martial arts, en projecteert jouw negatieve gedachten weer eens op een ander. Aan de karatekampen deden wij vrijwillig mee, omdat we dat graag wilden, omdat dat leuk was. Het waren fantastische tijden,tijden van geestelijke en fysieke en mentale ontwikkeling, vol van harmonie en liefde voor elkaar, waar ik nog met veel plezier aan terugdenk, zeker aan de nachttrainingen. Heerlijk. :D

Slampampers, die zo reageren als jij van "bleef ik lekker liggen", vinden we regelmatig onder de straatschoffies en de schooluitvallers. Geen enkele discipline, luisteren enkel maar naar hun vlees. Als er een oorlog in de hemel uitbreekt, is het voor hen op de aarde maar te hopen dat dat overdag gebeurt. Maarja, voor velen komt Hij als een dief in de nacht.

Meditatie tijdens martial arts, leert je te allen tijde je geest te beheersen en kalmte te bewaren, of indien nodig te herwinnen, en zo ook het lichaam onder controle te houden. Sereniteit. Met een groepje gingen we regelmatig wedstrijden kijken op Papendal. Dan konden we van te voren vaak al zien wie er niet ging winnen, ondanks zijn fysieke overmacht. De personen met weinig liefde, veel agressie, kortom waar de vruchten van de Geest het meest ontbraken, wonnen vaak juist niet, ondanks dat ze fysiek soms in betere conditie en sterker en zwaarder waren. Kwestie van geest en mentaliteit. :D Zij hadden steeds uit het vlees gevochten en het vlees wint het niet van de geest, maar verscheurt die vleselijke persoon zélf.

Logos 7:

Jezus zei:

Gelukzalig is de leeuw,

die door de mens wordt gegeten,

en de leeuw zal een mens worden.

en vervloekt is de mens

die door de leeuw wordt gegeten,

en de mens zal leeuw worden.

Logos 7:

Zalig de leeuw, die een man zal opeten

en de leeuw zal mens worden;

en vervloekt is de mens, dien een leeuw zal opeten

en die mens zal een leeuw worden.

Het is opvallend dat mensen die zich echt vijandig en kortzichtig opstellen jegens Bijbel en Christendom, ook altijd een zeer negatieve houding en negatieve gedachten hebben over alles wat geestelijk is, en jegens levensbeschouwing. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is denigrerend, alsof sporters nutteloos bezig zijn. Met deze tekst stelt de schrijver zich boven sporters. Het is dus bepaald niet positief.

Kransen in die tijd waren echter ook daadwerkelijk vergankelijk. Ze waren immers van echte planten gemaakt en die gaan dood, zo zonder water en wortels. En het loon van het evangelie is ook daadwerkelijk onvergankelijk, want zij behelst Christus zelf.

Paulus gebruikt de krans dus niet om de atleet als nutteloos af te schilderen, maar enkel ter vergelijking met de "onvergankelijke krans." Hij gebruikt zelfs het beeld van de atleet om de gelovigen te bemoedigen net zo toegewijd en net zo gedisciplineerd te zijn.

Hij spreekt dus zowel positief als relativerend over de sport: het kent veel goede deugden die men kan naleven, maar zij geeft niet wat het evangelie kan geven.

Ook als niet-gelovige kun je daaruit halen dat je het goede moet doen en je dromen moet navolgen met dezelfde gedrevenheid als de atleet de wedstrijd wil winnen en dat rechtvaardig, gelukkig en liefdevol leven altijd belangrijker is dan het winnen van welke sportwedstrijd ook. Oók als je een sporter bent.

Mij lijkt dat nu juist een gezonde, verstandige manier van doen.

Maar wat ik dus eigenlijk wil duidelijk maken is dat de stelling van TS, dat we het antwoord van zijn vraag in de bijbel kunnen vinden, niet klopt. Dat antwoord staat niet in de bijbel, maar zul je bij jezelf moeten zoeken.

Klopt. De bijbel is geen wetboek, maar een grote verzameling verhalen, spreuken, gebeden en wijsheden die, indien gelezen vanuit het licht van het evangelie, kunnen dienen als gids voor het eigen geweten. Want het eigen geweten blijft het belangrijkst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid