Spring naar bijdragen

Wel of niet samen op vakantie


Aanbevolen berichten

Wij leven in een tijd dat voorbehoedsmiddelen gemakkelijk en ruim verkrijgbaar zijn. Op je twintigste trouwen vanwege de seks vind ik bijna misdadig. Die jongen zou naar mijn mening gewoon lekker student moeten kunnen zijn, in alle opzichten, en de TS ook. Gewoon lekker samen op vakantie gaan, met alles erop en eraan. Elkaar uitproberen en helemaal leren kennen. De pil, of als dat niet kan (maar kan bijna altijd) een spiraaltje, en een regenjas erbij, dan kan er niet snel iets misgaan.

Ik wil zeker niet trouwen vanwege de seks, maar omdat mijn basis er al is en ik gewoon graag bij mijn vriend wil zijn. En dan ben ik misschien jong om te trouwen, maar ik was ook nog redelijk jong toen ik verkering kreeg, dus op gegeven moment is de vekeringstijd wel een keer over en wil je het serieuzer gaan aanpakken. ;)

Dat zeggen ze allemaal. Maar ten diepste gaat het wel om sex kunnen hebben, want geen mens kent zichzelf op zijn twintigste, laat staan de ander. Een paar jaar "verkering" is niks. Je denkt nu dat dat heel wat is, maar het stelt niet zoveel voor hoor, zeked niet op die leeftijd.

Maar laat ik het dan anders zeggen: stel dat de religie je voorschreef dat je juist wel sex voor het huwelijk moest hebben, omdat je elkaar ook op dat vlak heel goed moet kennen voordat je kunt weten of je werkelijk wel de rest van je leven met iemand wilt doorbrengen, zou je dan nog steeds op je twintigste willen trouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik heb inmiddels bijna 4 jaar verkering met me vriend. We zijn beide 20.

Ikzelf zou graag trouwen, maar hij is nog bezig met zijn studie en ziet dat nog niet zitten. Hij wil het bestuur van de vereniging nog doen en zal daarmee uit lopen in zijn studie. Is nog minstens 2,5 jaar bezig

Ik wil graag meer dingen samen ondernemen om te investeren in onze relatie.

Dus een vakantie leek me dan de tussen oplossing, want thuis zijn we nooit echt samen omdat ik nog bij mijn ouders woon en hij op kamers zit. Zijn ouders wonen bij mij in de buurt dus in de weekenden komt hij vaak thuis en is hij bij zijn ouders. Dus in de weekenden zijn we nooit echt samen. We gaan wel eens een dagje weg, maar dan moet je er weer zo rekening mee houden dat je op tijd thuis bent.

Maar hij zegt dat hij niet van zijn ouders samen op vakantie mag, omdat we dan seks zouden kunnen hebben.

Maar zijn zus gaat wel op vakantie met haar vriend.

Hebben jullie oplossingen ideeën?

Gewoon op andere plekken seks hebben dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je moet je voordat je gaat trouwen goed afvragen of je getrouwd wilt zijn met iemand die meer om zijn ouders geeft dan om zijn eigen vrouw.

Je mag nooit, nooit, nooit op die manier jezelf uitspelen tegenover de ouders. Je mag nooit iemand zomaar dwingen tot een dergelijke keuze. Oók niet in een huwelijk en zélfs niet als de ouders de ander zouden mishandelen. Echt, zo'n keuze afdwingen is het meest nare wat je iemand aan kan doen.

Bedenk wel dat in het geval van deze casus zijn ouders hem al twintig jaar onvoorwaardelijk liefhebben, voor hem zorgen en al twintig jaar een diepe band met hem hebben die niemand kan evenaren. De topicstarter, met alle erkenning voor haar liefde jegens hem, komt slechts om de hoek kijken.

Ook in een huwelijk zal het over het algemeen nog vele jaren duren, voordat de band tussen man en vrouw daadwerkelijk in de buurt komt van de diepgang en onvoorwaardelijkheid die een kind met zijn ouders heeft.

Moeten zijn ouders hem loslaten? Dat is niet aan ons om te beslissen; wij kennen hen niet en wij behoren er vanuit te gaan dat zij het beste met hem voorhebben.

Misschien hebben ze een heel goede reden om nog wat strikt te zijn naar hem toe, een reden die misschien zelfs de topicstarter nog niet kent.

Moet hij echter kiezen tussen haar of zijn ouders, mochten zijn ouders daar toch (begrijpelijkerwijs) moeite mee hebben? Dat dus zeker niet, vooral niet omdat hij met zijn twintig jaar nog alle tijd heeft om verder te groeien in de relatie met zowel haar als met zijn ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
...Je mag nooit, nooit, nooit op die manier jezelf uitspelen tegenover de ouders. .....

Frans, wanneer een 20-jarige zijn eigen weg gaat noem jij dat zichzelf uitspelen?

Waar hebben we het over?

Hij mag niet met een vriendin op vakantie, wat is daar mis mee?

En als een ouder een 20-jarige zoon verbiedt seks te hebben met zijn vaste vriendin dan noem ik dat dwingenelandij, heeft niks met liefde te maken. Waarschijnlijk willen ze ook nog hun geloofsovertuiging aan hem opdringen, geen seks voor het huwelijk.

Bij het liefdevol opvoeden hoort ook het zelfstandig laten worden, eigen verantwoordelijkheid laten nemen, eigen beslissingen laten nemen.

Hun zoon is een naar ik aanneem een keurig oppassende student, geen losbol.

Het wordt hoog tijd dat ze hem "loslaten" voordat hij een kloof gaat veroorzaken.

Ik had wel geweten wat ik had gedaan, me echt niet laten voorschrijven op welk vervoermiddel en naar welk familielid ik met mijn vriendin per gratie heen mag.

Ik zou een mooi reisje geboekt hebben. En dat moet na de nodige uitleg toch kunnen zonder ruzie te veroorzaken? We leven niet meer in de middeleeuwen.

En als je elkaar echt wil leren kennen en niet eerst wil gaan samen wonen dan hoort daar zeker een vakantie bij dat je dag in dag uit bij elkaar op de lip zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schreef dat de topicstarter, Jantien dus, zich moet afvragen of zij met iemand verder wil die meer van zijn ouders houdt dan van haar. Dat is dus haar tegen zijn ouders uitspelen en dat moet je niet doen. Hij kan namelijk prima zowel van haar als van zijn ouders houden, hij hoeft geen keuze daarin te maken.

Het is ook niet aan ons om zomaar te beslissen wat zijn ouders wel of niet zouden moeten doen, of wat hij zou moeten doen. Ook jij zult je grenzen hebben in wat je wil dat je kind doet op vakantie en wat niet. In hoeverre je dan toch je kind zelf laat beslissen of niet, dat zal afhangen van de situatie, van de ontwikkeling van je kind (niet altijd noodzakelijkerwijs gebonden aan leeftijd) en je eigen vermogen los te laten.

Opvoeden is maatwerk, omdat elk gezin weer anders is en ook omdat in elk gezin de normen en waarden, gevormd door familie- en gezinsgeschiedenis, karakters, omgeving en levensbeschouwing, weer anders zijn. Daar is dus niet zomaar een sjabloon of tijdspad op te leggen, dat moet het gezin zelf uitzoeken, vooral bij conflicten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schreef dat de topicstarter, Jantien dus, zich moet afvragen of zij met iemand verder wil die meer van zijn ouders houdt dan van haar. Dat is dus haar tegen zijn ouders uitspelen en dat moet je niet doen. Hij kan namelijk prima zowel van haar als van zijn ouders houden, hij hoeft geen keuze daarin te maken.

Het is ook niet aan ons om zomaar te beslissen wat zijn ouders wel of niet zouden moeten doen, of wat hij zou moeten doen. Ook jij zult je grenzen hebben in wat je wil dat je kind doet op vakantie en wat niet. In hoeverre je dan toch je kind zelf laat beslissen of niet, dat zal afhangen van de situatie, van de ontwikkeling van je kind (niet altijd noodzakelijkerwijs gebonden aan leeftijd) en je eigen vermogen los te laten.

Opvoeden is maatwerk, omdat elk gezin weer anders is en ook omdat in elk gezin de normen en waarden, gevormd door familie- en gezinsgeschiedenis, karakters, omgeving en levensbeschouwing, weer anders zijn. Daar is dus niet zomaar een sjabloon of tijdspad op te leggen, dat moet het gezin zelf uitzoeken, vooral bij conflicten.

Hij is 20, als ouder kun je vertellen wat jou normen en waarden zijn, maar dingen gaan verbieden of opleggen op die leeftijd is ongezond.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de reacties.

Mijn vriend en ik hebben misschien een oplossing gevonden. Aangezien het hele probleem gaat om samen bij elkaar slapen, zouden we naar hotels kunnen gaan waar je dus met meerdere op een kamer slaapt. Misschien niet direct heel ideaal, maar je moet ergens beginnen. Kunnen we toch de hele tijd met elkaar op stap en misschien krijgen zijn ouders er dan ook meer vertrouwen in.

Nu is het alleen nog plannen maken :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid