Spring naar bijdragen

Welke bijbel?


Aanbevolen berichten

"Het Boek". Duidelijk in hedendaagse taal. Gemakkelijk te begrijpen. Je moet je daarbij dan wel realiseren dat het een "parafrase" is i.p.v. een pure vertaling. Maar die "pure vertalingen" zijn eigenlijk ook maar beelden. Je moet het dan dus niet allemaal te letterlijk nemen maar de boodschap proberen te begrijpen. Daar mag je God's hulp bij vragen en die krijg je dan ook als je dat wilt. Een welgemeend en belangrijk advies: Ga nooit Bijbelteksten gebruiken om anderen mee om de oren te slaan. Daar is de Bijbel niet voor bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke bijbel kan ik het best kopen als beginnende gelovige?

Als je een Bijbel zoekt in hele toegankelijke taal dan kun je denken aan 'de bijbel in gewone taal'. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voorbeeldteksten kun je hier vinden http://bijbelingewonetaal.nl/lees-ervaar/bijbelteksten/

Is een vertaling uit 2014, van het NBG (protestants).

Of je kunt denken aan de Grootnieuws bijbel uit 1996 (oecumenische vertaling).

Wil je een moderne vertaling maar iets lastiger (maar vollediger) taalgebruik dan zou je bijvoorbeeld aan de NBV kunnen denken. Is een oecumenische vertaling uit 2004. Of je kunt denken aan de willibrord vertaling uit 1995 (katholiek).

Daarnaast heb je ook nog de herziene statenvertaling uit 2010 (protestants). Maar ik ben daar zelf niet zo kapot van. Naar mijn mening lag daar bij de keuze om aansluiting te zoeken bij de statenvetaling (17e eeuw), waardoor ze niet gebruik maakt van wat men tegenwoordig als de beste Bijbelhandschriften ziet. Maar qua leesbaarheid is die vast wel oké.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid