Spring naar bijdragen

Post-autistische Economie (PAE)


Aanbevolen berichten

In navolging van andere topics wordt het misschien interessant om het te hebben over stromingen zoals de 'Post-autistisch Economie' (PAE). De naamgeving zet al onmiddellijk de toon, alsof we doof en blind zouden zijn en geen oog meer hebben voor wat er werkelijk gebeurt in de wereld. Het behoeft denkelijk geen betoog meer, vandaag kunnen we amper nog spreken van 'economie' dan wel van een uit de hand gelopen 'monopolyspel' dat perverse effecten voor normaal lijkt te nemen. Aan prachtige alternatieven ontbreekt het werkelijk niet, dit laat de emotie dan ook niet onberoerd. Maar hoe ziet die 'Post-autistisch Economie' er dan uit, wat zijn die wezenlijke verschillen met vandaag? Als intro:

De beweging voor Post-autistische Economie (PAE) was geboren door het werk van Sorbonne econoom Bernard Guerrien. De beweging wordt het best gezien als een forum van verschillende groepen die kritisch staan tegenover de huidige heersende stroming in de economische wetenschappen. Men bekritiseert onder andere het methodologisch individualisme van de neoklassieke economische theorie. In 2000 werd de beweging opgestart en verwierf ze meer bekendheid door de publicatie van een open brief in Le Monde van ontevreden economiestudenten die pleitten voor een hervorming in het economieonderwijs, later gevolgd door een interview in dezelfde krant. De oproep kreeg in 2001 de steun van Ph.D. studenten van Cambridge met de publicatie van "Opening Up Economics: A Proposal By Cambridge Students".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Post-autistische_economie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zullen we eerst de term "autistisch" maar reserveren voor autisten. Alleen zij hebben immers het uitverkoren recht om autistisch te worden genoemd en zich als ware autisten te profileren. Dat lijkt me al een mooi begin.

Dan kunnen we daarna misschien eens bespreken of het misschien juist wél een verstandig idee is om eens een groep échte autisten met kennis van zaken zich hierover te laten buigen, met hun buitengewoon oog voor details, hun langzamere en daardoor zorgvuldigere manier van observeren en overwegen en hun onfeilbaar vermogen om inconsistenties en menselijke "sociale" rookgordijnen door te prikken, tot op het irritante af dóór te vragen, creatief te associeren en te verbinden en pas tevreden te zijn als zij het helemaal duidelijk en helder voor ogen hebben.

Grote kans dat de arme, gewone niet-autist het dan misschien plotseling ook begrijpt, het licht ziet en samen met deze uitverkorenen kan meewerken aan een heldere, transparante, eerlijke en daardoor voor iedereen te begrijpen economie. Wie weet is de wereld dan nog wel te redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zullen we eerst de term "autistisch" maar reserveren voor autisten. Alleen zij hebben immers het uitverkoren recht om autistisch te worden genoemd en zich als ware autisten te profileren. Dat lijkt me al een mooi begin.

Volledig met je eens Robert, het is een mooi begin.

bHxfOS8.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Grote kans dat de arme, gewone niet-autist het dan misschien plotseling ook begrijpt, het licht ziet en samen met deze uitverkorenen kan meewerken aan een heldere, transparante, eerlijke en daardoor voor iedereen te begrijpen economie. Wie weet is de wereld dan nog wel te redden.

Zou leuk zijn, kunnen dit misschien pragmatisch aanpakken om beter te duiden waar het over gaat. Een opdracht zou kunnen zijn om een plan op te stellen opdat de mondiale koopkrachtpariteit zo snel mogelijk hersteld wordt. Zij het als denkoefening, gewoon even proberen, het is de moeite waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zullen we eerst de term "autistisch" maar reserveren voor autisten. Alleen zij hebben immers het uitverkoren recht om autistisch te worden genoemd en zich als ware autisten te profileren. Dat lijkt me al een mooi begin.

Dan kunnen we daarna misschien eens bespreken of het misschien juist wél een verstandig idee is om eens een groep échte autisten met kennis van zaken zich hierover te laten buigen, met hun buitengewoon oog voor details, hun langzamere en daardoor zorgvuldigere manier van observeren en overwegen en hun onfeilbaar vermogen om inconsistenties en menselijke "sociale" rookgordijnen door te prikken, tot op het irritante af dóór te vragen, creatief te associeren en te verbinden en pas tevreden te zijn als zij het helemaal duidelijk en helder voor ogen hebben.

Grote kans dat de arme, gewone niet-autist het dan misschien plotseling ook begrijpt, het licht ziet en samen met deze uitverkorenen kan meewerken aan een heldere, transparante, eerlijke en daardoor voor iedereen te begrijpen economie. Wie weet is de wereld dan nog wel te redden.

Klinkt mooi, als het waar was, maar dat is het helaas niet.

Mensen met autisme hebben dezelfde nare eigenschappen als neurotypische mensen kunnen hebben en ook eigen kwaliteiten én zwakten. Het autisme kan zowel kwaliteiten als zwakheden versterken, en dat brengt niet zelden ook gevaren met zich mee.

Gelukkig zijn er ook hele vriendelijke en zachtmoedige mensen met een vorm van autisme. Ook in die situaties dient men echter te waken voor een roze bril.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zullen we eerst de term "autistisch" maar reserveren voor autisten. Alleen zij hebben immers het uitverkoren recht om autistisch te worden genoemd en zich als ware autisten te profileren. Dat lijkt me al een mooi begin.

Volledig met je eens Robert, het is een mooi begin.

bHxfOS8.jpg

Het zou mooi zijn als het waar was, maar dat is het niet. Mensen met autisme zijn helemaal niet per definitie eerlijk. Ãls ze liegen, kunnen ze dat echter vaak een heel stuk beter dan neurotypische mensen. En ja, dat weet ik, omdat ik de dossiers van veel mensen met autisme heb gezien en ken en met hen heb gewerkt. En ik heb de "eer" :| gehad om erbij te mogen (beter gezegd: moeten) zijn, dat een ernstige leugen moest worden doorgeprikt door een zeer deskundige psychiatrisch verpleegkundige, die als een rechercheur wist hoe hij de betreffende jongen aan moest pakken. En de waarheid kwam boven tafel. Pijnlijk, maar noodzakelijk.

Dus laat die hokjes maar achterwege, want ze kloppen niet.

Het komt regelmatig voor dat bijvoorbeeld een oudere zedendelinquent autisme blijkt te hebben (de casus die ik hierboven noemde had ook betrekking op gedrag dat richting zoiets ging bij een autistische jongen van 14). Voorheen, toen de zorg nog niet zo was afgebroken, werd zo'n oudere zedendelinquent dan door de politie nog wel eens uiteindelijk afgeleverd bij de geestelijke gezondheidszorg, voor onderzoek. Dan kwam daar nog wel eens autisme uit de bus. Hier heb ik kennis van moeten (beroepsmatige noodzaak) nemen, omdat ik in mijn werk te maken kreeg met deze dingen. Hierdoor heb ik congressen bezocht over autisme, en lezingen gevolgd van o.a. een sexuoloog, psychiaters en andere deskundigen uit het werkveld.

Hiermee zeg ik NIET dat mensen met autisme per definitie slechte dingen doen!!!!!! Maar wel, dat die rijtjes opsommingen beslist niet kloppen!!!

Alle opgesomde positieve eigenschappen staan volkomen los van de term die erboven staat. Mensen met autisme kunnen elk van die positieve eigenschappen hebben. Die staan los van het autisme. En dat geldt voor de overige rijtjes ook.

Het is misschien niet leuk om te horen, maar als deze roze luchtballon niet wordt doorgeprikt, dan is dat hele linke soep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klinkt mooi, als het waar was, maar dat is het helaas niet.

Mensen met autisme hebben dezelfde nare eigenschappen als neurotypische mensen kunnen hebben en ook eigen kwaliteiten én zwakten. Het autisme kan zowel kwaliteiten als zwakheden versterken, en dat brengt niet zelden ook gevaren met zich mee.

Gelukkig zijn er ook hele vriendelijke en zachtmoedige mensen met een vorm van autisme. Ook in die situaties dient men echter te waken voor een roze bril.

Ik bedoelde het natuurlijk ook ietwat luchtig. Autisme is een stoornis als vele stoornissen, met mooie en nare kanten. Het was vooral een reactie op de term post-autistische economie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klinkt mooi, als het waar was, maar dat is het helaas niet.

Mensen met autisme hebben dezelfde nare eigenschappen als neurotypische mensen kunnen hebben en ook eigen kwaliteiten én zwakten. Het autisme kan zowel kwaliteiten als zwakheden versterken, en dat brengt niet zelden ook gevaren met zich mee.

Gelukkig zijn er ook hele vriendelijke en zachtmoedige mensen met een vorm van autisme. Ook in die situaties dient men echter te waken voor een roze bril.

Ik bedoelde het natuurlijk ook ietwat luchtig. Autisme is een stoornis als vele stoornissen, met mooie en nare kanten. Het was vooral een reactie op de term post-autistische economie.

Ik vind de term post-autistische economie een uitstekende term, want autistisch is hier een bijvoeglijk naamwoord bij economie. Gisteren maakte ik nog iets mee dat een uitstekend voorbeeld is van autistische economie, maar dat was zo'n absurde situatie dat ik die maar niet beschrijf (heb wel een klacht ingediend bij het bedrijf, om andere mensen dit hopelijk te besparen). Maar ook de schuldcultuur is daar een goed voorbeeld van. Iemand die zijn rekening gewoonweg niet kan betalen, krijgt daar nog torenhoge incassokosten en dergelijken bovenop. Ook een illustratie van een autistische economie. Het "systeem" is de baas en wordt gediend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hiermee zeg ik NIET dat mensen met autisme per definitie slechte dingen doen!!!!!! Maar wel, dat die rijtjes opsommingen beslist niet kloppen!!!

Vandaar dat er ook boven staat "positieve eigenschappen". Zo zijn er ook negatieve eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zou mooi zijn als het waar was, maar dat is het niet. Mensen met autisme zijn helemaal niet per definitie eerlijk. Ãls ze liegen, kunnen ze dat echter vaak een heel stuk beter dan neurotypische mensen. En ja, dat weet ik, omdat ik de dossiers van veel mensen met autisme heb gezien en ken en met hen heb gewerkt. En ik heb de "eer" :| gehad om erbij te mogen (beter gezegd: moeten) zijn, dat een ernstige leugen moest worden doorgeprikt door een zeer deskundige psychiatrisch verpleegkundige, die als een rechercheur wist hoe hij de betreffende jongen aan moest pakken. En de waarheid kwam boven tafel. Pijnlijk, maar noodzakelijk. Dus laat die hokjes maar achterwege, want ze kloppen niet. Het komt regelmatig voor dat bijvoorbeeld een oudere zedendelinquent autisme blijkt te hebben (de casus die ik hierboven noemde had ook betrekking op gedrag dat richting zoiets ging bij een autistische jongen van 14). Voorheen, toen de zorg nog niet zo was afgebroken, werd zo'n oudere zedendelinquent dan door de politie nog wel eens uiteindelijk afgeleverd bij de geestelijke gezondheidszorg, voor onderzoek. Dan kwam daar nog wel eens autisme uit de bus. Hier heb ik kennis van moeten (beroepsmatige noodzaak) nemen, omdat ik in mijn werk te maken kreeg met deze dingen. Hierdoor heb ik congressen bezocht over autisme, en lezingen gevolgd van o.a. een sexuoloog, psychiaters en andere deskundigen uit het werkveld. Hiermee zeg ik NIET dat mensen met autisme per definitie slechte dingen doen!!!!!! Maar wel, dat die rijtjes opsommingen beslist niet kloppen!!! Alle opgesomde positieve eigenschappen staan volkomen los van de term die erboven staat. Mensen met autisme kunnen elk van die positieve eigenschappen hebben. Die staan los van het autisme. En dat geldt voor de overige rijtjes ook. Het is misschien niet leuk om te horen, maar als deze roze luchtballon niet wordt doorgeprikt, dan is dat hele linke soep.

Oeps, nu dacht ik eens een leuk schema gevonden te hebben. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaar dat er ook boven staat "positieve eigenschappen". Zo zijn er ook negatieve eigenschappen.

Mee eens, als we de positieve eigenschappen bekrachtigen dan wordt snel duidelijk wat er met een PAE bedoeld wordt, misschien kunnen we dit beter vertalen als SDE. SDE zou dan staan voor Sociaal Duurzame Economie, net zoals Evolutionaire Economie kan gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind de term post-autistische economie een uitstekende term, want autistisch is hier een bijvoeglijk naamwoord bij economie. Gisteren maakte ik nog iets mee dat een uitstekend voorbeeld is van autistische economie, maar dat was zo'n absurde situatie dat ik die maar niet beschrijf (heb wel een klacht ingediend bij het bedrijf, om andere mensen dit hopelijk te besparen). Maar ook de schuldcultuur is daar een goed voorbeeld van. Iemand die zijn rekening gewoonweg niet kan betalen, krijgt daar nog torenhoge incassokosten en dergelijken bovenop. Ook een illustratie van een autistische economie. Het "systeem" is de baas en wordt gediend.

Misschien is jouw verhaal over 'autisme' iets voor een apart topic, het lijkt je te raken en best wel interessant natuurlijk. Maar hier ben ik het met je eens, heb als manager zelf lang in de branche gewerkt en met regelmaat draaide m'n maag enkele keren rond. Je maakt me wel nieuwsgierig naar dat voorbeeld, kan je geen korte impressie geven? Ben er alvast zeker van dat het werkelijk absurd zal zijn, zo zijn immers de meeste voorbeelden binnen dit 'systeem'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onderstaande schets geeft een voorbeeld over arbeid en werkloosheid. Links leidt automatisering tot meer werkloosheid waarna we deze mensen terug in het arbeidsproces trachten te krijgen, rechts kiezen we voor arbeidsherverdeling. De vermeende 'autisten' zitten gevangen in hun denk- en actieschema's volledig conform 'het systeem', de vermeende 'post-autisten' valideren de vrucht van onze arbeid dat zich vertaalt naar meer vrije tijd. En deze vrije tijd laat toe om nog meer soortgelijke sociale innovaties te bedenken, leidend tot een - quasi letterlijk - 'wereld van verschil'. De ene noemt het idee misschien onmogelijk en totaal van de pot gerukt, de andere noemt het logisch 'economisch' boerenverstand.

Tg2VdEx.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hiermee zeg ik NIET dat mensen met autisme per definitie slechte dingen doen!!!!!! Maar wel, dat die rijtjes opsommingen beslist niet kloppen!!!

Vandaar dat er ook boven staat "positieve eigenschappen". Zo zijn er ook negatieve eigenschappen.

Die "positieve eigenschappen" kloppen niet. In geen enkel rijtje. Al die eigenschappen komen voor én ontbreken, onafhankelijk van de labels erboven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die "positieve eigenschappen" kloppen niet. In geen enkel rijtje. Al die eigenschappen komen voor én ontbreken, onafhankelijk van de labels erboven.

Misschien heeft iedereen wel een stukje van alles in zich, als we deze positieve eigenschappen zouden cultiveren en bundelen dan komen we al een heel eind, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind de term post-autistische economie een uitstekende term, want autistisch is hier een bijvoeglijk naamwoord bij economie. Gisteren maakte ik nog iets mee dat een uitstekend voorbeeld is van autistische economie, maar dat was zo'n absurde situatie dat ik die maar niet beschrijf (heb wel een klacht ingediend bij het bedrijf, om andere mensen dit hopelijk te besparen). Maar ook de schuldcultuur is daar een goed voorbeeld van. Iemand die zijn rekening gewoonweg niet kan betalen, krijgt daar nog torenhoge incassokosten en dergelijken bovenop. Ook een illustratie van een autistische economie. Het "systeem" is de baas en wordt gediend.

Misschien is jouw verhaal over 'autisme' iets voor een apart topic, het lijkt je te raken en best wel interessant natuurlijk. Maar hier ben ik het met je eens, heb als manager zelf lang in de branche gewerkt en met regelmaat draaide m'n maag enkele keren rond. Je maakt me wel nieuwsgierig naar dat voorbeeld, kan je geen korte impressie geven? Ben er alvast zeker van dat het werkelijk absurd zal zijn, zo zijn immers de meeste voorbeelden binnen dit 'systeem'.

Het raakt me niet in de zin dat ik ervan onder de indruk ben, maar het raakt me wel in de zin dat ik me door dit topic met een "schok" :+ realiseerde dat ik bij twee voorvallen met iemand met autisme te maken heb gehad, terwijl ik me dat op dat moment niet besefte.

Het volslagen absurde voorbeeld in een notendop: vanwege een onvoorziene Herxheimer-reactie (op een de avond ervoor gestarte heftige en langdurige antibioticakuur) zeer dringend naar het toilet moeten, en dan bij de HEMA tot de ontdekking komen dat er geen muntgeld maar alleen een briefje van tien in je portemonnaie zit. En dan gewoon even willen wisselen, zodat je, lijkbleek en een halve seconde van flauwvallen verwijderd, je plas kunt doen op het toilet, waar ook nog van te voren moet worden betaald. En dan het antwoord "nee" krijgen, met de reden:

- wij wisselen niet

- wij mogen niet wisselen

- de toiletten zijn niet van ons.

Achteraf was de werkneemster bij wie ik wilde wisselen (in het restaurant) met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iemand met autisme, want achteraf (de film en de foto van de betreffende werkneemster afspelend voor mijn geestesoog) herken ik het beeld. Maar ook bij de kassa's beneden kreeg ik dezelfde reactie, alleen daar zat er een neurotypische kassiere, die (terecht) bezorgd was omdat ze de Herxheimer-toestand zag, en die bezorgdheid voorrang gaf op wat "het systeem" had bedacht. Zij verwees me naar haar collega die haar kassa open had staan, en mijn tientje wisselde, en mij het vijftigcentstukje daarbij bezorgde.

Nou had ik "maar" een Herxheimerreactie. Er zijn ook mensen die een chemokuur ondergingen, of in een andere nare gezondheidssituatie zitten.

Om een kwartje.... bij wijze van spreken. Een wellevend mens zou dat kwartje desnoods nog uit eigen zak geven. Ik tenminste wel en de mijnen ook.

Het domme is: men is zooooo bang om zelf ergens in tekort te komen, dat men zo dom doet waardoor men een meer dan goede klant (wij kopen daar altijd van alles, beddengoed, handdoeken, theedoeken, washandjes, bio-sokken, etcetera etcetera, ook zijn we vrijwel wekelijks klant van het restaurant) kwijtraakt. Want als ik door een robot wil worden bediend, bestel ik wel bij een ander bedrijf via internet. Dan doe ik thuis "mijn plas" :# .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die "positieve eigenschappen" kloppen niet. In geen enkel rijtje. Al die eigenschappen komen voor én ontbreken, onafhankelijk van de labels erboven.

Misschien heeft iedereen wel een stukje van alles in zich, als we deze positieve eigenschappen zouden cultiveren en bundelen dan komen we al een heel eind, meen ik.

Dat klopt, en daarom horen die labels er niet boven, maar ingevoegd eronder. Maar goed, ik ga voor het praktische nu wel even akkoord met de labels dan, maar kloppen doen ze niet. Maar voor nu, akkoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klopt, en daarom horen die labels er niet boven, maar ingevoegd eronder. Maar goed, ik ga voor het praktische nu wel even akkoord met de labels dan, maar kloppen doen ze niet. Maar voor nu, akkoord.
Voel me al een beetje schuldig, heb het zelf niet gemaakt maar vond het wel leuk om iets de duiden. Wellicht is onderstaande vierkwadrantenmodel (cfr Wilber) beter, dit omvat zowat alles waardoor ook de samenhang duidelijker wordt. De PAE'ers richten de aandacht a priori op het kwadrant rechtsonder waardoor ook de andere kwadranten 'beroerd' worden, het is een bijzonder proces met vaak veel 'wenkbrauwgefrons'.

rFBwakB.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klopt, en daarom horen die labels er niet boven, maar ingevoegd eronder. Maar goed, ik ga voor het praktische nu wel even akkoord met de labels dan, maar kloppen doen ze niet. Maar voor nu, akkoord.
Voel me al een beetje schuldig, heb het zelf niet gemaakt maar vond het wel leuk om iets de duiden. Wellicht is onderstaande vierkwadrantenmodel (cfr Wilber) beter, dit omvat zowat alles waardoor ook de samenhang duidelijker wordt. De PAE'ers richten de aandacht a priori op het kwadrant rechtsonder waardoor ook de andere kwadranten 'beroerd' worden, het is een bijzonder proces met vaak veel 'wenkbrauwgefrons'.

rFBwakB.png

Veel beter. Helemaal mee eens (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel beter. Helemaal mee eens.

Ik dacht eerder ook dat Post Narcistische Economie beter had geweest, maar we kunnen verder nu.

Nou, ik ben heel blij dat de topic is gegaan zoals ie gaat, inclusief titel. :D (dat bracht herstel ;) )En we kunnen nu inderdaad verder.

Nog nog even dat systeempje ontmantelen opdat herstel zich kan doorzetten. :D

:Y*:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, ik ben heel blij dat de topic is gegaan zoals ie gaat, inclusief titel. :D (dat bracht herstel ;) )En we kunnen nu inderdaad verder.

Super Anja, kunnen dat al spelenderwijs doen, dat is het leuke. Ik maak nog wel iets op, iets dat we wellicht ook gaan gebruiken in de 'herstelacademies' waar we achterliggend aan werken. We houden het eenvoudig, misschien wil je al even kennis nemen van het onderstaande, dit is al de helft van het verhaal:

(1) de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen

(2) de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken.

(3) als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen

(4) de mens beschikt over een set routineacties

(5) deze routineacties bestaan alle los van elkaar

(6) elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd

(7) als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik verheug me erop, TTC. Vergeet niet de reiniging (R®).

Herinner me dat zeker nog, ik denk wel dat aantal al lang vergeten is naar wat die R® verwijst. Wellicht wil je daar nog niets over zeggen om het spannend te maken? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, ik ben heel blij dat de topic is gegaan zoals ie gaat, inclusief titel. :D (dat bracht herstel ;) )En we kunnen nu inderdaad verder.

Super Anja, kunnen dat al spelenderwijs doen, dat is het leuke. Ik maak nog wel iets op, iets dat we wellicht ook gaan gebruiken in de 'herstelacademies' waar we achterliggend aan werken. We houden het eenvoudig, misschien wil je al even kennis nemen van het onderstaande, dit is al de helft van het verhaal:

(1) de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen

(2) de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken.

(3) als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen

(4) de mens beschikt over een set routineacties

(5) deze routineacties bestaan alle los van elkaar

(6) elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd

(7) als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Hier kan ik maar één ding op zeggen: AMEN! :D

Bedankt voor het delen. *:}(YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid