Spring naar bijdragen

De Demiurg (Thomas Evangelie)


Aanbevolen berichten

Velen hebben het over Satan als een onpersoonlijke en ongrijpbare macht die ons het leven zuur maakt. Misschien is het ook maar een hersenspinsel waardoor Satan blijft gevoed worden? Enkele woorden over de Demiurg uit het Thomas Evangelie, het lijkt erop dat we het OT maar beter gewoon terzijde schuiven om ons met het goede te kunnen bezig houden. Of deze mening ook gedeeld zal worden, is een andere zaak. Suggestief dus.

De christelijke gnostiek is van oorsprong een beweging binnen de Joodse gemeenschap waarbij afstand werd genomen van de wraakzuchtige en gewelddadige kant van Jahweh, zoals in sommige boeken uit het Oude Testament beschreven. Die beweging beroept zich op Jezus als de inspirator van een ander godsbeeld, god als liefde, en niet als rechter en wreker. De bewuste breuk met die oudtestamentische god der wrake is een kenmerk van de gnostiek. Die breuk wordt soms voorgesteld als anti-joods, maar dat is een misvatting. De gnostiek keert zich niet tegen de Joden, maar als een protest door Joden zelf tegen een bepaald godsbeeld binnen hun eigen cultuur.

En wat zegt Jezus nu in dit logion tot zijn leerlingen? Dat ze de kleren moeten afleggen die Jahweh voor hen gemaakt had. Ze kunnen dus worden als Adam en Eva nadat die van de boom van kennis van goed en kwaad hadden gegeten, maar dan zonder schaamte! Dan zullen ze ‘een zoon van de levende’ zijn. De gnostici beschouwde Jahweh als de Demiurg, de Heer van het kwaad. In de gnostiek gold Jezus als een breuk met het Oude Testament, met name met het Godsbeeld van Jahweh als een jaloerse en wraakzuchtige tiran. Wat dit logion hier duidelijk zegt: Het Oude Testament en de leer van Jezus zijn niet verenigbaar. Het bevestigt dus de breuk.

http://www.thomasevangelie.info/thomas/ ... s/demiurg/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Velen hebben het over Satan als een onpersoonlijke en ongrijpbare macht die ons het leven zuur maakt. Misschien is het ook maar een hersenspinsel waardoor Satan blijft gevoed worden? Enkele woorden over de Demiurg uit het Thomas Evangelie, het lijkt erop dat we het OT maar beter gewoon terzijde schuiven om ons met het goede te kunnen bezig houden. Of deze mening ook gedeeld zal worden, is een andere zaak. Suggestief dus.
De christelijke gnostiek is van oorsprong een beweging binnen de Joodse gemeenschap waarbij afstand werd genomen van de wraakzuchtige en gewelddadige kant van Jahweh, zoals in sommige boeken uit het Oude Testament beschreven. Die beweging beroept zich op Jezus als de inspirator van een ander godsbeeld, god als liefde, en niet als rechter en wreker. De bewuste breuk met die oudtestamentische god der wrake is een kenmerk van de gnostiek. Die breuk wordt soms voorgesteld als anti-joods, maar dat is een misvatting. De gnostiek keert zich niet tegen de Joden, maar als een protest door Joden zelf tegen een bepaald godsbeeld binnen hun eigen cultuur.

En wat zegt Jezus nu in dit logion tot zijn leerlingen? Dat ze de kleren moeten afleggen die Jahweh voor hen gemaakt had. Ze kunnen dus worden als Adam en Eva nadat die van de boom van kennis van goed en kwaad hadden gegeten, maar dan zonder schaamte! Dan zullen ze ‘een zoon van de levende’ zijn. De gnostici beschouwde Jahweh als de Demiurg, de Heer van het kwaad. In de gnostiek gold Jezus als een breuk met het Oude Testament, met name met het Godsbeeld van Jahweh als een jaloerse en wraakzuchtige tiran. Wat dit logion hier duidelijk zegt: Het Oude Testament en de leer van Jezus zijn niet verenigbaar. Het bevestigt dus de breuk.

http://www.thomasevangelie.info/thomas/ ... s/demiurg/

Tot zover ben ik het wel eens met wat je aanhaalt en voorstelt. De breuk tussen Oude Testament en Nieuwe Testament betreft naar mijn mening het godsbeeld, zoals jij ook aangeeft. Maar het houdt voor mij geen tegenstelling in maar eerder een scharnierpunt. Een geschiedenis van God met de mensheid, waarin de ware God zich openbaart aan de mens in en door Jezus, in het NT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tot zover ben ik het wel eens met wat je aanhaalt en voorstelt. De breuk tussen Oude Testament en Nieuwe Testament betreft naar mijn mening het godsbeeld, zoals jij ook aangeeft. Maar het houdt voor mij geen tegenstelling in maar eerder een scharnierpunt. Een geschiedenis van God met de mensheid, waarin de ware God zich openbaart aan de mens in en door Jezus, in het NT.

Volledig met je eens Anja, de Bijbel is een holistisch en esoterisch boek, op elke bladzijde kan je dat 'scharnierpunt' treffen waardoor het zo'n mysterieus gegeven wordt. Bijbelstudie mag dan zeer interessant zijn, je kan er ook hopeloos in verdwalen met de gekende gevolgen. Vraag aan een vermeende Bijbelkenner om dat 'scharnierpunt' even uit te leggen en je begint misschien jezelf te verwijten dat je ooit die vraag hebt durven stellen. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je voorbeelden geven van die scharnierpunten'' op elke bladzijde van dat holistische en esoterische boek? Even om te checken of ik hetzelfde boek bestudeer?

Moet toch lukken als het op elke bladzijde staat van een boek wat 1417 bladzijden telt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je voorbeelden geven van die scharnierpunten'' op elke bladzijde van dat holistische en esoterische boek? Even om te checken of ik hetzelfde boek bestudeer? Moet toch lukken als het op elke bladzijde staat van een boek wat 1417 bladzijden telt?

Kan je even toelichten wat je zelf begrijpt onder dat 'scharnierpunt'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tot zover ben ik het wel eens met wat je aanhaalt en voorstelt. De breuk tussen Oude Testament en Nieuwe Testament betreft naar mijn mening het godsbeeld, zoals jij ook aangeeft. Maar het houdt voor mij geen tegenstelling in maar eerder een scharnierpunt. Een geschiedenis van God met de mensheid, waarin de ware God zich openbaart aan de mens in en door Jezus, in het NT.

Volledig met je eens Anja, de Bijbel is een holistisch en esoterisch boek, op elke bladzijde kan je dat 'scharnierpunt' treffen waardoor het zo'n mysterieus gegeven wordt. Bijbelstudie mag dan zeer interessant zijn, je kan er ook hopeloos in verdwalen met de gekende gevolgen. Vraag aan een vermeende Bijbelkenner om dat 'scharnierpunt' even uit te leggen en je begint misschien jezelf te verwijten dat je ooit die vraag hebt durven stellen. :D

lachendemuis.gif

Klopt!!!!! De resultaten van zo'n vraag zijn niet te overzien, éen grote bron van ellende, honderden of misschien zelfs wel duizenden pagina's lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt!!!!! De resultaten van zo'n vraag zijn niet te overzien, éen grote bron van ellende, honderden of misschien zelfs wel duizenden pagina's lang.

Zo gaat dat, en de samenvatting past op een bierviltje. Proost!!! :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt!!!!! De resultaten van zo'n vraag zijn niet te overzien, éen grote bron van ellende, honderden of misschien zelfs wel duizenden pagina's lang.

Zo gaat dat, en de samenvatting past op een bierviltje. Proost!!! :D

:Y Thomas snapte dat ook. :D Proost!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je voorbeelden geven van die scharnierpunten'' op elke bladzijde van dat holistische en esoterische boek? Even om te checken of ik hetzelfde boek bestudeer? Moet toch lukken als het op elke bladzijde staat van een boek wat 1417 bladzijden telt?

Kan je even toelichten wat je zelf begrijpt onder dat 'scharnierpunt'?

Beste TTC, dat spelletje speel ik niet meer met jou. :*

Vergeet mijn vraag maar. :*

De bijbel is voor mij geen holistisch of esoterisch boek en dus hebben wij geen raakvlakken en is een gesprek zinloos zo is gebleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is voor mij geen holistisch of esoterisch boek en dus hebben wij geen raakvlakken en is een gesprek zinloos zo is gebleken.

Interessant Kwispel, het enige dat je hier duidelijk maakt is wat je nog steeds niet begrepen hebt, net daarom dat we jou die vraag stellen natuurlijk. Vroeg of laat wordt dat wel duidelijk, liever iets vroeger dan te laat. Succes nog met de zoektocht, de zoeker is het gezochte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is voor mij geen holistisch of esoterisch boek en dus hebben wij geen raakvlakken en is een gesprek zinloos zo is gebleken.

Interessant Kwispel, het enige dat je hier duidelijk maakt is wat je nog steeds niet begrepen hebt, net daarom dat we jou die vraag stellen natuurlijk. Vroeg of laat wordt dat wel duidelijk, liever iets vroeger dan te laat. Succes nog met de zoektocht, de zoeker is het gezochte.

Nee en ik wil het ook niet begrijpen, zeg dat maar tegen ' hullie en zullie '.

Ik zoek niet, ik heb reeds lang gevonden. De zoeker is nooit het gezochte, leuk bedacht, maar volstrekt niet volgens de norm die ik ken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee en ik wil het ook niet begrijpen, zeg dat maar tegen ' hullie en zullie '. Ik zoek niet, ik heb reeds lang gevonden. De zoeker is nooit het gezochte, leuk bedacht, maar volstrekt niet volgens de norm die ik ken.

Klopt, de zoeker en het gezochte zijn namelijk geen twee verschillende dingen, dat lijkt alleen maar zo. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik zoiets lees moet ik aan bepaalde insecten denken.

Waarbij voorop gesteld dat ik bijna dood ging aan een wespenallergie ( bleek achteraf).

Het is totaal off topic, maar dat is m.i. het hele topic al dus ik laat het maar hierbij.

Ik ben mijn portemonnaie kwijt en ik zoek mijn portemonnaie en dan blijkt dat ik en mijn portemonnaie één zijn en dus kan men zeggen dat ik de god van de mammon dien. Zoiets denk ik. Maar ik zal het wel weer niet begrijpen. Ikke ben dom. :+:*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik zoiets lees moet ik aan bepaalde insecten denken. Waarbij voorop gesteld dat ik bijna dood ging aan een wespenallergie ( bleek achteraf). Het is totaal off topic, maar dat is m.i. het hele topic al dus ik laat het maar hierbij. Ik ben mijn portemonnaie kwijt en ik zoek mijn portemonnaie en dan blijkt dat ik en mijn portemonnaie één zijn en dus kan men zeggen dat ik de god van de mammon dien. Zoiets denk ik. Maar ik zal het wel weer niet begrijpen. Ikke ben dom.

Gnostiek gaat over de herinnering aan jezelf Kwispel, datgene wat je niet kan vinden in jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben persoonlijk erg benieuwd hoe lang het duurt voordat dit topic van "bijbelstudie" wordt verplaatst naar "levensbeschouwing"...

Prediker zei daarover het volgende:

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben persoonlijk erg benieuwd hoe lang het duurt voordat dit topic van "bijbelstudie" wordt verplaatst naar "levensbeschouwing"...

Prediker zei daarover het volgende:

En daarop reageerde Adgar Allan Poe weer met:

'And my soul from out that shadow that lies floating on the floor

Shall be lifted—nevermore!'

Link naar bericht
Deel via andere websites
En daarop reageerde Adgar Allan Poe weer met: 'And my soul from out that shadow that lies floating on the floor. Shall be lifted—nevermore!'

Ja, en bevrijde zielen zijn als speelballen in een dogmatische flipperkast, het is werkelijk geen pretje. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over wat Jezus zei?

Jezus zei:

  • Wie uit mijn mond drinkt
    zal zijn zoals ik
    en ik zoals hij;
    en wat verborgen was zal hem geopenbaard worden.

Kan het nog duidelijker? Wie in de kerkelijke traditie is opgevoed zal het misschien als godslasterlijk kunnen ervaren als wordt gezegd dat je zou kunnen worden als Jezus. Hier zegt Jezus dat met nadruk zelf. Het zou al duidelijk zijn geweest als hij had gezegd ‘Wie uit mijn mond drinkt zal worden als ik’. Maar hij voegt daar nog eens ten overvloede aan toe: ‘En ik als hij.’

http://www.thomasevangelie.info/thomas/ ... emas/mens/

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid