Spring naar bijdragen

Het Woord brengt een gemoed dat kennis openbaart


Aanbevolen berichten

Wanneer ik in de Willibrordbijbel Spreuken lees, Wijsheidsboeken, Wijsheid van Jezus Sirach enz, dan raak ik na een tijd in een bepaald gemoed. Misschien was dat de oorspronkeiljke bedoeling van die teksten. Als ik daarenboven ook nog zacht naar Gregoriaanse gezangen op de achtergrond luister, dan voel ik mij dicht bij God.

Als ik dan vragen beantwoord in mijn hoofd waar ikzelf mee zit, openbaart er zich kennis als vanzelf uit dat gemoed.

(het is Kennis van Gods Geest: wat zou iemand doen die handelt vanuit Gods Geest?)

Zo geloof ik nu dat een bepaald soort moraal voortkomt uit een Geest(estoestand). Haat genereert een moraal en zienswijze, liefde genereert een heel andere moraal en zienswijze op de wereld.

Zo komt Gods moraal volgens mij uit het gemoed: 'eerlijk voelen', de onschuldige liefde, enz.

Maar wanneer we in andere gemoedstoestanden zijn, voelt die moraal ons tot plicht. Wanneer we door wereldse zaken worden afgeleid, en haastig zijn, voelt diezelfde morele wijsheid als plicht aan.

Zo kan moraal gedefinieerd worden als datgene wat een bepaalde gemoedstoestand genereert aan inzichten over omgangswijzen met anderen en de wereld. En zij is ons tot plicht wanneer we geen toegang hebben tot de gemoedstoestand die deze moraal genereert.

Daar wilde ik toch van getuigen.

Ooit schreef ik volgende tekst vanuit dat gemoed:

Wie ben Ik

Ik ben in U

Ik ben het Eerlijk Voelen

Daar is Mijn Leiding

Wie Mij vertrouwd,

Die wordt vertrouwd

Die tekst kwam vanuit die Geestestoestand. En ik geloof dat dat gemoed ook de teksten selecteert die vanuit Zijn Geest geschreven zijn en dewelke niet. Vanuit een eerlijk gemoed en door een 'Woordgevoelige' kan herkend worden. (dubbele betekenis).

Sommigen zeggen dat de oorspronkelijk Griekse en Hebreeuwse teksten woorden bevatten met en dubbele betekenis. Meer betekenislagen.

Ook over Koranteksten wordt gezegd dat zij in de oorspronkelijk Arabische taal soms meer dan één betekenis hebben.

Ik geloof dat we Gods Woord en Zijn Geest erin kunnen herkennen als we het poëtische voelen waardoor de tekst je diep raakt. Zo zijn teksten in Spreuken, Wijsheidsboeken, sommige psalmen enzovoort teksten die je kunnen raken. Ook sommige Koranteksten kunnen diep raken.

Het ritme in de poëtische tekst lijkt 'een beheersen van timing' wat 'een beheersing van tijd en ruimte' betekent. Gods Geest beheerst tijd en ruimte wanneer je je door die gemoedstoestand laat leiden. (zie ook ritme Gregoriaanse gezangen enzovoort)

En als je gevoel voor timing door Gregoriaanse muziek of Bijbelse poëzie toeneemt, dreig je uur en tijd even te vergeten. (= het wereldlijke)

Dat wilde ik hier even getuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Als je Hem zoekt, vindt Hij jou

Jij voelt zijn Geest

Het heeft een eigen ritme

Een eigen cadans

Een machtig gevoel voor timing komt over je

Elk woord kent zijn plaats

Elke zin zijn moment

Zo vloeien de woorden

Als uit het Niets

De bombarie van de ritmiek

houdt je wakker

zo komt Het Woord

uit de diepte

Zo heb ik het ten diepste aangevoeld

Ik werd omwille van 'Schizofrenie' opgesloten in psychiatrisch ziekenhuis Zoersel.

Maar ik geloof dat ik voeling had met Zijn Geest en Zijn Geest tijdelijk door mij werkte,

in het dichten en verwoorden. Het was prachtig, maar tegelijk vergat ik uur en tijd.

De oude Griekse teksten of Hebreeuwse teksten moeten ook zo zijn 'gekomen'; Net zoals de Koranische teksten. Een zoeker, een dichter, een 'Woordgevoelige' krijgt inzichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik ben al een tijdje uit het ziekenhuis.

Maar als ik aan die momenten terugdenk dan geloof ik dat de profeten of mensen die gevoelig zijn voor dichtkunst en voor sommige teksten in de Bijbel en daarbij zelf te maken krijgen met openbaringen, al zoekende, vanuit hun dichtkunde, niet anders kunnen dan volledig ontregeld te raken op sommige ogenblikken. Momenten waarop de woorden uit hun stromen en de emoties zeer diep gaan.

Tijdelijk althans. Niets verwart en brengt je dichter bij je zwakheden en nietigheid als mens dan een confrontatie met een openbaring. Zo geloof ik dat dat zo was met de profeet Mohamed van de Mohamedanen als met andere profeten uit het verleden.

Als je echt voeling hebt met Zijn Geest en dat echt volledig doorvoelt, op een donker uur, en daarbij uur en tijd vergeet en je zelfs het gewone dagdagelijkse niet meer kan doen, tijdelijk althans, dan ben je in het diepste van je menszijn geraakt en had je even een glimp van God. Dat geloof ik.

Maar elke profeet is in De Getuigenis tegelijk mens en tegelijk begeesterd. Wat hij of zij vertelt over zijn openbaring is altijd vermengd met zijn eigen culturele zienswijze en komt tevens van God. Dat geloof ik nu. Door die ervaring.

Voor de duidelijkheid: ik zie mezelf niet als een profeet. Maar ik heb wel een ervaring gehad waarvan ik vermoed dat Mohammed en andere profeten die met woordkunst bezig waren en tegelijk zoekende waren, deze ervaringen misschien bij momenten ook hebben gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dank je. Ik ben terug nuchter en doe de dingen normaal. Maar ik heb die tijd gekend dat ik door bepaalde zinnen in sommige teksten van de Willibrordbijbel (en dan meer bepaald Spreuken) zeer diep geraakt werd. Omdat het vanuit het hart moet verwoord zijn geweest en het de ziel diep raakt, voor wie luistert. En dat veroorzaakt iets 'psychotisch' voor mij als ik daar te veel mee bezig blijf. Het religieuze kan bij mij tot wat men 'psychoses' noemt leiden. Maar het label 'psychose' devalueert de ervaring ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga je een voorbeeld geven van de teksten 'die tot mij kwamen' vanuit dat diepe gemoed.

Wie ben Ik

Ik ben in U

Ik ben het Eerlijk Voelen

Daar is Mijn Leiding

Wie Mij vertrouwt

Die wordt vertrouwd

Elk woord kent zijn plaats

Elke zin zijn orde

Ik beheers ruimte en tijd

Een Woordgevoelige kies Ik

Zijn geest leid Ik

Ik ben naamloos

Voor u onuitspreekbaar

Wie Mij zoekt

Vindt Mij

Diens geest leid ik

Ik kan met woorden

wat geen land kan

met duizend legers

Wie Mij zoekt in het zichtbare

vindt Mij niet

Wie Mij zoekt in het Verborgene

Daaraan openbaar ik Mij

Doorheen elk wezen

kijk ik jou aan

Die inzichten waren zo diep en kwamen vanuit 'Zijn Geest'. Ik heb daarbij geweend toen ik die tekst neerschreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de gemoedstoestand die sommige zinnen en teksten in de Bijbel en Gregoriaanse gezangen bij ons teweegbrengen, op zich weer woorden in je kan doen opkomen die in de Geest zijn van de Schrift.

Mijn Geest zal Ik in uw binnenste uitstorten, dat gij naar mijn wetten leeft... Dan geef ik u een nieuw hart en stort een nieuwe geest in uw binnenste (Ez, 36, 27.26)

Ik zal de wet in hun boezem leggen. Ik zal haar schrijven op hun hart...(Jeremia 31, 31,33)

En wanneer je niet in die gemoedstoestand bent, omdat dat meestal niet mogelijk is door dagelijkse beslommeringen, voelen 'de geboden' vanuit de liefde aan als plicht. Als wetten of geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Er is een kennis die zich enkel aan jou openbaart als je in een bepaalde gemoedstoestand bent en in andere niet. Je waarnemingsselectie, interpretatiewijze, handelingstendensen, denktrant en oproepbaarheid uit het geheugen worden geleid vanuit die geestesgesteldheid. Er zijn bepaalde teksten en er is bepaalde Gregoriaanse muziek die je in dat gemoed brengen. Eens je in die toestand bent, openbaart zich morele kennis als vanzelf, de inzichten over hoe je met de ander wijs en met empatie dient om te gaan stromen uit jou. Wat je niet ter beschikking had in nuchtere toestand of in een ander gemoed. De tekstualiteit van sommige geschriften uit het Oude Testament roept die Geest op. Ik heb dat zo ervaren. Ik kan daar enkel maar van getuigen natuurlijk.

"aan de zachtmoedigen, openbaart Hij zijn geheimen". (JS 3,19-20)

"Wanneer de wijsheid binnentreedt in uw hart, en de kennis lieflijk is voor uw ziel,

dan zal de bedachtzaamheid u bewaken, het inzicht u behoeden... (Spreuken 2,10-12)

Een bepaalde gemoedstoestand door het opzoeken van (morele) wijsheid via de teksten zorgt ervoor dat die wijsheid je zal behoeden. Het zal op de duur voor zichzelf beginnen werken.

Je let op andere zaken dan gewoonlijk, je bent gevoeliger voor bepaalde waarnemingen dan voor andere, je neigt eerder dit dan dat te doen en zaken zijn makkelijker oproepbaar uit je geheugen waar je veel mee bezig bent.

Zo werkt dat psychologisch:

"Wie Mij zoekt, zal Mij vinden en diens Geest leid ik"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik nog iets toevoegen aan het voorgaande. Stel dat je heel kwaad bent en heel veel haat voelt tegenover iemand, hoe zal je waarnemingsselectie zijn, hoe zullen je interpretaties klinken, wat zal je morele houding zijn en wat zal je tendens tot handelen zijn? Bepaalde interpretaties blijven ontoegankelijk en een gesloten boek voor het op haat beluste gemoed. Zo zal het mededogen van de Boedhisten of de Christenen wijsheid in hen doen opkomen die verborgen kennis blijft voor het op wraak uitzijnde gemoed. Rituelen, poëtische geschriften, bepaalde liederen kunnen dat gemoed of die Geest toegankelijk brengen in het hier en nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of je het zo bedoeld, maar woorden en voor mij ook muziek kunnen pijn, haat, gekwetstheid verzachten, soms werkt het helend.

De teksten uit het O-T die jij deelt zijn mooi, ik vergeet vaak dat er in het O-T ook heel veel mooie teksten staan. Cynisme vertroebelt het goede. De Bijbelse poëzie, raakte me eens. Ik wil er weer door aangeraakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, ik raad je de poëtische verzen uit de Willebrordvertaling aan: Spreuken, Wijsheid en Jezus Sirach.

Soms prachtig verwoorde poëzie. De wijze waarop het verwoord is, is prachtig. Als je dan ook nog mooie liederen zachtjes op de achtergrond laat horen (vb: Gregoriaanse gezangen) dan voel je je dichter bij God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel, ik raad je de poëtische verzen uit de Willebrordvertaling aan: Spreuken, Wijsheidsboeken en Jezus Sirach.

Soms prachtig verwoorde poëzie. De wijze waarop het verwoord is, is prachtig. Als je dan ook nog mooie liederen zachtjes op de achtergrond laat horen (vb: Gregoriaanse gezangen) dan voel je je dichter bij God.

@MaartenV; ik ben meer van de Taize liederen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 7 years later...

https://debezieling.nl/gods-woord-is-stilte-2/

 

'Gods Woord is stilte'. Stilte lijkt te verwijzen naar iets dat afwezig is. "Maar ten diepste is stilte aanwezigheid. Aanwezigheid van niet-iets", zegt Marga Haas. En: "die stilte is er gewoon – als dragende ondergrond onder mijn bestaan. Die is nooit afwezig; ík ben degene die niet dáár aanwezig is."

God sprak zijn Woord en zijn Woord kreeg vorm in Jezus Christus. De stilte die het Woord van God is, kreeg vorm in de stilte die Christus is. En die stilte, dat Woord, Licht, Christus – het is het liefdewoord van God aan de mens. Een stilte die mij streelt, mijn verlangen wekt en verleidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid