Spring naar bijdragen

Referendum 6 april Oekraine


Bent u voor of tegen?  

17 leden hebben gestemd

  1. 1. Bent u voor of tegen?

    • Voor
      4
    • Tegen
      7
    • Ga niet stemmen
      6


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wellicht handig om de tekst even door te lezen:

Associatieverdrag

Graag geen directe link, dat kan onveilig zijn. Mensen krijgen gelijk een melding en klikken dan op weigeren.

Overigens heeft oa Pechtold toegegeven niet eens het verdrag gelezen te hebben (en wel gestemd in de kamer). Als onze politici al zo laks zijn, waarom zou de burger het dan wel lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen zin om dat verdrag door te lezen, voor dit soort zaken hebben we een representatieve democratie. Ik ga dus vanuit mijn onderbuik stemmen, net als gok ik 99% van de alle mensen die gaat stemmen, en mijn onderbuik zegt: [Credible Censored] Poetin.

Ik ga dus voor het verdrag stemmen. Alles valt te rationaliseren, zowel een besluit om voor dan wel tegen te stemmen. Hierbij mijn poging tot rationalisatie:

Ik vind het onbegrijpelijk dat sommigen tegen dit verdrag zijn, omdat we Rusland niet voor het hoofd moeten stoten. Poetin acht ik verantwoordelijk voor de dood van bijna 200 landgenoten, zeker zolang hij de daadwerkelijke daders de hand boven het hoofd blijft houden. Waarom zouden we in hemelsnaam vriendjes met hem willen zijn? (Hallo onderbuik.) We laten ons toch niet dicteren door een dictator? Bovendien, is iedereen die aanslag op dat vliegtuig nu al vergeten?

Verder geloof ik dat elk land zelf moet kunnen beslissen over welke richting het inslaat. Als Oekraïne niet binnen de invloedssfeer van Rusland wenst te blijven, dan moet dat land ook vrij zijn om de koers te veranderen. Wij willen onze koers ook niet laten dicteren door bijvoorbeeld Frankrijk. Rusland ziet kennelijk bepaalde buurlanden als vazallanden. Enkele mensen vrezen kennelijk dat er oorlog met Rusland komt als we voor het verdrag stemmen. Ik denk oprecht dat als we toegeven aan Rusland, er alleen daarna alleen maar meer toegegeven moet worden. Een duidelijke grens trekken lijkt me van groot belang, en die trekken we juist niet als we tegen het verdrag stemmen.

Sommige zullen misschien tegenwerpen dat wij ook allemaal vazalstaten van Brussel zijn. Maar geeft dit Rusland het recht om buurlanden als vazalstaat te beschouwen? Bovendien staat het ons vrij om massaal op anti-EU partijen te stemmen, maar kennelijk is de antipathie jegens de EU onder onze bevolking te klein om dat te doen. En als dat in de toekomst toch gebeurt, kunnen we gewoon uit de EU. Heeft iemand over dreigementen gehoord dat de EU het Verenigd Koninkrijk zal binnenvallen zodra er daar voor een Brexit gestemd wordt? Ik niet. Hooguit heb ik mensen hun zorgen horen uiten dat er weer oorlog in Europa komt zodra het bindmiddel dat EU heet opgelost is, maar een zorg uitspreken is toch iets anders dan een dreigement?

Wat de EU betreft, sommigen zijn vrezen dat dit een opmaat is naar een EU-lidmaatschap voor Oekraïne. Ik zit daar overigens ook niet op te wachten, maar dat is voor zover ik heb begrepen dit verdrag niet. Wat ik heb begrepen is dat dit net zo'n verdrag is als met bijvoorbeeld Zwitserland en Noorwegen is gesloten. Die ook nog steeds geen EU-lid zijn.

Samenvattend, [Credible Censored] Poetin! Stemt allen voor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stem niet voor of tegen Poetin. Dat interesseert me niet. Ik heb slechts geen trek in een vergaand verdrag met militaire paragrafen in combinatie met een land wat in burgeroorlog verkeerd. Waar openlijke neo-nazi's in de regering zitten. Een van de corruptste en armste landen van Europa. Dit land heeft ons land helemaal niets te bieden behalve heel veel ellende. En waar ik al helemaal geen zin in heb is dat de Oekraïners vrij door Europa kunnen reizen als een criminele bende die onze welvaart misbruiken en van stad naar stad en van land naar land op roverstocht gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je al gelezen aan hoeveel regels Oekraïne moet gaan voldoen voor dit verdrag?

Ik heb redelijk wat van het verdrag gelezen ja. Maar het is expres in zeer langdradige ambtelijke en vage taal neergezet om het zo ondoorzichtelijk mogelijk te maken. Andere soortgelijke verdragen zijn bondiger en duidelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga niet stemmen omdat ik tegen dit referendum ben. Het stikt van de associatieverdragen en ik vind het een beetje ad hoc om dan net deze er uit te lichten voor een referendum. Dit kan prima via volksvertegenwoordiging afgehandeld worden. Ten tweede vind ik dat het associatieverdrag teveel misbruikt wordt als 'wij zijn tegen de EU' stemmingmakerij van geen stijl, dus vind ik het allemaal niet zuiver. Best als ze dar een referendum over houden, maar dat dát dan, niet onder voorwendsel van het zoveelste associatieverdrag.

Overigens had ik áls ik had gestemd waarschijnlijk voor gestemd, al zie ik ook wel de nodige tegenargumenten. Dus twee redenen waarom het van mij de kiesdrempel niet hoeft te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik deel je mening. Ik ben alleen bang dat er veel voor stemmers thuis blijven omdat ze het referendum onzin vinden. En dat kan de uitslag net verkeerd doen uitvallen.

Dat is altijd het risico met verkiezingen of referenda. :)

Maar we zullen zien. Ik hoop dat de drempel van 30% gehaald wordt ondanks alle tegenwerking van lokale en landelijke politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel nog maar ik overweeg om nee te stemmen, om de eenvoudige reden dat ik bang ben voor een oorlog met Rusland. Niet dat een nee stem iets aan de plannen van de westerse elite zal veranderen trouwens. Maar zelfs dan zal een nee stem nog duidelijker aan het licht brengen dat de plannen gewoon doorgaan en dat we onze democratie allang hebben verspeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen, ik ben tegen europa in zijn huidige corrupte en geld verspillende vorm. Eerst dat maar eens op orde voor we nog verder uitbreiden en daarmee rusland irriteren. In de aanloop naar dit referendum is me duidelijk geworden dat niet alleen rusland gebukt gaat onder propaganda, maar hier in Nederland/Europa zijn we veel meer dan we denken onder invloed van Europese propaganda en corruptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie een hoop vreemde reacties tegenkomen, waaruit blijkt dat er veel misverstanden zijn.

Het is een raadgevend referendum, er wordt om de mening van de bevolking gevraagd in een bepaalde zaak. "Hier hebben we een parlement voor" is m.i hier een vorm van kop in het zand steken. We hebben de kans om als burgers ergens wat van te vinden, ik denk dat je daar dan gebruik van moet maken.

Het is raadgevend, dus de kiesdrempel is in feit een wassen neus. "Bij 30% is het een geldig advies" zegt niets, want het blijft een advies dat de regering naast zich neer kan leggen. Een opkomst van 29% waarbij 90% tegen stemt, zegt meer dan een opkomst van 40% met ene uitslag van 50/50.

Ik ga tegen stemmen. Niet eens vanwege de inhoud van het referendum, want ik zal eerlijk zijn: ik heb er nog geen letter van gelezen. De manier waarop veel politici dit referendum tegen werken doet een bepaalde verborgen agenda vermoeden en juist dergelijke achterbaksheid wekt mijn sympathie voor de tegenpartij op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie veel reacties die straks voor het kabinet reden zal zijn om het advies naast zich neer te leggen.

Daar hoeven ze helemaal geen reacties voor te lezen. De elitaire regenten zijn zo ver boven het volk verheven en staan zo ver van de maatschappij dat ze toch gewoon doen wat ze willen. Indien ze de uitslag deze keer weer niet respecteren dan lijkt het mij tijd voor bijltjesdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen, dit gaat de EU alleen maar geld kosten. Qua belangen is er niks te halen, daarvoor zijn de culturele banden met Rusland veel te sterk. In machtspolitiek opzicht is het ook bij voorbaat een verloren zaak. Rusland gaat zijn positie in dat land nooit opgeven.

Oekraine gaat weer richting Rusland zodra de EU er flink veel miljarden in heeft gepompt. Kan je op wachten |:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb verder helemaal niets met de site waar ik zo een link naar plaats, maar tussen de enorme berg totale nonsens zit naar mijn mening een enkele keer iets informatiefs. http://boinnk.nl/110496/de-gevolgen-van ... s-6-april/

Als het overgrote nonsens is, dan zou ik als ik jou was niet eens doorlezen. Naast het feit dat het taalgebruik ver beneden peil is, zie ik ook nog complottheorieën onderaan de pagina staan over een New World Order.

Niet laten beïnvloeden door zoiets dus.

Ik stem overigens voor denk ik (nog niet zeker) , de voordelen wegen wel op tegen de nadelen vind ik. Een groot nadeel waar mijn keuze van af gaat hangen is de fundamentele Europese rechten die de Oekraïners krijgen zonder dat zij daar iets voor moeten doen (normaal: toetreden tot de unie, waar strenge eisen voor zijn en hen veel geld zal kosten). Wij hebben hier een proces van 64 jaar voor moeten doorstaan. Ik doel op het vrije verkeer van personen en goederen en de toetreding tot de douane unie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb verder helemaal niets met de site waar ik zo een link naar plaats, maar tussen de enorme berg totale nonsens zit naar mijn mening een enkele keer iets informatiefs. http://boinnk.nl/110496/de-gevolgen-van ... s-6-april/

Als het overgrote nonsens is, dan zou ik als ik jou was niet eens doorlezen. Naast het feit dat het taalgebruik ver beneden peil is, zie ik ook nog complottheorieën onderaan de pagina staan over een New World Order.

Niet laten beïnvloeden door zoiets dus.

Wat jij allemaal wel of niet zou, boeit mij niet, dus houd het maar gewoon lekker bij jezelf. Wat onder de link die ik noemde wordt aangedragen aan links naar informatie is niet allemaal onzin. Ik ben behalve tegen dat verdrag met Oekraine, nog sterker tegen dat TTIP en meer van die ongein, dus reden te meer om tegen te stemmen. En hoe ik de argumentatie deel, dat bepaal ik zelf wel. Evenals wat ik wel of niet lees. Rusland is bovendien zo ongeveer het enige land dat Monsanto geen voet aan de grond heeft gegeven in tegenstelling tot de VS, die Europa als pion gebruikt en zich maar wat graag toegang verschaft tot de graanschuur in Oekraine. http://langleveeuropa.nl/2014/09/monsan ... -in-bezit/

Houd je projecties van jouw beinvloedbaarheid dus ook maar gewoon bij jezelf. Veel beter plan.

Wij leven allang niet meer in een democratie, maar in een corporatocratie. Maar als ik nog iets daartegen kan doen, ook al is het niet veel meer, dan doe ik dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid