Spring naar bijdragen

Religieus Vraagstuk


Aanbevolen berichten

@Timelsy

Heb jij je wel eens afgevraagd wat het verschil is tussen religie en geloof in Christus Jezus.

De mens is sowieso van nature religieus, en volgt allerlei zogenaamde 'goden' na.

Persoonlijk geloof ik dat er maar EEN God is en dat is de God van de Bijbel.

Die is niet gediend van religie, of van allerlei rituelen die religie eist, maar van geloof in Zijn Zoon Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Timelsy

Heb jij je wel eens afgevraagd wat het verschil is tussen religie en geloof in Christus Jezus.

De mens is sowieso van nature religieus, en volgt allerlei zogenaamde 'goden' na.

Persoonlijk geloof ik dat er maar EEN God is en dat is de God van de Bijbel.

Die is niet gediend van religie, of van allerlei rituelen die religie eist, maar van geloof in Zijn Zoon Jezus Christus.

Waarom ben je dan steeds aan het praten of de bijbel en allemaal andere religieuze onderwerpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste gelovige,
Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Jahoor, ik heb er geen erg rationele verklaring voor alleen

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Eigenlijk was dat heel makkelijk. Toen ik besloten had dat ik in de christelijke God geloofde was het vanzelfsprekend gewoon ook katholiek te zijn en niet allemaal zelfverzonnen versies van het christelijke geloof

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen? En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Omdat God degene is die oordeelt (Jezus dus). Dus stel dat iemand gered wordt door zijn karma of iets dergelijks is het nog Jezus die daarover zou oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste gelovige,

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Ja hoor. Ik vraag me zelfs dagelijks af of ik wel geloof wat ik geloof, en ik stel het wel eens bij ook.

Want de liefde van God blijkt iedere keer weer groter te zijn dan ik dacht.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Ik heb niet het idee dat ik "een religie gekozen" heb. Meer dat ik echt iets van de liefde van God heb mogen zien en ervaren. Dat voelde goed en dus wilde ik er meer van hebben.

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen?

Omdat Hij de nieuwe mens is. En ik mezelf in Hem ook als nieuwe mens ervaar.

En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Er zou misschien best iets kunnen bestaan dat je als (een vorm van) reïncarnatie zou kunnen beschouwen. Het is dus niet zo dat ik daar per sé niet in geloof. Ons kennen over wat er na de dood gebeurt, is zeer beperkt. En wie zich door Christus laat onderwijzen loopt niet zoveel slecht karma op, dunkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Timelsy

Heb jij je wel eens afgevraagd wat het verschil is tussen religie en geloof in Christus Jezus.

De mens is sowieso van nature religieus, en volgt allerlei zogenaamde 'goden' na.

Persoonlijk geloof ik dat er maar EEN God is en dat is de God van de Bijbel.

Die is niet gediend van religie, of van allerlei rituelen die religie eist, maar van geloof in Zijn Zoon Jezus Christus.

Er al eens bij nagedacht dat als je in Mekka zou zijn geboren, je nu waarschijnlijk in een burka zou rondlopen en Christenen zou verfoeien ?

Dst is de diepere kwestie achter de vraag van Timelsy.

Je geloof wordt vaak bepaalt door de plaats waar je bent geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Timelsy

Heb jij je wel eens afgevraagd wat het verschil is tussen religie en geloof in Christus Jezus.

De mens is sowieso van nature religieus, en volgt allerlei zogenaamde 'goden' na.

Persoonlijk geloof ik dat er maar EEN God is en dat is de God van de Bijbel.

Die is niet gediend van religie, of van allerlei rituelen die religie eist, maar van geloof in Zijn Zoon Jezus Christus.

Er al eens bij nagedacht dat als je in Mekka zou zijn geboren, je nu waarschijnlijk in een burka zou rondlopen en Christenen zou verfoeien ?

Dst is de diepere kwestie achter de vraag van Timelsy.

Je geloof wordt vaak bepaalt door de plaats waar je bent geboren.

Natuurlijk is dat waar.

Is daarmee echter ieder geloof gelijk aan elkaaR? Dat vind ik persoonlijk zeker niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is in dit topic is waarom mensen het een geloven en niet het ander.

U denkt dat uw geloof beter is dan andere,dat is niet de vraag hier. Het overigens een standpunt dat zo'n 99,01% van de gelovigen op deze aardkloot innemen.

en redelijk logisch ook, als ik islam een beter geloof had gevonden was ik we moslim geworden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

- ja dat heb ik.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

- jazeker.

Waarom geloof je dat Jezus Chri1stus de enige is die redding kan brengen?

- omdat ik na zo'n beetje alle religies alsmede atheïsme en agnostiek uit te hebben geprobeerd geloof dat Hij de Waarheid, de Weg en t Leven is. Het is meer een gevoelskwestie. Op n gegeven moment kwam ik in n christelijke kerk en toe brak er zich n soort muur af welke zich in de jaren ervoor om mijn hart had gevormd. De Woorden van Jezus raken me als geen ander dat kan. Geen Boeddha, geen Mohammed, geen Zen meester, geen hindoe tekst etc. dat kan.

bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

- ik zou niet weten hoe karma werkt. Ik zie t ook niet om me heen gebeuren. Het gaat goed en slecht met 'goede' en 'slechte' mensen alike. Verder vind ik t al moeilijk genoeg in n hiernamaals o.i.d. te geloven (ik sta daar eerlijk gezegd momenteel agnostisch in), laat staan in reïncarnatie.

EDIT: vanwaar jouw vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Met die vraag is alles ontstaan.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Rationeel denken, logisch denken. Zoekt en gij zult vinden.

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen? En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Tja, ooit geloofde ik in dat laatste. Maar, nogmaals "zoekt en gij zult vinden". Het bewijs dat God bestaat was voor mij persoonlijk dermate groot, mede door een serie aan gebeurtenissen en wonderen, dat ik er niet meer om heen kom. En, dan begint het eigenlijk pas. Met Jezus kan een persoonlijke relatie bestaan, en dat heb ik in alle opzichten gemerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Ja zeker, heel veel en heel vaak.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin, ik denk dat dat daar alles mee te maken heeft.

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen? En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Ik weet niet zeker of dat zo is. Voor mij is Jezus heel belangrijk, omdat alle verhalen over Hem zo vaak verteld zijn. Daarbij moet ik zeggen dat ik geen druk ervoer van mijn ouders, geloof maar denk ook na, je mag alle vragen stellen.Geen moeten maar mogen. Daarom is het evangelie voor mij soms zo waardevol al staan er ook zaken in de Bijbel waarmee ik niet uit de voeten kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste gelovige,

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Niet zo vaak eigenlijk. Het "waarom ik geloof" is ook niet echt rationeel te verklaren.

Voor een klein deel ben ik met mijn geloof opgegroeid, op een gegeven moment min of meer verlaten en door een persoonlijke openbaring weer teruggevonden.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Nee, na mijn persoonlijke openbaring heb ik hier nooit echt over na hoeven denken. Wel is het zo dat ik erg hecht aan geloof en rede. Dat kan prima binnen mijn religie.

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen? En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Ik geloof dat God (en dus ook Jezus) het uiteindelijke oordeel zal uitspreken. Maar ik geloof wel dat er in alle religies wel sporen van waarheid te vinden zijn. Met zowel karma als in reïncarnatie heb ik dan weer niet zo veel. Maar als een ander daar in geloofd en dat werkt voor hem/haar, dan zal ik me daar niet mee bemoeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste gelovige,

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je gelooft wat je gelooft?

Ja hoor. Combinatie van enerzijds opvoeding en cultuur waarin ik ben opgegroeid en anderzijds mijn eigen zoektocht.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je de religie gekozen hebt die je gekozen hebt?

Aangezien er beslissingen vooraf gingen aan mijn keuze: Euh, ja, lijkt me nogal wiedes.

Waarom geloof je dat Jezus Christus de enige is die redding kan brengen? En bijvoorbeeld niet in karma of reïncarnatie?

Volgens mij gelooft er niemand dat karma en reïncarnatie redding kunnen brengen. Karma heeft meer met oorzaak-gevolg te maken, reïncarnatie is een gegeven net als geboorte en dood. Het feit dat je reïncarneert betekent juist dat je nog niet verlost bent.

Waarom ik geloof dat Jezus de enige die redding kan brengen? Omdat ik overtuigd ben van het christelijke 'paradigma' en dat gegeven hoort daar bij. Het is een belangrijk schakeltje in het totaalplaatje. Waarbij ik trouwens opmerk dat karma geen deel uit maakt van het christendom, maar dat causaliteit en de gevolgen van je handelen er wel degelijk een nogal belangrijke rol in vervult. In het Jodendom trouwens ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is in dit topic is waarom mensen het een geloven en niet het ander.

U denkt dat uw geloof beter is dan andere,dat is niet de vraag hier. Het overigens een standpunt dat zo'n 99,01% van de gelovigen op deze aardkloot innemen.

en redelijk logisch ook, als ik islam een beter geloof had gevonden was ik we moslim geworden;)

Dat zou logisch zijn als er werkelijk sprake is van godsdienstvrijheid.

Helaas is het zo dat de rede het vaak verliest van de groepsdruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid