Spring naar bijdragen

Vegetarisme en de bijbel


Aanbevolen berichten

C-F-K waarom eet jij eigenlijk geen vlees? Allergie oid?

Sorry voor mijn late reactie, leuk weekeindje gehad :).

Hoofdzakelijk omdat ik per ongeluk met me neus op de feiten ben gedrukt. Waarvan ik dacht dat het een DVD was van een muziek festival bleek het een DVD te zijn van iemand die een festival volgt om mensen over te halen veganist te worden. Daarin vertelde hij hoe de dieren behandelt worden en dat had me aan het denken gebracht.

Na een beetje onderzoek kwam ik tot de conclusie dat wat er allemaal gebeurt echt niet de bedoeling zou kunnen zijn. Dus een hele bio-industrie verhaal en dat mensen de dieren en het vlees als object zien, niet als iets wat leeft en ademt. Ik kan in details treden, maar daar zit denk niemand op te wachten :).

Ik ben geen "vlees is moord!" of "Iewl, jij eet vlees" persoon, iedereen moet het helemaal zelf weten, als ik het maar niet hoef te doen. Als ik ergens ben en ze hebben geen vleesloze snacks, hoor je mij er echt niet over. Ik woon samen met mijn vriendin/verloofde die wel gewoon vlees eet, voor mij geen probleem.

in het nieuwe paradijs is iedereen vegetatier idd, niet alleen de mensen overigens, maar ook de diertjes;)

Gaan dieren wel naar het paradijs? Zoals ik het zie, hebben we helemaal geen behoefte aan voedsel in het paradijs. We eten om onze vleeselijke, tijdelijke lichamen te voeden en bidden om onze onsterfelijke ziel te voeden. Als we onze lichamen achterlaten, waarom zouden we dan nog moeten eten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je antwoord :) Om dezelfde reden eet ik ook nauwelijks vlees, eigenlijk alleen héél af en toe een stukje biologisch vlees (1x per maand oid), of als ik zie dat mensen vlees dreigen weg te gooien (wat ik diep triest vind) of als mijn vrouw haar vlees niet opkrijgt (wat gelukkig zelden gebeurt). Ik eet dan weer wel vis, omdat ik de afweging maak van een relatief oké leven en een dusdanig niet omwikkelde pijnbeleving tijdens hun laatste uren. Misschien kom ik daar ooit nog op terug.

Ik mag overigens wel graag de discussie opzoeken met vleeseters, maar (volgens mij) niet al te opdringerig hehe.

En volgens mij krijgen we straks volgens de Bijbel allemaal weer lichamen (de wederopstanding) en zullen er zeker dieren zijn. Een compleet theologisch plaatje van de (nieuwe) hemel, het 'hiernamaals' etc is misschien wat te involved voor dit topic. De Bijbel is er niet eenduidig in, en de meningen lopen uiteen. Ik houd t maar op 'ik weet het niet en we zien het wel, ik vertrouw maar op Zijn rechtvaardigheid'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou een christen eigenlijk niet per definitie vegetariër moeten zijn in deze tijd gezien het in bruikleen hebben van deze planeet?

Dat zou op zich een buitengewoon verstandige manier van leven zijn, en niet alleen voor christenen. Nu al blijkt dat wij hier in Nederland het aantal dieren in de veehouderij niet aan kunnen: onze grond en lucht zijn het meest vervuild in Europa. Alleen omdat het nu onszélf aangaat, hoor je daar natuurlijk maar weinig mensen over.

De vleesindustrie is verreweg de grootste vervuiler wereldwijd, maar er zijn maar weinig grote natuurorganisaties en politieke partijen die dat willen benoemen, uit angst donateurs en of leden kwijt te raken.

Men kan de vervuiling en uitputting van de omgeving echter al drastisch verbeteren door eens een paar dagen in de week geen vlees te eten. De bio-industrie wordt dan ook minder rendabel, omdat er immers minder vlees wordt verkocht. Misschien dat we het vee dan ook wat beter kunnen behandelen.

Helemaal vegetarisch of zelfs veganistisch leven is dus niet per se nodig, maar het sterk minderen in het consumeren van vlees en dierlijke producten in het algemeen kan een weldadige uitwerking hebben op onze omgeving. We hebben dan ook absoluut niet dagelijks vlees nodig om gezond te blijven leven en tegenwoordig zijn er prima vleesvervangers te verkrijgen in de meeste supermarkten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vleesindustrie is verreweg de grootste vervuiler wereldwijd, maar er zijn maar weinig grote natuurorganisaties en politieke partijen die dat willen benoemen, uit angst donateurs en of leden kwijt te raken.

Idd, dat is enorm spijtig, maar waarschijnlijk wel n feit.
Men kan de vervuiling en uitputting van de omgeving echter al drastisch verbeteren door eens een paar dagen in de week geen vlees te eten. De bio-industrie wordt dan ook minder rendabel, omdat er immers minder vlees wordt verkocht. Misschien dat we het vee dan ook wat beter kunnen behandelen.

Helemaal vegetarisch of zelfs veganistisch leven is dus niet per se nodig, maar het sterk minderen in het consumeren van vlees en dierlijke producten in het algemeen kan een weldadige uitwerking hebben op onze omgeving. We hebben dan ook absoluut niet dagelijks vlees nodig om gezond te blijven leven en tegenwoordig zijn er prima vleesvervangers te verkrijgen in de meeste supermarkten.

Amen broeder Robert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu moet wel gezegd worden dat je tegenwoordig van zo'n beetje alles wel kanker lijkt te krijgen. Het lijkt haast een nieuwe trend, om alles wat leuk en lekker is tot kankerverwekkend te bestempelen.

Als je gewoon matigd met vlees, dan is er lijkt mij weinig aan de hand. Gematigdheid is niet voor niets één van de zeven deugden. Daarbij zijn er ook vleesvervangers die écht serieus lekker zijn, als je toch die bite wil hebben, maar niet teveel vlees wil eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt. Lees t artikel en je zult zien dat uiteraard, net zoals met alle schadelijke en zelfs gangbaar onschadelijke stoffen, er bepaalde doses overschreden moeten worden. Van één sigaret krijg je ook niet direct kanker ;)

Het valt inderdaad een beetje in dezelfde categorie als "van teveel water sterf je".

Wel hebben ze "aangetoont" dat het eten van bewerkt vlees even gevaarlijk kan zijn als bv. asbest en roken, en daarvan weet iedereen wel dat het slecht kan zijn. Wat ze dus gedaan hebben is het publiek ervan op de hoogte gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt, er zit overal een bepaalde dosis en frequentie aan verbonden. Ja, ook van te veel water ga je dood, maar in dezelfde categorie als asbest kom je niet zomaar.

Ook staat er tussen de regels in, dat het gaat om bewerkt vlees met toevoegingen. Dus normaal vlees is niet (meer) schadelijk, maar door de toevoegingen en bewerking van mensen buiten af.

Komen we toch weer op de bio-industrie uit :P

We hebben dan ook absoluut niet dagelijks vlees nodig om gezond te blijven leven en tegenwoordig zijn er prima vleesvervangers te verkrijgen in de meeste supermarkten.

Het is een markt welke jaarlijks met ongeveer 20% toeneemt. Dus de verwachting is dat er alleen maar meer producten bij komen en de smaak/qualiteit zal toenemen! Nu maar hopen dat dit niet de volgende bio-industrie wordt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb mijn hoop gevestigd op vlees uit een laboratorium. En dan in combinatie met alleen biologisch echt vlees.

Ik heb altijd gedacht dat vleesvervangers gemaakt van insecten juist de oplossing is. Hoewel het technisch gezien ook vlees is natuurlijk.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het beter voor het millieu en beter is als vee-vlees.

De EU heeft dit alleen een halt toegeroepen omdat de vlees-lobbie hier een probleem in zag (Kan het nieuwsbericht nu even zo snel niet vinden, wordt vervolgt!).

En als het goed genoeg was voor Johannes de Doper, is het goed genoeg voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
In een ander topic kwamen we op het onderwerp van vegetarisme/veganisme en of het eten van vlees wel de bedoeling is volgens de leer uit de bijbel.

Het was in het topic niet de plaats, maar ik vind het toch wel interessant om daar een discussie over te starten.

Alles is geoorloofd, maar niet alles is gezond. Ik eet wel vlees, maar beperkt. Ik ben het met je eens dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was om vlees te eten. Op de nieuwe aarde zal ook geen vlees gegeten worden.

Om uiteenlopende redenen zou het beter zijn wanneer iedereen (veel) minder vlees zou eten!

De beste voedingsregels lezen we in de Bijbel!

En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Strikt genomen zou dat dus fruitarisme zijn, Gelooft.com. Ik kan je verzekeren dat als je zo'n dieet letterlijk aan zou willen houden, je dan snel ondervoed zal raken. Zeker in gebieden zonder veel begroeiïng of geschikte grond voor bebouwing móét je wel vlees en of vis eten om te overleven.

Bij een veganistisch dieet moet je vaak al supplementen slikken om voldoende vitaminen binnen te krijgen, en moet je veel meer tijd besteden aan het uitzoeken van de juiste ingrediënten (en je schijnt ook je Facebook vol te moeten schrijven erover, maar dat terzijde :+ ).

De mens is echter van nature omnivoor en haar intelligentie en samenleving nam waarschijnlijk juist een grote vlucht toen ze ook vlees ging eten. Haar hersenen begonnen te groeien en door het jagen leerde ze samenwerken en strategisch nadenken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld zo'n 80% van de veganisten binnen een paar jaar weer vegetarisch of omnivoor gaat eten; het is gewoon érg lastig om je natuur zo te negeren.

Evolutionair gezien zit er dan ook een mooi aardigheidje in Genesis 3: daarin wordt verband gelegd tussen de opgedane kennis van goed en kwaad en de pijn bij de bevalling. Niet zo vreemd, als de hersenen en daardoor het hoofd zodanig groter werden, dat ze nog slechts met veel moeite door het geboortekanaal konden. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gd gaf pas toestemming aan de mens -- Noach -- om vlees te eten pas na de vloed.

Voor de vloed waren de sluizen van de hemel nog niet geopend die de vloed veroorzaakte.

Het klimaat was toen anders en we kunnen aannemen dat het veganisme weelderig groeide.

Er zou genoeg zijn voor iedereen op aarde.

Je haalt aan dat 80 % van de veganisten terug zou hervallen.

Ik wil de getallen niet tegenspreken.

Als omnivoor is het niet makkelijk vegetarier te worden laat staan veganist.

De 20% die het volhouden laten zien dat het wel mogelijk is.

Maar als we het in zijn context plaatsen moeten we bekijken dat opvoeding gewoontes een grote rol spelen.

Vlees eten kan een verslaving zijn net zoals fast -food een verslaving kan zijn.

Laat een fast-food verslaafde maar eens een gezond en evenwichtig eetpatroon volgen,

hoe moelijk kan dit zijn.

Andersom ook.

Leer een persoon die veganist is van bij de geboorte, vlees eten, hoeveel gaan het er volhouden denk je ?

Of je van veganisme ondervoed raakt ?

Bij eenevenwichtige voeding twijfel ik eraan.

escape

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor de vloed waren de sluizen van de hemel nog niet geopend die de vloed veroorzaakte. Het klimaat was toen anders en we kunnen aannemen dat het veganisme weelderig groeide. Er zou genoeg zijn voor iedereen op aarde.

Volledig mee eens! Er zijn experimenten die dit ook bewijzen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
(en je schijnt ook je Facebook vol te moeten schrijven erover, maar dat terzijde ).

Dat en post zoals "kijk wat mijn kind kan" heeft ervoor gezorgd dat ik het gezichtenboek af heb gezworen!

De mens is echter van nature omnivoor en haar intelligentie en samenleving nam waarschijnlijk juist een grote vlucht toen ze ook vlees ging eten. Haar hersenen begonnen te groeien en door het jagen leerde ze samenwerken en strategisch nadenken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld zo'n 80% van de veganisten binnen een paar jaar weer vegetarisch of omnivoor gaat eten; het is gewoon érg lastig om je natuur zo te negeren.

Dat klopt. Er wordt gesproken dat de mens een gigantische sprong voorwaards bracht door de merg uit botten te zuigen...

Maar 80%? Dat is een vrij fors getal! Misschien als we de personen die op 1 jan. beginnen en 2 jan. weer stoppen, maar de mensen die ik in mijn omgeving spreek houden het toch wel wat langer uit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook een vrij pittige en zware ideologie om aan te houden, veel meer nog dan gewoon gezond eten en matigen in junkfood of drank. Waar je als vegetariër enkel vlees hoeft te laten staan (wat al best pittig kan zijn als je heel graag vlees eet!), mag je als veganist daarnaast geen zuivel eten of drinken, geen eieren, geen honing, echt niets wat ook maar enigszins dierlijk is of door dieren is geproduceerd.

Daarnaast mogen ook kleding, verzorgingsproducten, medicijnen, meubels, echt alle producten die je aanschaft of gebruikt geen dierlijke compomenten bevatten of op dieren zijn getest. Strengere veganisten verbieden daarbij ook het gebruik van dieren in het algemeen voor bijvoorbeeld vervoer. Paardrijden wordt dan dus ook afgewezen.

Het veganisme is een heel eigen, niet altijd consistente ideologie, veel meer nog dan bijvoorbeeld het vegetarisme, die heel veel tijd en energie vereist om goed te kunnen aanhouden. Je moet etiketten lezen, vervangers voor ingrediënten zoeken, vaak ook supplementen bijslikken voor vooral vitamine B12 en volgens sommigen wordt je ook echt geacht de ideologie uit te dragen, dus ook op Facebook.

Gelukkig zijn er vandaag de dag veel goede plantaardige producten die als vervanging kunnen dienen: zo kun je al veganistische cake of chocolade maken, zijn er tegenwoordig heel prima vleesvervangers en vindt je ook in de supermarkt zulke producten terug, vooral bij de Appie. Maar dan nog is het een klein wereldje, is het wel veel bewerkelijker allemaal en ben je dus wel afhankelijk van fabrikanten die deze alternatieven willen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom ben ik blij dat wij heidenen al die wetten sowieso niet hadden en nooit gekregen hebben, Paulus schrijft danook dat we alles mogen eten wat in het vleeshuis te koop is en dat niets in zichzelf onrein is tenzij iemand acht dat het onrein is.

Gelukkig is een NT gelovige, die leeft onder de genade en niet onder de wet geoorloofd alles te eten en dit te doen onder dankzegging.

Het is vrij makkelijk om uit overdaad te kunnen kiezen en vervangende producten te kopen, daarom komt dat soort "idealisme" slechts voor in de welvarende landen.

In hongergebieden denk je niet aan dit soort onzin, dan ben je blij als je te eten hebt.

Het is dus een luxe idealisme in mijn optiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is héél christelijk om niet mee te doen aan de bio-industrie. Niets geen luxe idealisme. Want in hongergebieden hebben ze ook geen bio-industrie.

Verder nogal ongeinformeerd wat je schrijft want er zijn genoeg arme (streken in) landen waar men bewust vegetarier is (denk aan India, Birma, Pakistan, delen van China etc).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, omdat ze daar voldoende vruchtbare grond hebben om op te verbouwen en een geschikt klimaat. Maar er zijn ook gebieden waar dat er allemaal niet is en men wel degelijk aanwezen is op vlees en of vis. Denk aan poolgebieden, of droge gebieden vlakbij woestijnen. En dat soort gebieden zullen steeds meer uitbreiden door de klimaatverandering.

Verder is de bio-industrie inderdaad volstrekt niet nodig om iedereen in goed en eerlijk voedsel te voorzien. Je hoeft niet elke dag vlees of zuivel te eten, en zeker niet in zulke grote hoeveelheden. Het is heel wel mogelijk om op beschaafde, respectvolle wijze met dieren om te gaan en toch te genieten van wat zij te bieden hebben.

De aarde is ons gemeenschappelijk huis, in bruikleen gegeven door de Schepper zelf, waar zowel mensen als dieren hun eigen, rechtmatige plaats in hebben en van zichzelf al waarde hebben. De zorg en liefde voor de schepping is dan ook inderdaad geen luxeprincipe, maar iets wat ten grondslag behoort te liggen aan elke politiek en elke ideologie, christelijk of niet-christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid