Spring naar bijdragen

Redden katholieke kerk


Aanbevolen berichten

Ik denk dat wat jullie voor visie hebben toch te kort schiet hoor. Ook de plekken die altijd een eucharistie hebben gevierd lopen leeg: vooropgesteld...minder snel. Het gaat dan om een concentratie van conservatievere katholieken in kleine gemeenschappen. Ik denk als de lijn van Eijk wordt gevolgd dat de katholieke kerk niet zoiets wordt als de gerefomeerde gemeente, wat dat betreft.

Terwijl het natuurlijk zaak is juist de modale katholiek terug te krijgen.

De modale katholiek woont in Brabant, gaat gemiddeld 3 keer per jaar naar de kerk. Hij neemt alles voor waar aan, maar vind het niet relevant. Hij heeft een positief beeld over Jezus, Maria en diversie Francissen, minder over het episcopaat.

Deze modale katholiek zou een voortdurende doelgroep van evangelisatie moeten zijn! Dat ligt wat mij betreft in drie dingen:

1. Liturgie waar een ontmoeting is met de verrezen Heer in Woord en Sacramenten

2. Gemeenschapsvorming door moderne vormen van kerk zijn

3. Aansprekende en naar buiten tredende kerk.

Wat mij betreft zou er niet alleen de nadruk moeten komen op de eucharistieviering: evengoed aan gebedsvieringen, waarom komt er geen praise? Dat kan prima...het Gloria kan ook best met gekuise opwekkingsliederen. Etc.

Ik denk dat het probleem van de relatief snelle ontkerkelijking van de katholieke juist ligt in het clericale gehalte, waardoor mensen zich zelf niet meer betrokken voelden:

de levende katholieke gemeenschappen zijn de gemeenschappen van vrijwilligers. Iemand die elke maandag de kerk schoonmaakt is evengoed een priester (sacerdos) als iemand die de liturgie voorgaat (presbyter)

Ik vertaal het even: de RK moet t voorbeeld van de moderne, evangelische kerk volgen.

:+

Nouja, daar moeten we dingen over overnemen ja!

Maar dat is maar een klein stukje van het masterplan;) de rest is alleen nog niet af:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 424
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kijk...de kerk heeft in West Europa alles met glans overleeft: De moslims, de investituurstrijd, het schisma, de reformatie, de franse revolutie en zelfs de wereldoorlogen. Elke keer kwam de kerk er zuiverder en strijdvaardiger uit. De moderne strijd is tegen een heel ander soort vijand...de postmoderne samenleving...hoe kan de kerk glanzend uit die strijd komen

Daar zullen de protestantse gemeenschappen (oecumenische kerken) een grote hulp bij zijn. En gesteund door de staat zal men uiteindelijk iedereen verplichten het teken bij uitstek van de Pauselijke autoriteit, namelijk de zondagsrust (zondagsplicht), te onderhouden.

11En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak. 12En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen was. 13En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de aarde ten aanschouwen van de mensen. 14En het verleidt hen, die op de aarde wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest, dat de wond van het zwaard had en (weer) levend geworden is. 15En hem werd gegeven om aan het beeld van het beest een geest te schenken, zodat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen, die het beeld van het beest niet aanbaden, gedood werden. 16En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17[en] dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. (Openbaring 13: 11-17)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik sluit me helemaal bij je aan hoor. Als je het allemaal echt snapt en beleeft ga je er niet meer weg.

Punt is dat dit wel is gebeurd en dat we dat dus terug moeten draaien;)

Kijk...de kerk heeft in West Europa alles met glans overleeft: De moslims, de investituurstrijd, het schisma, de reformatie, de franse revolutie en zelfs de wereldoorlogen. Elke keer kwam de kerk er zuiverder en strijdvaardiger uit. De moderne strijd is tegen een heel ander soort vijand...de postmoderne samenleving...hoe kan de kerk glanzend uit die strijd komen?

Door te doen wat Christus van ons vraagt. En wat Hij van ons vraagt leren we door de Kerk zelf, vertegenwoordigd door de opvolgers van de apostelen, in het bijzonder die van Petrus. De Kerk redden is een kwestie van Christus toelaten werkelijk onder ons te komen, ons te onderrichten en ons te besturen.

De Kerk heeft altijd de wind en het tij tegen gehad, zowel toen als nu, en ze heeft altijd te lijden gehad onder zware zonden en felle aanvallen die zowel binnen als buiten haar onnoemlijk veel schade aanrichtten. Maar elk kwaad en elke ontij maakt haar alleen maar sterker als we Christus volgen in het Allerheiligst Sacrament, in het gebed, in de liefde voor zijn Moeder en in het liefhebben van elkaar.

In de praktijk betekent dit dat wij het heilig misoffer opdragen zoals de Kerk wil dat wij haar opdragen, dat we gemeenschappelijk het geloof belijden zoals de Kerk deze heeft verwoord, dat we zo goed als mogelijk leven naar de normen en waarden die de Kerk ons voorhoudt en onze zonden belijden in de biecht, en dat we bovenal het mysterie het mysterie laten zijn en het heilige het heilige.

Het betekent dat wij dagelijks bidden voor haar heil en in het bijzonder voor onze geestelijke leiders, dat wij de schoonheid en de mystiek van de (Latijnse) liturgie en de kerkelijke zang herwaarderen en promoten, dat wij trots op en dankbaar zijn voor onze Kerk en alles waar zij voor staat en ons laten inspireren door de heiligen.

Het betekent dat wij niet ouderwets of modern willen zijn, maar tijdloos en authentiek. Dat wij culturen niet afvallen, maar verrijken met het Evangelie en daarom hun talen spreken, zoals Paulus al deed in Athene. Dat wij leren van onze geschiedenis, haar altijd positief bejegenen omdat God haar immers geleid heeft, maar de zonde mijden.

Gewoon "normaal katholiek" zijn dus, met alle rust, blijdschap, spiritualiteit, vrijheid en pastorale rijkdom die daarbij hoort. Middels een goed, creatief en correct gebruik van de (social) media en met goede mediatraining voor hen die op radio of televisie het geloof willen verdedigen kun je ook veel mensen buiten de kerk bereiken.

Daarbij is het van belang dat je eerlijk, open en bescheiden bent, óók over je persoonlijk geloofsleven, en met veel geduld, zachtmoedigheid en begrip alle vragen, aanvallen en frustraties tegemoet gaat.

Zoals ik al zei: de Kerk is een absoluut episch verhaal, dus je hoeft het verhaal alleen maar op juiste, meeslepende wijze te vertellen, met alle middelen die wij al hebben. En dat kan alleen als je zelf ook deel hebt aan het verhaal en er zelf een eigen, prachtig hoofdstuk aan wil toevoegen.

Dare to be epic. Join the mystery. Go Rome. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kijk...de kerk heeft in West Europa alles met glans overleeft: De moslims, de investituurstrijd, het schisma, de reformatie, de franse revolutie en zelfs de wereldoorlogen. Elke keer kwam de kerk er zuiverder en strijdvaardiger uit. De moderne strijd is tegen een heel ander soort vijand...de postmoderne samenleving...hoe kan de kerk glanzend uit die strijd komen

Daar zullen de protestantse gemeenschappen (oecumenische kerken) een grote hulp bij zijn. En gesteund door de staat zal men uiteindelijk iedereen verplichten het teken bij uitstek van de Pauselijke autoriteit, namelijk de zondagsrust (zondagsplicht), te onderhouden.

11En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak. 12En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen was. 13En het doet grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de aarde ten aanschouwen van de mensen. 14En het verleidt hen, die op de aarde wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van het beest. En het zegt tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het beest, dat de wond van het zwaard had en (weer) levend geworden is. 15En hem werd gegeven om aan het beeld van het beest een geest te schenken, zodat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen, die het beeld van het beest niet aanbaden, gedood werden. 16En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17[en] dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. (Openbaring 13: 11-17)

Als je nou op de partij van de dieren stemt krijg je misschien die zevendagsdicatuur wel ja;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik sluit me helemaal bij je aan hoor. Als je het allemaal echt snapt en beleeft ga je er niet meer weg.

Punt is dat dit wel is gebeurd en dat we dat dus terug moeten draaien;)

Kijk...de kerk heeft in West Europa alles met glans overleeft: De moslims, de investituurstrijd, het schisma, de reformatie, de franse revolutie en zelfs de wereldoorlogen. Elke keer kwam de kerk er zuiverder en strijdvaardiger uit. De moderne strijd is tegen een heel ander soort vijand...de postmoderne samenleving...hoe kan de kerk glanzend uit die strijd komen?

Door te doen wat Christus van ons vraagt. En wat Hij van ons vraagt leren we door de Kerk zelf, vertegenwoordigd door de opvolgers van de apostelen, in het bijzonder die van Petrus. De Kerk redden is een kwestie van Christus toelaten werkelijk onder ons te komen, ons te onderrichten en ons te besturen.

De Kerk heeft altijd de wind en het tij tegen gehad, zowel toen als nu, en ze heeft altijd te lijden gehad onder zware zonden en felle aanvallen die zowel binnen als buiten haar onnoemlijk veel schade aanrichtten. Maar elk kwaad en elke ontij maakt haar alleen maar sterker als we Christus volgen in het Allerheiligst Sacrament, in het gebed, in de liefde voor zijn Moeder en in het liefhebben van elkaar.

In de praktijk betekent dit dat wij het heilig misoffer opdragen zoals de Kerk wil dat wij haar opdragen, dat we gemeenschappelijk het geloof belijden zoals de Kerk deze heeft verwoord, dat we zo goed als mogelijk leven naar de normen en waarden die de Kerk ons voorhoudt en onze zonden belijden in de biecht, en dat we bovenal het mysterie het mysterie laten zijn en het heilige het heilige.

Het betekent dat wij dagelijks bidden voor haar heil en in het bijzonder voor onze geestelijke leiders, dat wij de schoonheid en de mystiek van de (Latijnse) liturgie en de kerkelijke zang herwaarderen en promoten, dat wij trots op en dankbaar zijn voor onze Kerk en alles waar zij voor staat en ons laten inspireren door de heiligen.

Het betekent dat wij niet ouderwets of modern willen zijn, maar tijdloos en authentiek. Dat wij culturen niet afvallen, maar verrijken met het Evangelie en daarom hun talen spreken, zoals Paulus al deed in Athene. Dat wij leren van onze geschiedenis, haar altijd positief bejegenen omdat God haar immers geleid heeft, maar de zonde mijden.

Gewoon "normaal katholiek" zijn dus, met alle rust, blijdschap, spiritualiteit, vrijheid en pastorale rijkdom die daarbij hoort. Middels een goed, creatief en correct gebruik van de (social) media en met goede mediatraining voor hen die op radio of televisie het geloof willen verdedigen kun je ook veel mensen buiten de kerk bereiken.

Daarbij is het van belang dat je eerlijk, open en bescheiden bent, óók over je persoonlijk geloofsleven, en met veel geduld, zachtmoedigheid en begrip alle vragen, aanvallen en frustraties tegemoet gaat.

Zoals ik al zei: de Kerk is een absoluut episch verhaal, dus je hoeft het verhaal alleen maar op juiste, meeslepende wijze te vertellen, met alle middelen die wij al hebben. En dat kan alleen als je zelf ook deel hebt aan het verhaal en er zelf een eigen, prachtig hoofdstuk aan wil toevoegen.

Dare to be epic. Join the mystery. Go Rome. ;)

Het is zaak de moderniteit te combineren met de tijdloosheid. Die tijdloosheid is God en dus ook Jezus. Die treffen we aan in gebed en in het bijzonder in de Heilige sacramenten.

Tegelijkertijd moeten we niet gevangen zijn in traditie. De Latijnse liturgie is natuurlijk niet meer dan een aanpassing van de Griekse, de klassieke kerkmuziek is het gevolg van frivole durf op Trente, evengoed als de hervorming van Gregorius dat 1000 jaar eerder was.

Je moet dus voorkomen dat katholiek een bepaald cultuurdingetje wordt. Een mis kan met popmuziek, met gregoriaans of met 17e eeuwse klassieke muziek. Daarin is ruimte voor tijdgebondenheid.

Bovendien zijn nieuwe vormen van kerk zijn belangrijk: De reformatie bracht ons de oratoria van Philips Neri de oefeningen van Ignatius bijvoorbeeld.

Overigens zou ik ook willen waken voor een te grote rol voor Maria... hoewel de omvang van haar rol haar meer dan enig schepsel maakt, is ze niets buiten haar Zoon, evengoed als onze redding voor 100% uit haar Zoon voortvloeit. We bidden dus met Maria, alle engelen, heiligen, broeders en zusters, tot niemand anders dan God, met woorden gegeven door de Heilige Geest en door de redding die alleen in Christus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit het vertrouwde naar het nieuwe, zodat zowel de Middeleeuwer als de huidige gelovige diens geloof nog kan herkennen en belijden in de liturgie, zelfs als deze met Opwekkingsachtige liederen wordt gezongen. Ook met moderne zang kan men delen in het mysterie en de mis werkelijk als een offer opdragen en niet enkel als een gelovig samenzijn.

De sleutel is en blijft daarbij gehoorzaamheid aan de Kerk, absolute eerbied voor het Allerheiligste, gevoel voor en kennis van de liturgie, en liefde voor God en je naasten.

Overigens kent de kerk, en zij bepaald niet alleen, al vanaf het begin een heel eenvoudige, toegankelijke en volstrekt tijdloze gebruik om de liturgie in één klap een bijzonder geheimvol en sacraal karakter mee te geven: het zingen van de gebeden en de lezingen.

Neem eens een gewone, Nederlandse zondagse mis in een gemiddelde parochie. Stel je nu voor dat de priester daar de gebeden die hij normaal uitspreekt ineens reciteert, zingt. Dan wordt de sfeer al meteen totaal anders, vooral natuurlijk als de priester toon weet te houden. Je hebt dan nauwelijks meer gregoriaans, wierook of zelfs een eindeloos voortdurende liturgie nodig om te beseffen dat hier iets gebeurt dat méér is dan zomaar een gebed of samenzijn.

De sfeer kan dan nog extra versterkt worden met nóg een tijdloos en eenvoudig gebruik, namelijk de priester in dezelfde richting als het volk laten staan op het altaar, dus ad orientem. Maar dat gebruik is denk ik nu een stuk minder toegankelijk dan het reciteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar zullen de protestantse gemeenschappen (oecumenische kerken) een grote hulp bij zijn. En gesteund door de staat zal men uiteindelijk iedereen verplichten het teken bij uitstek van de Pauselijke autoriteit, namelijk de zondagsrust (zondagsplicht), te onderhouden.

Een paradepaardje van het ZDA. Elk 12 jarige kind kan echter wel beredeneren dat het zo lek is als een mandje. Er zijn namelijk ontzettend veel dingen die ook het ZDA heeft overgenomen van de katholieke Kerk.

En vervolgens nog de bijbel voor je ZDA haatkarretje spannen. De bijbel die je overgeleverd is door de katholieke Kerk. Je zal maar zo diep ge zonken zijn.

Vanavond ben ik weer in de kerk, zal je meenemen in mijn gebeden. Dat je Gods liefde eens mag ervaren en die ZDA/Ellen White haat eens van je af schud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanuit het vertrouwde naar het nieuwe, zodat zowel de Middeleeuwer als de huidige gelovige diens geloof nog kan herkennen en belijden in de liturgie, zelfs als deze met Opwekkingsachtige liederen wordt gezongen. Ook met moderne zang kan men delen in het mysterie en de mis werkelijk als een offer opdragen en niet enkel als een gelovig samenzijn.

De sleutel is en blijft daarbij gehoorzaamheid aan de Kerk, absolute eerbied voor het Allerheiligste, gevoel voor en kennis van de liturgie, en liefde voor God en je naasten.

Overigens kent de kerk, en zij bepaald niet alleen, al vanaf het begin een heel eenvoudige, toegankelijke en volstrekt tijdloze gebruik om de liturgie in één klap een bijzonder geheimvol en sacraal karakter mee te geven: het zingen van de gebeden en de lezingen.

Neem eens een gewone, Nederlandse zondagse mis in een gemiddelde parochie. Stel je nu voor dat de priester daar de gebeden die hij normaal uitspreekt ineens reciteert, zingt. Dan wordt de sfeer al meteen totaal anders, vooral natuurlijk als de priester toon weet te houden. Je hebt dan nauwelijks meer gregoriaans, wierook of zelfs een eindeloos voortdurende liturgie nodig om te beseffen dat hier iets gebeurt dat méér is dan zomaar een gebed of samenzijn.

De sfeer kan dan nog extra versterkt worden met nóg een tijdloos en eenvoudig gebruik, namelijk de priester in dezelfde richting als het volk laten staan op het altaar, dus ad orientem. Maar dat gebruik is denk ik nu een stuk minder toegankelijk dan het reciteren.

Dat zal voor een deel kunnen helpen, maar ik denk dat je dan al weer verder in het traject zit. Volgens mij kunnen we wel aannemen dat de evangelisatie in Nederland vrijwel van voor af aan moet beginnen, ook bij veel volk wat nog wel zo nu en dan in de kerken komt. Maar voor de meeste mensen is die drempel al te hoog. De Kerk zal dus uit de kerkgebouwen naar buiten moeten treden. Daar zijn waar hulp nodig is, daar zijn waar mensen vragen hebben, daar zijn waar wanhoop is enz enz. Kortom, wat we nodig hebben is charismatische sleutelfiguren die landelijk en lokaal de geloofsgemeenschap een gezicht kunnen geven. Die het katholieke geloof voortleven maar ook verkondigen in media en politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet zo'n gek idee. In een gebied in de VS hebben ze dat gedaan inclusief tv reclame. Het resultaat was vrij overweldigend geloof ik. http://www.catholicscomehome.org

Catholics come home is awesome! Dat heeft in het oosten van de VS en in Canada ook echt behoorlijk wat mensen terug gekregen in de kerk. Overigens moet je die stijl en dat enthousaisme ook doortrekken in de liturgie.

Wel een geinig idee. In Nederland een grootschalige tv-campagne op touw zetten om mensen weer terug te krijgen waar ze horen: de katholieke kerk. Ik ga het zeker volgen! Al was het maar met een zak paprikachips vanaf de bank.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het goed doet zou het ook nog eens kunnen helpen ook. Althans, voor een kort termijn tot de nieuwigheid er een beetje vanaf is. Wil je het wat duurzamer maken, zul je ook een fase 2 idee moeten hebben.

Katholieken zijn wat dat betreft een raar clubje. Best wel veel mensen die afgehaakt zijn voelen zich nog in zekere zin katholiek en hebben iets met de liturgie. Zelfs atheïsme zit dat gevoel niet in de weg. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vertaal het even: de RK moet t voorbeeld van de moderne, evangelische kerk volgen. :+

Wat betreft het naar buiten treden is dat denk ik wel zo. De RKK ervaar ik als een best naar binnen gekeerd wereldje. Wat historisch trouwens best vreemd is, aangezien het nogal een missionaire club is en elders in de wereld nog steeds wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vertaal het even: de RK moet t voorbeeld van de moderne, evangelische kerk volgen. :+

Wat betreft het naar buiten treden is dat denk ik wel zo. De RKK ervaar ik als een best naar binnen gekeerd wereldje. Wat historisch trouwens best vreemd is, aangezien het nogal een missionaire club is en elders in de wereld nog steeds wel.

Precies..dat is het vooral: De kerk moet in zeker opzicht radicaliseren: in liefde, in missiegerichtheid, in oecomene en in aanbidding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ze heeft n PR issue ;)

Maar ff serieus. Het zou best interessant zijn om te weten wat de verschillen zijn tussen de diverse denominaties en daar de beste elementen uit te pikken voor t beoogde publiek. Nu zullen sommigen van jullie misschien zeggen dat t toch allemaal aan God is wie wel en wie niet tot de Kerk treedt, maar ik persoonlijk vind dat wij als Zijn handen en voeten gewoon ons best moeten doen vanuit ons perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, ze heeft n PR issue ;)

Maar ff serieus. Het zou best interessant zijn om te weten wat de verschillen zijn tussen de diverse denominaties en daar de beste elementen uit te pikken voor t beoogde publiek. Nu zullen sommigen van jullie misschien zeggen dat t toch allemaal aan God is wie wel en wie niet tot de Kerk treedt, maar ik persoonlijk vind dat wij als Zijn handen en voeten gewoon ons best moeten doen vanuit ons perspectief.

Het hele idee dat de mens er niets aan kan doen lijkt me onzin. Jezus is ons voorbeeld: hoewel hij in zijn goddelijkheid hogepriester en rechter is en mensen bij God brengt, riep Hij juist als mens andere mensen op tot bekering. De imitatio christi is dus volop missionair!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies..dat is het vooral: De kerk moet in zeker opzicht radicaliseren: in liefde, in missiegerichtheid, in oecomene en in aanbidding.

Dit. Maar hoe? Dat kan dan denk ik wel alleen maar met Hulp van Boven.

Zeker! Maar hulp va boven is wel wat anders dan wachten tot er van boven wat komt...zelf handen uit de mouwen steken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maargoed: het masterplan:

Deel 1. Missie

stap 1. Reclame maken op radio en televisie en op straat

stap 2. Missie door alle actieve katholieken: leef je geloof zoals je al doet, maar praat er meer over

stap 3. Zorg voor aansprekende mensen die in het nieuws komen en op televisie. Zowel priesters als leken. Vermijd leerstellige discussies, vermijd vooral dingen die niet mogen.

Stap 2. Aanspreken

Stap 1. Zorg in alle kerken voor alpha en andere manieren om mensen welkom te heten

Stap 2. Zorg voor verschillende soorten kerken: elke parochie zou mensen drie soorten missen moeten hebben: de vrijzinige/volkskerkmis, de latijns/tridentijnse en de charismatische. Die kunnen in het zelfde kerkgebouw of niet. Wissel af. Zorg voor jeugdkerken en voor creches.

Stap 3. Zorg ook voor kerk zijn buiten die kerken om: kringen, 3e regelgemeenschappen, cursussen, erop uit, cafekerken etc.

Stap 3. De kern

stap 1. MAak de kern van het geloof duidelijk in preken en reclames

stap 2. Schaf alle rituelen af die afleiden van de kern. Dit vermemakkelijkt de oecomene.

Stap 3. Diferenteer vervolgens aan de hand van wat mensen prettig vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegelijkertijd moeten we niet gevangen zijn in traditie. De Latijnse liturgie is natuurlijk niet meer dan een aanpassing van de Griekse, de klassieke kerkmuziek is het gevolg van frivole durf op Trente, evengoed als de hervorming van Gregorius dat 1000 jaar eerder was.

Hangt ook af van wat je onder traditie verstaat. Traditie is voor mij toch primair de overlevering van de Kerk en in brede zin haar doctrinaire doorontwikkeling. En liturgie hoort daar zeker bij. Ze is in feite de geloofsbelijdenis van de kerk. Klassiek gezien zelfs de basis van de doctrine. 'Lex orandi, lex credendi'.

Maar tegelijk bestond en bestaat er geen uniforme liturgie. En ik voel er ook niet zo voor om de liturgische traditie rond Trente te laten starten, alsof daarvoor er geen kerk bestond. Als (letterlijk en figuurlijke) leek zou ik zeggen dat er best veel mogelijk is maar tegelijk niet alles geschikt is. Muziek moet ook passen bij de tekst, sfeer, moment, context etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maargoed: het masterplan:

Deel 1. Missie

stap 1. Reclame maken op radio en televisie en op straat

stap 2. Missie door alle actieve katholieken: leef je geloof zoals je al doet, maar praat er meer over

stap 3. Zorg voor aansprekende mensen die in het nieuws komen en op televisie. Zowel priesters als leken. Vermijd leerstellige discussies, vermijd vooral dingen die niet mogen.

Stap 2. Aanspreken

Stap 1. Zorg in alle kerken voor alpha en andere manieren om mensen welkom te heten

Stap 2. Zorg voor verschillende soorten kerken: elke parochie zou mensen drie soorten missen moeten hebben: de vrijzinige/volkskerkmis, de latijns/tridentijnse en de charismatische. Die kunnen in het zelfde kerkgebouw of niet. Wissel af. Zorg voor jeugdkerken en voor creches.

Stap 3. Zorg ook voor kerk zijn buiten die kerken om: kringen, 3e regelgemeenschappen, cursussen, erop uit, cafekerken etc.

Stap 3. De kern

stap 1. MAak de kern van het geloof duidelijk in preken en reclames

stap 2. Schaf alle rituelen af die afleiden van de kern. Dit vermemakkelijkt de oecomene.

Stap 3. Diferenteer vervolgens aan de hand van wat mensen prettig vinden.

Boeiende ideetjes:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maargoed: het masterplan:

stap 1. Reclame maken op radio en televisie en op straat

Wat is de boodschap van die reclame? Ik mis in je hele verhaal het imago van de katholieke kerk. Vraag een gemiddelde Nederlander en hij zal bij de kerk in de eerste plaats denken aan

seksueel misbruik, anticonceptie en verergeren aidsproblematiek, hypocriete houding tov homos, rijkdom en weelde, macht van een groep oude grijze mannen, dubieuze rol tijdens WOII, de inquisitie, zelfverklaarde onfeilbaarheid van de paus, en mijn persoonlijke favoriet, het huisarrest van Galilei.

Je kunt je afvragen of iemand wel lid wil worden van zo'n club.

Met andere woorden: ik denk dat er nogal een verschil zit in hoe de katholieke kerk denkt over de katholieke kerk en hoe mensen in de maatschappij denken over de katholieke kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid