Spring naar bijdragen

Niet christelijke vriendin?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit met een dilemma door mijn autisme. Ik heb eerst geprobeerd om een christelijke vriendin te zoeken maar dit liep steeds op niets uit omdat mijn autisme gewoon in de weg staat. Ik verschil gewoon te sterk van een "normaal" persoon.

Na 3 pogingen heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik ben actief op zoek gegaan naar een vriendin met autisme, en met succes. Ik heb iemand ontmoet waar ik het goed mee kon vinden. Ik vind haar mooi en we delen wel wat eigenschappen. Verder is ze tegen het gebruik van alcohol en/of drugs, houdt ze niet van drukte en uitgaan, en is ze bijvoorbeeld voor het helpen van vluchtelingen.

Maar nu het dilemma. Ik heb haar nooit naar haar levensovertuiging gevraagd dus ik weet niet of ze wel christen is. Statistisch is de kans niet zo groot ben ik bang.

Aan de andere kant is het ook haast geen doen om iemand te vinden die en christelijk is en autisme heeft en dan ook nog bij je past.

Mijn vader was geen christen toen die mijn moeder trouwde. En nu is hij bekeert. Dus misschien kan ik hetzelfde doen met mijn vriendin?

Wat is jullie mening hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik zit met een dilemma door mijn autisme. Ik heb eerst geprobeerd om een christelijke vriendin te zoeken maar dit liep steeds op niets uit omdat mijn autisme gewoon in de weg staat. Ik verschil gewoon te sterk van een "normaal" persoon.

Na 3 pogingen heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik ben actief op zoek gegaan naar een vriendin met autisme, en met succes. Ik heb iemand ontmoet waar ik het goed mee kon vinden. Ik vind haar mooi en we delen wel wat eigenschappen. Verder is ze tegen het gebruik van alcohol en/of drugs, houdt ze niet van drukte en uitgaan, en is ze bijvoorbeeld voor het helpen van vluchtelingen.

Maar nu het dilemma. Ik heb haar nooit naar haar levensovertuiging gevraagd dus ik weet niet of ze wel christen is. Statistisch is de kans niet zo groot ben ik bang.

Aan de andere kant is het ook haast geen doen om iemand te vinden die en christelijk is en autisme heeft en dan ook nog bij je past.

Mijn vader was geen christen toen die mijn moeder trouwde. En nu is hij bekeert. Dus misschien kan ik hetzelfde doen met mijn vriendin?

Wat is jullie mening hierover?

Als je vraagt naar "onze" mening dan zal je waarschijnlijk een ganse reeks meningen te horen krijgen en dit afhankelijk van wat de mens die je antwoord zelf geloofd.

Maar als je wil weten wat God denkt over het huwen van een volgeling van Christus met een ander persoon die Christus niet volgt, dan zal je bij Hem moeten te rade gaan. Dit betekent dan ook dat je Gods Woord hieromtrent zal moeten onderzoeken.

En daarin geeft God aan zijn volgelingen de raad om geen ongelijk span te vormen met een niet volgeling van Hem.

Wat niet betekent dat er geen vriendschap of kennismaking kan gesloten worden met een dergelijk persoon. Maar wat wel betekent dat vooraleer men met een persoon trouwt,dus ook seksuele betrekking heeft, hij of zij zich bekeerd moet hebben.

God geeft deze raad als een liefdevolle Vader die de onvermijdelijke conflicten wil vermijden van een geloofstweespalt binnen een ongelijk span.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat het gezien je autisme misschien moeilijk onder woorden te brengen is, of dat het ongelukkig opgeschreven is, maar dit lijkt meer een rekensom dan een verliefdheid.

Misschien kun je beter eerst jouw gevoelens eens onderzoeken en ook wel belangrijk: de hare.

Als jullie verliefd blijken te zijn op elkaar, laat dan het geloof niet in de weg staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de laatste zin van DeThomas sluit ik me volledig aan. Een relatie aangaan met een ongelovige is denk ik een hele uitdaging. Je geloof wordt op de proef gesteld, let wel: laat nooit je relatie met God hierdoor minder worden. Verder is het puur een gevoelsding. Verliefdheid heb je niet onder controle. Op het moment dat het wederzijds is kun je het prima aangaan, mits zij op de hoogte is van jouw overtuiging en ze daar respect voor heeft en ze je nooit en ten nimmer afremt. Zolang jij dat ook niet wil natuurlijk.

Dit is puur mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik zit met een dilemma door mijn autisme. Ik heb eerst geprobeerd om een christelijke vriendin te zoeken maar dit liep steeds op niets uit omdat mijn autisme gewoon in de weg staat. Ik verschil gewoon te sterk van een "normaal" persoon.

Na 3 pogingen heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik ben actief op zoek gegaan naar een vriendin met autisme, en met succes. Ik heb iemand ontmoet waar ik het goed mee kon vinden. Ik vind haar mooi en we delen wel wat eigenschappen. Verder is ze tegen het gebruik van alcohol en/of drugs, houdt ze niet van drukte en uitgaan, en is ze bijvoorbeeld voor het helpen van vluchtelingen.

Maar nu het dilemma. Ik heb haar nooit naar haar levensovertuiging gevraagd dus ik weet niet of ze wel christen is. Statistisch is de kans niet zo groot ben ik bang.

Aan de andere kant is het ook haast geen doen om iemand te vinden die en christelijk is en autisme heeft en dan ook nog bij je past.

Mijn vader was geen christen toen die mijn moeder trouwde. En nu is hij bekeert. Dus misschien kan ik hetzelfde doen met mijn vriendin?

Wat is jullie mening hierover?

Als je vraagt naar "onze" mening dan zal je waarschijnlijk een ganse reeks meningen te horen krijgen en dit afhankelijk van wat de mens die je antwoord zelf geloofd.

Maar als je wil weten wat God denkt over het huwen van een volgeling van Christus met een ander persoon die Christus niet volgt, dan zal je bij Hem moeten te rade gaan. Dit betekent dan ook dat je Gods Woord hieromtrent zal moeten onderzoeken.

En daarin geeft God aan zijn volgelingen de raad om geen ongelijk span te vormen met een niet volgeling van Hem.

Wat niet betekent dat er geen vriendschap of kennismaking kan gesloten worden met een dergelijk persoon. Maar wat wel betekent dat vooraleer men met een persoon trouwt,dus ook seksuele betrekking heeft, hij of zij zich bekeerd moet hebben.

God geeft deze raad als een liefdevolle Vader die de onvermijdelijke conflicten wil vermijden van een geloofstweespalt binnen een ongelijk span.

Je bent ook zo voorspelbaar: eerst zeg je dat je geen menselijk oordeel erover moet hebben, om daarmee anderen weg te zetten. Daarna kom je persoonlijke oordeel, gebaseerd op een liefdeloze wettische interpretatie van de Bijbel/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik zit met een dilemma door mijn autisme. Ik heb eerst geprobeerd om een christelijke vriendin te zoeken maar dit liep steeds op niets uit omdat mijn autisme gewoon in de weg staat. Ik verschil gewoon te sterk van een "normaal" persoon.

Na 3 pogingen heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik ben actief op zoek gegaan naar een vriendin met autisme, en met succes. Ik heb iemand ontmoet waar ik het goed mee kon vinden. Ik vind haar mooi en we delen wel wat eigenschappen. Verder is ze tegen het gebruik van alcohol en/of drugs, houdt ze niet van drukte en uitgaan, en is ze bijvoorbeeld voor het helpen van vluchtelingen.

Maar nu het dilemma. Ik heb haar nooit naar haar levensovertuiging gevraagd dus ik weet niet of ze wel christen is. Statistisch is de kans niet zo groot ben ik bang.

Aan de andere kant is het ook haast geen doen om iemand te vinden die en christelijk is en autisme heeft en dan ook nog bij je past.

Mijn vader was geen christen toen die mijn moeder trouwde. En nu is hij bekeert. Dus misschien kan ik hetzelfde doen met mijn vriendin?

Wat is jullie mening hierover?

Het lijkt me geen probleem: er zullen misschien wel een paar zaken zijn waar je over moet overleggen, rondom huwelijk of kinderen. Daarbij lijkt me respect voor elkaars overtuiging altijd voorop moet staan, dat zal makkelijk gaan wanneer je erg verliefd bent, maar ook wanneer de verliefdheid overgaat naar langdurige en meer realistische liefde moet dat respect de basis blijven vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij de laatste zin van DeThomas sluit ik me volledig aan. Een relatie aangaan met een ongelovige is denk ik een hele uitdaging. Je geloof wordt op de proef gesteld, let wel: laat nooit je relatie met God hierdoor minder worden.

Gunst die dingen die ik blijk te schrijven. Ik vind dat TS zijn relatie met God ten alle tijde ondergeschikt zou moeten maken aan die met zijn medemens. Dat het even duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bernard heeft echter wel een punt... Vanuit de schrift wordt aangeraden een partner in de Heer te zoeken.

Maar verliefdheid laat zich niet altijd in hokjes stoppen uiteraard, en dan volgen we in feite ons eigen hart.

De vraag blijft bij mij dan wat hangen, wat je eigenlijk wilt... We kunnen hier wel de schriftplaatsen laten zien, of onze eigen mening geven, maar uiteindelijk zal je wel zelf de beslissing moeten nemen, en die lijk je voor mij al gemaakt te hebben.

Zelf heb ik ervaren dat het als christen niet zo'n goed idee is een niet-christelijke vriendin te nemen... Daarvoor verschil ik te vaak van die andere persoon (niet dat het altijd goed moet gaan wanneer het een christelijk persoon betreft)... Het zal dan ook belangrijk zijn als je je aan bepaalde christelijke waarden en normen wilt houden dat je goed zult moeten afspreken met die persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zal dan ook belangrijk zijn als je je aan bepaalde christelijke waarden en normen wilt houden dat je goed zult moeten afspreken met die persoon.
Dan zal die christen zich ook aan die christelijke waarden en normen moeten houden. In de praktijk is er natuurlijk geen verschil tussen die christen en de niet christen. Dus dat bezwaar kun je wel weghalen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zondagsrust? Ik kan prima op zondagochtend naar de kerk gaan en 's middags lekker winkelen. Terwijl de christen naar de kerk gaat kan de partner nog even uitslapen of wat andere dingetjes doen.

De gezinnen waar het thuiskomen met een niet christelijke partner nog een probleem is is een uitstervende soort. De meeste gezinnen zijn al blij als het een fatsoenlijke jongen/meisje is.

Ik zie net als Hitchens in de praktijk nog maar weinig problemen voor een relatie tussen een christen en een niet-christen. Zolang je elkaar maar met rust laat op religieus vlak kan het prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie weet. Ik kan nog wel meer verzinnen uiteraard: seks voor t huwelijk,

In theorie een probleem. Veel christenen zijn daar niet zo stipt in, en er zullen ook niet-christenen zijn die geen seks voor het huwelijk wensen. Maar als ik de huidige jongerencultuur zo inschat; geen enkel probleem in de praktijk.

belasting betalen tot op de cent nauwkeurig,

Dat doen wel meer mensen niet n de laatste plaats omdat het grotendeels automatisch gaat.

een tiende afstaan aan de kerk,

Niet een algemeen christelijk gebruik. Maar indien de gelovige partner dit wenst en er is financiële ruimte voor dan zal daar vast wel over gepraat kunnen worden. Maar het is een vrij kleine minderheid van de christenen die een tiende afstaat aan de kerk.

openstaan voor zendingwerk etc.

De een noemt het zendingswerk, de ander noemt het een goed doel. Daarnaast sluit het ene het andere niet uit. Ik zie geen probleem.

Het is uiteraard allemaal niet zo zwart-wit, maar t kan wel degelijk conflicten opleveren.

In de praktijk niet meer of minder dan politieke voorkeur, favoriete voetbalclub enz enz.

Zolang je elkaar respecteert zal het weinig tot geen problemen opleveren. Wellicht zo nu en dan een discussie, maar dat is niet per definitie verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn sommigen (geloof me, ik ken ze) voor wie de partner echt onmogelijk van Feyenoord mag houden :# (was t maar n grap :( )

Zoals ik al zei t is niet zo zwart-wit en wellicht is voor de meeste mensen t geen probleem om n anders-gelovige partner te hebben, maar voor velen wel (geloof me, ik ken ze). Ondanks jouw uitspraken als 'geen enkel probleem in de praktijk'. Accepteer dat t n feit is dat t voor sommigen (ws idd n minderheid) n probleem is, of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid