Spring naar bijdragen

Seks voor het huwelijk


Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,

Wellicht denk je: niet weer dat onderwerp!!! Toch trek ik de stoute schoenen aan en wil jullie hier een vraag over stellen.

Ik heb op dit moment 10 maanden verkering met mijn vriend. Hij kwam uit een eerdere relatie, waarin hij samen met zijn vriendin seksueel actief was geweest. Ikzelf had nooit een vriend gehad, en had ook eigenlijk nooit nagedacht over seks voor het huwelijk. Volgens mijn ouders mag het niet, dus vond ik dat ook.

Nu...10 maanden later hebben we al een aantal keer seks gehad. Mijn vriend vertelde mij dat hij geloofde dat je man en vrouw bent in Gods ogen wanneer je seks hebt gehad voor het huwelijk. Dat was de reden dat hij het heel lastig vond dat zijn vorige verkering uit ging, maar tegelijk ook de reden waarom hij niet meteen het bed met mij wilde delen. Logisch misschien...Wederom dacht ik niet verder na dan wat iemand -in dit geval mijn vriend- mij zei: en dus hebben we seks gehad.

Toch ben ik er voor mezelf nog niet helemaal uit. Veel mensen beginnen een hele preek te houden waarom het wel- of niet mag, maar vaak word ik er niet veel wijzer van.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie concrete Bijbelteksten waaruit blijkt waarom je wel-of geen seks voor het huwelijk mag hebben? Jullie meningen zijn ook leuk, maar het gaat mij om de feiten uit de Bijbel.

Liefs en alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

wel het leukste onderwerp.

Mijn mening is vooral: Heb je het tegen je zin gedaan? Niet meer doen. Vond je het fijn/intiem/prettig? Blijven doen.

Ik ben geen bijbelkenner, maar 1 Korinthe 13 egt duidelijk dat de liefde boven geloof gaat. Ongetwijfeld compleet uit context dat ik het gebruik, maar het is mijn mening. Als je boven de 18 bent is jouw lichaam van jou en jij mag het van mij in vrijheid schenken aan wie je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmmm dat gaat niet lukken, de site biedt helaas geen Nederlands. De TS kan wellicht de verzen zelf in de (al dan niet Nederlandse) Bijbel opzoeken? Indien dit niet afdoende is, kunnen jullie de post uiteraard verwijderen. Even kijken of ik tijd vind voor iets dergelijks in t Nederlands (maar met n -eerste- dochtertje van twee weken oud is tijd een imaginair begrip :# )

Link naar bericht
Deel via andere websites
wel het leukste onderwerp.

Mijn mening is vooral: Heb je het tegen je zin gedaan? Niet meer doen. Vond je het fijn/intiem/prettig? Blijven doen.

Ik ben geen bijbelkenner, maar 1 Korinthe 13 egt duidelijk dat de liefde boven geloof gaat. Ongetwijfeld compleet uit context dat ik het gebruik, maar het is mijn mening. Als je boven de 18 bent is jouw lichaam van jou en jij mag het van mij in vrijheid schenken aan wie je wilt.

Thanks voor je reactie.

En nee, het was niet tegen mijn zin. Het 'probleem' waar ik tegenaan loop is mijn geweten die af en toe mijn gevoel tegenspreekt. Het feit dat ik simpelweg niet weet wat nu echt goed en fout is, maakt het er voor mij niet echt makkelijker op. Daarom wil ik ook gewoon echt weten wat de Bijbel/God hierover zegt.

Liefde is in mijn ogen niet los te koppelen van het Geloof, maar zeker niet belangrijker. Het moet uiteindelijk samen te voegen zijn, maar de manier waarop is nog een beetje de vraag...;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je op zoek bent naar een concrete tekst op je vraag ben ik bang dat je teleur gesteld zult worden. Zo werkt de Bijbel niet en zit ze niet in elkaar. De Bijbel schetst wel een beeld op moreel gebied, maar voor concrete invulling kun je je op de Bijbel baseren, maar ze zal het niet voor je dicteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

There is apparently nothing which explicitly forbids fornication, as its been called

in times past. The following verses are cited by one Christian source as Bibilical

evidence for its condemnation (Acts 15:20; 1 Corinthians 5:1; 6:13, 18; 10:8; 2 Corinthians 12:21; Galatians 5:19; Ephesians 5:3; Colossians 3:5; 1 Thessalonians 4:3; Jude 7).

However, this seems to be fallacious on the grounds of begging the question as what is being condemned is sexual immorality and the author assumes that pre-marital sex

is sexually immoral. The New Testament appears rather vague on the matter of what exactly constitutes sexually immoral behaviour and so the proscription of fornication

is a matter of deduction based upon the premise that it is a constituent of sexual immorality. It's a matter of interpretation.

It's interesting that during the Middle Ages in England, a man and a woman need only make a vow of marriage, without regard to location, witnesses, etc, and they would be considered legally so!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieve allemaal,

Wellicht denk je: niet weer dat onderwerp!!! Toch trek ik de stoute schoenen aan en wil jullie hier een vraag over stellen.

Ik heb op dit moment 10 maanden verkering met mijn vriend. Hij kwam uit een eerdere relatie, waarin hij samen met zijn vriendin seksueel actief was geweest. Ikzelf had nooit een vriend gehad, en had ook eigenlijk nooit nagedacht over seks voor het huwelijk. Volgens mijn ouders mag het niet, dus vond ik dat ook.

Nu...10 maanden later hebben we al een aantal keer seks gehad. Mijn vriend vertelde mij dat hij geloofde dat je man en vrouw bent in Gods ogen wanneer je seks hebt gehad voor het huwelijk. Dat was de reden dat hij het heel lastig vond dat zijn vorige verkering uit ging, maar tegelijk ook de reden waarom hij niet meteen het bed met mij wilde delen. Logisch misschien...Wederom dacht ik niet verder na dan wat iemand -in dit geval mijn vriend- mij zei: en dus hebben we seks gehad.

Toch ben ik er voor mezelf nog niet helemaal uit. Veel mensen beginnen een hele preek te houden waarom het wel- of niet mag, maar vaak word ik er niet veel wijzer van.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie concrete Bijbelteksten waaruit blijkt waarom je wel-of geen seks voor het huwelijk mag hebben? Jullie meningen zijn ook leuk, maar het gaat mij om de feiten uit de Bijbel.

Liefs en alvast bedankt!

Het antwoord op je probleem is nochtans duidelijk te vinden in Gods Woord . Maar daarom moet je dan ook eens rustig de Bijbel doorlezen om de “rode draad†te vatten die niet altijd zomaar in concrete en afzonderlijke teksten beschreven staat.

Net zoals de vraag of men als volgeling van christus al dan niet drugs mag of kan gebruiken niet met concrete teksten in de Bijbel beantwoord wordt. Maar men er wel in leest dat men zijn lichaam als tempel van de Heilige Geest moet eerbiedigen en men dus geen schadelijke stoffen zal innemen die de organen van dit lichaam zullen beschadigen.

Zo ook is de “rode draad†met betrekking tot seksueel contact duidelijk aangegeven. Waarbij seks met iemand waarmede men niet getrouwd is ofwel benoemd wordt als hoererij ( *verwijderd*) ofwel als overspel wanneer een getrouwde seks heeft met iemand anders dan zijn partner

Link naar bericht
Deel via andere websites
Would you mind to scribe Dutch please? Nice corporate flag by the way. Once a great corporation with a quasi military imposed monopoly at different places in the world like modern Indonesia.

M'n excuses en Ik zal zo doen als je vraagt. BTW Heb Ik een vleugje van sarcasme detecteren over de VOC?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo ook is de “rode draad†met betrekking tot seksueel contact duidelijk aangegeven. Waarbij seks met iemand waarmede men niet getrouwd is ofwel benoemd wordt als hoererij ( *verwijderd*) ofwel als overspel wanneer een getrouwde seks heeft met iemand anders dan zijn partner

In dit geval heeft niemand seksueel contact met iemand anders dan de eigen partner. En bijbels gezien is het huwelijk iets wat zich in bed afspeelt. de burgerlijke stand bestond niet en een kerkelijk huwelijk was ook nog niet in zwang. En oordelen wordt sowieso verboden.

En wie zegt dat seks met een bijvrouw hoererij is maakt Abraham en Jakob tot hoeren. Zoals we allemaal weten is hoererij betaalde seks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch ben ik er voor mezelf nog niet helemaal uit. Veel mensen beginnen een hele preek te houden waarom het wel- of niet mag, maar vaak word ik er niet veel wijzer van.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie concrete Bijbelteksten waaruit blijkt waarom je wel-of geen seks voor het huwelijk mag hebben? Jullie meningen zijn ook leuk, maar het gaat mij om de feiten uit de Bijbel.

Liefs en alvast bedankt!

Wat maken feiten (voor of tegen) uit de bijbel nog uit? Je bent er immers al in de praktijk mee bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid