Spring naar bijdragen

Heidense symboliek in Christelijke feesten en liturgie.


Aanbevolen berichten

Halo iedereen, als het Christendom zich over de wereld versprijt assimileert zij culturen

en gebuiken. Vandaar dat er heel veel Heidense symboliek in Christelijke feesten en liturgie zit. voor de fun ben ik hierover een lijstje aan het maken.

Ik heb al vijf dingen.

1.Kaarsen in de kerk (Romeins Heidendom),

2.Paas eiëren (Keltisch Heidendom),

3.Kerstboom (Noors Heidendom),

4.Oosterse wierook in Japans Orthodoxe kerken (Boeddhistisch Heidendom),

5.In Peru zijn er Christelijke kerkgebouwen die vroeger heidense tempels waren

(Inca Heidendom).

Kennen julie nog zo dingen die ik aan het lijstje kan toevoegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Halo iedereen, als het Christendom zich over de wereld versprijt assimileert zij culturen

en gebuiken. Vandaar dat er heel veel Heidense symboliek in Christelijke feesten en liturgie zit. voor de fun ben ik hierover een lijstje aan het maken.

Ik heb al vijf dingen.

1.Kaarsen in de kerk (Romeins Heidendom),

2.Paas eiëren (Keltisch Heidendom),

3.Kerstboom (Noors Heidendom),

4.Oosterse wierook in Japans Orthodoxe kerken (Boeddhistisch Heidendom),

5.In Peru zijn er Christelijke kerkgebouwen die vroeger heidense tempels waren

(Inca Heidendom).

Kennen julie nog zo dingen die ik aan het lijstje kan toevoegen?

6. Tongentaal uit het Sjamanisme

7. Heiligen die bidden voor specifieke zaken hebben een paralel met de vroegere Goden

8. Incarnatie uit het hindoeïsme

Link naar bericht
Deel via andere websites
Halo iedereen, als het Christendom zich over de wereld versprijt assimileert zij culturen

en gebuiken. Vandaar dat er heel veel Heidense symboliek in Christelijke feesten en liturgie zit. voor de fun ben ik hierover een lijstje aan het maken.

Ik heb al vijf dingen.

1.Kaarsen in de kerk (Romeins Heidendom),

2.Paas eiëren (Keltisch Heidendom),

3.Kerstboom (Noors Heidendom),

4.Oosterse wierook in Japans Orthodoxe kerken (Boeddhistisch Heidendom),

5.In Peru zijn er Christelijke kerkgebouwen die vroeger heidense tempels waren

(Inca Heidendom).

Kennen julie nog zo dingen die ik aan het lijstje kan toevoegen?

:) leuk, maar ook een beetje gezocht.

1. Kaarsen komen net zozeer uit het Romeins Heidendom als gloeilampen uit het Eindhovens Heidendom.

2. Paaseieren zijn geen onderdeel van de liturgie

3. De kerstboom is geen onderdeel van de liturgie

4. Wierook werd al in de joodse tempelcultus gebruikt

5. Hergebruik van gebouwen is ook al zo oud als het christendom

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat leuk, eens een positieve insteek over dit onderwerp!

Kerst stamt volgens mij af van het midwinterfeest.

De kleding van bisschoppen stamt volgens mij ook uit een ver verleden.

De liturgische kleding stamt grotendeels uit west- en oostromeinse kleding van hoogwaardigheidsbekleders. Het hele idee dat je aan kleding onmiddellijk kan zien welke positie iemand heeft komt daar ook vandaan (in de kerk dan, het idee zelf zal ongetwijfeld op meer plekken zijn opgekomen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Halo iedereen, als het Christendom zich over de wereld versprijt assimileert zij culturen

en gebuiken. Vandaar dat er heel veel Heidense symboliek in Christelijke feesten en liturgie zit. voor de fun ben ik hierover een lijstje aan het maken.

Ik heb al vijf dingen.

1.Kaarsen in de kerk (Romeins Heidendom),

2.Paas eiëren (Keltisch Heidendom),

3.Kerstboom (Noors Heidendom),

4.Oosterse wierook in Japans Orthodoxe kerken (Boeddhistisch Heidendom),

5.In Peru zijn er Christelijke kerkgebouwen die vroeger heidense tempels waren

(Inca Heidendom).

Kennen julie nog zo dingen die ik aan het lijstje kan toevoegen?

6. Tongentaal uit het Sjamanisme

7. Heiligen die bidden voor specifieke zaken hebben een paralel met de vroegere Goden

8. Incarnatie uit het hindoeïsme

En weer leuk, maar onhoudbaar :)

6. Tongentaal wordt al door Paulus beschreven, kan dus nooit uit culturele adaptaties komen zoals de OP beschrijft

7. parallel is niet hetzelfde als culturele adaptatie

8. Incarnatie komt in heel veel religies voor, reïncarnatie komt wel in hindoeïsme voor maar niet in christendom

Link naar bericht
Deel via andere websites
9. de ene persoon die sterft voor de redding van de gehele mensheid (Egyptisch en Grieks oa)

Ook dat is vanaf het begin een centraal christelijk element, en kan dus moeilijk zijn overgenomen in de tijden van evangelisatie.

Dat het idee ouder is dan het christendom, en dat het christendom het heeft overgenomen, lijkt me makkelijker vol te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er is een verschil tussen "elementen die het christendom vormden" en "elementen die via de verspreiding van het christendom later zijn toegevoegd"

In christelijk denken wordt veelal (ten onrechte) gedacht dat een soort zuiver christendom uit het begin later is vervuild met heidense elementen.

zou je niet kunnen zeggen dat het christendom gewoon gevormd is vanuit een element van verschillende tradities en een nieuw openbarend element? Het openbarende element is onder meer Jezus, de tradities zijn de Griekse, Joodse en hier Germaanse bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert Frans schreef :

Het christendom is niet vervuild door het heidendom, het heidendom is vervuld door het christendom .

Ik ben helemaal niet overtuigd .

Wat de feesten betreft : voor ongeveer ieder Christelijk feest is er equivalent te vinden in het heidendom . Deze heidense feesten, van veel oudere datum dan hun Christelijk equivalent, zijn dan ook als het ware geïntegreerd in het Christendom . Of ze een meerwaarde zijn voor het Christendom is natuurlijk zeer de vraag . Soms trekken ze gewoon de aandacht af de essentie van het Christelijke gebeuren .

Nemen we bijvoorbeeld het Christelijke feest bij uitstek : PASEN .

Enerzijds is het paasgebeuren uniek voor het Christendom : reeds de eerste Christenen vierden het : de opstanding van Christus . Maar als je nu iemand praat over Pasen, denkt de persoon in kwestie dan aan de opstanding van Christus ? Of is het eerder aan paaseitjes, kuikentjes, de paashaas … ?

Wij spreken van Pasen, de Franstaligen van Pâques, de Engels- en Duitstaligen behouden zelfs gewoon de oorspronkelijke heidense naam : Easter & das Österfest, afgeleid van de heidense godin OSTERA : de lente godin . De paaseitjes, kuikentjes, paashaas verwijzen naar haar : niet naar Christus .

Ook de meeste andere Christelijke feesten hebben heidense roots, en veel van de gebruiken bij deze feesten zijn puur heidens (al weet men dit meestal niet) .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er is een verschil tussen "elementen die het christendom vormden" en "elementen die via de verspreiding van het christendom later zijn toegevoegd"

In christelijk denken wordt veelal (ten onrechte) gedacht dat een soort zuiver christendom uit het begin later is vervuild met heidense elementen.

zou je niet kunnen zeggen dat het christendom gewoon gevormd is vanuit een element van verschillende tradities en een nieuw openbarend element? Het openbarende element is onder meer Jezus, de tradities zijn de Griekse, Joodse en hier Germaanse bijvoorbeeld.

Kan. Maar ik ben theoloog, geen godsdienstwetenschapper, en slechts een amateur kerk-historicus :) ik doe daar geen uitspraak over, simpelweg omdat ik het niet weet en geen educated guess kan maken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er is een verschil tussen "elementen die het christendom vormden" en "elementen die via de verspreiding van het christendom later zijn toegevoegd"

In christelijk denken wordt veelal (ten onrechte) gedacht dat een soort zuiver christendom uit het begin later is vervuild met heidense elementen.

zou je niet kunnen zeggen dat het christendom gewoon gevormd is vanuit een element van verschillende tradities en een nieuw openbarend element? Het openbarende element is onder meer Jezus, de tradities zijn de Griekse, Joodse en hier Germaanse bijvoorbeeld.

Kan. Maar ik ben theoloog, geen godsdienstwetenschapper, en slechts een amateur kerk-historicus :) ik doe daar geen uitspraak over, simpelweg omdat ik het niet weet en geen educated guess kan maken

Je kunt wel theoloog zijn enzo..maar op internet mag elke idioot gewoon zijn mening hebben en een beetje argument erbij is al helemaal super..)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ehm... dan zeg je toch t zelfde als Robert? ;):?

Ik gok dat ze bedoelt: wij jehova getuigen, terug naar de roots christenen, of welke andere negentiende eeuwse uitvinding ook, zitten goed en de rest is namaak-christen :)

Hmmm ja, zou kunnen... ik lees t er nog niet direct in, maar t zou kunnen. De aanname dat christenen meestal de roots niet kennen is dan wel weer aanmatigend. Christenen lopen overigens ook, en ze gaan naar t toilet, en ze houden grof tot zeer grofweg dezelfde kalender aan als heidenen, en ze willen het goede... Uiteraard is het christendom net zoals alle andere menselijke zaken gebaseerd op al het voorgande menselijke. Religie komt volgens mij van 2 kanten: n beetje van God en heel veel van de mens. Dus om te denken dat t opeens compleet nieuw ten tonele zou verschijnen is n voor mij vreemde gedachte. Wel geloof ik dat Jezus'/Gods Boodschap uniek is in deze religie. En eerlijk gezegd vind ik dat, de inhoud If you will, veel interessanter dan de verpakking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zou je niet kunnen zeggen dat het christendom gewoon gevormd is vanuit een element van verschillende tradities en een nieuw openbarend element? Het openbarende element is onder meer Jezus, de tradities zijn de Griekse, Joodse en hier Germaanse bijvoorbeeld.

Kan. Maar ik ben theoloog, geen godsdienstwetenschapper, en slechts een amateur kerk-historicus :) ik doe daar geen uitspraak over, simpelweg omdat ik het niet weet en geen educated guess kan maken

Je kunt wel theoloog zijn enzo..maar op internet mag elke idioot gewoon zijn mening hebben en een beetje argument erbij is al helemaal super..)

Zeg ik dat dat niet mag? In tege deel, daar herken je idioten juist aan. En daar doe ik dus niet aan mee :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid