Spring naar bijdragen

Satan heerser op aarde?


Aanbevolen berichten

"Onderzoek" jij nu maar jezelf, en bemoei je niet met een ander, dat scheelt al een hoop ergernis.

Aan zelfonderzoek ontbreekt het mij niet en ik bemoei mij doorgaans niet met een ander. De ergernis komt daarom ook niet van mijn kant. Ik beschrijf alleen mijn visie op bijbelteksten die in dit topic voorbij komen en reageer op wat anderen schrijven.

1 Petrus 4:15 zegt dan ook: "Doch dat niemand van u lijde.....of als een, die zich met eens anders doen bemoeit".

Niets "zinnebeeldigs" aan. gewoon maar letterlijk opvatten.

In 1 Petrus 4:15 staat: "Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial." Deze tekst bevestigd alleen maar wat ik eerder heb geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Prima, als je je doorgaans niet met een ander bemoeit. Doe dat dan nu ook niet.

Deze tekst bevestigt dus dat je je niet moet bemoeien met het doen en laten van een ander.

De Heer Zelf zal wel beoordelen of iemand zich al dan niet laat leiden door de Heilige Geest.

Verder nu maar weer on-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima, als je je doorgaans niet met een ander bemoeit. Doe dat dan nu ook niet.

Deze tekst bevestigt dus dat je je niet moet bemoeien met het doen en laten van een ander.

De Heer Zelf zal wel beoordelen of iemand zich al dan niet laat leiden door de Heilige Geest.

Verder nu maar weer on-topic.

Als er dwaalleer wordt verkondigd is het aan mij overgelaten om daar (bijbelse) waarheden tegenover te zetten. Het is ook aan mij overgelaten om te toetsen welke geest er uit iemands woorden spreekt en te beoordelen welke vrucht een boom geeft. Het staat mij vrij om daarover een discussie te voeren en andere gelovigen te wijzen op de verantwoordelijkheid die wij hebben ten opzichte van elkaar. Het topic onderwerp "Satan heerser op aarde?" zijn we een aantal pagina's terug al uit het oog verloren.

1 Timoteüs 6

2 ... Leer en vermaan in deze zin.

3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus en de leer der godsvrucht,

4 Dan is hij opgeblazen, hoewel hij niets weet, en heeft hij een zwak voor geschillen en haarkloverijen, een bron van nijd, twist, lasteringen, kwade vermoedens,

5 En geharrewar bij mensen die niet helder meer zijn van denken en het spoor der waarheid bijster geraakt zijn, daar zij de godsvrucht als iets winstgevends beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus: on-topic maar weer.

Laten we het gesprek dan voortzetten en geef gewoon antwoord op de vragen die ik eerder aan je heb gesteld.

• Waar staat in de Bijbel dat uitsluitend de Bijbel Gods woord bevat en wat heeft Jezus erover gezegd?

• Waar in de Bijbel geeft Jezus ons de belofte dat Hij 'de gemeente' zal wegnemen uit deze wereld voor 'de grote verdrukking' begint?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik zeg dat ik mij verbonden voel met mijn broeders en zusters in de Heer, om het simpele feit, dat wij deel uitmaken van het Lichaam van Christus, Zijn Gemeente, en er wordt gezegd: "dat idee geef je mij niet" kan je het vergeten dat ik überhaupt antwoord geef op vragen, en al helemaal het 'gesprek' niet voortzet met zo iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij leven in een wereld waarin de omstandigheden snel verslechteren. Veel ellende wordt veroorzaakt door religieuze strijd en de mensheid begint zo langzamerhand het geduld te verliezen als het om religie gaat. Het wordt steeds duidelijker dat de liefde onder de mensen (ook onder gelovigen) bekoeld en het eenvoudige evangelie van de liefde, zoals door Jezus gepredikt, steeds meer onder druk komt te staan.

De waarschuwingen en aanwijzingen van Jezus worden in de wind geslagen en de kerken zijn verdeeld over de meest idiote leerstellingen zoals het ook was in de tijd dat Jezus op aarde rondliep. Jezus probeerde de Joodse schriftgeleerden duidelijk te maken dat hun kennis van de oude geschriften geen waarde had als zij niet door werken van liefde in verbinding stonden met de geest van God. Dat moet ook heden ten dage de boodschap zijn die wordt verkondigt in Jezus naam.

Zeker nu de mensheid de ontknoping nadert van deze verlossingsperiode zouden de gelovigen elkaar niet moeten bestrijden. We zouden juist in vrede met elkaar om moeten gaan om zo de kracht van Gods geest zichtbaar te maken aan degene die nog niet gelooft in een God van liefde, vrede en harmonie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik zeg dat ik mij verbonden voel met mijn broeders en zusters in de Heer, om het simpele feit, dat wij deel uitmaken van het Lichaam van Christus, Zijn Gemeente, en er wordt gezegd: "dat idee geef je mij niet" kan je het vergeten dat ik überhaupt antwoord geef op vragen, en al helemaal het 'gesprek' niet voortzet met zo iemand.

Wat is er verkeerd aan op te merken dat je mij dat idee niet geeft? Je doet namelijk helemaal niet voorkomen alsof je je met mij en anderen hier verbonden voelt, eerder het tegenovergestelde. Je beschuldigingen aan het adres van leden van Jezus' lichaam vertellen iets ander dan je beweert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Dat het liedje de Heer regeert ik misleidend vind. Niet christenen zeggen vaak kijk maar eens naar de ellende in deze wereld. Zij begrijpen dan niet dat God ingrijpt. Denk aan mensen die barbaars geweld gebruiken of terroristische aanslagen plegen. Onder welke invloed staan zij? En waarom doen ze dat?

Dat liedje is ook misleidend. Toch maar even omhoog halen omdat het onderwerp overal doorheen kronkelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat liedje is absoluut misleidend, want niet Christus Jezus heerst, maar de satan, die zich overigens bedient van een religieus systeem, dat zich ten volle zal openbaren als de letterlijke regering van de antichrist met zijn valse [=religieuze] profeet een aanvang zal nemen.

In plaats van een wereldwijde opwekking, zoals veel christenen die zonder enige Schriftuurlijke grond in de eindtijd verwachten, zal precies het omgekeerde gebeuren.

De toenemende misleiding en wondertekenen van de duivel zijn de wegbereiders voor de antichrist die in demonische wonderkracht alles zal overtreffen wat er tot nu toe gezien hebben.

De Geest zegt daarom ook nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn [1 Tim. 4:1v].

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spannende verhalen hier over de satan. Volgens Openbaringen werd hij door God na een strijd in de hemel uit de hemel geworpen. Als dat zo is denk ik lekker makkelijk. Nu zitten wij met hem opgescheept. Het had op aarde zo mooi kunnen blijven als God hem in de hemel had gehouden en hem daar had geketend. Je vijand slechts verbannen is vragen om moeilijkheden. En waarom zou een God er voor kiezen zijn vijand pas na duizenden jaren definitief te verslaan. Wij hebben niets met hun ruzie te maken maar zijn er wel het slachtoffer van geworden. Maar een oorlog in een volmaakte hemel met een almachtige alwetende God aan het hoofd komt bij mij heel onwaarschijnlijk over. Niemand was daarbij. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat de aarde door onzichtbare figuren geregeerd wordt, geen God en geen satan. Zo dacht men vroeger misschien maar nu zeggen de mensen terecht dat ze van een God niets merken. En wat voor plezier zou een God er in hebben toe te laten dat zijn vijand Zijn levenswerk aan het vernietigen is met ons als inzet. Ik denk dat we voor het kwaad in ons een oorzaak willen hebben en daar voldoet een denkbeeldige uit de hemel geworpen satan uitstekend aan, een briesende leeuw....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spannende verhalen hier over de satan. Volgens Openbaringen werd hij door God na een strijd in de hemel uit de hemel geworpen.

Je schrijft er niet bij wanneer je denkt dat Openbaringen 12 in vervulling is gegaan, want dat is nog niet gebeurd. Satan heeft nog steeds toegang tot de hemel der hemelen en in een ander topic leg ik uit dat dat de 3e hemel is en dat satan de overste is van die 2 geschapen hemelen, ( waar de vogels vliegen en de sterrenhemel)

Als dat zo is denk ik lekker makkelijk.

Dus vervalt deze conclusie.

( [...]"Nu zitten wij met hem opgescheept. Het had op aarde zo mooi kunnen blijven als God hem in de hemel had gehouden en hem daar had geketend. Je vijand slechts verbannen is vragen om moeilijkheden. En waarom zou een God er voor kiezen zijn vijand pas na duizenden jaren definitief te verslaan...[....]")
Nu zitten wij met hem opgescheept.

Ja dat is waar, maar dat is niet het gevolg van Openbaring 12, maar van Genesis 1 vers 2.

Het had op aarde zo mooi kunnen blijven als God hem in de hemel had gehouden en hem daar had geketend.

Ja dat zou kunnen, maar het 'alsdan' stellen heeft geen enkele zin.

Je vijand slechts verbannen is vragen om moeilijkheden. En waarom zou een God er voor kiezen zijn vijand pas na duizenden jaren definitief te verslaan.

Nu ga je ons vragen stellen die geen mens kan beantwoorden. Dat zou je aan God moeten vragen.

Wij hebben niets met hun ruzie te maken maar zijn er wel het slachtoffer van geworden. Maar een oorlog in een volmaakte hemel met een almachtige alwetende God aan het hoofd komt bij mij heel onwaarschijnlijk over.

Als het toch onwaarschijnlijk overkomt dan begrijp ik niet waar je je druk om maakt want dan heb je idd niets met hun ruzie te maken. Dus wat wil je ermee?

Niemand was daarbij.

Dan ben je niet goed ingelicht of ken je de Schrift onvoldoende want er waren wel degelijk hemelse wezens bij. En aangezien de Here Jezus er al was van vóór de nederwerping der wereld was , was Hij daar ook bij.

Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat de aarde door onzichtbare figuren geregeerd wordt, geen God en geen satan.

Dat is logisch want dat wordt ook niet van je gevraagd of je je iets kan voorstellen want dat betekent dat je onzienlijke dingen zienlijk wil maken en dan mis je de essentie van het begrip 'geloven'. Er wordt geen voorstellingsvermogen van de mens gevraagd, maar geloof en niets anders. Ook niet of wij het willen begrijpen.

Zo dacht men vroeger misschien maar nu zeggen de mensen terecht dat ze van een God niets merken. En wat voor plezier zou een God er in hebben toe te laten dat zijn vijand Zijn levenswerk aan het vernietigen is met ons als inzet. Ik denk dat we voor het kwaad in ons een oorzaak willen hebben en daar voldoet een denkbeeldige uit de hemel geworpen satan uitstekend aan, een briesende leeuw....

Vroeger was men zo gek echt nog niet. En dat mensen zeggen dat ze van God niets merken klopt precies en dan hebben ze groot gelijk want God heeft Zich tijdelijk verborgen en heeft de macht overgegeven aan satan, simpelweg omdat de mensheid de duisternis liever had en nog steeds heeft dan het Licht. En dat de mens zijn eigen kwaad wil afschuiven en satan de schuld wil geven, maar liever nog God de schuld geeft is ingebakken in de zondige natuur van die mens.

Overigens heb ik een aardig filmpje ter onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vijand slechts verbannen is vragen om moeilijkheden. En waarom zou een God er voor kiezen zijn vijand pas na duizenden jaren definitief te verslaan.

Nu ga je ons vragen stellen die geen mens kan beantwoorden. Dat zou je aan God moeten vragen.

Is die vraag bij jou nooit opgekomen?

Heeft God jou wel eens geantwoord?

Zo ja, hoe weet je zeker dat het antwoord van Hem afkomstig was en geen inbeelding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 12 ligt inderdaad nog in de toekomst als de satan uit de hemel op de aarde geworpen zal worden, en de vraag is wat hij dan zal doen op de aarde.

Hij heeft in ieder geval "grote toorn", wetende dat hij kleine [= korte] tijd heeft. [ 12:12]. Hij zal dan verschijnen hier op aarde als de figuur die in de Johannes brieven de antichrist wordt genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, die gebeurtenis ligt dus nog in de toekomst, zoals ook Daniel 12:1 reeds profeteerde t.a.v. de toekomst.

In hoofdstuk 11 vanaf vers 36 t/m 45 wordt beschreven dat op de 'tijd van het einde' de antichrist zal komen in het 'land des sieraads' d.i. Israel, en zijn hand zal leggen op dat land [vers 41,42].

En dan beschrijft Openbaring 12 vanaf vers 7 dat er oorlog gevoerd werd in de hemel.

Michael en zijn engelen voeren oorlog tegen de draak [= satan] en de draak wordt geworpen op de aarde met zijn engelen. [vers 7,8,9].

In Lukas 10:18 profeteert de Here Jezus over deze gebeurtenis en zegt: " Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen".

Deze profetie is nog niet vervuld, en ligt dus nog in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(aarts)-Engelen, duivels, god, de satan. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik overeenkomsten zie met djinns, winti's, demonen, buitenaardse wezens, sfinxen, heksen, weerwolven, klopgeesten, aardmannetjes etc.

Waarom herkennen we die laatsten wel als sagen, legenden en mythen maar de duivel, Lucifer en engelen als echt bestaande entiteiten? Gaat er dan nooit een lampje branden?

Overigens doet Satan het beroerd op aarde. Lees Steven Pinker, The better angels of our nature waarin hij aantoont dat geweld wereldwijd juist afneemt. Dit doet hij niet aan de hand van geloof, maar aan de hand van statistieken en bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens doet Satan het beroerd op aarde. Lees Steven Pinker, The better angels of our nature waarin hij aantoont dat geweld wereldwijd juist afneemt. Dit doet hij niet aan de hand van geloof, maar aan de hand van statistieken en bewijzen.

Heeft Steven Pinker ook een statistiek over die grote verdrukking? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
@MH

Het is te hopen voor jou, dat je niet mee hoeft te maken hoe "beroerd" de duivel nog zal worden in de nabije toekomst.

Daar hoef ik ene Steven Pinker niet over te lezen.

Ik geloof wat de Bijbel daarover zegt.

Ik ga dit meemaken, ik ben immers atheïst. En moslims gaan het meemaken, hindoes gaan het meemaken...en al die anderen die Jezus niet als verlosser aannemen.

En dat soort opmerkingen (van jou) maakt mij verdrietig. Niet omdat ik in een hel of bij een duivel kom, maar jij dit echt gelooft. Wat mij betreft zijn juist dat duivelse gedachten...Anderen veroordelen omdat ze niet in jouw gezin zijn opgegroeid en dus een andere religie (of geen religie) aanhangen. Over verdraagzaamheid gesproken.

(ik mis een huilende smilie, want ik word er verdrietig van)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid