Spring naar bijdragen

Satan heerser op aarde?


Aanbevolen berichten

De "incongruentie", die Anja terecht opmerkte, kan misschien opgelost worden, doordat ik mijn bijdrage aan dit topic ga zien als een meewandelen door de Bijbel. De manier waarop Ineke-Kitty met de Bijbel omgaat, staat zover van mij af, dat ik me niet "boven de stof" kan plaatsen. Op een forum kan de incongruentie ook niet opgeheven worden door te zwijgen, zoals de vrienden van Job deden, nadat ze Job met hun woorden gepijnigd hadden. Ik wil in de vorm meer een empathische insteek kiezen, maar gezien ik er heel anders over denk, kan ik niet vermijden dat ik tegenstellingen "creëer".

Nee, ongerechtigheid zal er zeker op de aarde niet meer zijn, maar daar gaat het niet over.

Het gaat over de vele profetieën die nog niet vervuld zijn, en om maar even over het onderwerp te spreken, satan heerst nog steeds op deze aarde.

Ik geloof dat wat er nog staat te gebeuren voor deze wereld, wel degelijk letterlijke gebeurtenissen zijn, en die zijn nog steeds niet vervuld.

Ok, hier ben ik op in gegaan en zal ik niet herhalen.

Hebreeen gaat over de overgang van het Oude naar het Nieuwe Verbond, en niet over de toekomende dingen die nog niet vervuld zijn.

Mattheus 24 beschrijft [in vogelvlucht] wat er staat te gebeuren, eerst met het Joodse volk, en daarna met de overige volkeren.

Wat m.i. belangrijk is, is dat we het boek Daniel, naast Openbaring moeten leggen om een goed beeld te krijgen van de toekomstige dingen.

Overigens eveneens de profetieën in Jesaja en Zacharia.

We zouden Schrift met Schrift vergelijken om een volledig beeld te krijgen van de toekomende dingen.

Ik vergelijk ook schrift met schrift, maar ik kies ervoor om in de vergelijking het NT te laten prevaleren over het OT. Dat betekent dat als er verschillen zijn tussen het boek Openbaring en de boeken Daniël, Zacharia en Jesaja, dat ik dan Openbaring volg, omdat wat daarin verteld wordt nieuwer, vollediger en accurater is dan wat de profeten vertelden. In het OT was er nog veel in raadselen gehuld.

Een voorbeeld van hoe het niet moet, vind ik het zogenaamde "duizendjarig rijk". In Openbaring wordt vermeld dat de draak 1000 jaar wordt gebonden. Openbaring zegt niet dat er dan een vrederijk is. In Jesaja is er wel sprake van een vrederijk. Door te "puzzelen" wordt er een chronologie gemaakt, waarin zowel de gebeurtenissen uit Openbaring als die van de profeten een plek hebben. Op deze wijze is het vrederijk uit Jesaja het duizendjarig rijk geworden. Terwijl dat vrederijk ook heel goed matcht met de nieuwe aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Klein beetje off-topic, maar toch....Ivm de topictitel.....vanmorgen zag ik op fam.7 nog een staartje van i24news. Ik zoomde helaas iets te laat in, maar Netanyahu leek "enthousiast" , of " onder de indruk"(, maar ik heb er even geen woorden voor, hij deed alsof het belangwekkend was) over een verdrag dat Israël nu met China zou hebben gesloten. Het zou heel belangrijk zijn en nuttig op vele terreinen voor zowel China als Israël.

Ik zoomde te laat in en kon zelf ook maar kort even kijken, ik vind op internet nog dit: http://www.timesofisrael.com/topic/isra ... elations/n en meer specifiek http://www.timesofisrael.com/israel-and ... visa-deal/

Maar het zou toch zomaar kunnen dat China, met "de draak" in de Schrift te maken heeft. China is intussen ook goeie vriendjes met Rusland. Onder de genoemde link staat ook een bericht dat China een "Palestijnse" staat wil met Oost-Jeruzalem als hoofdstad.

Tel daarbij op dat ook Obama een Palestijnse staat wil hebben voor zijn aftreden in januari '17 , dan wordt de druk wel enorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmm. Persoonlijk ben ik van mening dat Israel een verbond zal sluiten met iemand uit de Moslimwereld. Ik geloof dat ik al eerder een naam heb genoemd in dit verband, en dat is Zijne koninklijke hoogheid kroonprins El Hassan Bin Talal.

Ik ga daar nu verder niet over uitweiden, want er is een uitstekende studie over deze man samengesteld door Dr. JoeVankoevering "Unveiling The Man Of Sin" .

Persoonlijk geloof ik dat hij een goede 'kandidaat' is voor de komende antichrist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mmm. Persoonlijk ben ik van mening dat Israel een verbond zal sluiten met iemand uit de Moslimwereld. Ik geloof dat ik al eerder een naam heb genoemd in dit verband, en dat is Zijne koninklijke hoogheid kroonprins El Hassan Bin Talal.

Ik ga daar nu verder niet over uitweiden, want er is een uitstekende studie over deze man samengesteld door Dr. JoeVankoevering "Unveiling The Man Of Sin" .

Persoonlijk geloof ik dat hij een goede 'kandidaat' is voor de komende antichrist.

Zou kunnen hoor Ineke. Maar ik bedoelde niet dat China de wereldleider gaat leveren, maar wel dat China, dat toch een enorm grote 'speler' op het veld is, ook ineens interesse heeft in Israël en iets te zeggen meent te hebben over een 'palestijnse' staat en Jeruzalem. De hele wereld zou uiteindelijk tegen Israel optrekken, en de voorafschaduwing daarvan lijkt mij op dit moment steeds duidelijker te worden.

de VS wil een Palestijnse staat met Oost-Jeruzalem als hoofdstad....

China wil dat nu ook.....

Rusland !!! idem dito (https://nl-nl.facebook.com/AnderNieuwsO ... 7189317202 ; http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/15/poe ... ef-in-gaza )

Dat is wat al die politiek gluiperdjes met elkaar gemeen hebben, hun bemoeienis en visie op Israël. En wie weet krijg jij gelijk dat ze als politiek leider die figuur die jij noemt nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me altijd af waarom de gulden regel niet voor christenen richting Palestijnen geldt. (Althans volgens vele christenen)

En waarom het idee van 71 jaar geleden "Dit nooit weer" niet voor moslims mag gelden.

Nou, ik mag hopen dat men in de islamitische landen waar moslims door andere jodenhatende moslims zijn afgeslacht, ook "dit nooit meer" vinden, zodra ze daar bijna alle moslims hebben afgeslacht. Liever eerder natuurlijk. Daar komt namelijk geen jood of christen aan te pas, dat doen ze geheel zelf.

Maar ik vraag me altijd af, waarom de atheisten in Nederland en Europa de jodenhaat er door de voordeur hebben uitgesmeten en het door de achterdeur met nog groteren getale weer hebben binnengelaten. Alsof "dit nooit meer" nooit voor hen heeft gegolden. Dat het in Duitlsand nu opnieuw zo ver is gekomen, verbaast mij niet. Duitsland zit in een enorm lastig parket, omdat de "Entnazifizierung" nooit heeft plaatsgevonden. Er zijn altijd nazis aanwezig gebleven, die in beperkte mate maar toch een gevaar zijn gebleven. In de jaren negentig kwam het in Duitsland nog regelmatig voor dat er een gehandicapte of een neger werd vermoord of mishandeld, vanwege handicap en/of kleur. Dit gevaar is altijd aanwezig gebleven, waardoor het ook moeilijker is geweest om islamkritiek te uiten, want je weet nooit wat zo'n groep met doorwoekerende nazi-ideeen dan gaat doen. Hierdoor kon de islamitische jodenhaat irionisch genoeg welig tieren.

Nederland verkeerde niet of in veel mindere mate in een dergelijke omstandigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet 'de atheïsten'. En ik heb geen jodenhaat. Ik bekritiseer het beleid van een natie. En ik heb kritiek op christenen die hiervoor wegkijken.

Het kan niet zo zijn dat het beleid van een land goed gekeurd kan worden omdat we zulke goede banden hebben met een land of omdat een deel van bv dit land zich identificeert met een groep een Israël. Als je vriend losse handjes heeft, heb je juist extra de plicht er wat van te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben niet 'de atheïsten'. En ik heb geen jodenhaat. Ik bekritiseer het beleid van een natie. En ik heb kritiek op christenen die hiervoor wegkijken.

Het kan niet zo zijn dat het beleid van een land goed gekeurd kan worden omdat we zulke goede banden hebben met een land of omdat een deel van bv dit land zich identificeert met een groep een Israël. Als je vriend losse handjes heeft, heb je juist extra de plicht er wat van te zeggen.

"Palestijnen" bestaan helemaal niet. Palestina is een woord uitgevonden door de Romeinen, waarmee ze de Israelieten wilden dwarszitten. Het was een scheldwoord, ze vernoemden het naar de "Filistijnen", zoals wij ook vandaag de dag nog zeggen dat iets "naar de Filistijnen gaat". Zoals dat Europa nu na 2000 jaar jodenmoord en Israelhaat ook naar de Filistijnen gaat.

Toen de joden terugkeerden naar hun land, Israël, leefde er nog slechts een handjevol nomaden, die de joden vierkant uitlachten toen ze het braakliggende land gingen bewerken. Overal waar de joden kwamen veranderde land en goed onder hun handen - bij wijze van spreken - echter in goud. En dat zette kwaad bloed. De omringende Arabische landen hebben een deel van hun bevolking Israël in gedwongen, o.a. Gaza. De islamitische landen hebben dezelfde droom als Hitler had, namelijk Israël vernietigen.

Goedwillende Arabieren, die "Palestijnen" genoemd worden ( die in feite niet bestaan, het is een verzonnen volk, gebruikt door de anti-Israël clan) leven overigens al decennialang met veel plezier en veiligheid in Israël onder Israëlisch bestuur. En iedere vreemdeling heeft in Israël rechten. Hoe geheel anders in de Arabische landen. Saoedi Arabië en Egypte houden zelfs de grenzen dicht voor Syrische vluchtelingen, zelfs als die van oorsprong een Saoedische nationaliteit hebben!!!!!

Deze Saoedische zangeres (die heeft besloten haar Saoedische nationaliteit in te ruilen voor een Europese) zegt het helder en duidelijk: http://blogs.news.com.au/dailytelegraph ... _to_egypt/

De video is Engels ondertiteld. Er bestaat ook een Nederlandse ondertiteling, maar die kun je alleen zien als je facebook hebt.

Samengevat zegt Shams Bandar dat de islamitische wereld alle ellende aan zichzelf te danken heeft, omdat ze al 1400 jaar bezig zijn met bloedvergieten in de wereld en dat er toen nog helemaal geen Amerika wás, zelfs 300 jaar geleden nog niet. Ze confronteert de presentator met het feit dat de islamische wereld bovendien haar eigen bevolking stenigt en handen afhakt, hen executeert in de straten en dergelijken, maar dat de grondwetten in het Westen gaan over respect voor haar burgers en de menselijkheid, en dat Engeland en Amerika en Europese landen als het hún onderdanen had betroffen, bussen en vliegtuigen zouden hebben ingezet om hun bevolking uit de oorlogsgebieden te evacuëren, maar dat de Arabische wereld de grenzen dichthoudt voor vluchtelingen. Deze zangeres verruilt haar Saoedische nationaliteit nu voor een Europese vanwege bovenstaande.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel, duidelijk dat we het niet eens zullen worden.

Openbaring is heel eenvoudig uit te leggen als je Daniel er naast legt.

Voor de meesten zal het wel geen eenvoudig onderwijs zijn, omdat er weinig of geen onderwijs in gegeven wordt heb ik wel eens de indruk.

Maar goed, de visie van anderen is altijd leerzaam. Echter neem ik de vrijheid mijn visie op het boek Openbaring vast te houden.

Openbaring betekent, zoals eerder gezegd: "onthulling" . En als iets, wat eerder verborgen was, nu voor ons 'openbaar' is geworden, kan het niet moeilijk zijn m.i.

Als je kijkt wat mensen er dan uithalen, dan heb ik de indruk dat het toch moeilijker is dan gedacht (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook het duizendjarig rijk is hier niet het onderwerp.

Open daar maar een apart topic over als je daar behoefte aan hebt.

Als ik denk dat de draak duizend jaar gebonden is, is dat wel degelijk relevant voor de discussie. Maar in dit geval gaf ik het als voorbeeld dat het wel uitmaakt hoe je schrift met schrift vergelijkt. Niet gelovige Joden vergelijken ook schrift met schrift en verwerpen dan de Messias. Hoe je de Bijbel leest en hoe je schriften vergelijkt, maakt een groot verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mmm. Persoonlijk ben ik van mening dat Israel een verbond zal sluiten met iemand uit de Moslimwereld. Ik geloof dat ik al eerder een naam heb genoemd in dit verband, en dat is Zijne koninklijke hoogheid kroonprins El Hassan Bin Talal.

Ik ga daar nu verder niet over uitweiden, want er is een uitstekende studie over deze man samengesteld door Dr. JoeVankoevering "Unveiling The Man Of Sin" .

Persoonlijk geloof ik dat hij een goede 'kandidaat' is voor de komende antichrist.

Alleen Johannes noemt in twee van zijn brieven de antichrist. Daarover zegt hij:

Kinderen, het is het laatste uur. U hebt gehoord dat de antichrist moet komen. Inderdaad, er zijn nu al vele antichristen opgestaan, en daardoor weten wij dat het laatste uur is aangebroken. Zij zijn uit ons midden voortgekomen, maar zij behoorden niet werkelijk tot ons. Hadden zij tot ons behoord, dan waren zij bij ons gebleven; maar het moest duidelijk worden dat zij geen van allen bij ons horen.

Ook u bent gezalfd door de Heilige, u allen weet dat. En ik schrijf u niet omdat u de waarheid niet zou kennen, maar juist omdat u haar kent en omdat de leugen onverenigbaar is met de waarheid. Wie is de leugenaar? Wie anders dan hij die loochent dat Jezus de Messias is? De antichrist is hij die de Vader en de Zoon verloochent. Wie de Zoon verloochent, heeft ook de Vader niet; wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

Johannes noemt niet als voorwaarde dat iemand hooggeplaatst moet zijn. De antichrist herken je aan het verloochenen van de Vader en de Zoon.

Want veel bedriegers zijn naar de wereld uitgegaan; zij loochenen dat Jezus Christus mens is geworden. Dat is het kenmerk van de bedrieger en de antichrist. Neem u in acht, anders zult u, in plaats van het volle loon te ontvangen, de vruchten van onze arbeid verliezen. Iedereen die te ver wil gaan en niet bij de leer van Christus blijft, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem dan niet in uw huis en heet hem niet welkom. Want wie hem welkom heet, deelt in zijn slechte daden.

Het kenmerk van de antichrist is het loochenen dat Jezus Christus mens is geworden.

Hieraan herkent u de Geest van God: iedere Geest die erkent dat Jezus Christus mens is geworden, komt van God; iedere geest die dit van Jezus loochent, komt niet van God. Het is de geest van de antichrist. U hebt gehoord dat Hij zal komen, maar Hij is al in de wereld, nu al.

Kinderen, u hoort bij God, en u bent sterker dan de valse profeten, want Hij die u bezielt is machtiger dan hij die de wereld beheert. Zij horen bij de wereld; daarom ontlenen zij hun leer ook aan de wereld en luistert de wereld naar hen. Maar wij horen bij God, en wie God werkelijk kent, luistert naar ons. Wie niet van God is, weigert naar ons te luisteren. Zo onderscheiden wij de geest van de waarheid van de geest van de dwaling.

Nergens is er sprake van het zien van de antichrist. De aanwezigheid van de antichrist is te herkennen aan zijn geest, en die is te herkennen aan het loochenen van het menszijn van Jezus Christus. De Geest van God herken je aan de erkenning dat Jezus Christus mens is geworden. Net zo min als iemand de Geest van God of God zelf kan zien, anders dan uit zijn werken, zo is ook de antichrist niet te zien, anders dan uit zijn werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant is dat Johannes ook schrijft dat de antichrist uit ons midden is voortgekomen. De antichrist komt dus uit de Kerk voort, uit de gemeenschap van christenen, maar is blijkbaar van het geloof afgevallen om een duivelse leer na te volgen. Johannes schrijft daarnaast over meerdere antichristen, niet over slechts één.

De antichrist staat dus voor een christen die het geloof is afgevallen (en volgens Johannes dus nooit echt "bij ons heeft gehoord," dus christen is geweest) en nu andere christenen probeert te verleiden ook het geloof te verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Beste leden, graag op een normale manier met elkaar in discussie gaan. Dit betekent dus niet dat je elkaar gaat betichten van eventuele leugens en het gebruik van grof taalgebruik. Vind je dit te moeilijk? Doe dan gewoonweg niet mee met de discussie of je riskeert een afkoelperiode!
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Anja

Ja, dat had ik wel begrepen, dat je niet bedoelt dat China de wereldleider gaat leveren.

Ik ben eveneens van mening dat China een rol gaat spelen in de eindtijd gebeurtenissen.

De Bijbel spreekt ook van "de koningen die van de opgang der zon" zullen komen, en dan denk ik inderdaad aan China.

Openbaring 16:12 "En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier de Eufraat; en zijn water is uitgedroogd, opdat bereid zou worden de weg der koningen, die..... van de opgang der zon..... komen zullen".

Overigens wordt in Daniel 11 ook gesproken over de 'koning van het Noorden' .

Ik geloof dat Rusland daarmee bedoeld wordt.

Echter staat er in Openbaring 20:7,8 dat de duivel, nadat hij 1000 jaar gebonden is geweest, zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand der zee.

In hoofdstuk 39 van Ezechiel wordt ook gesproken over God en Magog, en al hun benden.

Hetzelfde wordt in Joel 2 gezegd, maar dan zonder namen. Daar wordt beschreven hoe een groot en machtig leger het heilig land, het land Israel - inclusief Jeruzalem - onder de voet loopt, plat walst, in brand steekt. Gog en Magog hebben dat nog nooit gedaan.

Als we dus goed lezen, zal dit pas plaatsvinden NA de 1000 jaren van vrede, als de duivel voor korte tijd wordt losgelaten, en als hij deze volkeren zal verleiden om oorlog te voeren tegen het land Israel.

Ezechiel 39 gaat niet over de gebeurtenissen NA de 1000 jaar, maar over die in de tweede helft van de 70e week van Daniel. Gog, Magog en al hun benden, zullen TWEE keer op het wereldtoneel verschijnen. EEN keer aan het eind van de 70e week en de volgende keer NA de 1000 jaar.

Wat in Joel wordt beschreven gebeurt in de grote verdrukking over de Joodse staat en dus in de tweede helft van de 70e week van Daniel.

In Ezechiel 38 wordt uitgebreid geprofeteerd over Gog en Magog en over de 'hoofdvorst' van Mesech en Tubal.

Dezelfde legers die in Joel 2 genoemd worden zullen dat later nog een keer proberen te doen.

De eerste keer dus tijdens de 70e week van Daniel en daarna NA de 1000 jaar. [ Openbaring 20: 9,10].

Dit zal de laatste oorlog zijn, want er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden. Dan wordt de duivel, die hen verleidde, geworpen in den poel des vuurs en sulfers.

Dat was niet het geval toen hij 1000 jaar werd gebonden, en weer [ voor korte tijd] werd losgelaten.

Het beest en de valse profeet waren al in de poel des vuurs geworpen.

Hoelang de periode van NA de 1000 jaar tot het in de poel des vuurs werpen duurt, staat niet beschreven, maar ik denk dat dit ruim binnen een generatie duurt.

Het lijkt allemaal ingewikkeld zoals ik de gebeurtenissen heb samengevat, maar dat is het niet als je alles op een rijtje zet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

De antichrist herken je inderdaad aan het loochenen van de Vader en de Zoon.

En volgens de woorden, geschreven door Johannes zal hij:

1. de goddelijkheid van Christus Jezus ontkennen

2. ontkennen dat de Here Jezus de Zoon van God is

3. de relatie tussen de Vader en de Zoo ontkent.

Het basisbeginsel van de Islam is, dat God geen Zoon HEEFT.

De Islam ontkent de relatie tussen de Here Jezus en de Vader.

De 'geest' van de Islam is dus de 'geest' van de antichrist.

1 Johannes 2:22 zegt dan ook: "Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? DEZE [= enkelvoud] is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent".

1 Joh. 4:3 "En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld".

De 'geest' van de antichrist is inderdaad reeds in deze wereld, maar komende antichrist is nog niet geopenbaard, want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij,, namelijk de mens der zonde, de zoon des verderfs, Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd of als God geeerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

Dit gaat over een PERSOON, die zichzelf in de positie van God zal stellen, en zichzelf zal "vertonen" dat hij God is. [ 2 Thess. 2:3-12].

En wie hem nu "wederhoudt" zouden wij weten, dat is namelijk de Heilige Geest, en ik geloof dat dit de Gemeente is, want de Heilige Geest is alleen gegeven aan de Gemeente.

En ALSDAN zal de ongerechtige geopenbaard worden. Niet eerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit gaat over een PERSOON,

Volgens mij ziet Johannes dat niet zo, maar je concludeert dit op basis van andere teksten.

die zichzelf in de positie van God zal stellen, en zichzelf zal "vertonen" dat hij God is. [ 2 Thess. 2:3-12].

Er staat over de persoon uit 2 Thess 2: 3-12:

Eerst moet de geloofsafval komen en moet de mens van de wetteloosheid zich openbaren, de zoon van het verderf, de tegenstander, die zich verheft boven al wat God heet of verering ontvangt, zelfs zo zeer dat hij zich neerzet in Gods tempel en zich voor God uitgeeft.

Wat mij opvalt is dat hier een overeenkomstige gedachte is met Mattheus 24:

Dan zullen ze jullie prijsgeven aan onderdrukking en jullie vermoorden, en je zult gehaat zijn bij alle volkeren vanwege mijn naam. [10] Dan zullen velen ten val gebracht worden, elkaar uitleveren en haten. [11] Er zullen veel valse profeten opstaan, die veel mensen op een dwaalspoor brengen. [12] Met het toenemen van het onrecht zal de liefde van velen verkoelen.

Waar Johannes het met de antichrist(en) heeft over valse profetie (Mattheus 24:11), daar heeft de schrijver van 2 Thessalonicenzen het over wetteloosheid (toenemen van onrecht en verkillen van de liefde, Mattheus 24: 12; zie ook de gruwel in Matt 24: 15).

Waar het in Mattheüs 24 over de tempel in Jeruzalem gaat, is dat in 2 Tessalonicenzen een stuk minder vanzelfsprekend. Ten eerste is het de vraag of de brief moet worden gedateerd vóór of na de val van Jeruzalem. Als je ervan uitgaat dat Paulus de auteur is, zoals de brief zelf zegt, dan kan het over de tempel in Jeruzalem gaan. Ten tweede is het de vraag of iets wat zich afspeelt ver weg in Jeruzalem praktische relevantie heeft voor een gemeente in Noord Griekenland.

Paulus spreekt ook wel eens over de kerk als tempel (1Cor 3:17; Ef. 2: 19-21). Binnen die kerk komen soms dingen voor die een uitdrukking zijn van wetteloosheid, bijvoorbeeld een man die een relatie is aangegaan met zijn stiefmoeder (1Kor 5), misbruiken aan het avondmaal (1Kor 13). Petrus vermaant de oudsten om niet de baas te spelen (1Petrus 1: 5). De onderdrukking van de gemeente is er dus niet alleen van buitenaf, maar ook van binnenuit. Dat zie je bij de antichrist uit 1 en 2 Johannes en ook bij de mens der wetteloosheid in 2 Thes 2. Ik vind de brief aan Tyatira (Openb. 2) goed passen bij de wetteloosheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens wordt in Daniel 11 ook gesproken over de 'koning van het Noorden' .

Ik geloof dat Rusland daarmee bedoeld wordt.

Waarom denk je hier niet aan Syrië/Turkije? Het Perzische rijk wordt veroverd door de Grieken (Alexander de Grote), het Griekse rijk valt uiteen in 4 delen, waarvan het zuidelijk deel Egypte omvat en een noordelijk deel Syrië en een deel van Turkije.

Daniël 11 gaat volgens mij over de 70 jaarweken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De schrijver van 2 Thess. , Paulus dus, heeft het expliciet over de "mens der wetteloosheid" , of "de mens der zonde", of "de zoon des verderfs" , en DIE zal zich stellen boven al wat God genaamd, of als God geeerd wordt.

Het gaat hier ook niet over de "tempel" van de Heilige Geest, maar over de 3e tempel die in de toekomst nog gebouwd zal worden.

Het gaat dus wel degelijk over de antichrist. "de mens der wetteloosheid.... [2 Thess. 2:3 in het Grieks "anthropo9s" = de gedaante van een mens, en hij zal tekenen en wonderen doen [ 2 Thess. 2:9] ; Openbaring 13:13-15; Mattheus 24:24. Deze omschrijving van satan komt overeen met het beest uit de aarde [ Openb. 13:11-18].

Daarin wordt de satan omschreven als degene die zich in de plaats van Christus stelt [ anti-christ] .

Daniel 9:26-27 profeteert dat in het midden van de 70e week de antichrist "het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden" wat betekent dat er ten minste een "heilige plaats" zal zijn, waar men offers zal brengen. De Joden zullen dus hun heilige plaats [ waar de tempel heeft gestaan] in ere willen herstellen.

De Joden zullen dus het slacht- en spijsoffer weer instellen, maar in het midden van die week zal dat stop gezet worden. [ Daniel 11:36].

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

Waarom denk jij hier WEL aan Syrie/Turkije?

Ik denk dan aan de identiteit van de "mens der zonde" dan wel de antichrist, want die wordt geidentificeerd met de Assyriër. Oud-Assyrie bestond uit Syrie, Jordanie en Irak.

Jesaja 10:24 zegt dan ook: "Daarom zegt de Heere HEERE der heirscharen alzo: Vreest niet, gij Mijn volk, dat te Sion woont voor ASSUR, als hij u met de roede zal slaan, en hij zijn staf tegen u zal opheffen, naar de wijze der Egyptenaren".

Iedereen die in de Bijbel geidentificeerd wordt als "de Assyriër" moet uit het oude Assyrie komen.

Zelfs het oude, Romeinse rijk reikte veel verder dan alleen het Europese gebied. Het omvatte ook grote delen van wat de nu kennen als het Midden Oosten.

Ook Turkije was besloten in dat gebied.

Ik geloof dus dat als er gesproken wordt over "de koning van het Noorden" niet Syrie dan wel Turkije mee bedoeld wordt, maar Rusland, die een eveneens een grote rol zal spelen in de eindtijd gebeurtenissen.

Daarom is het essentieel m.i. om Ezechiel, en Daniel erbij te halen om een goed beeld te krijgen over de eindtijd.

En uit Zacharia 14 kunnen we weten dat de Joden tot bekering zullen komen op de dag van de verwoesting van Jeruzalem, en dat is aan het eind van de 70e week.

De "vorst van Ros, Meseg en Tubal" = Rusland, [ de koning van het Noorden].

Het wordt beschreven als een "groot en machtig volk" en Joel 2:3-9 beschrijft in detail de legers van dit volk die met oorlogsgeweld in de stad Jeruzalem zullen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

Waarom denk jij hier WEL aan Syrie/Turkije?

Ik denk dan aan de identiteit van de "mens der zonde" dan wel de antichrist, want die wordt geidentificeerd met de Assyriër. Oud-Assyrie bestond uit Syrie, Jordanie en Irak.

Jesaja 10:24 zegt dan ook: "Daarom zegt de Heere HEERE der heirscharen alzo: Vreest niet, gij Mijn volk, dat te Sion woont voor ASSUR, als hij u met de roede zal slaan, en hij zijn staf tegen u zal opheffen, naar de wijze der Egyptenaren".

Iedereen die in de Bijbel geidentificeerd wordt als "de Assyriër" moet uit het oude Assyrie komen.

Zelfs het oude, Romeinse rijk reikte veel verder dan alleen het Europese gebied. Het omvatte ook grote delen van wat de nu kennen als het Midden Oosten.

Ook Turkije was besloten in dat gebied.

Ik geloof dus dat als er gesproken wordt over "de koning van het Noorden" niet Syrie dan wel Turkije mee bedoeld wordt, maar Rusland, die een eveneens een grote rol zal spelen in de eindtijd gebeurtenissen.

De 70 weken beginnen met de herbouw van Jeruzalem. Een Medisch/Perzische koning geeft hiervoor toestemming.

Daniël 11 verhaalt hoe het verder met de Medisch/Perzische koningen gaat en de geschiedenis daarna. Het is dus een verdere inkleuring van Daniël 9. Het rijk in het noorden is daarom het rijk van de Seleuciden, dat al lang geleden ophield te bestaan. Voor Daniël bestond de toekomst uit 70 jaarweken, inmiddels is een groot deel van die jaarweken al voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

En dat is nu precies waar we het niet over eens zullen worden, dat inmiddels een groot deel van die jaarweken al voorbij zouden zijn.

De 70e week is nog helemaal niet begonnen, laat staan dat ze al voor een groot deel voorbij zouden zijn.

Maar.... we hadden het over "de mens der zonde" waarvan jij zegt dat hij geen persoon zal zijn. Ik heb m.i. aangetoond dat hij dat wel zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

En dat is nu precies waar we het niet over eens zullen worden, dat inmiddels een groot deel van die jaarweken al voorbij zouden zijn.

De 70e week is nog helemaal niet begonnen, laat staan dat ze al voor een groot deel voorbij zouden zijn.

Ben je het met me eens dat er 69 jaarweken voorbij zijn? Of hoeveel jaarweken zijn er volgens jou voorbij gegaan?

Volgens mij beginnen de 70 jaarweken tijdens de regering van een Perzische/Medische koning. Ben je dat met me eens?

Maar.... we hadden het over "de mens der zonde" waarvan jij zegt dat hij geen persoon zal zijn. Ik heb m.i. aangetoond dat hij dat wel zal zijn.

Kom ik later op terug. Ik wacht eerst even je reactie af op bovenstaande vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Anja

Ja, dat had ik wel begrepen, dat je niet bedoelt dat China de wereldleider gaat leveren.

Ik ben eveneens van mening dat China een rol gaat spelen in de eindtijd gebeurtenissen.

De Bijbel spreekt ook van "de koningen die van de opgang der zon" zullen komen, en dan denk ik inderdaad aan China.

Openbaring 16:12 "En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier de Eufraat; en zijn water is uitgedroogd, opdat bereid zou worden de weg der koningen, die..... van de opgang der zon..... komen zullen".

Overigens wordt in Daniel 11 ook gesproken over de 'koning van het Noorden' .

Ik geloof dat Rusland daarmee bedoeld wordt.

Echter staat er in Openbaring 20:7,8 dat de duivel, nadat hij 1000 jaar gebonden is geweest, zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand der zee.

In hoofdstuk 39 van Ezechiel wordt ook gesproken over God en Magog, en al hun benden.

Hetzelfde wordt in Joel 2 gezegd, maar dan zonder namen. Daar wordt beschreven hoe een groot en machtig leger het heilig land, het land Israel - inclusief Jeruzalem - onder de voet loopt, plat walst, in brand steekt. Gog en Magog hebben dat nog nooit gedaan.

Als we dus goed lezen, zal dit pas plaatsvinden NA de 1000 jaren van vrede, als de duivel voor korte tijd wordt losgelaten, en als hij deze volkeren zal verleiden om oorlog te voeren tegen het land Israel.

Ezechiel 39 gaat niet over de gebeurtenissen NA de 1000 jaar, maar over die in de tweede helft van de 70e week van Daniel. Gog, Magog en al hun benden, zullen TWEE keer op het wereldtoneel verschijnen. EEN keer aan het eind van de 70e week en de volgende keer NA de 1000 jaar.

Wat in Joel wordt beschreven gebeurt in de grote verdrukking over de Joodse staat en dus in de tweede helft van de 70e week van Daniel.

In Ezechiel 38 wordt uitgebreid geprofeteerd over Gog en Magog en over de 'hoofdvorst' van Mesech en Tubal.

Dezelfde legers die in Joel 2 genoemd worden zullen dat later nog een keer proberen te doen.

De eerste keer dus tijdens de 70e week van Daniel en daarna NA de 1000 jaar. [ Openbaring 20: 9,10].

Dit zal de laatste oorlog zijn, want er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden. Dan wordt de duivel, die hen verleidde, geworpen in den poel des vuurs en sulfers.

Dat was niet het geval toen hij 1000 jaar werd gebonden, en weer [ voor korte tijd] werd losgelaten.

Het beest en de valse profeet waren al in de poel des vuurs geworpen.

Hoelang de periode van NA de 1000 jaar tot het in de poel des vuurs werpen duurt, staat niet beschreven, maar ik denk dat dit ruim binnen een generatie duurt.

Het lijkt allemaal ingewikkeld zoals ik de gebeurtenissen heb samengevat, maar dat is het niet als je alles op een rijtje zet.

Hoi Ineke,

Ik had per alinea een stukje antwoord getypt, maar er ging iets mis met de pc en toen was ik alles kwijt. Dus nu maar even zo, want ik moet nu zo weg, sta op het punt van vertrekken. Bedankt voor de samenvatting en ik denk dat je uitleg plausibel is. Je bevindt je theologisch naar mijn mening ook in goed gezelschap, je bent bepaald niet de enige die deze visie heeft. Veel christenen en daaronder ook christen-theologen hebben dezelfde visie. Niet alleen een Jan van Barneveld, maar ook een aantal theologen die ik zelf ken.

Een goede vriend die theoloog is, vertelde me gisteren dat er een oude profetie in de Bijbel staat, dat China Israël juist te hulp zal komen met een groot leger. Hij zou nog voor me opzoeken welke de Bijbelteksten exact zijn die daarover gaan. Als Israel in oorlog komt met zijn buurlanden komt China te hulp. Wellicht realiseerde Netyahu zich die profetie toen hij in die persconferentie vertelde van een belangwekkend verdrag dat Israel nu met China zou hebben gesloten.

Bedankt voor je bericht.

Groet,

Anja

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid