Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

@ kwispeltje

dus je geeft toe dat ik gelijk heb "door de doop"

maar ik snap dat het botst met je 'bijbelse' (kuch) sola scriptura dogma en dat je dus niet geheel mee kan gaan.

Kwispel is de naam van onze hond, dus nu praat je tegen zijn staartje> |P

Ik kan er helemaal niet in mee gaan. Nog nooit is iemand gerechtvaardigd door de doop, dat zou heel triest zijn voor Abraham en de zijnen.

Zij werden op grond van geloof gerechtvaardigd.

Er werd helemaal niet gedoopt in die tijd.

Nee, maar ze geloofden ook niet in Jezus, dus wat dat betreft gaat jouw logica net zo goed mank.

Overigens ben ik niet van de Sola baptisa, zoals jij wel van de sola fide bent. Dus hoewel de doop redt, God schenkt immers genade, betekent dat niet dat God;s genade beperkt is tot gedoopten.

Bovendien is er in de katholieke theologie ook geen moment van redding, maar is redding een proces, dat begint bij de kinderdoop/de behoefte aan geloof bij een proseliet en eindigt bij de het zien van God in de Hemel. Daartussen vindt een proces plaats, waarin een goede en genade God en eens mens met vrije wil elkaar in relatie treffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik begrijp er niet zo veel meer van. Ik gaf een nette hint om mij geen Kwispeltje te noemen, dat komt wat kleinerend over. Ik doe dat ook niet bij medeforummers.

Verder ben ik de draad kwijt.

Er zit een fout in Abraham en de zijnen? Dan zal ik het anders zeggen, dat als mensen door de waterdoop kinderen van God worden dan zijn de OT gelovigen dus geen kinderen van God want toen werden zij niet gedoopt. Laten we elkaar geen raadseltjes opgeven. Ik ga er vanuit dat ik hier met volwassenen in gesprek ben.

Ze konden niet in de Heere Jezus geloven, nee want die was nog niet gekomen, maar dat wil toch niet zeggen dat ze geen gelovigen waren? Ze waren niet wedergeboren dat is juist want dat kon niet, maar ze werden wel degelijk op grond van geloof behouden, weliswaar met een andere positie dan de gelovigen van nà de opstanding, en zij zijn ook niet in de hemel, maar ze wachten in het dodenrijk op de Jongste Dag op de opstanding van alle OT gelovigen en alle ongelovigen van alle tijden, terwijl de Gemeente als het Lichaam van Christus daar niet op wacht en zich bevindt bij hun sterven op een andere plaats en zij zijn al met Christus opgestaan. Er is dus een onderscheid tussen Israël, de Gemeente en de overige volkeren. Gods plan wordt met hen geopenbaard in Zijn Woord. Een beetje kort door de bocht en in vogelvlucht maar anders blijven we langs elkaar heen praten.

Ik geloof zeker in de functie van de doop op grond van geloof door onderdompeling, maar ik doe niet mee met de kinderdoop of andere soorten doop ( afwassing van zonden).

Dat is m.i. niet volgens de Bijbel.

Maar dat zal wel op dit forum tot in den treure behandeld zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp er niet zo veel meer van. Ik gaf een nette hint om mij geen Kwispeltje te noemen, dat komt wat kleinerend over. Ik doe dat ook niet bij medeforummers.

Verder ben ik de draad kwijt.

Er zit een fout in Abraham en de zijnen? Dan zal ik het anders zeggen, dat als mensen door de waterdoop kinderen van God worden dan zijn de OT gelovigen dus geen kinderen van God want toen werden zij niet gedoopt. Laten we elkaar geen raadseltjes opgeven. Ik ga er vanuit dat ik hier met volwassenen in gesprek ben.

Ze konden niet in de Heere Jezus geloven, nee want die was nog niet gekomen, maar dat wil toch niet zeggen dat ze geen gelovigen waren? Ze waren niet wedergeboren dat is juist want dat kon niet, maar ze werden wel degelijk op grond van geloof behouden, weliswaar met een andere positie dan de gelovigen van nà de opstanding, en zij zijn ook niet in de hemel, maar ze wachten in het dodenrijk op de Jongste Dag op de opstanding van alle OT gelovigen en alle ongelovigen van alle tijden, terwijl de Gemeente als het Lichaam van Christus daar niet op wacht en zich bevindt bij hun sterven op een andere plaats en zij zijn al met Christus opgestaan. Er is dus een onderscheid tussen Israël, de Gemeente en de overige volkeren. Gods plan wordt met hen geopenbaard in Zijn Woord. Een beetje kort door de bocht en in vogelvlucht maar anders blijven we langs elkaar heen praten.

Ja, schijnbaar moet je dat uitgelegd krijgen: eigenlijk maak je twee fouten. Maar de belangrijkste is: je zegt...Abraham is niet gedoopt, dus hij kon geen kind van God worden dus dat zou oneerlijk zijn, maar tegelijkertijd moet je later zelf concluderen dat hij volgens jou logica ook niet gered zou zijn. Nu kom je met een zelfverzonnen uitleg over een soort speciaal dodenrijk, waar helemaal geen reden Bijbelse reden voor is.

Ik geloof zeker in de functie van de doop op grond van geloof door onderdompeling, maar ik doe niet mee met de kinderdoop of andere soorten doop ( afwassing van zonden).

Dat is m.i. niet volgens de Bijbel.

Maar dat zal wel op dit forum tot in den treure behandeld zijn.

Nou, daar kan je heel erg lang over discucieren. Maar om te zeggen dat het niet volgens de Bijbel is is natuurlijk klinkklare onzin, daar wordt gesproken over de doop ter afwassing van de zonde. Dan is het prima als jij zegt: Ik weet het beter als de Bijbel, maar het is raar als je zegt dat dat niet in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de kinderdoop ga ik verder niet in, zoals gezegd daar is vast een topic over.

En als jij zegt dat de kinderdoop in de Bijbel staat dan is mij dat prima. Ik lees het nergens en ik noemde het daarom ook een doop in water op grond van geloof.

Een baby kan niet geloven.

Wat het dodenrijk betreft, daarvan zou je dan de begrippen moeten bestuderen en dat geschiedenis van de arme Lazarus en de rijke man eens moeten bestuderen.

Het dodenrijk staat vermeld als "hades" in het Grieks en "sheool" in het Hebreeuws en helaas vaak vertaald als "hel".

Dus ik neem je niet kwalijk als je niet begrijpt dat Abraham wacht in het dodenrijk op de Jongste Dag. Martha haalt dat later nog eens aan, bij de opstanding van Lazarus uit de dood, maar later wel weer stierf. Hij beeldt uit en verwijst naar Zijn eigen opstanding.

De Here Jezus is Zelf ook in het dodenrijk geweest, nee niet nedergedaald "ter helle", maar naar het dodenrijk en daar heeft Hij geproclameerd, nee niet het evangelie gepredikt, maar geproclameerd aan bepaalde geesten waar ik verder niet op inga.

Dat de gelovigen wachten in de "Schoot van Abraham" en de ongelovigen aan de andere kant gescheiden door een kloof lijkt mij volstrekt Bijbels.

Zij wachten op het laatste oordeel en dus op de Jongste Dag en verschijnen voor de Grote Witte Troon. Er is slechts één uitzondering op die algemene Bijbels regel en dat is de Gemeente als Zijn Lichaam. Zij wachten op het verschijnen voor de Rechterstoel van Christus en dat is veel, veel eerder in tijd dan de Jongste Dag, maar dat zou ons brengen in Daniël en in Thess. en in Openbaring en heeft niets met het onderwerp te maken. Zij hebben nu al een hemelse positie en gaan dus niet naar het dodenrijk, alleen hun lichaam wordt aan de aarde toevertrouwd om te wachten wat de Thess brief en 1 Kor. 15 zegt n.l. dat de graven zullen opengaan en hen die ons zijn voorgegaan, misschien ben ik zelf daar ook bij ontvangen een nieuw lichaam en worden met het Hoofd verenigd om voor altijd bij Hem te zijn, dus zoiets als een zieleslaap erken ik niet als Bijbels. Maar dan moeten we ons verdiepen wat het onderscheid is tussen de ziel en de geest. Lastige onderwerpen niet eenvoudig.

Terug naar de doop.

Spontaan was die doop die ik onlangs beleefde op de 1e Pinksterdag in het Ijsselmaar. Dat was nog eens spontaan, maar wel heel koud maar hartverwarmend.

De doop op grond van geloof leert het NT zou ook gedaan worden in de Naam van de HEERE Jezus Christus. Dat is de doop die wijst naar dood en opstanding. Missschien zeg ik dingen die de kerken niet verkondigen, dat zou goed kunnen, maar of ze onbijbels zijn?... dat denk ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, daar kan je heel erg lang over discucieren. Maar om te zeggen dat het niet volgens de Bijbel is is natuurlijk klinkklare onzin, daar wordt gesproken over de doop ter afwassing van de zonde. Dan is het prima als jij zegt: Ik weet het beter als de Bijbel, maar het is raar als je zegt dat dat niet in de Bijbel staat.

Je haalt de doop van Johannes door elkaar met de doop van het nieuwe verbond, dus van nà de opstanding. Johannes zegt dat zelf ook, dat Degene die na hem zou komen zou dopen met de Heilige Geest. Dat kon Johannes niet en de doop in het Jodendom was tot afwassing van zonden.

Na het sterven van de Here Jezus was er maar één middel tot afwassing van zonden, en dat was Zijn offer.

De doop van vandaag is niet een doop van afwassing van zonde.

Niet zo snel roepen dat iets klinkklare onzin is of raar wat ik zeg, dat doe ik tegen jou ook niet en staat alleen maar heel dom en aanmatigend, niet doen dus! :@

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals als je roept dat het in de Bijbel staat neem dan de moeite om de tekst in Handelingen te specifiseren? Toch niet teveel gevraagd?

"het niet verbond?" Wat bedoel je nu?

Geef dan even teksten want zoals jij het formuleert herken ik het niet.

Johannes verwijst toch niet voor niets naar "Degene die nà Hem zou komen?

Je geeft nu beperkt antwoord, waar ik niets mee kan.

Waar staat in de Bijbel dat onder het nieuwe verbond men gedoopt wordt met als resultaat een afwassing van zonden, ik zal het concreet maken.

Geef daar eens antwoord op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld de doop in handelingen 2:

Petrus zei tegen hen: ‘Bekeer u! Ieder van u moet zich laten dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden. Dan zult u de gave van de heilige Geest ontvangen. [39] De belofte geldt immers voor u en uw kinderen, en voor allen ver weg, die* de Heer onze God erbij zal roepen.’ [40] Met nog vele andere woorden getuigde hij, en hij spoorde hen aan met de woorden: ‘Laat u redden uit dit ontaarde geslacht!’

De doop in Christus is dus de doop tot vergeving van de zonden en vervulling met de heilige Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijvoorbeeld de doop in handelingen 2:

Petrus zei tegen hen: ‘Bekeer u! Ieder van u moet zich laten dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden. Dan zult u de gave van de heilige Geest ontvangen. [39] De belofte geldt immers voor u en uw kinderen, en voor allen ver weg, die* de Heer onze God erbij zal roepen.’ [40] Met nog vele andere woorden getuigde hij, en hij spoorde hen aan met de woorden: ‘Laat u redden uit dit ontaarde geslacht!’

De doop in Christus is dus de doop tot vergeving van de zonden en vervulling met de heilige Geest

Inderdaad, dus zoals gezegd:

Petrus spreekt hier tegen de Joden.

Petrus zegt dat de gift op bekering de Heilige Geest is, ( wedergeboorte)

Petrus predikt de doop in de Naam van Jezus Christus ( dus niet de Vader, Zoon en Heilige Geest)

Petrus geeft aan dat er één doop in de Heilige Geest is en dat is de doop in Christus.

De waterdoop is slechts een symbool danwel een getuigenis die volgt op de bekering.

Dat dit een doop is die mede zich ook richt/spreekt tot hen "die verre zijn" ( heidenen)

Hij roept op dat de Joden zich moesten bekering van dit verkeerd geslacht.

De belofte bestaat voor de Joden en hun kinderen uit de gift n.l. de Heilige Geest, dat kon pas gestalte krijgen nà de opstanding.

Maar hen die verre stonden deelden ook in die beloften.

Dat het een doop door onderdompeling is, behoeft m.i. geen nadere uitleg.

Er werden ook op die dag drieduizend zielen gedoopt.

Geen sprake van besprenkeling en geen sprake van babietjes.

Want.....

Zij volhardden in de gebeden en in het delen van brood en beker

Je spreekt hier dus over de eerste Christengemeente bestaande uit Jood en heiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er nog ander water dan? Het gaat toch om het water, toch niet om de plek waar dat gebeurt.

"Zie daar is water wat verhinderd u?"

Zoals gezegd was de laatste doopdienst die ik meemaakte in het Ijsselmeer.

Maar ik heb velen zien gedoopt worden in de Jordaan. Niet zo schoon slootje eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is er nog ander water dan? Het gaat toch om het water, toch niet om de plek waar dat gebeurt.

"Zie daar is water wat verhinderd u?"

"Daar" is overduidelijk niet ergens in onze streken. Dat het enkel om water gaat en niet de plek is wat jij er nu van maakt. Je gaat wel heel vrij met de bijbel om als het voor jou goed uitkomt maar legt wel op slakjes zout als het om andere visies gaat.

Zoals gezegd was de laatste doopdienst die ik meemaakte in het Ijsselmeer.

Maar ik heb velen zien gedoopt worden in de Jordaan. Niet zo schoon slootje eigenlijk.

het IJsselmeer is een onbijbels gebied.

Kortom als ik even net zo kritisch kijk naar jouw doop als jij naar andermans doop kijkt kan ik eigenlijk enkel concluderen dat je doop niet geldig is, onbijbels enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad, dus zoals gezegd:

Petrus spreekt hier tegen de Joden.

Petrus zegt dat de gift op bekering de Heilige Geest is, ( wedergeboorte)

Petrus predikt de doop in de Naam van Jezus Christus ( dus niet de Vader, Zoon en Heilige Geest)

Petrus geeft aan dat er één doop in de Heilige Geest is en dat is de doop in Christus.

De waterdoop is slechts een symbool danwel een getuigenis die volgt op de bekering.

Dat dit een doop

complexe theologische invulkinde om wat er duidelijk staat te verbloemen

een doop, voor volwassenen en kinderen, joden en heidenen, tor vergeving dwe zondwn en vervulling van de Heilige Geest.

co

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staan verschillende teksten in de Bijbel waar het over de doop gaat, maar als je laten dopen in bijvoorbeeld het Ijsselmeer en je noemt dat onbijbels ....en je gaat de tekst van de Ethiopiër of eigenlijk van Filippus zo ontleden dat je dus niet kunt zeggen: "Zie er is water of zie daar is water wat verhindert u om gedoopt te worden" dan heb je òf de geschiedenis van Filippus niet goed gelezen en begrepen of je begrijpt niet waar "water" een beeld van is.

De doop van Johannes is nu eenmaal niet hetzelfde als de doop in de Here Jezus Christus. Want de doop op zich reinigt niet en het water heeft geen geneeskrachtige werking.

Paulus zegt daarom ook dat hij blij is dat hij niemand gedoopt heeft.

Paulus stelt de doop in Christus als het belangrijkste.

Doop= éénwording met...

Petrus richt zich tot de Joden die tot dan toe nooit wisten van het reinigende bloed van Christus. Het bloed van Jezus Gods Zoon reinigt van alle zonden.

Nergens staat dat het water van een doopvont of van de Jordaan reinigt van alle zonden.

Petrus begint ook zijn zin met: "Bekeert u" dat is de essentie van het onderdeel van zijn hele toespraak tot de Joden. En op grond van je bekering kun je je laten dopen, en dat symboliseert precies wat de dood en opstanding van de Here Jezus heeft gedaan voor de hele mensheid.

Hij stierf voor alle mensen, maar alleen zij die geloven krijgen deel aan de opstanding en je gaat het watergraf in en je komt er a.h.w. herboren uit, omdat je uitdrukking geeft aan wat er in je leven is gebeurd.

Ergens staat in de evangeliën dat je met deze openlijke getuigenis God rechtvaardigt.

En je zet als dopeling a.h.w. de overheden en de machten in de lucht openlijk in hun hemd.

Daarom doe je dit niet in een achterafkamertje, maar in de aanwezigheid van de broeders en zusters, want de opdracht is dat je je moet làten dopen.

Door wie je dat laat doen? Gewoon medebroeders. Want nergens staat dat je een diploma of een studie moet hebben gevolgd.

Er is in de Bijbel ook geen procedure die eraan voorafgaat, maar precies wat Petrus zegt in Hand. 2 en daar kun je taalkundig heel goed zeggen: "Bekeert u tot vergeving der zonden en u ontvangt de Heilige Geest en een iegelijk die zich bekeert worde gedoopt in de naam van de Here Jezus Christus. Dat was specifiek een oproep op die Pinksterdag. Gericht aan het Joodse volk op grond van de belofte die Petrus citeert in vers 39. Ik geloof ook dat die drieduizend gedoopten heel veel Joden waren.

Het is de oogst uit Ruth 1 vers 22.

Zo denk ik erover en verder moet iedereen maar zelf weten of hij zich laat onderdompelen in water op grond van geloof in Jezus Christus of dat hij dat niet doet.

Wedergeboorte is het belangrijkste en dat is de doop in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wijs me de bijbeltekst maar aan waarin het ijsselmeer genoemd wordt. Of wijs me maar aan waar letterlijk en onbetwistbaar wordt gezegd dat het helemaal niet uit maakt waar je ondergedompeld wordt voor je doop.

Beide kan je niet. En ja, dat kan je heel flauw vinden. Dat is het ook. Maar het is slechts het doortrekken van de lijn die jij hebt getrokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik trek helemaal geen lijn door. Ik getuig van een belevenis met Pinksteren j.l. waar ik getuige was van een doop in het Ijsselmeer. Prachtig was dat. Toevallig zag ik vandaag de foto's ervan op facebook dus zodoende kwam dat in mijn herinnering.

Mijn kleindochter is gedoopt tijdens een jeugdweekend met jonge gelovigen in een meer ergens in Friesland. Mag dat niet?

Is dat volgens de Bijbel verboden dan? Ik denk dat in de Bijbel voornamelijk in de Jordaan werd gedoopt. Maar wereldwijd doopt men toch in water? En hoe dat water heet is toch niet belangrijk, ik begrijp niet waar je heen wilt met "lijn doortrekken?"

Ik denk dat als in Biddinghuizen waar onlangs tienduizenden jonge en oudere gelovigen uit vele landen bijeenwaren een bassin was geweest dat er misschien ook mensen gedoopt zouden zijn. Ik weet dat eigenlijk niet. Misschien in het Veluwemeer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@kwispel

de doop vind in de bijbel ook s nachts thuis plaats, bijvoorbeeld bij Cornelius. De doop is een sacrament van genade, het heeft niks met een belijdenis te maken.

Het onderscheid tussen de doop in Jezus naam en de waterdoop wordt in de Bijbel zeker niet gemaakt. Ja, er zijn twee dopen: die van Johannes en die van Jezus.

Die van Johannes is in water ter vergeving van de zonden.

Die van Jezus is uit water en de Geest. Daardoor sterf je met Jezus en sta je op met Jezus. De Heilige Geest komt vanaf dan permanent in je wonen. Dat is echter geen belofte van redding, maar wel van God's trouw. Die doop in Jezus naam is als volgt:

Je wordt gedoopt met levend (stroment) water: dus ondergedompeld in een rivier of overgoten met water. Besprenkelen of dopen in een meer of bad zijn dus eigenlijk verkeerd, maar God is genadig genoeg oom ook aan mensen die het goed bedoelen maar Zijn geboden niet goed snappen ook genade te geven.

Daarna worden er handen opgelegd en gebeden voor vervulling door de Heilige Geest. Vervolgens ontvang je de eucharistie, hoewel in de westerse kerken dit meestal wordt uitgesteld tot de leeftijd waarop de dopeling het bevat. Dat geld echter niet voor de oosterse kerken.

Die doop is Jeruzalem was voor: u, uw kinderen en allen hier ver vandaan.

Dus wel kinderen!!! en alles ovet kinderen van een bepaald geloof id onbijbelse inlegkunde: er staat alleen uw kinderen. Misschien is het goed om primair te kijken wat de Bijbel zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijvoorbeeld de doop in handelingen 2:

Petrus zei tegen hen: ‘Bekeer u! Ieder van u moet zich laten dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden. Dan zult u de gave van de heilige Geest ontvangen. [39] De belofte geldt immers voor u en uw kinderen, en voor allen ver weg, die* de Heer onze God erbij zal roepen.’ [40] Met nog vele andere woorden getuigde hij, en hij spoorde hen aan met de woorden: ‘Laat u redden uit dit ontaarde geslacht!’

De doop in Christus is dus de doop tot vergeving van de zonden en vervulling met de heilige Geest

Inderdaad, dus zoals gezegd:

Petrus spreekt hier tegen de Joden.

Petrus zegt dat de gift op bekering de Heilige Geest is, ( wedergeboorte)

Petrus predikt de doop in de Naam van Jezus Christus ( dus niet de Vader, Zoon en Heilige Geest)

Petrus geeft aan dat er één doop in de Heilige Geest is en dat is de doop in Christus.

De waterdoop is slechts een symbool danwel een getuigenis die volgt op de bekering.

Dat dit een doop is die mede zich ook richt/spreekt tot hen "die verre zijn" ( heidenen)

Hij roept op dat de Joden zich moesten bekering van dit verkeerd geslacht.

De belofte bestaat voor de Joden en hun kinderen uit de gift n.l. de Heilige Geest, dat kon pas gestalte krijgen nà de opstanding.

Maar hen die verre stonden deelden ook in die beloften.

Dat het een doop door onderdompeling is, behoeft m.i. geen nadere uitleg.

Er werden ook op die dag drieduizend zielen gedoopt.

Geen sprake van besprenkeling en geen sprake van babietjes.

Want.....

Zij volhardden in de gebeden en in het delen van brood en beker

Je spreekt hier dus over de eerste Christengemeente bestaande uit Jood en heiden.

Je leest het vekeerd hoor

Petrus zegt: bekeer u en laat u dopen en dan worden al die dingen je gegeven. Je krijgt ze dus in je doop.

Niet bekeer je en dan worden al die dingen je gegeven en dan laat je je dopen als teken van bekering. Het zou goed zijn als je wat zorgvuldiger zou lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees dit niet voor de eerste keer, dus je moet maar aannemen dat veel teksten in mijn geheugen en hart gegrift staan. Dus van onzorgvuldigheid is inmiddels geen sprake (meer).

Ik probeer de juiste taalkundigheid in de zin aan te geven, niets meer en niets minder.

Als de waterdoop tot vergeving van zonden zou leiden dan kun je niet meer zeggen dat God door het werk van Jezus Christus aan het kruis alle zonden van de hele wereld gedragen heeft en zelfs de zonden inclusief de mensheid ( overdrachtelijk) in de dood heeft gebracht met de tekst: "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven".

Dan kom je in de knoei hiermee, althans in deze genadetijd, dus niet in de tijd van de wet onder het oude verbond waar gedoopt werd tot vergeving van zonden, immers de Heer was nog niet gestorven toen.

Dat onderscheid moet je maken, wil je begrijpen dat: "Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden".

Gods doel was dat door Zijn Zoon naar de aarde te zenden in gelijkheid des zondigen vleses dus als volledig mens, Hij de wereld met Zich zou verzoenen. God had a.h.w. een probleem met Zijn schepping en Hij wilde dat in orde maken, en dat heeft Hij gedaan, en zo werden alle zonden weggedaan. De rekening staat a.h.w. op nul en er is een toegang vrij gemaakt om te naderen tot de troon der genade en dus kan de mens a.h.w. opstaan uit de dood; "Ontwaakt Gij die slaapt en sta op uit de doôn en Christus zal over U lichten".

Wedergeboorte = de doop in Christus waar de Heilige Geest bij betrokken is, daarom daalde die duif neer toen de Heer werd gedoopt, een doop die wijst naar Zijn dood en opstanding en dus ook de betrokkenheid van de Heilige Geest.

Doop in Christus = doop in de Heilige Geest

De Here Jezus maar ook Paulus hebben Zelf nooit in water gedoopt omdat Paulus dit ondergeschikt stelt aan de doop In Christus.

"Kinderen Gods" in de Bijbel wil evenals "Kinderen" van Israël alleszeggen over onze en hun positie t.o.v. de Vader/Jehova

Jij maakt er kleine kinderen van maar die betekenis heeft het in de Bijbel niet.

Johannes spreekt vaak met de aanhef: "KInderkens" en dan spreekt hij toch echt tot volwassenen, dus om zo een kinderdoop te rechtvaardigen of verdedigen snijdt m.i. geen hout.

Wel werd Cornelius met heel zijn huisgezin gedoopt en in mijn voorbeeld was ook een jongetje van 12 jaar. Kinderen die echt een verlangen hebben de Heer te volgen in de doop worden daarom niet geweigerd uiteraard.

Er staat helaas wel vaak een vertaling verkeerd in de SV gecorrigeerd in de NBG in Kinderen, terwijl er "HUOS" staat en dat betekent "zonen". Zonen in de zin van huos of huothesos heeft te maken met erfrecht.

De aanstelling tot het zoonschap laat nog op zich wachten, een tekst schrijft hierover dat "wij zouden opgroeien op weg naar de zoonstelling", alles in relatie tot de erfenis die ons wacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou God niet kunnen vergeven door de doop? Waarom wel door geloof? Dat is jouw aanname, maar die is niet Bijbels.

Als je je dat realiseert klopt de rest van je verhaal ook niet.

En er staat gewoon: door de doop wordt je gered. Door de doop wordt je kind van God, door de doop ontvang je de Geest, door de doop wordt je van zonden gereinigd.

Alleen probeer je op allerlei manieren te ontkennen dat het om de doop gaat, omdat dat botst met de Sola fide.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Kinderen Gods" in de Bijbel wil evenals "Kinderen" van Israël alleszeggen over onze en hun positie t.o.v. de Vader/Jehova

Jij maakt er kleine kinderen van maar die betekenis heeft het in de Bijbel niet.

Johannes spreekt vaak met de aanhef: "KInderkens" en dan spreekt hij toch echt tot volwassenen, dus om zo een kinderdoop te rechtvaardigen of verdedigen snijdt m.i. geen hout.

Wel werd Cornelius met heel zijn huisgezin gedoopt en in mijn voorbeeld was ook een jongetje van 12 jaar. Kinderen die echt een verlangen hebben de Heer te volgen in de doop worden daarom niet geweigerd uiteraard.

De Bijbel heeft het over kinderen. Dan kan je wel zeggen: de Bijbel bedoelt dat niet. Maarja het staat er wel he. En er staat niet oude kinderen, er staat ook niet gelovige kinderen. Er staat kinderen. Dus al je excegese dient om aan te geven dat de Bijbel het fout heeft, omdat het niet met jouw dogma strookt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid