Spring naar bijdragen

Naleving van de wet uit het OT in het NT


Aanbevolen berichten

Al Gods opgetekende woorden in de Heilige Schrift zijn tot nut voor ons omdat het goddelijk onderwijs is voor ieder mens.

Maar als we het hebben over de Mozaïsche wet, de wet die God via Mozes aan de Israëlieten heeft gegeven, die is door de wet van Christus vervangen.

Dat is logisch om verschillende redenen:

Israël is door God verworpen als zijn "verbondsvolk" en dus is ook de Mozaïsche wet die aan Israël was gegeven niet meer van kracht.

Een andere reden is het feit dat de OT vooruitwees naar de Messias, nu de Messias er heel lang is is ook de Wet niet meer nodig. De Bijbel zegt hierover:

(Galaten 3:24, 25) . . .Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester.

Nog een reden, God heeft lang geleden voorzegd dat er met een ander volk een nieuw verbond zou sluiten, dat Bleek het "nieuwe verbond" te zijn

(Jeremia 31:31-33) . . .„Zie! Er komen dagenâ€, is de uitspraak van Jehovah, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten; 32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’, is de uitspraak van Jehovah.â€

33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluitenâ€, is de uitspraak van Jehovah. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zÃ­È·Ì zullen mijn volk worden.â€

Interessant is het dat woorden van gelijke strekking door de profeet Joël wordt geuit, maar ook in Handelingen en Hebreeën.

Bijzonder opmerkelijk is het dat de ware God zei dat hij "God (=machtige) zal worden" van een volk dat hij "mijn volk" noemde.

Aangezien Israël na de moord op Jezus door God verworpen werd - als bewijs daarvan gingen alle familieregisters verloren bij de vernietiging van Jeruzalem - gingen de titels Joden en Israël over op een nieuw volk namelijk vele oprechte personen die werden bijeen vergaderd uit alle natiën.

Christenen vallen nu onder de wet van Christus en het nieuwe Verbond dat met het bloed van Christus in werking werd gesteld.

fijne dag allen,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nergens staat in de Bijbel dat de Mozaische wet door Christus is vervangen, ik kan dat niet vinden tenminste.

De wet die niet alleen scheiding en vijandschap veroorzaakte tussen Joden en heiden stelde Israël immer voortdurend Gods heilige eis en sancties voor ogen.

Maar dat bewijsstuk heeft God aan het kruis genageld en zo de overheden en de machten hun dodelijk wapen uit handen genomen. Paulus die zelf zo met de wet had geworsteld volgens Rom 7 vers 21- 24 kon nu aan de Galaten zijn bevrijdingsgetuigenis geven: "Want ik ben door de wet, voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven, ik ben met Christus gekruisigd en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij en voorzover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven, ik doe de genade van God niet teniet, want als er gerechtigheid door de wet zou zijn ,dan was Christus tevergeefs gestorven: . Gal 2 vers 19-21.

In de brief aan de Kolossenzen beschrijft Paulus dit heilsfeit opnieuw maar dan vooral als een Goddelijk wapenfeit, waarmee satan en zijn trawanten zijn overownnen.

"Ook u heeft Hij, hoewel Gij dood waart, door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons ( joden) al de overtredingen kwijtschold. door het bewijsstuk ( de wet) uit te wissen ,dat door zijn inzettingen( wet) tegen ons ( joden) getuigden en ons bedreigde. En dat heeft HIj weggedaan door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft de overheden en de machten openlijk ten toon gesteld en over hen gezegevierd.

Zo heeft de Here Jezus Zijn vijanden en de vijanden van Zijn volk met Zijn kruisdoor een juridische nekslag toegebracht.

De wet het gerechtelijke bewijsstuk dat tegen Israël getuigde en bedreigd heeft Hij weggedaan en uitgeist.

De wet veroorzaakte vijandschap en scheiding tussen Jood en heiden.

Dus je kunt nooit zeggen dat die wet plaats heeft gemaakt voor een andere wet.

In de Bijbel staat dat deze wet plaats maakte voor genade.

De Joden werden onder de wet in verzekerde bewaring gesteld, echter wij zijn geen Joden en wij leven onder het nieuwe verbond en dus zijn wij als heidenen naderbij gekomen, door het bloed van Christus.

De wending in Gods heilsplan n.l. dat de Jood en de heiden in Eén Lichaam tot één nieuwe mens geschapen is, een geheimenis of een verborgenheid die pas aan Paulus werd geopenbaard. Ef. 3 vers 5-7, dus we moeten een bepaalde naleving van de wet voor ons als heidenen niet zoeken in het OT want wij delen nu in de belofte in het Evangelie en in Christus en dat zijn hemelse zegeningen en beloften in de hemel in Christus.

Paulus zegt danook: "Mij de allerminste van alle heiligen, is deze GENADE ( geen wet) gegeven om onder de heidenen door het Evangelie de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen en allen te verlichten, opdat zij mogen begrijpen wat de gemeenschap aan het geheimenis inhoudt , dat door de eeuwen heen verborgen is, geweest in God, Die alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus.

Waarheden die vanaf het ontstaan van de Gemeente m.b.t. Israël op zijn plaat vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben bang dat Eclammers van het padje is geraakt.

Aangezien Israël na de moord op Jezus door God verworpen werd - als bewijs daarvan gingen alle familieregisters verloren bij de vernietiging van Jeruzalem - gingen de titels Joden en Israël over op een nieuw volk namelijk vele oprechte personen die werden bijeen vergaderd uit alle natiën.

Voor zover ik in de tekst lees werd hij vermoord door de Romeinen die weer symbool staan voor alle mensen, dat joden hem vermoord hebben staat nergens in de bijbel!

De Torah is gegeven aan de joden en niet aan de heidenen wat bekend zijn de regels "Gij zult u onthouden van het verstikte en van bloed" etc. etc. dat staat toch in de Torah ook wel genoemd de wet!

[Marcus 12:29-34: “Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is een, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij een is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods. En niemand durfde Hem meer iets vragenâ€.

En dan hier de bekende tekst welke voor een deel is geciteerd

De tekst van het Shema - Deuteronomium 6:4-9

Hoor Israël, Adonai, onze God, Adonai is Eén.

En gij zult Adonai uw God liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw vermogen.

En deze woorden, die Ik u heden gebied zullen op uw hart zijn.

En gij zult ze uw kinderen inprenten en erover spreken, wanneer u in uw huis zit en wanneer u op de weg gaat en bij uw te ruste gaan en bij uw opstaan.

En gij zult ze als een teken op uw hand binden en zij zullen tot voorhoofdstekenen tussen uw ogen zijn.

En gij zult ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 2 vers 36: "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israël dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus Die gij gekruist hebt".

Tegen wie zegt Petrus dit volgens jou?

\

Tegen de toehoorders in de vergadering namelijk de gelovigen en volgelingen van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handelingen 2 vers 14: "Gij Joodse mannen en gij allen die te Jeruzalem woont dit zij u bekend en laat mijn woorden tot u ingaan"

Het is toch algemeen bekend dat Petrus hier spreekt tegen zijn Joodse medebroeders?

HIj citeert de profeet Joël, hij spreekt uitgebreid over de profeet David en vanaf vers 29 zegt hij zelfs dat het hem geoorloofd is om vrijuit tot de mannen broeders te spreken en de heidenen waren toen geen broeders van Petrus en zij hadden ook het OT niet, ze wisten toch niet wie Joël en David waren en kenden de citaten niet uit de Psalmen.

Dus mijn conclusie:

Deze hele toespraak vond plaats voordat de eerste Christenen uit de heidenen waren "ontstaan", het heil is pas later naar de heidenen gegaan toen God Zijn uitverkoren volk terzijde stelde zie Handelingen 28( tijdelijke Lo-ammi en Lo-Ruchama) om vervolgens een volk te vergaderen voor Zijn Naam uit Jood en heiden. Want elke Jood die nu tot geloof komt behoort tot de Gemeente van Eerstelingen.

Dus die gehele vergadering bestond m.i. uit voornamelijk Joden. Misschien waren er wat Romeinen bij die in Jeruzalem woonden.

Vergeet niet dat het een Joods feest was waarom zij bij elkaar waren. Ik meen het wekenfeest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 2 vers 14: "Gij Joodse mannen en gij allen die te Jeruzalem woont dit zij u bekend en laat mijn woorden tot u ingaan"

Het is toch algemeen bekend dat Petrus hier spreekt tegen zijn Joodse medebroeders?

HIj citeert de profeet Joël, hij spreekt uitgebreid over de profeet David en vanaf vers 29 zegt hij zelfs dat het hem geoorloofd is om vrijuit tot de mannen broeders te spreken en de heidenen waren toen geen broeders van Petrus en zij hadden ook het OT niet, ze wisten toch niet wie Joël en David waren en kenden de citaten niet uit de Psalmen.

Dus mijn conclusie:

Deze hele toespraak vond plaats voordat de eerste Christenen uit de heidenen waren "ontstaan", het heil is pas later naar de heidenen gegaan toen God Zijn uitverkoren volk terzijde stelde zie Handelingen 28( tijdelijke Lo-ammi en Lo-Ruchama) om vervolgens een volk te vergaderen voor Zijn Naam uit Jood en heiden. Want elke Jood die nu tot geloof komt behoort tot de Gemeente van Eerstelingen.

Dus die gehele vergadering bestond m.i. uit voornamelijk Joden. Misschien waren er wat Romeinen bij die in Jeruzalem woonden.

Vergeet niet dat het een Joods feest was waarom zij bij elkaar waren. Ik meen het wekenfeest.

Ik heb het ook niet over de heidenen die vierden geen Sjavoeot maar

het gaat hier duidelijk over de uitstorting van de Ruach Ha Kodesj en de daaraan verbonden beloften!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 2 vers 14: "Gij Joodse mannen en gij allen die te Jeruzalem woont dit zij u bekend en laat mijn woorden tot u ingaan"

Het is toch algemeen bekend dat Petrus hier spreekt tegen zijn Joodse medebroeders?

HIj citeert de profeet Joël, hij spreekt uitgebreid over de profeet David en vanaf vers 29 zegt hij zelfs dat het hem geoorloofd is om vrijuit tot de mannen broeders te spreken en de heidenen waren toen geen broeders van Petrus en zij hadden ook het OT niet, ze wisten toch niet wie Joël en David waren en kenden de citaten niet uit de Psalmen.

Dus mijn conclusie:

Deze hele toespraak vond plaats voordat de eerste Christenen uit de heidenen waren "ontstaan", het heil is pas later naar de heidenen gegaan toen God Zijn uitverkoren volk terzijde stelde zie Handelingen 28( tijdelijke Lo-ammi en Lo-Ruchama) om vervolgens een volk te vergaderen voor Zijn Naam uit Jood en heiden. Want elke Jood die nu tot geloof komt behoort tot de Gemeente van Eerstelingen.

Dus die gehele vergadering bestond m.i. uit voornamelijk Joden. Misschien waren er wat Romeinen bij die in Jeruzalem woonden.

Vergeet niet dat het een Joods feest was waarom zij bij elkaar waren. Ik meen het wekenfeest.

Ik heb het ook niet over de heidenen die vierden geen Sjavoeot maar

het gaat hier duidelijk over de uitstorting van de Ruach Ha Kodesj en de daaraan verbonden beloften!

Je weet dat dit een Nederlandstatig forum is he...prima dat jullie een beetje Hebreeuws spreken als liturgische taal bij de Messiaanse beweging, maar dit is naam mijn mening gewoon interessant doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof het of niet Hendrikjan, ik ben het volledig met je eens.

Daarom schreef ik gewoon 'wekenfeest".

Het gaat in de toespraak van Petrus tijdens het wekenfeest en gericht aan de Joodse mannen niet over de uitstorting van de Heilige Geest. Dus wat je zegt klopt niet en je geeft geen antwoord op mijn post, maar draait een eigen riedel af.

Heel de toespraak tot aan de tekst; "Deze Jezus Die Gij gekruist hebt", wordt tegen zijn Joodse broeders gesproken. Ik zei al, de heidenen wisten niet eens wie David en Joël waren. Dus even reeël blijven beste man. Maar ik begrijp dat je de rituelen van het Jodendom hanteert naast de genade Gods geschonken aan alle mensen en dat verklaart waarom je je "aangesproken" voelt, maar jij en ik hebben ook de Heer gekruisigt. Ik wil het Jodendom niet de schuld geven, maar ik reageer op jouw uitspraak dat nergens in de Bijbel staat dat de Joden Hem gekruisigt hebben en dit was mij bewijs dat het wel in de Bijbel staat en verder ga ik niet mee in je Messiaanse denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 2 vers 14: "Gij Joodse mannen en gij allen die te Jeruzalem woont dit zij u bekend en laat mijn woorden tot u ingaan"

Het is toch algemeen bekend dat Petrus hier spreekt tegen zijn Joodse medebroeders?

HIj citeert de profeet Joël, hij spreekt uitgebreid over de profeet David en vanaf vers 29 zegt hij zelfs dat het hem geoorloofd is om vrijuit tot de mannen broeders te spreken en de heidenen waren toen geen broeders van Petrus en zij hadden ook het OT niet, ze wisten toch niet wie Joël en David waren en kenden de citaten niet uit de Psalmen.

Dus mijn conclusie:

Deze hele toespraak vond plaats voordat de eerste Christenen uit de heidenen waren "ontstaan", het heil is pas later naar de heidenen gegaan toen God Zijn uitverkoren volk terzijde stelde zie Handelingen 28( tijdelijke Lo-ammi en Lo-Ruchama) om vervolgens een volk te vergaderen voor Zijn Naam uit Jood en heiden. Want elke Jood die nu tot geloof komt behoort tot de Gemeente van Eerstelingen.

Dus die gehele vergadering bestond m.i. uit voornamelijk Joden. Misschien waren er wat Romeinen bij die in Jeruzalem woonden.

Vergeet niet dat het een Joods feest was waarom zij bij elkaar waren. Ik meen het wekenfeest.

Ik heb het ook niet over de heidenen die vierden geen Sjavoeot maar

het gaat hier duidelijk over de uitstorting van de Ruach Ha Kodesj en de daaraan verbonden beloften!

Je weet dat dit een Nederlandstatig forum is he...prima dat jullie een beetje Hebreeuws spreken als liturgische taal bij de Messiaanse beweging, maar dit is naam mijn mening gewoon interessant doen.

Ik wil graag even wat corrigeren:

Ik ben niet christelijk of messiaans maar gewoon joods, wat is daar mis mee?

Wat is het probleem als er hebreeuwse woorden worden gebruikt,, ik kan me herinneren dat er vorig jaar toch ook Griekse elementen werden gebruikt in sommige discussies en daar was je ook in vertegenwoordigd. Of proef ik enige vorm van .......!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent dus iemand die het Jodendom aanhangt en niet in de Christus van de Christenen gelooft, begrijp ik dat goed?

Je weet toch heel goed wat de Hebr, termen zijn voor de Joodse feesten en voor de uitstorting van de Heilige Geest of ben je geen Nederlander?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze hele toespraak vond plaats voordat de eerste Christenen uit de heidenen waren "ontstaan", het heil is pas later naar de heidenen gegaan toen God Zijn uitverkoren volk terzijde stelde zie Handelingen 28( tijdelijke Lo-ammi en Lo-Ruchama) om vervolgens een volk te vergaderen voor Zijn Naam uit Jood en heiden.

Kwispel, de tekst die je hier noemt heeft heeft te maken met het volk voor de ballingschap en onderscheid tevens het 10 stammenrijk en het 2 stammenrijk. De profeet bracht zijn boodschap hoofzakelijk naar het 10 stammenrijk (Israel)

Deze tekst wordt naar mijn meneing met een hele andere bedoeling aangehaald.

Hosea 2:

11. En de kinderen van Juda, en de kinderen Israëls zullen samenvergaderd worden, en zich een enig hoofd stellen, en uit het land optrekken; want de dag van Jizreël zal groot zijn.

12 Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

Dus bij deze daag ik je uit om hier serieus over na te denken en proberen de juiste conclusie te trekken. Mischien een nieuwe topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bent dus iemand die het Jodendom aanhangt en niet in de Christus van de Christenen gelooft, begrijp ik dat goed?

Je weet toch heel goed wat de Hebr, termen zijn voor de Joodse feesten en voor de uitstorting van de Heilige Geest of ben je geen Nederlander?

Ik ben van geboorte joods en gemengd gehuwd! Maar ja, wat is geloven. Elke religie blijft mij boeien en zeker de Christelijke interpretaties van joodse teksten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het ook niet over de heidenen die vierden geen Sjavoeot maar

het gaat hier duidelijk over de uitstorting van de Ruach Ha Kodesj en de daaraan verbonden beloften!

Je weet dat dit een Nederlandstatig forum is he...prima dat jullie een beetje Hebreeuws spreken als liturgische taal bij de Messiaanse beweging, maar dit is naam mijn mening gewoon interessant doen.

Ik wil graag even wat corrigeren:

Ik ben niet christelijk of messiaans maar gewoon joods, wat is daar mis mee?

Wat is het probleem als er hebreeuwse woorden worden gebruikt,, ik kan me herinneren dat er vorig jaar toch ook Griekse elementen werden gebruikt in sommige discussies en daar was je ook in vertegenwoordigd. Of proef ik enige vorm van .......!

Hé, Henkjan. Ook je "eigen" RKK gebruikt die term gewoon in de (katholieke) encyclopedie die ze online hebben gezet: http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/s/sjavoeot :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij katholieken staan er om bekend dat we nodeloos complex doen met rare taaltjes :E

Jezus sprak blijkbaar een raar taaltje volgen henkjam37, het rare taaltje is vertaald door mensen die dat blijkbaar belangrijk vonden. Wie gaat er dan een een persoon volgen die raar praat!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Pinchas

Het is niet superstoer om serieus in te gaan op grapjes (H)

Jezus sprak overigens vooral Aramees. Dus als je hem wat dat betreft consequent wil volgen zou ik je aanraden je aan te sluiten bij een Syrische kerk;)

Niemand beweerd iets anders! Maar waarom zou ik mij aansluiten bij de Syrische kerk? Ik zoek niets binnen het katholicisme of iets dergelijks wat met beeldaanbiddeing heeft te maken! Met zulke heidense zaken houd ik mij niet bezig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Pinchas

Het is niet superstoer om serieus in te gaan op grapjes (H)

Jezus sprak overigens vooral Aramees. Dus als je hem wat dat betreft consequent wil volgen zou ik je aanraden je aan te sluiten bij een Syrische kerk;)

Niemand beweerd iets anders! Maar waarom zou ik mij aansluiten bij de Syrische kerk? Ik zoek niets binnen het katholicisme of iets dergelijks wat met beeldaanbiddeing heeft te maken! Met zulke heidense zaken houd ik mij niet bezig!

,

dan zou ik me ook maar ver houden van het Jodendom net de ark!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Pinchas

Het is niet superstoer om serieus in te gaan op grapjes (H)

Jezus sprak overigens vooral Aramees. Dus als je hem wat dat betreft consequent wil volgen zou ik je aanraden je aan te sluiten bij een Syrische kerk;)

Niemand beweerd iets anders! Maar waarom zou ik mij aansluiten bij de Syrische kerk? Ik zoek niets binnen het katholicisme of iets dergelijks wat met beeldaanbiddeing heeft te maken! Met zulke heidense zaken houd ik mij niet bezig!

- Niet weten dat "de Syrische kerk" niet tot de katholieke kerk behoort

- Niet weten dat beeldaanbidding binnen het christendom uit den boze is

- Het overgrote deel van het christendom als heidens bestempelen

- Verklaren dat je tot een religie behoort waarin afbeeldingen van niet bestaande wezens zelfs voorgeschreven worden door het "heilige boek"

Je zit niet echt op een open en respectvol gesprek te wachten he _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Pinchas

Het is niet superstoer om serieus in te gaan op grapjes (H)

Jezus sprak overigens vooral Aramees. Dus als je hem wat dat betreft consequent wil volgen zou ik je aanraden je aan te sluiten bij een Syrische kerk;)

Niemand beweerd iets anders! Maar waarom zou ik mij aansluiten bij de Syrische kerk? Ik zoek niets binnen het katholicisme of iets dergelijks wat met beeldaanbiddeing heeft te maken! Met zulke heidense zaken houd ik mij niet bezig!

- Niet weten dat "de Syrische kerk" niet tot de katholieke kerk behoort

- Niet weten dat beeldaanbidding binnen het christendom uit den boze is

- Het overgrote deel van het christendom als heidens bestempelen

- Verklaren dat je tot een religie behoort waarin afbeeldingen van niet bestaande wezens zelfs voorgeschreven worden door het "heilige boek"

Je zit niet echt op een open en respectvol gesprek te wachten he _O-

Niet weten dat "de Syrische kerk" niet tot de katholieke kerk behoort

Dat heb ik niet beweerd!

- Niet weten dat beeldaanbidding binnen het christendom uit den boze is

Dat is zeker waar en daarom verafschuw ik dat

Het overgrote deel van het christendom als heidens bestempelen

Dat heb ik niet beweerd!

Verklaren dat je tot een religie behoort waarin afbeeldingen van niet bestaande wezens zelfs voorgeschreven worden door het "heilige boek"

Waar heb ik dat beweerd?

Toch wil ik de vraag stellen waarom er zoveel beelden in de Katholieke kerken staan terwijl in de bijbel daar duidelijk over is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die beelden zijn er niet te aanbidding, maar zijn kunstvoorwerpen die ter inspiratie dienen en zo kunnen helpen bij het gebed. Het zijn dus geen afgoden, maar afbeeldingen van belangrijke geloofshelden die wij vragen om voor ons te bidden. Net zoals ik jou kan vragen om voor mij te bidden en andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand beweerd iets anders! Maar waarom zou ik mij aansluiten bij de Syrische kerk? Ik zoek niets binnen het katholicisme of iets dergelijks wat met beeldaanbiddeing heeft te maken! Met zulke heidense zaken houd ik mij niet bezig!

- Niet weten dat "de Syrische kerk" niet tot de katholieke kerk behoort

- Niet weten dat beeldaanbidding binnen het christendom uit den boze is

- Het overgrote deel van het christendom als heidens bestempelen

- Verklaren dat je tot een religie behoort waarin afbeeldingen van niet bestaande wezens zelfs voorgeschreven worden door het "heilige boek"

Je zit niet echt op een open en respectvol gesprek te wachten he _O-

Niet weten dat "de Syrische kerk" niet tot de katholieke kerk behoort

Dat heb ik niet beweerd!

Het is logisch afleidbaar uit hetgeen je wel zegt. :)

- Niet weten dat beeldaanbidding binnen het christendom uit den boze is

Dat is zeker waar en daarom verafschuw ik dat

Ook in het katholieke, koptische, anglicaanse en het oosters-orthodoxe christendom doen ze niet aan beeldaanbidding. Toch leg je de connectie tussen het katholicisme en beeldenaanbidding. Binnen het katholicisme is aanbidding voor alles wat niet God is niet toegestaan.

Het overgrote deel van het christendom als heidens bestempelen

Dat heb ik niet beweerd!

Niet letterlijk, maar logisch afleidbaar uit hetgeen je wel schreef.

Verklaren dat je tot een religie behoort waarin afbeeldingen van niet bestaande wezens zelfs voorgeschreven worden door het "heilige boek"

Waar heb ik dat beweerd?

Je beweert joods te zijn. Joden hebben het OT als heilig boek. In het OT roept God zelf op tot het maken van beelden van niet bestaande wezens.

Toch wil ik de vraag stellen waarom er zoveel beelden in de Katholieke kerken staan terwijl in de bijbel daar duidelijk over is!

De bijbel is er allerminst duidelijk over. Dat blijkt wel uit de misverstanden die er zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid