Spring naar bijdragen

"Kerkdienst moet anders"


Aanbevolen berichten

De Protestantse Kerk in Nederland moet veranderen. De kerkdienst is aan vernieuwing toe, zowel in inhoud als in vorm. Lokale gemeenten moeten beter hun best doen om nieuwkomers te verwelkomen. En aan de sfeer in gemeenten valt ook wel wat te verbeteren. Die kan warmer, minder kil.

Dat zeggen 18 duizend kerkleden in een enquête die de kerk door het hele land verspreid heeft. Niet alle behoeften worden even breed gedeeld: ongeveer de helft van de geënquêteerden wil lokale verandering.

Rest: http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... Kerk.dhtml

Dat lijkt me wel een zeer grote uitdaging en ook een heel groot risico. Vele PKN'ers willen het dus anders maar ik denk dat je met elke aanpassing een deel zal verliezen. Want alhoewel heel veel mensen verandering willen zullen de meningen over die veranderingen wel heel ver uit elkaar liggen.

Wat is jullie gedachtegang hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat juist in deze tijd nodig is, omdat het juist die dingen zijn die steeds minder helder worden.

Ik vind het altijd fascinerend om te zien dat een evangelische kerk een band heeft, enthousiaste sprekers, mensen die er volop in opgaan. En dan komt er een man of 50 of 100, of misschien in een megakerk 2000. Dat is natuurlijk helemaal niks!! Als je nou Jezus en God wegliet en je gaf gewoon een gratis concert met leuke en hippe mensen en een leuke en hippe sfeer heb je zo duizenden mensen samen. Kijk morgen naar koningedag...waardeloze muziek, maar er komen miljoenen mensen op af. Met andere woorden... het probleem is een gebrek aan geloof. En dat los je niet op met moderne vormen, niet met gezeur over psychologie. De enige manier waarop je dat oplost is zorgen dat mensen hun hart voor God gaan openstellen. Daarvoor is de Bijbel, de belijdenis, de eucharistie, de doop. God komt naar jou toe en bekeerd je. Daarin ligt de kern van het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is jullie gedachtegang hierover?

Met aanpassingen zul je nooit iedereen tevreden krijgen. Ook mensen die het anders willen staan weer geregeld tegenover elkaar. Het risico is dat je juist het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt. Tegelijk denk ik dat nooit iets veranderen ook schadelijk kan zijn. Dan krijg je een kerk die ingesteld is op een generatie die niet meer bestaat (of iig die illusie heeft, van een fictief geromantiseerd verleden).

Ik denk dat je het nooit goed kunt doen. En uiteindelijk is 'veranderen' een middel en geen doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kerk is ouderwets noch modern, ze is tijdloos. Wat je in het verleden ziet, is dat de kerk het meest lijkt te groeien daar waar ze dicht bij zichzelf blijft en waar gelovigen een stabiele en hechte gemeenschap vormen, bijeengebonden door geloof en gebod.

Ook gebod, want juist waar kerken strengere leefregels kennen, voelen mensen zich daardoor meer met haar en met elkaar verbonden. Je moet immers investeren in het leven met God en omdat iedereen dezelfde geboden kent, schept dat een band. Voorwaarde is dan wel dat mystiek en liefde tot God en mens de drijvende krachten blijven.

Valt de gemeenschap uit elkaar, of probeert de kerk geforceerd te moderniseren of juist krampachtig het oude te bewaren, dan herkennen mensen hun kerk niet meer, of ze zien geen reden meer om naar de kerk te gaan.

De PKN is nogal een pluriforme kerk. Er zijn veel uiteenlopende stromingen en ze erkent maar liefst vijf behoorlijk verschillende belijdenissen. Je hebt vrijzinnige gemeenten waarin Christus nauwelijks meer verkondigd wordt en je hebt orthodoxe gemeenten die heel dicht tegen de gereformeerde gemeenten aanliggen qua leer en praxis.

De PKN hier in de buurt heeft zelfs een liturgie die bijna woord voor woord overgenomen is van de huidige katholieke liturgie, inclusief dominee in albe met bijpassende stola. Je zou maar een bondsgelovige zijn die vanwege verhuizing daar terechtkomt...

Door het gebrek aan een echt duidelijke, centrale leer en door teveel van elkaar verschillende gemeenten daarin, wordt het niet echt duidelijk waar je nu aan toe bent bij de PKN en wat je van haar mag verwachten. Dat schept ook niet echt veel gemeenschap, zeker als totaal verschillende gelovigen toch bij elkaar in een gemeente komen.

Kerken zouden zich denk ik juist moeten bezinnen op wat mensen nu mooi en speciaal vinden van hen en zich daarop focussen. Dat kunnen ook heel uiterlijke dingen zijn, zoals gregoriaans en wierook binnen de katholieke kerk. Vinden mensen vaak juist heel mooi, dus hoe zonde is het dan dat daar niet volop gebruik van wordt gemaakt binnen veel parochies?

De PKN heeft daarbij al geluk dat de Nederlandse cultuur al vrij calvinistisch van aard is, dus zij kan nu juist de mooie kanten daarvan benadrukken, gecombineerd met de sobere plechtigheid en diepgravende prediking waar protestanten vanouds toch om bekend stonden.

Ook vrijwilligerswerk en een liefdevolle, warme omgang met elkaar wordt vaak heel erg gewaardeerd.

Kortom: be yourself. Houd het geloof in Christus vast, besteed veel aandacht aan hetgeen dat zo bij jouw kerk past en zorg voor geloof, gemeenschap en authenticiteit. Wees niet bang om een heel eigen koers te varen en misschien niet vele mensen aan te spreken.

Uiteindelijk is de kerk hier op aarde om het evangelie te verkondigen en na te leven, niet om populair te zijn.

En als je niet weet hoe dat moet, dan rest je niets anders dan nóg meer te bidden dan je natuurlijk al die tijd al volop deed. Uiteindelijk waakt God over zijn Kerk en bepaalt Hij uiteindelijk of je kerk groeit of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Ik denk dat verandering op zijn tijd goed is. In de kerk die ik bezoek zijn er daar een hele poos mee aan de gang geweest, en inmiddels is de sfeer in mijn kerk in elk geval een stuk ontspannener(naar ik zelf denk, ik heb er niet specifiek iets over gehoord). Het is ook maar net welke veranderingen je zou willen zien in je gemeente. En, als de veranderingen die je gemeente aanbrengt je niet aanspreken, dan is het toch aan jou om een andere gemeente te zoeken waar je je weer wel goed voelt?

Over anders gesproken, welke vormen van anders zouden jullie graag zien binnen je eigen gemeente?(Of wordt dit weer een andere dicussie? Als dit zo is maak ik er een ander topic voor aan(als een der mods me niet te snel af is natuurlijk :P )).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid