Spring naar bijdragen

De Heilige Geest in het Oude Testament


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Gisteren heb ik een discussie gehad tijdens een Bijbelkring.

De stelling die ik wil voorleggen is: "Heeft het zin om de wetten uit de Oude testament na te leven terwijl je al gedoopt bent met de Heilige Geest" ?

De tweede vraag is. Wat is de zonde tegen de Heilige Geest ? In de Bijbel staat dat alle zonden worden vergeven, behalve de zonde tegen de Heilige Geest.

Vriendelijke groeten,

Oceansoul

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Bedoel je het volgen van Jezus. Hij is gestorven voor ons aan het kruis en is weer herrezen uit de dood. Dankzij hem zijn wij vrijgekocht en leven we in gerechtigdheid. Jezus heeft de wet vervuld!!

2) Voor mijn gevoel wordt er mee bedoeld dat je iets moois, dat afkomstig is van de Heilige Geest ontkracht door te zeggen dat het van Satan en dus demonisch is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. ja...je moet Jezus volgen. Niet antnomalistisch maar zoals Hij verteld in de bergrede;) De strijd tussen goed en fout gaat door, maar gesteund door de Geest moet je het goede doen;)

2. dat is wat de Bijbel zegt he;) De Geest van God uitmaken voor een valse Geest. Daarom moet je dus waken voor het beledigen van andere christenen, )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dankzij hem zijn wij vrijgekocht en leven we in gerechtigdheid. Jezus heeft de wet vervuld!!

Ik weet dat dit veelgehoorde antwoorden zijn, maar het wordt me niet echt duidelijk wat men ermee bedoelt. Wat betekent het dat we "leven in gerechtigheid"? En kon dat in het Oude Testament dan niet? Ik denk bijvoorbeeld aan Job 1:1 "Er was in het land Us een man, wiens naam was Job, en die man was vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad."

Wat is dan het verschil met het Nieuwe Testament?

En wat betekent "Jezus heeft de wet vervuld"?

2) Voor mijn gevoel wordt er mee bedoeld dat je iets moois, dat afkomstig is van de Heilige Geest ontkracht door te zeggen dat het van Satan en dus demonisch is.

Dat vind ik een duidelijk antwoord en ik ben het er helemaal mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedoel je het volgen van Jezus. Hij is gestorven voor ons aan het kruis en is weer herrezen uit de dood. Dankzij hem zijn wij vrijgekocht en leven we in gerechtigdheid. Jezus heeft de wet vervuld!!

17

maar gemakkelijker is het

dat hemel en aarde voorbijgaan

dan dat van de Wet één haaltje vervalt:

18

ieder die zijn vrouw loslaat

en een andere huwt

begaat overspel,

en wie haar huwt

die van een man werd losgemaakt

begaat overspel!

Voor mijn gevoel wordt er mee bedoeld dat je iets moois, dat afkomstig is van de Heilige Geest ontkracht door te zeggen dat het van Satan en dus demonisch is

.Maarde Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christusvergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van deMispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte desbroods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is deMis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en deslijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat dit veelgehoorde antwoorden zijn, maar het wordt me niet echt duidelijk wat men ermee bedoelt. Wat betekent het dat we "leven in gerechtigheid"? En kon dat in het Oude Testament dan niet? Ik denk bijvoorbeeld aan Job 1:1 "Er was in het land Us een man, wiens naam was Job, en die man was vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad."

Wat is dan het verschil met het Nieuwe Testament?

En wat betekent "Jezus heeft de wet vervuld"?

Job blijft een intrigerend boek !

Dat we in gerechtigdheid leven wil volgens mij zeggen, dat er geen veroordeling is die in Jezus zijn. Door het kruis zijn wij vergeven voor onze zonden. Door zijn opstanding zijn we gerechtigd.

2 Korinthiërs 5:21 Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtvaardigd van God in Hem.

Wat de boodschap van Jezus is. Jezus aannemen als jouw redder. Als je dat doet dan ga je vanzelf naar de wetten leven. Dus vanuit liefde.

Dit is een andere invalshoek dan dat je zonder Jezus je houdt aan alle wetten. Jezus vergeeft zonden en in het oude testament worden niet alle zonden vergeven. Sla het boek Leviticus maar open.

Jezus heeft de wet vervuld betekent volgens mij dat hij alle zonden van de mensheid op zich heeft gedragen. Nu hoeven wij ons alleen maar te richten op Jezus en we zijn verlost van onze ketens. Er zijn nu dan ook geen wetten meer nodig.

Wetten waren nodig om bij God te blijven of te komen. Later heeft God Jezus gestuurd en hij is de wet geworden. Alleen niet een koude wet met regeltjes, maar een wet vanuit liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuke vragen, Oceansoul. Ik ga er eens over nadenken. Er zijn natuurlijk veel gelijkenissen tussen het oude en het nieuwe testament.

Dank je. Ja heel veel gelijkenissen.

Ik vraag me af waarom het Joodse volk dit niet ziet. Ze blijven zich maar volharden aan wetten om maar die band met God te houden. Waarom niet het hart geven aan Jezus. Er gaat een wereld voor ze open. Gelukkig zijn er ook Joods-Messiaanse Joden en die groep wordt steeds groter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

18

ieder die zijn vrouw loslaat

en een andere huwt

begaat overspel,

en wie haar huwt

die van een man werd losgemaakt

begaat overspel!

God heeft wetten gemaakt om zijn volk rein te houden. In Leviticus gaat het zelfs nog verder. Op overspel staat de dood van zowel vrouw als man. Later toen Jezus is gekomen bestaan deze wetten nog steeds. Maar als mensen zich tot Jezus bekeren dan krijg je de Heilige Geest op je en dan veranderen er werkelijk zaken in je. Er worden zaken opgeruimd die vanuit je zondige identiteit zijn voortgekomen. Door de Heilige Geest word je vervuld. Je krijgt steeds minder de behoefte om te zondigen. Je wordt meer zoals Jezus. Dat is een andere invalshoek dan via wetten proberen de zonde op te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ oceansoul

Dit is een tamelijk harde regel die Jezus hier voorstelt hoor. Dus het is wel goed om je te realiseren dat Jezus niet minder van je vraagt dan de wet dat deed, maar juist meer;)

Zou je deze willen uitleggen, Henkjan37 ?

Ik wil graag reageren, maar misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Als ik dan ga reageren dan praten we misschien langs elkaar heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou, op het gebied van scheiden was er een oud-testamentische regel en Jezus vervangt die door een nieuwe regel. Die nieuwe regel zegt dat trouwen voor eeuwig is en hertrouwen niet mag zolang je partner leeft. De oude regel stond scheiden wel toe. Dus...Jezus' regels zijn juist strenger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Beste mensen,

Gisteren heb ik een discussie gehad tijdens een Bijbelkring.

De stelling die ik wil voorleggen is: "Heeft het zin om de wetten uit de Oude testament na te leven terwijl je al gedoopt bent met de Heilige Geest" ?

De tweede vraag is. Wat is de zonde tegen de Heilige Geest ? In de Bijbel staat dat alle zonden worden vergeven, behalve de zonde tegen de Heilige Geest.

Vriendelijke groeten,

Oceansoul

1. Ligt eraan waar je in gelooft en waarde hecht. Als je jezelf de vraag stelt denk ik dat je al je antwoord hebt gevonden. Het principe dopen en heilige geest is vaak verwant aan het NT. In mijn ogen heeft het wel zin, Yeshua (zijn oorspronkelijke naam) heeft niks teruggeroepen wat zijn Vader zei, hij heeft dingen verduidelijkt naar de mensen in die tijd (en voor ons) en waar de mensen vanaf toen open en klaar voor waren. Denk bv aan het Sjema.

2. Zonde tegen God, en tegen zijn invloed wat hij brengt naar de ons. bv Gods naam belachelijk maken e.d. Ook tegen mensen die geloven dat zij geleid worden door de heilige geest (gods uitwerking, zo vertaal ik het vaak voor mezelf) en hen belachelijk maken.

Shalom

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat dit veelgehoorde antwoorden zijn, maar het wordt me niet echt duidelijk wat men ermee bedoelt. Wat betekent het dat we "leven in gerechtigheid"? En kon dat in het Oude Testament dan niet? Ik denk bijvoorbeeld aan Job 1:1 "Er was in het land Us een man, wiens naam was Job, en die man was vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad."

Wat is dan het verschil met het Nieuwe Testament?

En wat betekent "Jezus heeft de wet vervuld"?

Job blijft een intrigerend boek !

Dat we in gerechtigdheid leven wil volgens mij zeggen, dat er geen veroordeling is die in Jezus zijn. Door het kruis zijn wij vergeven voor onze zonden. Door zijn opstanding zijn we gerechtigd.

2 Korinthiërs 5:21 Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtvaardigd van God in Hem.

Wat de boodschap van Jezus is. Jezus aannemen als jouw redder. Als je dat doet dan ga je vanzelf naar de wetten leven. Dus vanuit liefde.

Dit is een andere invalshoek dan dat je zonder Jezus je houdt aan alle wetten. Jezus vergeeft zonden en in het oude testament worden niet alle zonden vergeven. Sla het boek Leviticus maar open.

Jezus heeft de wet vervuld betekent volgens mij dat hij alle zonden van de mensheid op zich heeft gedragen. Nu hoeven wij ons alleen maar te richten op Jezus en we zijn verlost van onze ketens. Er zijn nu dan ook geen wetten meer nodig.

Wetten waren nodig om bij God te blijven of te komen. Later heeft God Jezus gestuurd en hij is de wet geworden. Alleen niet een koude wet met regeltjes, maar een wet vanuit liefde.

In je antwoord spreek je eigenlijk jezelf tegen want enerzijds stel je dat je uit liefde vanzelf naar Gods wet zal leven en wat verder beweer je dat er geen wetten meer nodig zijn.

Het is ofwel het ene of het andere. Ofwel is er nog steeds Gods wet die nageleefd dient te worden en dit gehoorzamen wordt dan ook benoemd als liefde tot God .

Ofwel zijn er zoals je het stelt†nu geen wetten meer nodig “ en is er dan ook geen zonde meer. Want zonde is de overtreding van de wet.

Ook beweer je dat Christus door de wet te vervullen alle zonden van de mensheid op zich heeft gedragen.

Welnu dit is iets dat ik nergens in de Bijbel vind.

Ik stel wel vast dat door het offer van Christus ( het plaatsvervangend sterven) aan ieder individu de kans geboden wordt om te ontsnappen aan HET GEVOLG van het overtreden van de wet; namelijk de eeuwige dood.

Dit door het aanvaarden van Gods systeem wat zich in de praktijk voltrekt door te gehoorzamen (weliswaar uit liefde maar dan toch aanvaarden en gehoorzamen) aan God en zijn wet.

En het werk van de H.Geest bestaat volgens de Bijbel er nu juist in om te overtuigen van zonde (wetsovertreding) gerechtigheid en oordeel.

Indien de wet dan volgens u niet meer van tel is, dan hebben wij ook geen H.Geest meer van node

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

In je antwoord spreek je eigenlijk jezelf tegen want enerzijds stel je dat je uit liefde vanzelf naar Gods wet zal leven en wat verder beweer je dat er geen wetten meer nodig zijn.

Het is ofwel het ene of het andere. Ofwel is er nog steeds Gods wet die nageleefd dient te worden en dit gehoorzamen wordt dan ook benoemd als liefde tot God .

Ofwel zijn er zoals je het stelt†nu geen wetten meer nodig “ en is er dan ook geen zonde meer. Want zonde is de overtreding van de wet.

Ook beweer je dat Christus door de wet te vervullen alle zonden van de mensheid op zich heeft gedragen.

Welnu dit is iets dat ik nergens in de Bijbel vind.

Ik stel wel vast dat door het offer van Christus ( het plaatsvervangend sterven) aan ieder individu de kans geboden wordt om te ontsnappen aan HET GEVOLG van het overtreden van de wet; namelijk de eeuwige dood.

Dit door het aanvaarden van Gods systeem wat zich in de praktijk voltrekt door te gehoorzamen (weliswaar uit liefde maar dan toch aanvaarden en gehoorzamen) aan God en zijn wet.

En het werk van de H.Geest bestaat volgens de Bijbel er nu juist in om te overtuigen van zonde (wetsovertreding) gerechtigheid en oordeel.

Indien de wet dan volgens u niet meer van tel is, dan hebben wij ook geen H.Geest meer van node

Romeinen 8:27-30

God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren en wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters.

Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

2 Korintiërs 3:18

Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Er is dus sprake van een proces.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid