Spring naar bijdragen

Tiende/kerkbelasting/giften


Aanbevolen berichten

Sorry, voor mijn onwetendheid maar wat is de betekenis van een sacrament?

Robert Frans heeft al een beetje uitgelegd hoe de Katholieken de betekenenis van een Sacrament vaak zien.

Om je een overzichtje te geven; in de meeste kerken kent men (een deel van) de volgende zeven sacramenten:

- Doop

- Vormsel

- Eucharistie/avondmaal

- Huwelijk

- Wijding (tot priester)

- Verzoening/Biecht

- Ziekenzalving

Bijna iedere kerk ziet in de Doop en in de Eucharistie/avondmaal een sacrement. De Orthodoxe en Katholieke kerken zien al deze dingen als een sacrament.

Een uitvaart staat niet op dit lijstje, en is dus ook geen sacrament. Wel kan er tijdens een uitvaart een Eucharistie/avondmaal plaatsvinden. Dat is op zichzelf dan wel weer een sacrament.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als de levensvatbaarheid van een kerk alleen afhankelijk moet zijn van vrijwillige gaven van hun kerklidmaten is dat een zeer bedenkelijke zaak.

Om met de woorden van Gamaliël te spreken "als het uit God is" blijft zo'n kerk bestaan en anders niet.......

(Handelingen 5:38, 39) . . .want indien dit plan of dit werk (of de religie of kerk) uit mensen is, zal het te gronde worden gericht; 39 maar indien het uit God is, zult GIJ hen niet te gronde kunnen richten. . .

Bovendien is het een teken van de eindtijd dat religies zullen leeglopen (Openb.16:12).

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, als we de criteria van zijn schrijven ter harte moeten nemen, dan zitten we goed bij de katholieke kerk. Die bestaat al zo'n 2000 jaar, ononderbroken, en er is geen enkele aanwijzing dat zij zou verdwijnen.

En als we de cijfers erop na slaan, is die ook nog lang niet dood... Twee jaar geleden schreef ik een blogje over de Katholieke kerk in Duitsland naar aanvang van de bisschopsconferentie die gehouden was, daarin stel ik, vanuit de getallen gegeven door deze conferentie:

Niettegenstaande wordt in Duitsland toch nog een kerkbezoek geregistreerd van meer dan 13% dat is goed voor zo’n 3 000 000 bezoekers.

en

We moeten ook opmerken dat de daling van het aantal kerkbezoekers heel miniem is van 13.6 % naar 13.3 %… We zien dus dat de Duitse kerk een sterke achterban heeft, en dat kerkbezoekers zelden hun activiteit staken, tenzij ze natuurlijk sterven.

Verder heb ik op het ogenblik een vaag idee om eens alle kerken in mijn woonplaats in kaart te brengen... Want het Christendom mag dan volgens velen zo goed als dood zijn, maar ik zie niettemin dat er heel wat kerken zijn met een gemiddelde van vijftig aanwezigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als de levensvatbaarheid van een kerk alleen afhankelijk moet zijn van vrijwillige gaven van hun kerklidmaten is dat een zeer bedenkelijke zaak.

Onvrijwillige bijdragen lijkt me ook niet echt een supergoed idee;) Hoe soort Djisa voor heidenen en moslims ofzo, hoe zag je dat voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Zenodus

Welk woonplaats is het? Ergens wel interessant naar mijn idee

Volgens mij zijn er geen echt goede studies naar de kerkelijke aanwezigheid in plaatsen, allen officieel cijfermateriaal. Maar dat getal van 24% katholieken en 1% pinkster- evangelische gemeentes doet niet echt recht aan de activiteit van de leden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ lid van kerk van God

Het is in Nederland bij elke kerk zo he;) Alleen kan dat door een vaste vrijwillige bijdrage, door een vrijwillige bijdrage in kerkbalans, of in de collecte.

In de collecte heel veel geld doen is natuurlijk niet het beste, want dan ziet iedereen wat je geeft. En het ene deel van het lichaam hoort niet te weten wat het andere geeft he;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ lid van kerk van God

Het is in Nederland bij elke kerk zo he;) Alleen kan dat door een vaste vrijwillige bijdrage, door een vrijwillige bijdrage in kerkbalans, of in de collecte.

In de collecte heel veel geld doen is natuurlijk niet het beste, want dan ziet iedereen wat je geeft. En het ene deel van het lichaam hoort niet te weten wat het andere geeft he;)

Niemand weet en niemand kan zien wat ik geef. Zelf mijn vrouw weet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder heb ik op het ogenblik een vaag idee om eens alle kerken in mijn woonplaats in kaart te brengen... Want het Christendom mag dan volgens velen zo goed als dood zijn, maar ik zie niettemin dat er heel wat kerken zijn met een gemiddelde van vijftig aanwezigen...

Waar woon je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
evangelische kerken kennen vaak geen sacramenten, omdat dat botst met het dogma van 'sola fide'.

Evangelische kerken hebben de Doop en H. avondmaal. Dat zijn de twee protestantse sacramenten. Verder hebben ze het huwelijk (inzegenen), maar dat wordt binnen protestantisme niet sacramenteel gezien. Binnen oa. pinksterbeweging kent men trouwens ook wel ziekenzalving en de doop in de Heilige Geest. Die laatste heeft raakvlakken met het H. Vormsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ olorin

Maar de doop en het avondmaal worden daar niet gezien als een sacrament, maar als een plicht, niet als een manier om met God in contact te komen.

Het doopsel wordt gezien als een openbare belijdenis en gebeurt dan ook in het openbaar en niet thuis (zoals in handelingen) of in een doopkapel.

Het avondmaal is alleen een herinnering, het stuk over de aanwezigheid wordt veelal ontkent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is niet mijn ervaring, dat het louter een plicht zou zijn. En besides, RKK kent ook de doopgelofte (bij het vormsel door vormeling bekrachtigd). Ik vind dat niet tegenstrijdig.

Evangelische H. Avondmaal viering is volgens mij theologisch gezien tussen Zwingli en Calvijn (afhankelijk van kerk en gelovige). Dat is geen 'werkelijke tegenwoordigheid' doctrine, maar dan zit je wellicht in de discussie wat de definitie van 'sacrament' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geven van tiende is niet van deze tijd en het is geen gebod voor christenen.

Het geven van tiende was een gebod van God voor de Israëlieten, het was bedoeld

voor het priesterschap voor de Levieten.

Hebreeën 7:5

Diegenen uit de zonen van Levi

die het priesterschap aannemen

hebben volgens de Wet wel een gebod

om van de gemeente een tiende te heffen,

dus van hun broeders,

die dan ook uit de lende

van Abraham zijn voortgekomen;

De wet van het geven van een tiende werd veranderd en is niet meer

actief in het christelijke tijdperk.

Hebreeën 7:12

Want als de priesterfamilie

veranderd wordt,

ontstaat er noodzakelijk ook

verandering van Wet.

Het gebod werd veranderd voor christenen.

2 Korintiërs 9:7

een ieder zoals hij zich vóórneemt,

van harte,

niet uit droefheid of uit noodzaak:

want ‘God heeft een blijmoedige gever lief’.

Een ieder zoals hij zich vóórneemt van harte.

Christenen geven volgens wat hun hart dicteert, dat kan meer zijn

dan een tiende of minder en misschien zelf niks (als u hart het op dat moment niet wil).

Niet leden mogen zelfs niks doneren bij ons, het wordt niet geaccepteerd. Het is niet zo als bij andere kerken waar ze van iedereen geld aannemen. Het wordt niet gedaan in de kerk van God, omdat het tegen de wet van God in de Bijbel is.

3 Johannes 1:7

want voor zijn naam

zijn zij uitgetrokken

en zij nemen niets aan

van de heidenen;

Bij ons wordt er niks aangenomen van ongelovigen of mensen met een ander geloof.

Volgens de Bijbel namen de 1ste eeuwse christenen niks aan van heidenen.

Het werk van God moet worden onderhouden door christenen en niet door heidenen.

Het wordt ook gedaan omdat men de leden vertrouwd, zodat er bijvoorbeeld geen giften kunnen worden gegeven met gestolen geld of dat verkregen werd met gokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het geven van tiende is niet van deze tijd en het is geen gebod voor christenen.

Het geven van tiende was een gebod van God voor de Israëlieten, het was bedoeld

voor het priesterschap voor de Levieten.

Ik snap de aversie tegen het geven van een tiende niet zo, eigenlijk. Op mij komt het over dat je niets kan missen of wilt missen en dan maar tegen de tienden aantrapt. Wellicht dat het geven van tienden niet voor Christenen zou gelden, maar iemand die ernaar streeft dat wel te doen verklaar je eigenlijk voor gek. Als er geen gaven gegeven worden blijft de gemeente niet in stand. Hoe wil jij dat doen dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het geven van tiende is niet van deze tijd en het is geen gebod voor christenen.

Het geven van tiende was een gebod van God voor de Israëlieten, het was bedoeld

voor het priesterschap voor de Levieten.

Ik snap de aversie tegen het geven van een tiende niet zo, eigenlijk. Op mij komt het over dat je niets kan missen of wilt missen en dan maar tegen de tienden aantrapt. Wellicht dat het geven van tienden niet voor Christenen zou gelden, maar iemand die ernaar streeft dat wel te doen verklaar je eigenlijk voor gek. Als er geen gaven gegeven worden blijft de gemeente niet in stand. Hoe wil jij dat doen dan?

Ik heb juist gezegd dat je zelf meer mag geven dan een tiende als je hart het je dicteert op dat moment. Wat niet mag is de leden verplichten om een tiende van hun loon af te geven. Als je elke keer uit jezelf een tiende wilt geven is dat een mooie zaak, zolang je het uit jezelf doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
er zit wel een groot verschil tussen 10% naar goede doelen En 10% naar een kerk.

stel een kerk heeft 1000 leden, wat zouden ze dan met 15 miljoen moeten gaan doen? elk jaar een nieuw gebouw? vliegtuig voor de dominee?

Dat heb ik ook is gezien op tv, henkjan37. Het was een zeer bekende priester uit Amerika, mega grote villa een eigen vliegveld met privé jet enz. Ongelooflijk, allemaal geld van hun leden. Hoe zo een mensen s'avonds een oog kunnen dicht doen is mij een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
er zit wel een groot verschil tussen 10% naar goede doelen En 10% naar een kerk.

stel een kerk heeft 1000 leden, wat zouden ze dan met 15 miljoen moeten gaan doen? elk jaar een nieuw gebouw? vliegtuig voor de dominee?

Dat heb ik ook is gezien op tv, henkjan37. Het was een zeer bekende priester uit Amerika, mega grote villa een eigen vliegveld met privé jet enz. Ongelooflijk, allemaal geld van hun leden. Hoe zo een mensen s'avonds een oog kunnen dicht doen is mij een raadsel.

Zoals ik het zie zijn er toch heel wat (protestantse) gemeentes die nog zendelingen en goede doelen steunen, vaak in andere landen, waar er ook veel geld naar toe gaat.

Verder hoeft de Katholieke kerk ook niet op zwart zaad te zitten... Een pastoor verdient misschien maar 1600 euro bruto op een maand, maar heeft meestal geen "huiskosten" zoals de gewone mens die heeft... Een msgr Leonard in België verdient dan weer zo'n grote 8000 euro bruto, heeft twee huizen en een firmawagen met chauffeur, dus die kan ook niet klagen. Persoonlijk vind ik dat zoveel geld niet nodig is, al vind ik wel dat, zoals ook al eerder aangehaald, het nodig kan zijn een voltijdse voorganger in dienst te nemen en die dan ook te betalen... Vroeger, in de eerste eeuwen van het christnedom werd dat ook al gedaan... Die werden betaald uit de schatkist van de kerk, net zoals weduwen en wezen en anderen die het moeilijk hebben.

Die tienden geven van wat men verdienst is trouwens één van de redenen dat de Mormoonse kerk in Amerika zo'n machtige positie heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid