Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

zoiets als een seksverslaving komt je in 99% van de gevallen alleen bij christenen tegen omdat die een onnatuurlijk strenge norm hebben en daarom hun normale behoeftes zien als een verslaving. Dat resulteert soms ook ingewenst gedrag dat mensen ernstig belemmert. Dat dit betreft is wat meer wereldgelijkvormigheid dus wel aan te raden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Wellicht dat ik verslaaft ben? Heb het idee dat het mij sociaal belemmert. Hebben meer mensen dat ook? En verstoort de masturbatie ook de relatie met God? Ben je man/vrouw? En kun jij ook zonder? Of doe je het toch nog?
God heeft de mens geformeerd uit stof en Hij zei dat het goed was, nadien trok Hij Adam nog een rib uit zijn lijf en maakte daarna Manninne (Eva) en beide waren zij uitgerust met hormonen zodat 'de soort' niet zou uitsterven.

Destijds, de tijd van de Bijbel, werden jongens en meiden, al vroeg in de echt verbonden wanneer zij geslachtsrijp waren. Dat is nu heel anders omdat je eerst school moet doen daarna werk moet zoeken en pas dan een vrouw mag zoeken.

Dus tja, als je tussentijds niks hebt er masturbeert en je hebt het idee dat je daardoor zondigt, zeg dan gewoon tegen God, Heer, U heeft mij gemaakt met hormonen en U ziet wat ik doe, als U Zich er aan stoort, zegt U het me dan. Dat heb ook ik gedaan en ik heb tot dusver nog geen vers in de Bijbel gelezen, noch een stem uit de hemel gehoord dat het niet mag. Dus ga daar lekker mee door als ik die behoefte voel.

Ach.. en wat is verslaaft? Via via vernam ik dat masturbatieverslaafden zo vér gaan dat ze de hele boel stuk trekken en dat hun genitaliën onder de zweren en puisten zit. Naar ik aanneem is het bij jou zo niet gesteld.. en indien dat wel het geval is, dat kun je twee dingen doen: je zoekt een partner of je vraagt God of Hij je 'dimt', er zorg voor draagt zodat het niet langer een verslaving is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Hoi,

Ik ben nu al vier jaar verslaafd en zie de verslaving als een belemmering van mijn christelijk geloof. Ik bid vrijwel iedere dag (soms meerdere malen) om het tegen te gaan, maar toch lijkt het soms alsof mijn gebeden dan niet verhoord worden. Ik probeer nu weer 'clean' te worden en blijf bidden. Gelukkig zie ik dat ik niet de enige ben :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik ben nu al vier jaar verslaafd en zie de verslaving als een belemmering van mijn christelijk geloof. Ik bid vrijwel iedere dag (soms meerdere malen) om het tegen te gaan, maar toch lijkt het soms alsof mijn gebeden dan niet verhoord worden. Ik probeer nu weer 'clean' te worden en blijf bidden. Gelukkig zie ik dat ik niet de enige ben :).

Nee, je bent zeker niet de enige. :D Je moet je er niet zo druk over maken. Het is zeker geen doodzonde en schuldgevoel erover is al helemaal uit den boze. Dat kan je leven behoorlijk verpesten. Dat is niet wat God voor je wil. Het offer van Jezus is ook vooral bedoeld om ons van onze schuldgevoelens te bevrijden. Wees dus vrij en dank Hem dat je vrij bent. Be happy! :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik ben nu al vier jaar verslaafd en zie de verslaving als een belemmering van mijn christelijk geloof. Ik bid vrijwel iedere dag (soms meerdere malen) om het tegen te gaan, maar toch lijkt het soms alsof mijn gebeden dan niet verhoord worden. Ik probeer nu weer 'clean' te worden en blijf bidden. Gelukkig zie ik dat ik niet de enige ben :).

Nee, je bent zeker niet de enige. :D Je moet je er niet zo druk over maken. Het is zeker geen doodzonde en schuldgevoel erover is al helemaal uit den boze. Dat kan je leven behoorlijk verpesten. Dat is niet wat God voor je wil. Het offer van Jezus is ook vooral bedoeld om ons van onze schuldgevoelens te bevrijden. Wees dus vrij en dank Hem dat je vrij bent. Be happy! :*

Dat dacht ik inderdaad eerst ook. Maar toen ik in de bijbel las over Paulis bij name, hoe hij spreekt over dat hij zich niet door een zonde zal laten lijden, begon ik me te realiseren dat ik het niet meer kon meenemen in het geloof. Daarbij kun je naar mijn mening sowieso een verslaving niet meenemen in je geloof. Ook blijft mijn geweten spreken als ik weer val in deze zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus schreef ook dat hij deed wat hij niet wou doen, en niet deed wat hij wou doen. Je bent een mens. Je worstelt met zonde, je zou n heilige zijn als t niet zo was ;)

Blijf bidden, vraag om vergiffenis en wellicht kun je via je huisarts ergens een therapie regelen?

Klopt. Zonde doen we allemaal en dat zullen we blijven doen. Paulus verwijst hier ook naar dat we zonde doen, terwijl we dat niet willen doen. Het punt is dat je je niet laat leiden door een zonde, wat bij mij het geval is. Ik zal blijven vragen aan Hem of hij deze zonde wil wegdoen. (Hoop dat jullie ook willen bidden voor me)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat dacht ik inderdaad eerst ook. Maar toen ik in de bijbel las over Paulis bij name, hoe hij spreekt over dat hij zich niet door een zonde zal laten lijden, begon ik me te realiseren dat ik het niet meer kon meenemen in het geloof. Daarbij kun je naar mijn mening sowieso een verslaving niet meenemen in je geloof. Ook blijft mijn geweten spreken als ik weer val in deze zonde.

Misschien moet je jezelf niet zo met Paulus proberen te vergelijken. Die had me nogal een taak, zeg! Maar zelfs Paulus was nog niet volmaakt. We kunnen aan ontzettend veel dingen verslaafd raken: televisie, internet, chocolade, koffie, Coca Cola, pepdrankjes, luieren, werken, bekritiseren (onszelf of anderen), schuldgevoelens etc. etc. etc. Wat de Bijbel ons leert is dat we onszelf moeten beheersen zodat we nergens door belemmerd worden. Zelfbeheersing is dus goed. Maar we zijn nog niet volmaakt. We groeien langzaam maar zeker ergens naar toe. Als je heel krampachtig tegen sterke lichamelijke impulsen (want ze zijn op een bepaalde leeftijd ontzettend sterk) gaat vechten is de kans erg klein dat je gaat slagen. Dan moet je wel over een bovenmenselijke wilskracht beschikken. Echte heiligheid en reinheid begint ergens van binnen en dan moeten we God vertrouwen dat Hij het uitwerkt zoals Hij dat wil en zoals Hij dat heeft beloofd. De boodschap die ik je graag wil geven is dat schuldgevoelens niet van God afkomstig zijn. Jezus is juist voor onze zonden gestorven zodat we een goed geweten mogen hebben en vrij tot God mogen gaan. God wil niet dat we met frustraties en schuldgevoelens rondlopen maar dat we gewoon op Hem vertrouwen. Focus vooral niet op je "zonden" en tekortkomingen maar focus erop dat Jezus het al voor ons heeft volbracht. Ik hoop dat dit een beetje helpt en we bidden voor je dat de Heilige Geest je zal troosten en in alles zal leiden. In ieder geval geef je aan een goed hart te hebben en gehoorzaam te willen zijn. Succes!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote name="Anoniem(97)

Misschien moet je jezelf niet zo met Paulus proberen te vergelijken. Die had me nogal een taak' date=' zeg! Maar zelfs Paulus was nog niet volmaakt. We kunnen aan ontzettend veel dingen verslaafd raken]

Bedankt voor je reactie, erg hulpzaam,

Toch geloof ik niet dat Jezus is gestorven om zo ervoor te kunnen zorgen dat wij onze zonden (verslavingen) vrijuit kunnen doen zonder ons druk te maken. Dan zouden we er allemaal wel erg gemakkelijk vanaf komen :E . God heeft ons inderdaad sterke lichamelijke impulsen gegeven op een zekere leeftijd, maar die heeft hij zeker niet gegeven om eraan verslaafd te raken. Een goed geweten en een gezond verstand is daarom inderdaad van belang als christen. Het is alleen lastig om je daaraan vast te houden :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch geloof ik niet dat Jezus is gestorven om zo ervoor te kunnen zorgen dat wij onze zonden (verslavingen) vrijuit kunnen doen zonder ons druk te maken. Dan zouden we er allemaal wel erg gemakkelijk vanaf komen :E .

Dat is ook de thematiek van Romeinen 6.

Romeinen 7 schetst het dilemma. Je doet wat je niet wil. En eindigt met: Wie zal je verlossen?

Als het antwoord is, dat je jezelf moet verlossen, ga je terug naar de wet en probeer je je aan de regel daarvan te houden.

Maar als het antwoord is: Jezus Christus, wat betekent dat dan? De neiging bestaat om dan toch weer op de wet terug te grijpen als middel tot verlossing. Het motto kan dan zijn: 'bid en werk' of uit dankbaarheid de wet doen. Het geeft een goed gevoel om wat aan de zonde te doen.

Maar als Jezus Christus het doet, omdat je het zelf niet kan, moet je zelf ook niets gaan doen. Ik vind dit lastig om te zeggen, met Romeinen 6 in het achterhoofd. Maar het is destructief om steeds weer te vechten tegen iets waartegen je niet opgewassen bent. De stap van niets eraan doen is denk ik om verschillende redenen heilzaam:

- stoppen met zinloos vechten;

- beseffen dat God je accepteert zoals je bent - de vraag of je jezelf ook accepteert, of dat je "strenger" bent dan God;

- uit handen geven dat God je brengt waar je moet zijn;

- beter onderscheiden tussen gebrokenheid en zonde;

- je richten op Gods Koninkrijk - wanneer je dat doet, dan ontvang je ook alles wat je nodig hebt.

God heeft ons inderdaad sterke lichamelijke impulsen gegeven op een zekere leeftijd, maar die heeft hij zeker niet gegeven om eraan verslaafd te raken. Een goed geweten en een gezond verstand is daarom inderdaad van belang als christen. Het is alleen lastig om je daaraan vast te houden :(

Ieder mens heeft behoefte aan houvast, maar elk houvast buiten Christus zal niet duurzaam blijken te zijn. In dit geval gaat het naar mijn gevoel over controle en zelfbehoud. Controle is het dat je doet wat je niet wilt - acceptatie zou zijn dat dit is wie jij nu bent. Het hoort bij seksualiteit en seksualiteit maakt deel uit van je identiteit. Jij ervaart het als probleem, je zou kunnen zeggen dat er enige ontsporing is. Maar wat dit betreft ben je zeker niet uniek. En ik noem het woord ontsporing, omdat seksualiteit goed is, iets om blij mee te zijn. Dat moet je in het oog blijven houden. Misschien kan je er later wel om lachen: ik wilde beter zijn dan ik in werkelijkheid ben, ik ben eigenlijk ook maar een mens met menselijke zwakten.

Zelfbehoud is het als je je schaamt en jij de enige bent die weet dat je hiermee worstelt. Zwak zijn is geen schande bij de Heer. Mensen die rijk of gezond zijn hebben geen Heelmeester nodig, maar God vult graag de handen van wie bij Hem hun nood klagen. Ik ben ervan overtuigd dat als je op Hem vertrouwt, dat je ook naar anderen open kan worden over de problemen waarmee je worstelt. Als God voor jou is, wat kan een ander jou nog aandoen (Romeinen 8). Open zijn over jezelf is dan geen bedreiging meer, want jouw zelfbeeld hangt niet meer af van wat anderen van je vinden. Als je daar open over durft te zijn, versterkt en bevestigt dat je geloof (= belijden).

Nog wat beelden uit de Bijbel: wat veel belangrijker is dan steeds maar je huis schoon te vegen, is dat je vervuld wordt met de Heilige Geest. Overwin het kwade door het goede. Vergeet wat achter je ligt, richt je op wat voor je ligt (Fil 3). Besteed niet teveel aandacht aan het oplappen van de oude mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik ben nu al vier jaar verslaafd en zie de verslaving als een belemmering van mijn christelijk geloof. Ik bid vrijwel iedere dag (soms meerdere malen) om het tegen te gaan, maar toch lijkt het soms alsof mijn gebeden dan niet verhoord worden. Ik probeer nu weer 'clean' te worden en blijf bidden. Gelukkig zie ik dat ik niet de enige ben :).

waarom zou je het tegen gaan. 1. het is volstrekt natuurlijk. 2. het is lekker en kan ontspannend werken. 3. Je beschadigd er niemand mee. 4. Juist als je er de hele dag mee in je hoofd loopt zal het een probleem worden, beter even aan toegeven en van genieten. 5. Je kunt het natuurlijk ook laten doen, dan doe je het zelf niet ;) (ik vermoed dat dit geen optie is).

Iets volstrekt natuurlijks met alle geweld tegenhouden met als gevolg dat je er juist de hele dag mee bezig bent, lijkt me niet gezond, en je bewerktstelligd dat je niet lekker in je vel zit en dus minder aandacht besteed aan de dingen die er wel toe doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch geloof ik niet dat Jezus is gestorven om zo ervoor te kunnen zorgen dat wij onze zonden (verslavingen) vrijuit kunnen doen zonder ons druk te maken. Dan zouden we er allemaal wel erg gemakkelijk vanaf komen :E . God heeft ons inderdaad sterke lichamelijke impulsen gegeven op een zekere leeftijd, maar die heeft hij zeker niet gegeven om eraan verslaafd te raken. Een goed geweten en een gezond verstand is daarom inderdaad van belang als christen. Het is alleen lastig om je daaraan vast te houden :(

Helemaal waar. De bijbel leert ons ook niet dat het allemaal zo gemakkelijk is. Maar ik wil je graag nog één ding meegeven. Paulus schrijft over een doorn in zijn vlees. Hij heeft drie keer gebeden om daarvan af te komen (meer is ook echt niet nodig want God is niet doof). Waarom die doorn? "Zodat ik me niet ga verbeelden heel bijzonder te zijn". Het antwoord van God op zijn gebeden was telkens weer: "Mijn genade is genoeg voor U. Want kracht ontplooit zich ten volle in zwakheid." Lichamelijke zwakheden en tekortkomingen houden ons nederig en afhankelijk, en dat is een goede zaak want de allergrootste zonde die een mens kan begaan is hoogmoed. Zoiets als: "Ik ben beter dan een ander". Door onze lichamelijke zwakheden wordt dus iets veel ergens voorkomen. Daarom was Paulus dan ook in staat om God zelfs te danken voor zwakheden." ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal waar. De bijbel leert ons ook niet dat het allemaal zo gemakkelijk is. Maar ik wil je graag nog één ding meegeven. Paulus schrijft over een doorn in zijn vlees. Hij heeft drie keer gebeden om daarvan af te komen (meer is ook echt niet nodig want God is niet doof). Waarom die doorn? "Zodat ik me niet ga verbeelden heel bijzonder te zijn". Het antwoord van God op zijn gebeden was telkens weer: "Mijn genade is genoeg voor U. Want kracht ontplooit zich ten volle in zwakheid." Lichamelijke zwakheden en tekortkomingen houden ons nederig en afhankelijk, en dat is een goede zaak want de allergrootste zonde die een mens kan begaan is hoogmoed. Zoiets als: "Ik ben beter dan een ander". Door onze lichamelijke zwakheden wordt dus iets veel ergens voorkomen. Daarom was Paulus dan ook in staat om God zelfs te danken voor zwakheden." ;)

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik vroeg me altijd af waarom God me niet van deze verslaving afhielp. Ik denk ook dat hij het gebruikt om me klein te houden voor Hem. Het voorbeeld van de doorn spreekt me aan en kan ik nu met mijzelf vergelijken. Ik vroeg ook telkens waarom God me niet wilde helpen, maar zijn genade is genoeg voor ons.

Bedankt voor het begrip en medeleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is verslaafd in deze?

Elke dag zin?

Dat heb ik ook, maar ik noem mijzelf daarom nog niet verslaafd.

Met verslaafd bedoelen we, denk ik, dat je er slaaf van bent. Dat het je beheerst zonder dat je er zelf nog controle over hebt. Zo iets. Goed? :)

Dus hetzelfde als eten, vroeg of laat beheerst het je als je er niet aan toe geeft. Iedereen heeft maar in beperkte mate controle over zijn lichaam, de controle kun je juist verliezen door jezelf teveel te beperken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus hetzelfde als eten, vroeg of laat beheerst het je als je er niet aan toe geeft. Iedereen heeft maar in beperkte mate controle over zijn lichaam, de controle kun je juist verliezen door jezelf teveel te beperken.

Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat dat eigenlijk wel meevalt. Natuurlijk, die seksuele gedachten blijven, niet zelden ook op vrij opdringerig niveau, maar als je er niets mee doet, dan verdwijnen ze ook altijd weer. En als je maar vaak genoeg de neiging handwerk te verrichten weerstaat, dan wordt dat op een gegeven moment ook steeds gemakkelijker. Je wilskracht is eigenlijk een soort mentale spier en spieren kun je trainen.

De idee dat die gedachten op een gegeven moment wel verdwijnen of minder worden, die kun je het beste inderdaad uit je hoofd zetten, want dat doen ze niet. Zeker niet als je in een samenleving woont waar je overal seksuele prikkels en toespelingen tegenkomt. Ze blijven soms zelfs wat langer doorzeuren, omdat je er immers niets concreets mee doet. Maar het is ook niet zo dat ze je per se geheel zullen beheersen als je geen handwerk verricht. Ze komen en gaan en dat is het eigenlijk wel.

En als je er niet al te spastisch of streng over doet, maar ze bij wijze van spreken beschouwd als slechts hinderlijke vliegen die soms irritant om je heen zwermen en die enkel potentieel biechtmateriaal opleveren als je iets te lang te onwillig bent in het wegjagen, dan valt er op zich nog wel prima mee te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid