Spring naar bijdragen

Religieuze ervaringen in verschillende religies


Aanbevolen berichten

Wanneer ik op dit forum naar geloofsgetuigenissen kijk zie ik een hoop bijzondere dingen voorbij komen:

- Iemand die God tegen zich hoorde praten en Zijn hand zag (viewtopic.php?f=18&t=14226)

- Visioen van Jezus die Joden hielp in de 2e Wereldoorlog (viewtopic.php?f=18&t=22916)

- Zag een kamer vervuld met wit licht nadat diegene wakker werd van een droom waarin die persoon zei dat hij/zij nooit bewijs had gezien (viewtopic.php?f=18&t=13253)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zie dit soort ervaringen minder terugkomen bij andere religies. Uit nieuwsgierigheid heb ik gekeken of moslims op een islamitisch forum ook zulke ervaringen hebben. Dit lijken er een stuk minder te zijn. In andere religies heb ik me weinig verdiept, maar ik kan me geen verhaal herinneren van een boeddhist of hindoe die hetzelfde hebben meegemaakt.

Hoe kunnen we dit verklaren? Ben zowel benieuwd naar de visie van de christelijke mensen als de niet-christelijke mensen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Kees,

Ik wil in ieder geval geen verklaring bieden voor wat mensen in Christus ervaren... Ook in de bijbel zie je deze verschijningen... Zo is Paulus tot geloof gekomen door Jezus te zien en te horen, zo werden mensen zowel door Jezus als zijn apostelen bevrijd van demonen en ziekten...

Toch wil ik hier benadrukken, dat anders dan in de meeste religies, het Christendom een relationele religie is... Het gaat dus om een relatie die men heeft met een mens, God, die voor ons zou zijn gestorven. Verder zegt de bijbel dat we vervuld zouden worden door de Heilige Geest, dat vanaf pinksteren begonnen is... De meeste religies kennen dit soort ervaringen niet. Zo is de Islam uitsluitend een geloof van het boek, ook het Judaïsme, is in feite een religie van het boek, meer nog, voor de joden is God ver weg sinds de laatste profeten, door Jezus kwam hij voor de christenen terug nabij.

De Oosterse religies ken ik in feite net iets te weinig om er me met zekerheid over uit te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

We geloven dat het christendom de meeste waarheid van God kent. Maar ik ben een christen die ook geloofd ( en het in de bijbel ook terug vindt) dat God ook door mensen met een andere religie kan werken, net als overigens het kwaad dat kan. De demonische machten die het kunnen immiteren, zoals we zien in het verhaal van de tien plagen van Egypte, waarin de tovenaars stokken in slangen konden toveren, terwijl de stok van Mozus door God in een slang veranderde en de andere slangen op at. De demonen zijn wel in voor grappen. Een slang laten praten in Genesis bijvoorbeeld..

Hoewel God een ezel laat praten tegen Biliam.. Ook humor.

Maar dat God vandaag de dag spreekt door mensen heen hoorde ik ook wel door een moslim getuigen.

Een Marokkaanse moslim zei eens tegen me dat hij een bijzondere ervaring had gehad. Een keer na het surfen viel hij van de plank af en dreef door de sterke stroming van de zee steeds verder van de plank vandaan. Uiteindelijk raakte hij uitgeput en begon te verdrinken. Hij ervoer het stikken echter als iets moois, want in plaats van dat hij zich benauwd voelde worden, zag hij terwijl hij zonk een wit licht dwars door het water heen schijnen en het was doordringbaar der dan de zon. Het licht liet zich door het water niet tegen houden en het gaf hem een heerlijk gevoel. Een echte Gods ervaring. Daarna werd hij door iemand uit het water getrokken en overleefde het dus op het nippertje.

Het spreken van God kennen we trouwens niet enkel in een verstaanbare stem. God spreekt op vele manieren.

Door de liefde in je hart spreekt Hij door heel de mensheid. Van vriend tot vijand staat Hij zo iedereen bij,

Iedereen kan ook met vragen bij Hem terecht en iedereen kan van Hem een antwoord ontvangen. Het maakt niet uit of je hart zuiver is of door en door rot. Wie bij Hem komt, treft in Hem een open hart en een luisterend oor.

Hij communiceert op een manier dat het bij de mensen past.

Hij spreekt altijd via je hart en ook via je verstand. Daarbij kunnen dus andere ervaringen komen, zoals het zien en voelen van dat Licht.. Visioenen en dromen krijgen. Dromen komen ook vrij veel voor. Meer dan visioenen.

Ook spreekt Hij via boeken en mensen om je heen. En Hij spreekt door de natuur heen. Via engelen niet te vergeten... In ieder geval manieren dat bij de personen passen.

Wat mij trouwens opviel is dat de Marokkaanse collega mij als christen respecteerde.. In het gesprek bleek wel dat hij christenen als zijn broeders en zusters zag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan alleen mijn persoonlijke misschien ietwat off-topic christelijke visie geven:

Hoewel ik geloof dat God wonderen doet en ze soms gebruikt om zich aan mensen kenbaar te maken, ben ik meestal eerst sceptisch als ik zulke verhalen hoor. Mijn ervaring is dat sommige mensen ook wel van een spectaculair verhaal houden of zich willen richten op wonderbaarlijke gebeurtenissen en niet op de reden erachter. Ik hou meer van wetenschap en feitelijke argumentatie.

Naast de vraag of het om sterke verhalen gaat of dat het daadwerkelijk gebeurd is, vraag ik me ook af wat het nut is van wonderen. Ik geloof zeker dat bepaalde wonderen nuttig zijn om de waarheid te leren kennen, maar ze zijn denk ik niet de beste basis voor een vast geloof.

Je ziet in de bijbel voorbeelden van mensen die onmiskenbaar onmogelijke wonderen meemaken, die toch vervolgens gaan twijfelen. Neem bijvoorbeeld de israelieten die door de 10 plagen zien, door de rode zee worden geleid, hun vijand wordt erin verdronken, en toch twijfelen ze eraan of God wel voor hun zorgt. Sterker nog, ze zeggen tegen God dat ze het beter hadden in de Egyptische slavernij, omdat God hen niet gelijk van vlees voorzag. Of een ander voorbeeld is Johannes de Doper, die de stem van God hoort zeggen dat Jezus zijn Zoon is, een duif op Jezus ziet neerdalen en getuige is van de wonderen. Toch vraagt hij later via zijn leerlingen aan Jezus of Hij de messias is of dat het iemand anders is.

Ik zie wonderen zelf als een visite kaartje van God. Net als Mozes die in de woestijn een brandende struik ziet en denkt "dat ga ik eens nader onderzoeken" zijn wonderen gebeurtenissen die ons ertoe aan zetten om God beter te gaan 'onderzoeken' en persoonlijk leren kennen. Een eerste begin om onze interesse te wekken. Zo zie ik het ten minste.

(Ik wil even duidelijk gezegd hebben dat ik van niemand zeg dat hun wonderlijke verhalen onwaar zouden zijn en dat ik persoonlijk wel in wonderen geloof).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid