Spring naar bijdragen

Maria was ook zonder zonde?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Met jouw logica enz enz

Heel vervelend voor je maar het theotokos wordt wijd geloofd binnen het christendom; katholiek, oosters-orthodox, anglicaans en ja zelfs in de meeste protestantse stromingen hangen ze het aan.

Mee eens. Heel vervelend. Maar is dat je enige weerwoord? Neem je hierbij afstand ervan om het ook logisch te noemen?

Dat is mijn antwoord, en daarbij neem ik geen afstand van de logica.

:# Ik begrijp overigens wel dat je'm inkopte. Het is alleen jammer dat de inhoudelijke discussie zo juist uit de weg wordt gegaan, in plaats van opgezocht. Maar ook dat begrijp ik wel.

Wat voor nut heeft een "inhoudelijke discussie" hierover? Wat mij betreft staat het een ieder vrij om te geloven wat hij/zij wil, zelfs als ze daarmee afwijken van 20 eeuwen christendom.

De theologische essentie van het Theotokos gaat niet over Maria, maar over Jezus.

Nog meer open deuren om in te trappen? Het gaat altijd over en het wijst altijd naar Jezus in het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is dat alleen dingen die in de Bijbel staan waar zijn. Sowieso trouwens een principe dat niet vol te houden is.

Het protestantse principe is niet dat de waarheid wordt beperkt tot de bijbel, maar dat de waarheid van de bijbel niet wordt geloochend. Sowiezo trouwens een principe dat niet geloochend kan worden.

Daarom ook zijn de verschillen tussen katholiek en protestants zo groot. Een katholiek is niet aanspreekbaar op wat ontwijfelbaar met zekerheid is gebracht als waarheid, en ook door de katholieke kerk zelf als heilige onfeilbare waarheid vastgelegd.

Het loochenen van wat in de eigen stukken als onfeilbare waarheid is gecommuniceerd, is voor een protestant een aanwijzing dat er iets grondig mis is. Maar toch is dat niet wat het diepste verschil geeft. Het diepste verschil is niet dat er waardevolle waarheid bijkomt, maar dat openlijke dwaling wordt ingebracht tot vervanging van kernpunten van het geloof. Dat is waar een protestant niet alleen wil teruggrijpen naar wat zeker als waarheid door God is gecommuniceerd, maar daarnaast ook belangrijke punten van dwaling als klacht op de tafel wil leggen tot nader onderzoek of die dwaling wel is wat God heeft geboden aan de Gemeente van Christus.

En het afhaakmoment is dan niet vanwege "bijbelaanbidding" of andere onwaarheden die worden geroepen door jou of Thorgrem - en wie weet hoeveel andere katholieken. Maar een breekpunt is dat de katholieke kerk leert dat wat de huidige kerkleiding leert, nooit kan dwalen, omdat God meer waarheid toekent aan wat het gezag van God leert, dan wat God Zelf heeft gecommuniceerd in als heilig beschouwde boeken. Dat is een voor een protestant een reden en een noodzaak om een beroep te doen op gezond verstand, en op de plicht om te heiligen wat God heeft geheiligd.

Een protestant doet een beroep op de Ware Traditie. Namelijk op datgene wat echt is overgeleverd en als Waarheid ook onderkend. Een katholiek levert in de ogen van een protestant juist die waarheid -die ook als waarheid is onderkend - uit, om deze in te ruilen voor nieuwe waarheden, die niet zijn gestoeld op de geldende waarheid en ook niet op de profetieën die vanaf het begin van de geschiedenis van de mensheid ook zijn geprofeteerd. Dat is niet het bewaren van Gods Woord, maar deze loochenen. Dat is precies waar het woord "traitor" uit ontstaan is.

Was er nu maar iemand onder de katholieken aanspreekbaar op onderzoek naar de waarheid. Een protestant is altijd verplicht en weet zich altijd geroepen om het gesprek aan te gaan om te komen tot meer kennis van waarheid.

Vrijheid tot waarheid, heeft in alle tijden bij alle mensen geleid tot een verdieping van de band met God en met de naaste. Verheimelijking van waarheid en het mystificeren van alles wat gevoelig is voor misleiding en misbruik, heeft in alle tijden geleid tot ontwrichting en wantoestanden. Wat in het licht is kan het daglicht verdragen. Wat in de duisternis is zoekt beschutting.

Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is..

Wil je het er nu echt over hebben, of trek je deze niet-onderbouwde onzin in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zijn allemaal duivel aanbidders die katholieken! Protestanten zijn heilig. En Broer Konijn, Broer Konijn is de aller- aller- allerheiligste!
Dank voor je ijver, maar wees liever eerlijk en bescheiden. Waarom zou jij hier beestenverering promoten? Hebben we niet genoeg te stellen met onredelijkheid en met mensenverering?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is dat alleen dingen die in de Bijbel staan waar zijn. Sowieso trouwens een principe dat niet vol te houden is.

Het protestantse principe is niet dat de waarheid wordt beperkt tot de bijbel, maar dat de waarheid van de bijbel niet wordt geloochend. Sowiezo trouwens een principe dat niet geloochend kan worden.

Daarom ook zijn de verschillen tussen katholiek en protestants zo groot. Een katholiek is niet aanspreekbaar op wat ontwijfelbaar met zekerheid is gebracht als waarheid, en ook door de katholieke kerk zelf als heilige onfeilbare waarheid vastgelegd.

Nonsens, maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel.

Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is..

Wil je het er nu echt over hebben, of trek je deze niet-onderbouwde onzin in?

Want anders? Ga je ook dit topic compleet kapot spammen met pagina's lang gedram in opstel vorm?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is dat alleen dingen die in de Bijbel staan waar zijn. Sowieso trouwens een principe dat niet vol te houden is.

Het protestantse principe is niet dat de waarheid wordt beperkt tot de bijbel, maar dat de waarheid van de bijbel niet wordt geloochend. Sowiezo trouwens een principe dat niet geloochend kan worden.

Daarom ook zijn de verschillen tussen katholiek en protestants zo groot. Een katholiek is niet aanspreekbaar op wat ontwijfelbaar met zekerheid is gebracht als waarheid, en ook door de katholieke kerk zelf als heilige onfeilbare waarheid vastgelegd.

Het loochenen van wat in de eigen stukken als onfeilbare waarheid is gecommuniceerd, is voor een protestant een aanwijzing dat er iets grondig mis is. Maar toch is dat niet wat het diepste verschil geeft. Het diepste verschil is niet dat er waardevolle waarheid bijkomt, maar dat openlijke dwaling wordt ingebracht tot vervanging van kernpunten van het geloof. Dat is waar een protestant niet alleen wil teruggrijpen naar wat zeker als waarheid door God is gecommuniceerd, maar daarnaast ook belangrijke punten van dwaling als klacht op de tafel wil leggen tot nader onderzoek of die dwaling wel is wat God heeft geboden aan de Gemeente van Christus.

En het afhaakmoment is dan niet vanwege "bijbelaanbidding" of andere onwaarheden die worden geroepen door jou of Thorgrem - en wie weet hoeveel andere katholieken. Maar een breekpunt is dat de katholieke kerk leert dat wat de huidige kerkleiding leert, nooit kan dwalen, omdat God meer waarheid toekent aan wat het gezag van God leert, dan wat God Zelf heeft gecommuniceerd in als heilig beschouwde boeken. Dat is een voor een protestant een reden en een noodzaak om een beroep te doen op gezond verstand, en op de plicht om te heiligen wat God heeft geheiligd.

Een protestant doet een beroep op de Ware Traditie. Namelijk op datgene wat echt is overgeleverd en als Waarheid ook onderkend. Een katholiek levert in de ogen van een protestant juist die waarheid -die ook als waarheid is onderkend - uit, om deze in te ruilen voor nieuwe waarheden, die niet zijn gestoeld op de geldende waarheid en ook niet op de profetieën die vanaf het begin van de geschiedenis van de mensheid ook zijn geprofeteerd. Dat is niet het bewaren van Gods Woord, maar deze loochenen. Dat is precies waar het woord "traitor" uit ontstaan is.

Was er nu maar iemand onder de katholieken aanspreekbaar op onderzoek naar de waarheid. Een protestant is altijd verplicht en weet zich altijd geroepen om het gesprek aan te gaan om te komen tot meer kennis van waarheid.

Vrijheid tot waarheid, heeft in alle tijden bij alle mensen geleid tot een verdieping van de band met God en met de naaste. Verheimelijking van waarheid en het mystificeren van alles wat gevoelig is voor misleiding en misbruik, heeft in alle tijden geleid tot ontwrichting en wantoestanden. Wat in het licht is kan het daglicht verdragen. Wat in de duisternis is zoekt beschutting.

Omdat het een (overigens Onbijbels) protestants principe is..

Wil je het er nu echt over hebben, of trek je deze niet-onderbouwde onzin in?

Hoewel ik geen protestant ben en niet bekent ben met hun leer vind ik u uitleg altijd zeer goed, broer konijn. Ik was vroeger ook katholiek maar ik vond het een nogal een hypocriete visie hebben op het geloof (dit is puur mijn mening a.u.b. geen gezever aan mijn kop wat ik wel en niet meg denken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag alles denken/vinden. Vroeger was je katholiek, nu vindt je jezelf niet meer katholiek. Gefeliciteerd. Met jou vele, vele Nederlanders. Om verschillende redenen. Geen protestant en geen katholiek en ook niets anders, en verder ga je ook nooit naar een kerk maar denk je wel bij het Lichaam van Christus te horen. Is dat ook niet lichtelijk hypocriet, anderen constant aanspreken op hun geloof en zelf van alles wat plukken om zo een eigen geloofje samen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag alles denken/vinden. Vroeger was je katholiek, nu vindt je jezelf niet meer katholiek. Gefeliciteerd. Met jou vele, vele Nederlanders. Om verschillende redenen. Geen protestant en geen katholiek en ook niets anders, en verder ga je ook nooit naar een kerk maar denk je wel bij het Lichaam van Christus te horen. Is dat ook niet lichtelijk hypocriet, anderen constant aanspreken op hun geloof en zelf van alles wat plukken om zo een eigen geloofje samen te stellen.

Ik ga wel naar de kerk mijn vriend. Ik ben trouwens ook geen Nederlander. Ik ga s'morgens om acht naar de kerk waar ik God ga vereren en rond 4 uur s middags is het gedaan. Wij bidden, zingen, studeren, helpen andere broeders en zuster die verspreid zijn over de hele wereld met hun problemen, betalen ziekenhuis kosten van onze broeders en zusters, krijgen tips hoe wij ons goed moeten voeden enz. enz. Alles staat in het belang van het welbehagen van het Lichaam van Christus. Onze leden lijden geen honger zoals bij de grote bekende godsdiensten waar hun leiders in uiterste luxe leven. Wij brengen heel de dag samen door. Wij bidden bijvoorbeeld tegelijkertijd met heel onze gemeente naar God via internet. Als broeders in de Filipijnen bidden doen wij hetzelfde in Europa en Amerika. Onze viering begint op heel de wereld op het zelfde moment. EEN LICHAAM!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verbaas me een beetje over het anti-katholicisme dat bij sommigen heerst. Waarom? Je hebt uiteindelijk je geloof aan deze kerk te danken, die het al die generaties heeft bewaard en doorgegeven. Zonder de RKK had je nooit van je Verlosser afgeweten. Dus waarom zo afgeven op degene aan wie je zoveel te danken hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag alles denken/vinden. Vroeger was je katholiek, nu vindt je jezelf niet meer katholiek. Gefeliciteerd. Met jou vele, vele Nederlanders. Om verschillende redenen. Geen protestant en geen katholiek en ook niets anders, en verder ga je ook nooit naar een kerk maar denk je wel bij het Lichaam van Christus te horen. Is dat ook niet lichtelijk hypocriet, anderen constant aanspreken op hun geloof en zelf van alles wat plukken om zo een eigen geloofje samen te stellen.

Ik ga wel naar de kerk mijn vriend. Ik ben trouwens ook geen Nederlander. Ik ga s'morgens om acht naar de kerk waar ik God ga vereren en rond 4 uur s middags is het gedaan. Wij bidden, zingen, studeren, helpen andere broeders en zuster die verspreid zijn over de hele wereld met hun problemen, betalen ziekenhuis kosten van onze broeders en zusters, krijgen tips hoe wij ons goed moeten voeden enz. enz. Alles staat in het belang van het welbehagen van het Lichaam van Christus. Onze leden lijden geen honger zoals bij de grote bekende godsdiensten waar hun leiders in uiterste luxe leven. Wij brengen heel de dag samen door. Wij bidden bijvoorbeeld tegelijkertijd met heel onze gemeente naar God via internet. Als broeders in de Filipijnen bidden doen wij hetzelfde in Europa en Amerika. Onze viering begint op heel de wereld op het zelfde moment. EEN LICHAAM!!!

Eindelijk wat meer openheid van zaken. En welke kerk mag dat dan wel zijn waar jij heen gaat?

Overigens prachtig katholieke symboliek die je beschrijft in het laatste stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag alles denken/vinden. Vroeger was je katholiek, nu vindt je jezelf niet meer katholiek. Gefeliciteerd. Met jou vele, vele Nederlanders. Om verschillende redenen. Geen protestant en geen katholiek en ook niets anders, en verder ga je ook nooit naar een kerk maar denk je wel bij het Lichaam van Christus te horen. Is dat ook niet lichtelijk hypocriet, anderen constant aanspreken op hun geloof en zelf van alles wat plukken om zo een eigen geloofje samen te stellen.

Ik ga wel naar de kerk mijn vriend. Ik ben trouwens ook geen Nederlander. Ik ga s'morgens om acht naar de kerk waar ik God ga vereren en rond 4 uur s middags is het gedaan. Wij bidden, zingen, studeren, helpen andere broeders en zuster die verspreid zijn over de hele wereld met hun problemen, betalen ziekenhuis kosten van onze broeders en zusters, krijgen tips hoe wij ons goed moeten voeden enz. enz. Alles staat in het belang van het welbehagen van het Lichaam van Christus. Onze leden lijden geen honger zoals bij de grote bekende godsdiensten waar hun leiders in uiterste luxe leven. Wij brengen heel de dag samen door. Wij bidden bijvoorbeeld tegelijkertijd met heel onze gemeente naar God via internet. Als broeders in de Filipijnen bidden doen wij hetzelfde in Europa en Amerika. Onze viering begint op heel de wereld op het zelfde moment. EEN LICHAAM!!!

Eindelijk wat meer openheid van zaken. En welke kerk mag dat dan wel zijn waar jij heen gaat?

Overigens prachtig katholieke symboliek die je beschrijft in het laatste stuk.

Ik ben een lid van de Kerk Van God.

20:28

hebt dan (zorg) voor uzelf

en voor heel de kudde

waarin de heilige geestesadem

u gesteld heeft als opzieners,

om de vergadering van God te weiden

die hij zich heeft verworven

door zijn eigen bloed;

Overigens prachtig katholieke symboliek die je beschrijft in het laatste stuk.

Kan u misschien iets specifieker zijn? En wat bedoelde u met 'Met jou vele, vele Nederlanders.'???

Eindelijk wat meer openheid van zaken. En welke kerk mag dat dan wel zijn waar jij heen gaat?

Sorry, dat ik zo overkom, u bent de eerste op deze forum die mij dit vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een lid van de Kerk Van God.

Letterlijk tientallen kerken/geloofsgemeenschappen die zich zo noemen en niets met elkaar van doen hebben. http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_God

Iets specifieker graag.

Overigens prachtig katholieke symboliek die je beschrijft in het laatste stuk.

Kan u misschien iets specifieker zijn?

De symboliek van samen in gebed verbonden zijn. Wereldwijd ergens wel een broeder/zuster die op hetzelfde moment x of y doet. enz enz.

En wat bedoelde u met 'Met jou vele, vele Nederlanders.'???

Zoals ik het zeg. Er zijn vele katholieken in Nederland (en daarbuiten) die van het geloof wat ze hebben meegekregen van hun ouders afgevallen zijn. Daarin ben je niet uniek.

Eindelijk wat meer openheid van zaken. En welke kerk mag dat dan wel zijn waar jij heen gaat?

Ik ga naar de katholieke Kerk.

Sorry, dat ik zo overkom, u bent de eerste op deze forum die mij dit vraagt.

Volgens mij is het je meerdere keren gevraagd, ook in je eerste topic wat je hier opende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thor, ik bedoel dat wij letterlijk allemaal samen bidden op het zelfde moment. Alle gemeentes zijn verbonden via internet over heel de wereld op de dag van de viering. Als het bij ons 8 uur s'morgens is dan is het ergens anders in de wereld misschien 3 uur s'middags. Elke avond is er ook COMMUNITY PRAYER. Dan zie je bijvoorbeeld broeders van Noorwegen of Duitsland. Hat duurt maar een half uurtje, samen zingen en bidden. Dit familiale gevoel had ik niet in de katholieke kerk. Wij overnachten ook bijvoorbeeld in onze gemeente zodat wij een heel weekend samen kunnen blijven, s'avonds gaan wij dan bowlen of schaatsen overdag wandelen of samen een film kijken enz. Ik kan ook bijvoorbeeld naar Parijs gaan waar ik broeders en zusters heb en bij hun overnachten. Een paar weken geleden was er een koppel uit Noorwegen bij ons op bezoek voor een weekendje, super gezellig.

http://www.mcgi.org/

Link naar bericht
Deel via andere websites

in ieder geval kunnen we je nu plaatsen: je hoort bij een klein protestans kerkgenootschap, met een nogal prestigieuze naam. Ik hoop dat ze zichzelf zien als onderdeel daarvan, niet als wat ze zeggen te zijn;)

Maar wat je zegt over samen een gemeenschap vormen en samen hetzelfde vieren en bidden: dat doen katholieken natuurlijk bij uitstek en in alle landen. Er wordt elke dag uit het zelfde lectionarium gelezen, elke dag wordt Christus tegenwoordig gebracht, aanbeden en laten mensen zich erin opnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
in ieder geval kunnen we je nu plaatsen: je hoort bij een klein protestans kerkgenootschap, met een nogal prestigieuze naam. Ik hoop dat ze zichzelf zien als onderdeel daarvan, niet als wat ze zeggen te zijn;)

Maar wat je zegt over samen een gemeenschap vormen en samen hetzelfde vieren en bidden: dat doen katholieken natuurlijk bij uitstek en in alle landen. Er wordt elke dag uit het zelfde lectionarium gelezen, elke dag wordt Christus tegenwoordig gebracht, aanbeden en laten mensen zich erin opnemen.

Wat zeggen ze dan te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid