Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Allereerst bedankt dat u de tijd neemt om mij (hopelijk) te helpen en dit te lezen,

ik ben tot mijn 16e nooit naar de kerk geweest en had ook echt totaal niets met geloof.

Bij de Vrije Baptistengemeente kwam ik tot geloof en ben hier dan ook gedoopt.

Nu ben ik dus al enige jaren lid van deze kerk, maar steeds meer krijg ik het gevoel of wil God mij ergens anders plaatsen, bij een andere gemeente.

Zo krijg ik een raar gevoel over het feit dat er bijv. oliebollen worden verkocht in de kerk na de dienst, dat er vorige week een kerstmarkt was en daardoor geen normale dienst werd gehouden.

Nu heb ik via: Filippus - Kerkwijzer de test gedaan over welke kerk bij mij past en daar kwam als hoogste Progressieve Room-katholieke kerk uit en de Middenorthodoxe protestantse kerk met 2 punten verschil en de rest wat opvolgend, nu richt zich deze test voornamelijk uit op hoe de kerk er volgens jouw moet uitzien en wat voor muziek het ten gehore brengt maar ik twijfel enorm, mede doordat mijn moeder het "oh zo angstig" vind dat ik overweeg een Katholieke kerk te bezoeken omdat dit volgens haar niet het juiste is.

Ik kan u zeggen dat ik het niet fijn vind dat andere religies worden afgekraakt op wat voor wijze dan ook, ik houd van diepgaande preken met niet al te veel muziek en ik vind het ook belangrijk dat Jezus centraal staat. Daarnaast moest ik erbij zeggen dat ik er niet van houd om door de gemeente worden "afgekeurd" als je op een zondag even gaat hardlopen of bijv. je auto tank vol gooit omdat je tank leeg is (dit gebeurde wel bij de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk van mijn ex vriend wel)

Ik wil bovenal God gewoon kunnen dienen, maar doordat ik geen duidelijk beeld heb van de katholieke kerk krijg ik er mijn twijfels toch over (voornamelijk door mijn moeder) die beweert dat je volgens de katholieke kerk aan de sacramenten moet voldoen (biechten etc) voordat je vergeven bent, terwijl ik er van overtuigd ben als je Jezus aanneemt als je persoonlijke redder dat je dan gered bent.

Mocht iemand advies voor mij hebben of denken dat hij/zij een kerk weet die bij mij zou passen en of iemand die mij verheldering kan brengen wat betreft het katholieke geloof dan hoor ik dit graag. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik houd van diepgaande preken met niet al te veel muziek en ik vind het ook belangrijk dat Jezus centraal staat.

Je weet dat de katholieke liturgie juist veel (koor)zang is en veel minder preek dan bij de gemiddelde protestante gemeenschap? Het is een heel eigen cultuur, veel meer gebaseerd op de sacramenten en de liturgie en ook veel vrijer in het geloof dan je misschien (al) gewend bent.

Zelf ben ik katholiek en kan je eventueel iets over het katholicisme vertellen. Maar veel belangrijker is de vraag wat jijzelf gelooft. Als je baptistisch gelooft, dan doe je er beter aan om gewoon baptist te blijven en je gemeente trouw te dienen. Trouw aan je kerk is namelijk erg belangrijk.

Als je echter ontdekt dat je eigenlijk heel gereformeerd of in jouw geval katholiek gelooft en dat je huidige gemeente dat geloof niet zo verkondigt, dan kun je altijd nog ervoor kiezen om je geloof te volgen.

Maar dan moet je dus wel eerst eens onderzoeken wat je écht gelooft en dat kan alleen door je te verdiepen in zowel het katholieke geloofsgoed als de verschillende protestantse geloofsgoeden. En dat doe je niet met een simpele kerkwijzer, maar door met open blik en zonder vooroordelen binnen je eigen vermogens hun geloofsbelevingen en theologieën te bestuderen en met medegelovigen te spreken.

Dit forum zal je daar ook zeker bij kunnen helpen; er lopen hier genoeg users met kennis van zaken rond.

Het is in elk geval wel goed om je te realiseren dat het gras bij de buren altijd groener lijkt. In elke kerk en in elke gemeente zul je dingen aantreffen die je niet bevallen, maar waar je het toch mee zult moeten doen.

Kerken bestaan immers op de eerste plaats gewoon uit mensen zoals jij en ik, die hun mooi en hun nare kanten hebben. En dat heeft altijd weerslag op de eredienst of liturgie en op het kerkelijk werk.

Probeer zulke dingen, van oliebollen tot alternatieve teksten in de liturgie, daarom zo mild mogelijk te bezien en hecht vooral belang aan dingen die wél goed en mooi zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Edelweiss,

Ik denk zelf persoonlijk dat je in het contact met mensen er uit zal kunnen komen.

Het kan maar zo zijn dat je in persoonlijke contacten met mensen in een mindere kerk er meer aan hebt, dan in een positievere kerk, maar waarin je niet echt de klik krijgt in het gemeenschapsleven. Ook is het de vraag waar je jouw ei kwijt kunt. Waar kan je het beste actief christen zijn? Een kerk die al perfect zou zijn, heeft je hulp waarschijnlijk ook niet nodig, maar een kerk waar een hoop werk nog verzet moet worden, kan voor jou een plaats zijn om het christen zijn in praktijk te brengen. Daar groei je als mens van :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De katholieke kerk is de oorspronkelijke en ware christelijke kerk.

Dat betekent echter wel dat het verder van de belevingswereld van de moderne wereldse mens zit dan veel protestante kerken Katholiek worden is dat ook een proces dat op weerstand en vooroordelen stuit.

Persoonlijk houd ik een andere opvatting over het begrip katholiek erop na, die al eens door anderen is beschreven. Maar wat ik wil zeggen: het vetgedrukte, daarvan denk ik toch dat het zo ver van de moderne wereldse mens niet is. Er zijn heel veel spirituele mensen, met een religieuze levenshouding, die wel gewoon midden in de wereld staan en dus "werelds" lijken te zijn. Veel van deze mensen heb ik ontmoet tijdens mijn retraites op (bij, want het gastenverblijf was wel verbonden maar stond ook los van het klooster) een Benedictijner Abdij.

http://www.kasteelslangenburg.nl

Toen ik tijdens een van mijn verblijven aldaar in een winkel in het dorp Doetinchem was, vertelde ik waar ik verbleef. Toen antwoordde men daar op bijna mystieke toon :D "Aaah, ja daar schijnen vele mensen elkaar te ontmoeten mensen die elkaar zoeken." Ik heb toen uitgelegd dat mensen elkaar daar ontmoeten in hun spirituele zoektocht, en dat die mensen elkaar dus niet zoeken, maar dat zij hetzelfde zoeken en dat dát hen verbindt. Alle keren dat ik daar was, waren er andere, verschillende mensen, maar alle keren was het vanaf de eerste dag alsof je elkaar al jaren kende.

Het was altijd supergezellig in de woonkamer van Kasteel Slangenburg. Zonder tv, vele avonden interessante gesprekken gevoerd. Diepgaand. Over geloofszaken. Met wildvreemden. Allemaal dezelfde religieuze levenshouding, basisinstelling. Echtparen, alleenstaanden, trekkers, mensen die kwamen om te herstellen na een ziekenhuisopname, mensen die bezig waren een boek te schrijven, of die met een proefschrift bezig waren, van alles. Jong en oud. Ook een keer een hindoestaanse muzikant daar ontmoet die zijn sitar mee had genomen. Je kunt daar gerust in je eentje naartoe, want je vindt altijd aansluiting. Er is altijd wel iemand met wie je in gesprek raakt.

Echt toppie.

Je kon de gebeden meedoen met de monniken, maar er werd op de Zenzolder van het Benedictijner klooster door een Jezuieter pater ook meditatieles gegeven. :+ (serieus). Er heerste een geweldige sfeer.

Je kunt erover discussieren of je dat wel zo goed vindt, maar het heeft mij destijds enorm geholpen en met mij vele anderen. Aan Zen heb ik nu geen behoefte meer, maar destijds was het nuttig en prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Anja

katholieken zijn meestal niet wereldvreemd nee;) al is het maar omdat we uiteindelijk toch in een samenleving leven die gebaseerd is op katholieke waarden.

Maar dat neemt niet weg, dat qua ideeën: bijvoorbeeld sacramenten, het concept van de kerk, het sacrale dat in de Wereld werkt etc. katholieke theologie toch wel veel omvattender is en meer losstaat van tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid