Spring naar bijdragen

Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb t niet over oordelen vs vaststellen. Ik zeg dat je vaststelling niet klopt.

Ben je dat statistisch nagegaan? Ik durf te betwijfelen of mijn vaststelling niet klopt. De nogal extreme reactie van Throgrem wijst op het feit dat ik alleszins een gevoelige snaar raak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie Christeeen op zondag met mooie kledij. Die kledij kost mij handen vol geld.

Kijk naar de weelderige communicfeesten en het uitgebreid eten na de kerkdienst.

Die arme in de straat durft tegenwoordig geen kerkdienst tijdens een commune meer bijwonen want hij valt uit de boot qua kledij en andere statussymbolen. Op een trouwfeest zie je mensen uitpakken met hun statussymbolen, en weelderig versierde limosines waarbij een arme zich onwelkom voelt.

Terwijl Gods Huis er juist zou moeten zijn voor de kleinen. Tegenover God staan wij naakt.

Ik stel het alleen maar vast. Ik oordeel daar niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie een paar duizend christenen met eenvoudige kleding, mensen die eenvoudige bruiloften houden, eenvoudige auto's rijden, die om de 2 maanden massaal bij bejaarden, daklozen etc komen helpen koken, tuinieren, koken etc, die iedere maand massaal aan de voedselbank geven en die zelf binnen 'kerktijden'gewoon normale porties normaal voedsel eten... dus nee, je vaststelling is zeker geen algemene. Bij hoeveel christenen heb je jouw bewering vastgesteld, na meerdere keren constateren zodat we t over een consistent patroon hebben? Hoeveel trouwerijen etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De nogal extreme reactie van Throgrem wijst op het feit dat ik alleszins een gevoelige snaar raak.

Maak jezelf alsjeblieft geen illusies. Je bent reeds ontmaskerd als een hypocriet persoon die voor zichzelf een lagere meetlat hanteert dan voor andere christenen. Wat mij betreft is het klaar want ik kan je niet meer serieus nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie een paar duizend christenen met eenvoudige kleding, mensen die eenvoudige bruiloften houden, eenvoudige auto's rijden, die om de 2 maanden massaal bij bejaarden, daklozen etc komen helpen koken, tuinieren, koken etc, die iedere maand massaal aan de voedselbank geven en die zelf binnen 'kerktijden'gewoon normale porties normaal voedsel eten... dus nee, je vaststelling is zeker geen algemene. Bij hoeveel christenen heb je jouw bewering vastgesteld, na meerdere keren constateren zodat we t over een consistent patroon hebben? Hoeveel trouwerijen etc?

Maar wat is een eenvoudige villa? Wat is een eenvoudige braspartij? Wat is een eenvoudige terreinwagen?

Als je overal het woord eenvoudig voorzet maakt het dat nog niet eenvoudig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een eenvoudige wagen is een contradictio in terminus. Had Jezus een wagen?

Wij beseffen niet hoe vervuilend een wagen is dezer dagen en hoe wij onze planeet om zeep helpen met het individueel willen hebben van een wagen.

Wij hangen allemaal als aan een navelstreng vast aan zuivere en propere lucht. Iedereen een wagen is het toppunt van egoïsme en materialisme. Het willen hebben van een wagen op individueel vlak is het symbool van 'ikke en de rest kan stikken' (in vervuilde lucht).

Wat ik met eenvoudig bedoel is wat Jezus bedoelt met eenvoudig: leven als een arme.

Een rijke komt het koninkrijk niet binnen, zegt Hij.

De gelofte van armoede wordt niet voor niks afgelegd door kloosterlingen.

Eenvoudig betekent: armoede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De nogal extreme reactie van Throgrem wijst op het feit dat ik alleszins een gevoelige snaar raak.

Maak jezelf alsjeblieft geen illusies. Je bent reeds ontmaskerd als een hypocriet persoon die voor zichzelf een lagere meetlat hanteert dan voor andere christenen. Wat mij betreft is het klaar want ik kan je niet meer serieus nemen.

En jij spreekt over 'niet oordelen'. Man toch. Erg consequent ben je niet hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een eenvoudige wagen is een contradictio in terminus. Had Jezus een wagen?

Had Jezus een pc met een internetverbinding dan? Goed on-mid-de-lijk je pc uit t raam! Nu meteen!

Wij beseffen niet hoe vervuilend een wagen is dezer dagen en hoe wij onze planeet om zeep helpen met het individueel willen hebben van een wagen.
Sommige mensen hebben een auto nodig. En ik weet niet of al die mensen hun wagen delen met anderen. Jij wel? Allemaal een enquettelijst gegeven en hun gegevens gecontroleerd? Ik deel verder je bezorgdheid over vervuiling etc.
Wij hangen allemaal als aan een navelstreng vast aan zuivere en propere lucht. Iedereen een wagen is het toppunt van egoïsme en materialisme. Het willen hebben van een wagen op individueel vlak is het symbool van 'ikke en de rest kan stikken' (in vervuilde lucht).
Wil jij dan ook on-mid-de-lijk NU je pc uitzetten? En al je andere elektronische apparatuur! Egoist!!
Wat ik met eenvoudig bedoel is wat Jezus bedoelt met eenvoudig: leven als een arme.

Een rijke komt het koninkrijk niet binnen, zegt Hij.

Dat zegt Hij niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was ooit diep Christelijk en begreep de boodschap letterlijk. Ik kon nooit goed om met dat: 'luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden'-gepreek als opgroeiende jongere. En dezer dagen is er nog niet zo heel erg veel veranderd binnen de kerk. Maar o wee als je daar iets van zegt.

Men leest altijd maar voor: 'zalig de armen van geest', maar zelf studeert men en hecht men enorm aan diploma's en titels en kijkt men anderen daar op aan.

Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga nou gewoon eens in op mijn antwoorden, direct aan jou gericht:

Een eenvoudige wagen is een contradictio in terminus. Had Jezus een wagen?

Had Jezus een pc met een internetverbinding dan? Goed on-mid-de-lijk je pc uit t raam! Nu meteen!

Wij beseffen niet hoe vervuilend een wagen is dezer dagen en hoe wij onze planeet om zeep helpen met het individueel willen hebben van een wagen.
Sommige mensen hebben een auto nodig. En ik weet niet of al die mensen hun wagen delen met anderen. Jij wel? Allemaal een enquettelijst gegeven en hun gegevens gecontroleerd? Ik deel verder je bezorgdheid over vervuiling etc.
Wij hangen allemaal als aan een navelstreng vast aan zuivere en propere lucht. Iedereen een wagen is het toppunt van egoïsme en materialisme. Het willen hebben van een wagen op individueel vlak is het symbool van 'ikke en de rest kan stikken' (in vervuilde lucht).
Wil jij dan ook on-mid-de-lijk NU je pc uitzetten? En al je andere elektronische apparatuur! Egoist!!
Wat ik met eenvoudig bedoel is wat Jezus bedoelt met eenvoudig: leven als een arme.

Een rijke komt het koninkrijk niet binnen, zegt Hij.

Dat zegt Hij niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ga nou gewoon eens in op mijn antwoorden, direct aan jou gericht:

Had Jezus een pc met een internetverbinding dan? Goed on-mid-de-lijk je pc uit t raam! Nu meteen!

Daar heb je gelijk in. Ik pleit schuldig.

Sommige mensen hebben een auto nodig. En ik weet niet of al die mensen hun wagen delen met anderen. Jij wel? Allemaal een enquettelijst gegeven en hun gegevens gecontroleerd? Ik deel verder je bezorgdheid over vervuiling etc.

Ja, dat is correct. Ooit had ik een droom waarin wij allemaal als met navelstrengen aan propere lucht hingen. Dat was zo helder dat ik dat nooit meer kan vergeten. We beseffen niet hoe wij, vooral in de steden, onszelf aan het ziekmaken zijn. (onze longen). We beseffen niet hoezeer wij afhangen van proper water en propere lucht. (we eten, drinken en halen adem om te overleven).

Wil jij dan ook on-mid-de-lijk NU je pc uitzetten? En al je andere elektronische apparatuur! Egoist!!

Ik ben inderdaad zelf ook niet consequent. Ik zou in principe geen internet mogen gebruiken.

Dat zegt Hij niet.

Misschien zegt hij dat niet letterlijk zo, maar de hele Bijbel is een aansporing tot materiële armoede en geestelijke rijkdom. Vooral de kleinen en armen worden als kinderen van God gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je antwoorden. Nogmaals, ik ben t grotendeels met je eens, maar je beschuldigt met je 'constateringen' in je eigen kleine wereldje 'de' christen. En dat is onterecht, en ik herken t meeste van wat je zegt niet in mijn eigen kleine wereldje (waarbij ik vermoed dat de kerk waar ik naar toe ga veel groter is en ik dus 'statistisch' gezien een grotere sample bekijk). En je geeft zelf al aan inconsistent te zijn (door o.a. internet, een overbodige luxe, die veel stroom vreet, die voor luchtvervuiling zorgt). Dus je bedoelt t misschien niet oordelend, maar t komt wel heel erg zo over.

Mijn tip is: blijf zelf zo sober leven en ipv te klagen, ga je actief bij groepen aansluiten die op een constructievere manier anderen proberen aan te sporen duurzamer en eenvoudiger te leven. Richt een vereniging op, of neem bijv eens contact op met http://www.groenekerken.nl/ oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, je hebt misschien wel gelijk. Het is makkelijk te klagen in plaats van zelf constructieve actie te ondernemen.

Dank voor die feedback. Een blinde vlek van mij wellicht. Ik woon in België, en daar vind ik ook wel verenigingen.

Het klopt ook dat je niet kan zien aan het uiterlijk welke intenties en welke goede daden mensen allemaal niet doen. Goede Christenen leren ook dat ze hun rechterhand niet moeten laten weten wat hun linkerhand doet, waardoor ze er ook niet mee te koop lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid