Spring naar bijdragen

Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen


Aanbevolen berichten

Ben geen Katholiek en geen fan van het pausdom, toch denk ik dat betreffende uitspraak genuanceerd moet worden. Stel de Paus eens voor zonder kerk? Grote kans, de huidige paus kennende dat hij ook dakloos was. Hij maakt gebruik van de middelen (rijkdom) van de kerk. Hoewel de uitspraak heel begrijpelijk is, is moet daarin paus vervangen worden door kerk(en). Dit houdt dus in, het Christendom zichzelf moet onderzoeken, of het wel in staat is haar Christelijke taak wel op de juiste manier uit voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ben geen Katholiek en geen fan van het pausdom, toch denk ik dat betreffende uitspraak genuanceerd moet worden. Stel de Paus eens voor zonder kerk? Grote kans, de huidige paus kennende dat hij ook dakloos was. Hij maakt gebruik van de middelen (rijkdom) van de kerk. Hoewel de uitspraak heel begrijpelijk is, is moet daarin paus vervangen worden door kerk(en). Dit houdt dus in, het Christendom zichzelf moet onderzoeken, of het wel in staat is haar Christelijke taak wel op de juiste manier uit voeren.

Dat is natuurlijk wel zo. Net zoals de barmhartige Samaritaan kan je iemand niet helpen als je niets hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken een dakloze die me zei: die paus zit op een gouden troon en er gaat zoveel geld naar bescherming van die man. Hij lijkt wel een keizer. Ik begreep zijn gevoel over de katholieke kerk.

En wat heb jij vervolgens gedaan voor deze dakloze?

Het is een betrouwbare mens, waar ik graag al eens de handen voor uit de mouwen steek.

Trouwens, ik heb ook veel fouten hoor. Maar men moet toch ook bepaalde zaken durven zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken een dakloze die me zei: die paus zit op een gouden troon en er gaat zoveel geld naar bescherming van die man. Hij lijkt wel een keizer. Ik begreep zijn gevoel over de katholieke kerk.

En wat heb jij vervolgens gedaan voor deze dakloze?

Dat hoef ik je niet te vertellen, maar ik kan je wel zeggen dat die man me graag tegenkomt.

Trouwens, ik heb ook veel fouten hoor. Maar men moet toch ook bepaalde zaken durven zeggen.

Dat hoef je niet te vertellen, dat klopt. Op een forum ben je compleet vrij in wat je vertelt en wat niet. Als je iets dus niet antwoorden wil, voel je dan ook zo vrij om niet te antwoorden of zeg gewoon dat je niet wenst te antwoorden. Dat is allemaal prima.

Ik vraag het je omdat naar een ander wijzen (in dit geval een paus uit vervlogen tijden) ook naar jezelf wijzen is. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen. En natuurlijk mag je kritisch zijn over bepaalde dingen, bijvoorbeeld over de zetel van deze paus (open gerust een topic over de rijkdom van de katholieke Kerk, altijd een interresant onderwerp). Weet echter dat deze zetel eigendom is van de Kerk en niet van welke paus dan ook. Als ik op het huis van mijn ouders pas in hun vakanties dan heb ik ook niet het recht om zaken die bij dat huis horen te verkopen en het geld weg te geven.

Als je deze dakloze nog eens tegenkomt wellicht kan je hem dan wijzen op een van de vele lokale/regionale activiteiten die de katholieke Kerk ontplooit voor de minderbedeelden. Ja, diezelfde katholieke Kerk waar de paus leiding aan geeft. Bijvoorbeeld het plaatselijke Caritas project. Afgelopen nachtmis hebben we daar nog een deurcollecte voor gehouden. Zaken die de afgelopen maand zijn ondernomen was betalen van de huur van een gezin wat daardoor niet uit hun huis gezet werd, het geven van boodschappenbudget van iemand die aan lagerwal geraakt was en geen geld meer had voor de dagelijkse boodschappen en is er voor een zwervende illegale asielzoeker tijdelijk een onderdak gevonden. Daarnaast kan de dakloze natuurlijk voor geestelijke hulp terecht bij de lokale katholieke Kerk. Maar als hij aanbelt bij een bewoonde pastorie dan hebben ze ook daar vaak wel wat eten voor de man/vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat heb jij vervolgens gedaan voor deze dakloze?

Dat hoef ik je niet te vertellen, maar ik kan je wel zeggen dat die man me graag tegenkomt.

Trouwens, ik heb ook veel fouten hoor. Maar men moet toch ook bepaalde zaken durven zeggen.

Dat hoef je niet te vertellen, dat klopt. Op een forum ben je compleet vrij in wat je vertelt en wat niet. Als je iets dus niet antwoorden wil, voel je dan ook zo vrij om niet te antwoorden of zeg gewoon dat je niet wenst te antwoorden. Dat is allemaal prima.

Ik vraag het je omdat naar een ander wijzen (in dit geval een paus uit vervlogen tijden) ook naar jezelf wijzen is. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen. En natuurlijk mag je kritisch zijn over bepaalde dingen, bijvoorbeeld over de zetel van deze paus (open gerust een topic over de rijkdom van de katholieke Kerk, altijd een interresant onderwerp). Weet echter dat deze zetel eigendom is van de Kerk en niet van welke paus dan ook. Als ik op het huis van mijn ouders pas in hun vakanties dan heb ik ook niet het recht om zaken die bij dat huis horen te verkopen en het geld weg te geven.

Als je deze dakloze nog eens tegenkomt wellicht kan je hem dan wijzen op een van de vele lokale/regionale activiteiten die de katholieke Kerk ontplooit voor de minderbedeelden. Ja, diezelfde katholieke Kerk waar de paus leiding aan geeft. Bijvoorbeeld het plaatselijke Caritas project. Afgelopen nachtmis hebben we daar nog een deurcollecte voor gehouden. Zaken die de afgelopen maand zijn ondernomen was betalen van de huur van een gezin wat daardoor niet uit hun huis gezet werd, het geven van boodschappenbudget van iemand die aan lagerwal geraakt was en geen geld meer had voor de dagelijkse boodschappen en is er voor een zwervende illegale asielzoeker tijdelijk een onderdak gevonden. Daarnaast kan de dakloze natuurlijk voor geestelijke hulp terecht bij de lokale katholieke Kerk. Maar als hij aanbelt bij een bewoonde pastorie dan hebben ze ook daar vaak wel wat eten voor de man/vrouw.

Ik heb het het voor de duidelijkheid niet over de vele mensen, zoals wellicht jij en heel wat gelovigen, die zich bijna dagelijks inzetten voor de armen. Ik had het over de rijkdom van het Vaticaan. Mensen zijn in deze tijd niet meer analfabeet, de bijbel is niet meer in het Latijn geschreven, iedereen heeft toegang tot betrouwbare informatie (wetenschap, media,...) en mensen merken soms een verschil tussen de woorden en de daden van zij die preken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daklozen komen er bij de Paus niet in, ze mogen maar tot het Pietersplein, zelfs de pauselijke voorhof blijft gesloten.

http://www.rkk.nl/nieuws/vaticaan_krijgt_douche_voor_daklozen

Je zal maar het hoofd zijn van de Pauselijke Liefdewerken. De Paus , zo blijkt nu, wist helemaal niet van het bestaan van daklozen dat heeft de pauselijk aalmoezenier hem onlangs verteld omdat deze laatste er toevallig laatst eentje had ontdekt. Als ik zoiets lees denk ik altijd dat ik in de maling wordt genomen, wat waarschijnlijk ook zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daklozen komen er bij de Paus niet in, ze mogen maar tot het Pietersplein, zelfs de pauselijke voorhof blijft gesloten.

http://www.rkk.nl/nieuws/vaticaan_krijgt_douche_voor_daklozen

Je zal maar het hoofd zijn van de Pauselijke Liefdewerken. De Paus , zo blijkt nu, wist helemaal niet van het bestaan van daklozen dat heeft de pauselijk aalmoezenier hem onlangs verteld omdat deze laatste er toevallig laatst eentje had ontdekt. Als ik zoiets lees denk ik altijd dat ik in de maling wordt genomen, wat waarschijnlijk ook zo is.

Je weet dat er letterlijk tientallen kerken zijn in Rome die horen bij het Vaticaan waar daklozen warm eten krijgen, opvang en verzorging? Maar goed. ga gerust verder met je ongenuanceerde laster campagne.

Geef mijn portie maar aan fikkie, tijd om voor een lange, lange tijd weer eens uit te loggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maarten, begin een nieuw topic over de Katholieke kerk, dan kun je er volop over discussieren. Nu wordt er van het topic afgeweken. Inderdaad, het Christendom, dus niet alleen katholieken moeten zelfcritisch zijn. Overigens, weggeven van rijkdom, waarover hier gediscusseerd wordt, is maar een onderdeeltje.

Want wat roept Jezus op nadat je je rijkdom wegegeven hebt?: volg mij! Je kunt je rijkdom weggeven, maar als je hem dan nog niet volgt heeft het weinig zin. Laten wij daarom onze gedachten eens gaan in hoever wij bereid zinj hem te volgen en wat wij daarvoor over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maarten, begin een nieuw topic over de Katholieke kerk, dan kun je er volop over discussieren. Nu wordt er van het topic afgeweken. Inderdaad, het Christendom, dus niet alleen katholieken moeten zelfcritisch zijn. Overigens, weggeven van rijkdom, waarover hier gediscusseerd wordt, is maar een onderdeeltje.

Want wat roept Jezus op nadat je je rijkdom weggegeven hebt?: volg mij! Je kunt je rijkdom weggeven, maar als je hem dan nog niet volgt heeft het weinig zin. Laten wij daarom onze gedachten eens gaan in hoever wij bereid zinj hem te volgen en wat wij daarvoor over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neen. Kriss, je moet niet zeggen dat hier een nieuwe topic voor nodig is.

Feit is dat 'Jezus volgen' betekent: geen schatten op aarde verzamelen, maar in de hemel'.

Wil je echt Jezus volgen, zegt de bijbel overduidelijk: 'geef al je bezittingen aan de armen en denk niet teveel aan de dag van morgen, God zorgt daarvoor.' Natuurlijk is dat een onmogelijk ideaal voor een gewoon mens zoals u en ik.

Deze topic stelt zich de vraag: wie is Christen volgens deze woorden?

Vervolgens kijken we naar de katholieke kerk zelf en vragen we ons af of de prekers zelf wel Christen zijn volgens deze woorden.

http://edition.cnn.com/interactive/2014 ... ish-homes/

Dit is waar deze topic over gaat. Wie is Christen volgens de standaard van Jezus: alles wat je hebt weggeven en hem volgen en vooral: wees niet bezig met wat je zal eten, drinken en dragen qua kledij. Vertrouw daarin volledig op God.

De vraag is: wie in de Kerk volgt Jezus hierin?

De tweede vraag is: is zoiets wel realistisch?

Sommigen verdraaien Jezus' woorden en zeggen dat je dat eigenlijk niet zo hoeft na te volgen.

Wel, het staat er letterlijk: verzamel geen schatten op aarde en denk niet aan de dag van morgen maar leef als de vogels: zij zaaien niet, zij maaien niet, zij leven van de wind.

(zij vertrouwen (en geloven) op God).

Daar gaat deze topic om.

Als we eerlijk zijn: niemand is echt Christen volgens deze woorden van Jezus. Misschien ook omdat in werkelijkheid zoiets niet realistisch is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervolgens kijken we naar de katholieke kerk zelf en vragen we ons af of de prekers zelf wel Christen zijn volgens deze woorden.

http://edition.cnn.com/interactive/2014 ... ish-homes/

Dit is waar deze topic over gaat. Wie is Christen volgens de standaard van Jezus: alles wat je hebt weggeven en hem volgen en vooral: wees niet bezig met wat je zal eten, drinken en dragen qua kledij. Vertrouw daarin volledig op God.

De vraag is: wie in de Kerk volgt Jezus hierin?

De tweede vraag is: is zoiets wel realistisch?

Ik merk dat je eigenlijk al je antwoord klaar hebt liggen. Op je gestelde vraag kom je zelf al met een theologisch antwoord. Ik krijg de indruk dat het al vast ligt: Ja, die tekst is universeel in de uiterste consequentie van kracht en iedereen faalt. Dat geeft mij niet de indruk dat er hier ruimte voor discussie is in dit topic, of iig ruimte voor andere invalshoeken.

Een ander aspect wat mij een bitter gevoel geeft is de positie van de RKK in je topic. Ik ben er best voor om dit soort dingen te bespreken en mijn aanvankelijke reactie was volgens mij ook best evenwichtig. Maar de enige reactie die ik er op krijg is opnieuw een eenzijdige belichting van zaken die dan volgens de interpreteerder slecht zijn. Laten we zeggen, het is allemaal nogal generaliserend met oogkleppen kijkend. Ik kan me dan ook best voorstellen dat sommige users als Thorgrem hun hakken in het zand steken, het als een aanval zien en in de tegenaanval vliegen. Best een gemiste kans, omdat zoiets een discussie nogal doodslaat.

Kortom, voor mij vind ik je vragen best interessant discussievoer. En als je ze wilt spiegelen aan een denominatie (in dit geval de RKK) vind ik dat zeker de moeite waard. Maar de invulling die het topic tot nu toe heeft (antwoorden lijken al vast te liggen) ontneemt me persoonlijk de moeite om er verder tijd in te steken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weggeven heeft wel iets moois en zeer zeker een bevrijdend gevoel.

De vraag is nu alleen aan wie je dat alles gaat weggeven. Er ligt al zoveel plastic op de bodem van de oceaan, elke nacht word ik wakker van ellenlange stoeten afvalwagons die richting vuilverbranding denderen, mijn huisvuil moet ik in vieren splitsen maar er blijft zoveel ongecategoriseerd materiaal over waar mijn eigencomposthoop zelfs geen raad mee weet.

Ik heb mijn kale kerstboom vanmorgen op de stoep bij mijn buurman gelegd maar het is toch altijd weer afwachten geblazen hoe het met de dankbaarheid gesteld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommigen verdraaien Jezus' woorden en zeggen dat je dat eigenlijk niet zo hoeft na te volgen.

Wel, het staat er letterlijk: verzamel geen schatten op aarde en denk niet aan de dag van morgen maar leef als de vogels: zij zaaien niet, zij maaien niet, zij leven van de wind.

(zij vertrouwen (en geloven) op God).

Daar gaat deze topic om.

Als we eerlijk zijn: niemand is echt Christen volgens deze woorden van Jezus. Misschien ook omdat in werkelijkheid zoiets niet realistisch is?

Jezus woorden moeten in de context bekeken worden. In Matth.6:22 zegt Jezus de woorden dat je geen schatten op aarde moet vergaren. In 6:24 voegt hij eraan toe: Niemand kan twee meesters dienen. Je kunt niet God en de rijkdom dienen. De ene zul je haten en de andere zul je liefhebben.

Dus als je het vergaren van schatten op aarde als het belangrijkste doel in je leven maakt, dan zul je die andere meester, God dus, uiteindelijk haten.

In de rest van het NT zie je dat christenen echter worden aangemoedigd zelf te werken om in de behoeften van hun gezin te voorzien. Het was niet de bedoeling dat christenen hun hand bij anderen gingen ophouden. Sommigen hadden misschien wel dat idee ontwikkeld. - Zie bijvoorbeeld 2 Thess.3:10-12. Hier dus de raad om brood te eten dat je zelf verdiend hebt.

Wanneer Jezus zegt dat wij als de vogels moeten zijn die niet zaaien en maaien, wil dat dus niet zeggen dat er niet gewerkt hoeft te worden. De vergelijking zit hem in het vertrouwen. Als God op de eerste plaats in je leven komt, zal hij ervoor zorgen dat je niets tekort komt.

Jezus wilde ons natuurlijk ook beschermen tegen de strik waar velen instappen. Het vergaren van bezit kan tot verdriet en teleurstelling leiden. De ene dag heb je het nog, maar de andere dag is het gestolen, kapot of verlies je alles door financiële tegenslag.

Ook Salomo laat in het Bijbelboek Prediker zien dat het najagen van rijkdommen, hetzelfde is als het najagen van wind. Het bevredigt uiteindelijk niet. Het is ijdelheid of leeg. De man die alles had wat zijn hartje begeerde kwam tot de volgende slotsom: "Vrees God en onderhoud zijn geboden". - Prediker 12:13. Als je God op de eerste plaats stelt, geeft dat pas echte voldoening.

En dan de tekst uit 1 Tim.6:17-19. Ik heb hem al eerder aangehaald. Hier staat ook niet dat rijke christenen zich van hun bezittingen moeten ontdoen. Zij moeten wel op hun instelling letten. Bezit moet niet op de eerste plaats en het kan gebruikt worden om anderen te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heil de boeddha om dat hij de meester is.

Heil de Jezus om dat hij de lijdende is.

Heil de Heer omdat hij de tekende is.

heil de God omdat hij de schepper is.

heil de zon omdat hij de verlichten is.

Heil de slang omdat hij de herboren is.

en tot slot.

heil de zelf het draait niet om god, maar om jouw wat ga jij er aan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heil de boeddha om dat hij de meester is.

Heil de Jezus om dat hij de lijdende is.

Heil de Heer omdat hij de tekende is.

heil de God omdat hij de schepper is.

heil de zon omdat hij de verlichten is.

Heil de slang omdat hij de herboren is.

en tot slot.

heil de zelf het draait niet om god, maar om jouw wat ga jij er aan doen?

Ja inderdaad, het gaat niet om God, maar om jouw, om ons, om IK IK IK -.-

Maar serieus, mag ik vragen wat je op een christelijke discussie forum doet? Je bent geen Christen, dat is 1. En je hangt iets heel anders aan. Mischien moet je de maitreya volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Broeders en zusters in kloosters noemen het 'De gelofte van armoede'. Het is zelf (zoveel mogelijk) verzaken aan materialistische behoeften en wat je hebt delen met anderen. Zo zie ik het.

2 Korinthiers 9:7: Een ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief".

Dit schreef Paulus om christenen aan te moedigen een hulpactie te ondersteunen. Maar hij dwong niemand tot het geven van een vastgesteld bedrag of bepaald percentage van het bezit. Iedereen moest zelf in zijn hart beslissen wat hij zou gaan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heil de boeddha om dat hij de meester is.

Heil de Jezus om dat hij de lijdende is.

Heil de Heer omdat hij de tekende is.

heil de God omdat hij de schepper is.

heil de zon omdat hij de verlichten is.

Heil de slang omdat hij de herboren is.

en tot slot.

heil de zelf het draait niet om god, maar om jouw wat ga jij er aan doen?

Misschien dat het aan mijn IQ ligt, maar ik kan hier geen chocolade van maken hoor en de laatste zin ben ik het niet mee eens, juist op een Christelijk forum draait het om God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid