Spring naar bijdragen

Borstvoeding geven een plicht als christen?


Aanbevolen berichten

God heeft borstvoeding perfect gemaakt, althans als alles goed gaat. Het geeft een betere anti stoffen en een betere ontwikkeling van de hersenen van het kind. Verder heeft het nog andere voordelen zoals een verminderde kans op borstkanker. Zou je als christen niet altijd moeten kiezen voor borstvoeding? En waarom gaan we er snel aan voorbij te kiezen voor flesvoeding? Borstvoeding groeit met het kind mee en veranderd van samenstelling dat ingesteld is op het kind? Wat vinden jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
God heeft borstvoeding perfect gemaakt, althans als alles goed gaat. Het geeft een betere anti stoffen en een betere ontwikkeling van de hersenen van het kind. Verder heeft het nog andere voordelen zoals een verminderde kans op borstkanker. Zou je als christen niet altijd moeten kiezen voor borstvoeding? En waarom gaan we er snel aan voorbij te kiezen voor flesvoeding? Borstvoeding groeit met het kind mee en veranderd van samenstelling dat ingesteld is op het kind? Wat vinden jullie?

Waar baseer je op dat mensen er snel aan voorbij gaan om borstvoeding te geven? Ik ben eigenlijk nog nooit tegengekomen dat mensen daar snel aan voorbij gingen. Sterker nog mensen die flesvoeding geven verontschuldigen zich niet zelden en geven de reden waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het scherper stellen: God heeft borsten gemaakt daar waar de baby uit kan zogen. Toch lijkt het dat we dit verwerpen door maar geen borstvoeding te geven omdat we het geduld er niet voor hebben. We kopen iets wat nagemaakt is door de mensen dat lange na niet zo perfect is. Natuurlijk kunnen er medische redenen zijn waardoor borstvoeding niet verstandig is. Ik las zelfs dat borstvoeding een hogere IQ geeft. Allemaal voordelen. Voordelen van flesvoeding is dat de man het ook kan geven, maar afkolven kan natuurlijk ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier een vrouw, mèt borsten.

Borstvoeding geven heeft mijn voorkeur. Maar het is lang niet altijd "fijn". Zoek maar eens op hoe pijnlijk het kan zijn, of zelfs hoe vaak het voorkomt dat een baby zo veel nodig heeft dat er gewoon te weinig melkproductie is. Een vrouw gaat zelden of nooit borstvoeding weigeren te geven vanwege een ondoordachte reden. Het is nu eenmaal zo dat het ideaalplaatje vaak gewoon niet houdbaar is.

En iedereen moet daar een vrije keuze in hebben. En het mag zeker niet zo zijn dat een man mag bepalen hoe de vrouw haar borsten wel of niet moet/mag/zal gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien niet over de borsten, maar de vader heeft mijns inziens natuurlijk wel evenveel te zeggen over de voeding die zijn kind krijgt. En stel dat borstvoeding inderdaad gezonder is en ook goed te doen voor zijn vrouw, dan heeft hij daar mijns inziens dus wel degelijk iets over te zeggen.

Het is immers ook zíjn kind, voor wie hij het beste mag willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laat ik het scherper stellen: God heeft borsten gemaakt daar waar de baby uit kan zogen. Toch lijkt het dat we dit verwerpen door maar geen borstvoeding te geven omdat we het geduld er niet voor hebben. We kopen iets wat nagemaakt is door de mensen dat lange na niet zo perfect is. Natuurlijk kunnen er medische redenen zijn waardoor borstvoeding niet verstandig is. Ik las zelfs dat borstvoeding een hogere IQ geeft. Allemaal voordelen. Voordelen van flesvoeding is dat de man het ook kan geven, maar afkolven kan natuurlijk ook?

God heeft gelukkig die borsten niet alleen voor baby's gemaakt maar dat terzijde. Er kunnen heel veel redenen zijn om geen borstvoeding te geven en soms is dat gemakzucht maar meestal niet. Het lijkt me vooral een onderwerp dat ouders met een lactatiedeskundige bespreekt en geen discussieonderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert, als mijn kind later zodanig drinkt en "bijt" dat ik enorm veel pijn moet ondergaan en ik daardoor littekens krijg, kan mijn vent toch echt op zijn kop gaan staan ;) Evenveel te zeggen in de mate van het mogelijke en menselijke ok, maar geen enkele liefhebbende partner zal willen dat zijn vrouw zulke pijn ondergaat for the sake of borstvoeding. En anders is het een lul.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg trouwens niets over de situatie als het borstvoeden van een leien dakje gaat of kan gaan. Initieel zou dat imo ook altijd de voorkeur hebben.

Nu ja, als een vrouw haar kont tegen. De krib gooit, kan je haar natuurlijk niet dwingen, maar dat is dan weer een andere situatie dan het stoppen omwille van problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robert, als mijn kind later zodanig drinkt en "bijt" dat ik enorm veel pijn moet ondergaan en ik daardoor littekens krijg, kan mijn vent toch echt op zijn kop gaan staan ;) Evenveel te zeggen in de mate van het mogelijke en menselijke ok, maar geen enkele liefhebbende partner zal willen dat zijn vrouw zulke pijn ondergaat for the sake of borstvoeding. En anders is het een lul.

Maar dat zeg ik toch ook, in de zinssnede: ...en ook goed te doen voor zijn vrouw."

Ik wil dus alleen maar zeggen dat als de moeder er inderdaad geen pijn onder lijdt, er geen reden is waarom de vader niets te zeggen zou mogen hebben over de voeding van zijn kind. En dus over de vraag of er borstvoeding of flesvoeding gegeven zou moeten worden.

Want de borsten zijn inderdaad van de vrouw (hoewel volgens Paulus binnen het huwelijk men elkaars lichaam toebehoort ;)) maar het kind is evenveel van de man als van de vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk, dan zijn we het eens.

De openingspost vind ik echter doen lijken alsof mensen die niet kiezen voor borstvoeding, dit automatisch doen vanwege gewoon "niet willen", zonder dat er echt een gegronde reden voor is. Dat geloof ik niet tot ik er cijfers over zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een vreselijke vraag... :?

Het gros van de ouders heeft gewoon een keuze gemaakt voor de beste oplossing in hun specifieke situatie, bijna altijd ten gunste van de baby en/of de gezondheid van de moeder (niet geheel onbelangrijk).

Een klein percentage wil het gewoon niet omdat moeders er geen zin in heeft, en die zal er ook haar redenen voor hebben, dat mag ze zelf weten.

Het gaat niet echt om geloof hier he, gewoon om wat het beste is en dat is per situatie verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, ligt eraan. Als de baby zo'n beetje mijn borsten eraf zou gaan knagen (mocht je denken dat baby's dan nog geen tanden hebben: they have), dan kan die baby me mooi eventjes de boom in. Dan is in elk geval in Nederland flesvoeding een prima alternatief. Mijn welzijn zou dan net zo belangrijk zijn als die van de rest van het gezin.

En ach, waar krijg je tegenwoordig géén verhoogd risico op één of andere kanker van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

uhm mag u niet zelf weten of u baby dood gaat? ik denk voor elk mens dus een plicht anders gaat u baby dood..maakt toch geen drol uit zolang je je baby maar te eten geeft....of een stukje schaamte afpakken zeker het verbieden zodat we er ons voor gaan schamen als resultaat.

ga toch weg met die slechte vrucht die heb ik al gehad.

wordt na 2000+ jaar toch wel is over zijn ......of moeten wij natuur mensen nog iets inleveren?

kleding dragen de hele dag amahoela !

Link naar bericht
Deel via andere websites
uhm mag u niet zelf weten of u baby dood gaat? ik denk voor elk mens dus een plicht anders gaat u baby dood..maakt toch geen drol uit zolang je je baby maar te eten geeft....of een stukje schaamte afpakken zeker het verbieden zodat we er ons voor gaan schamen als resultaat.

ga toch weg met die slechte vrucht die heb ik al gehad.

wordt na 2000+ jaar toch wel is over zijn ......of moeten wij natuur mensen nog iets inleveren?

kleding dragen de hele dag amahoela !

Ik vraag me wel eens af hoe jouw/uw dagelijks leven eruit ziet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid