Spring naar bijdragen

Het foute verleden van mijn partner & vergeving


Aanbevolen berichten

Beste lezer,

Het zit zo, ik ben momenteel in een beginnende relatie met een jongen die totaal het tegenovergestelde is van wat ik ben. We hebben veel dingen gemeen, met bovenaan een ongelofelijke klik. Het zit alleen zo dat mijn vriend een verleden heeft waarin hij met 150 mensen seks heeft gehad en in geen enkele relatie trouw is geweest. Ik weet dat hij dit niet bij mij zou doen daar vertrouw ik hem op, het zit alleen zo: ik weet niet of ik kan zijn met iemand die een verleden heeft gehad wat zo tegen mijn eigen normen en waardes ingaat. Ik geloof heel erg in naastenliefde, geloof dat seks iets is wat je maar met 1 persoon deelt en dat een ander disrespecteren jezelf disrespecteren is. Aan de andere kant geloof ik ook in vergeving en dat mensen kunnen veranderen. Ik heb hem gevraagd om een maand na te kunnen denken over alles en alles te laten bezinnen. Het feit dat hij mijn principes over seks bijvoorbeeld accepteert toont dat hij een veranderd persoon is.

Ik zou het fijn vinden om uw mening te krijgen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
150 mensen seks heeft gehad

Hij is behoorlijk druk geweest, ben wel benieuwd hoe je dit weet? Op de man af gevraagd?

en in geen enkele relatie trouw is geweest. Ik weet dat hij dit niet bij mij zou doen daar vertrouw ik hem op

150 mensen seks mee gehad, nooit trouw geweest, maar bij jou zou hij dat nooit doen. Nu ken ik jou niet en jouw vriend evenmin, maar het komt zoals je het hier zo neer zet enigszins naief over.

Het feit dat hij mijn principes over seks bijvoorbeeld accepteert toont dat hij een verandert persoon is.

Is het niet een beetje vroeg om deze conclusie te trekken?

Ik zou het fijn vinden om uw mening te krijgen,

Ik denk dat je moet oppassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe weet je dat die veranderd is en sinds wanneer?

Ik ken wel getuigenissen van christenen die bekeerd waren en na de bekering totaal anders zijn dan voor de bekering. Waarbij ook dit meespeelt.

Dan lijkt het me simpel: de tijd zal het leren.

Echte liefde wacht.

Wat wel zo is: vrije seks is in Nederland vandaag de dag "normaal"

Het laat de kloof zien tussen christelijk en seculier Nederland.

Menig jongere die naar de Costa Del Sol gaan zien vrije seks als iets wat hoort bij de vakantie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste lezer,

Het zit zo, ik ben momenteel in een beginnende relatie met een jongen die totaal het tegenovergestelde is van wat ik ben. We hebben veel dingen gemeen, met bovenaan een ongelofelijke klik.

Een goed begin van je relatie lijkt me dat.

Het zit alleen zo dat mijn vriend een verleden heeft waarin hij met 150 mensen seks heeft gehad en in geen enkele relatie trouw is geweest. Ik weet dat hij dit niet bij mij zou doen daar vertrouw ik hem op, het zit alleen zo: ik weet niet of ik kan zijn met iemand die een verleden heeft gehad wat zo tegen mijn eigen normen en waardes ingaat.

Ik denk dat vertrouwen in een relatie heel belangrijk is, maar ik denk ook dat je toch naïef bent hierin. Ik heb legio meisjes gekend die dachten hun "player"-vriend te kunnen veranderen en dat liep altijd fout af.

Je kunt zijn vreemdgaan accepteren, maar gezien de rest van de post lijkt me dat niet echt een optie. Ik moet zeggen dat ik wel erg twijfel aan 150 mensen.

Ik geloof heel erg in naastenliefde, geloof dat seks iets is wat je maar met 1 persoon deelt en dat een ander disrespecteren jezelf disrespecteren is.

Tja, de jongen is wel heel lief geweest tegen 150 naasten, zou je kunnen zeggen. Maar als het jou zo stoort zou ik geen relatie beginnen. Er zijn wel maar weinig mensen die aan je ideaal zullen voldoen. En als je seks hebt met iemand is dat per definitie "disrespect"? Of hoor ik hier een waardeoordeel?

Aan de andere kant geloof ik ook in vergeving en dat mensen kunnen veranderen. Ik heb hem gevraagd om een maand na te kunnen denken over alles en alles te laten bezinnen. Het feit dat hij mijn principes over seks bijvoorbeeld accepteert toont dat hij een veranderd persoon is.

Dat is een knappe beslissing van je, zeker als je verliefd bent. Je lijkt je hoofd redelijk bij elkaar te hebben, laat je alleen niet foppen door beloftes. Ik ben wat cynischer en ik geloof dat mensen niet zo snel zullen veranderen.

Ik zou het fijn vinden om uw mening te krijgen,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mm dank voor alle reacties. De reden dat ik dit allemaal weet is omdat we vanaf de eerste date al heel eerlijk tegen elkaar zijn en exclusief. Hij heeft zich nog nooit zo eerlijk en kwetsbaar opgesteld, omdat hij oprecht een toekomst voor ons ziet en mij volledig vertrouwd.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om te besluiten wat ik moet doen. Ik kom er niet uit of God hem op mijn weg heeft geplaatst om me te testen/sterker te maken of juist omdat hij de persoon is met wie ik hoor te zijn of met wie ik bedoeld ben te groeien voor een x periode. Ik ben me er van bewust dat er nu een punt achter zetten zo veel makkelijker is, omdat het veel gedoe zal besparen in de toekomst, maar is dat wel juist om te doen? Wat ook meespeelt is dat ik wel heel veel van hem vraag met mijn principes, gegeven het feit dat hij zelf niet concreet geloofd in God. Ik weet dat hij het heel graag met me verder wil proberen, maar ik weet niet of het hem gaat lukken en dat zal ik nooit weten als ik hem geen kans geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mm dank voor alle reacties. De reden dat ik dit allemaal weet is omdat we vanaf de eerste date al heel eerlijk tegen elkaar zijn en exclusief. Hij heeft zich nog nooit zo eerlijk en kwetsbaar opgesteld, omdat hij oprecht een toekomst voor ons ziet en mij volledig vertrouwd.

150 mensen vind ik gewoon veel. Ik ken in mijn sociale omgeving één iemand waarvan ik weet (aangezien het een van mijn beste vrienden is) die zeker aan zo'n aantal komt. Die jongen zal nooit in z'n leven monogaam zijn.

Misschien een beetje hard, maar of hij liegt over die 150 (en wat zegt dat over hem?) of hij is lang niet zo eerlijk als jij denkt.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om te besluiten wat ik moet doen.

Heel erg oppassen, je niet laten gebruiken en hem niet zomaar vertrouwen. Als je hier echt verder mee wil dan opletten op de welbekende signalen; houdt hij zijn mobiel van je weg, logt hij altijd uit op Facebook of e-mail als ie van de computer weggaat, kortom; houdt hij dingen voor je verborgen.

En nogmaals, ik kom uit de grote stad, heb een grote vriendengroep en veel sociale contacten. Ik ben vroeger ook geen braaf jongetje geweest dus ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat; 150 mensen is heel erg veel, en mensen die de skill hebben om zo makkelijk iemand het bed in te praten vinden het over het algemeen erg moeilijk dat ineens niet meer te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp het begrip vergeving niet zo goed in deze situatie. Hij heeft je toch niets aangedaan, dus wat heb je te vergeven? Het is zijn verleden (hoop ik) dus dat kun je accepteren, of niet.

Ik begrijp wel goed dat zijn verleden je laat twijfelen of je hem kunt vertrouwen, en of hij de moeite waard is om je door hem te laten kwetsen. Toch zijn dat dingen die je nu al kunt beslissen, of die je nog even de tijd kunt geven om erachter te komen (is hij werkelijk zo betrouwbaar als hij nu beweert?). Ik begrijp wel dat een relatie voor jou een serieuze zaak is, dus is het in dit geval misschien wel verstandig niet te lang de tijd te nemen met die beslissing.

[edit]

Sorry, maar de gedachte bekruipt me en al is het een slechte, ik wil de optie toch even noemen zodat je ermee kunt doen wat je wil. Ik deel een beetje de gedachte dat een vos zijn streken niet gauw verleert en deze vos heeft mij nog niet overtuigd, dus... het zou ook zomaar kunnen dat ie nog nooit 'een gelovige heeft gescoord' en daar wel zijn best voor wil doen? Misschien wil hij jou uiteindelijk ook gewoon het bed in praten net als die andere 150?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft aan dat hij zelf niet gelooft in God.

Dan is het simpel, de Bijbel leert ons: ga geen ongelijk juk aan (ga geen relatie aan met een ongelovige) Als de Bijbel (Gods woord) ons dat leert kan ik mij toch heel moeilijk voorstellen dat God jouw een ongelovige jongen geeft die met +- 150 meisjes naar bed is geweest. Of hij moet echt veranderd zijn, waarmee ik bedoel, tot bekering zijn gekomen, Jezus aanvaard etc. Maar dat is zoals je zegt niet het geval.

Het klinkt mischien hard, maar mijn advies is kap het direct af.

Het is niet ondenkbaar zoals andere hier al zeggen dat hij bij jouw ook maar op 1 ding uit is, en geloof mij, je eerlijk en kwetsbaar opstellen kan heel erg helpen om dat bij een meisje ook te bereiken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je geeft aan dat hij zelf niet gelooft in God.

Dan is het simpel, de Bijbel leert ons: ga geen ongelijk juk aan (ga geen relatie aan met een ongelovige)

Dat tussen haakjes zie ik niet in mijn bijbel staan. Welke vertaling gebruik jij?

Ongelijk kan evenwel betekenen verschil in opleiding, verschil in sociale klasse, verschil in interesses enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je geeft aan dat hij zelf niet gelooft in God.

Dan is het simpel, de Bijbel leert ons: ga geen ongelijk juk aan (ga geen relatie aan met een ongelovige)

Dat tussen haakjes zie ik niet in mijn bijbel staan. Welke vertaling gebruik jij?

Ongelijk kan evenwel betekenen verschil in opleiding, verschil in sociale klasse, verschil in interesses enz enz.

Geen juk of span aangaan met ongelovigen staat in 2 Kor 6:14 Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15 Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16 Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17 Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18 en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’

Nu staan er uiteraard meer teksten in de bijbel die meer genuanceerd zijn maar je kan deze tekst zo uitleggen als eloy het uitlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, tijd zal het leren. Denk ik.

Het is duidelijk dat hij zich bewijzen moet, dat het geen mooie woorden zijn.

Daarbij, wat ook meespeelt: "de geest is gewillig, maar het vlees is zwak."

Ook een harde en bekende: 'De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens'

Satan laat niet zomaar zijn prooi gaan.

Hij is ook vooral een slachtoffer in zijn handen, gestrikt in de leugens.

God dagelijks bidden om wijsheid en inzicht lijkt me raadzaam.

Zelf heb ik overigens net een meid leren kennen, waarmee ik nu een vakantie in Rwanda neem. Ze is als missionaris hier met de Jeugd met een Opdracht. Ze is een Rwandees.

Wat vroeger betreft: ze had een hekel aan blanken. Die hadden immers Afrikanen flink onderdrukt en geleerd te moorden, zegt ze. In 1994 werd haar halve familie uitgeroeid in de strijd tussen de Hoetoes en de Toetsies. Door Jezus heeft ze het ze kunnen vergeven, dat ze haar haar vader, twee broers en twee zussen hebben afgenomen.

Ze zag dat de mensen in staat zijn tot beesten te worden. Van woede kom je tot agressie. Van agressie kom je makkelijk tot moord. Het eindigt met "zelfmoord"

De duivel heeft zijn troefkaarten wel in handen, maar God speelt een hogere spel.

Dus de tijd zal het leren in deze gevaarlijke geestelijke spel.

Daarbij is het ook: dat wat je gedaan hebt voor de broeders van Jezus "al is het de onaanzienlijkste er vanaf" (een vers uit de bijbel), dat heb je voor Jezus gedaan. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=14&t=6&p=74065#p74051

Zie hoe de mensen die hier oprecht antwoord geven door het slijk worden gehaald. Wellicht kan een mod contact opnemen met dat forum dat dit niet wenselijk is?

Ik denk dat men deze link niet kan lezen. En dat is maar beter ook. Ik heb een verzoek gedaan om het te verwijderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat forum kende ik nog niet, uit welke hoek komt dat initiatief?

Het is een doorstart van het GKV-forum. De groep is heel divers, met gereformeerden, rooms-katholieken, evangelischen, een pantheïst, een quaker, etc. Het doel is het gesprek over het christelijk geloof. In enkele subfora zijn daaraan nadere kaders gesteld (Apostolische Geloofsbelijdenis). Wat ik waardevol vindt, is dat het een vrijplaats is, waar niet een bepaalde opvatting over het christelijk geloof wordt afgedwongen. In de praktijk is het wel moeilijk om met de diversiteit om te gaan, omdat deelnemers toch niet zo gewend zijn om met mensen buiten hun eigen groep om te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=14&t=6&p=74065#p74051

Zie hoe de mensen die hier oprecht antwoord geven door het slijk worden gehaald. Wellicht kan een mod contact opnemen met dat forum dat dit niet wenselijk is?

Van welke datum is dit?

Het bericht achter deze link kun je niet bekijken.

Zou het kunnen zijn, dat dit bericht weggehaald is uit het openbare forum?

Je kunt gewoon het forum lezen.

Het is net zo'n forum als hier.

Wel is er een moderatie, die blijkbaar streng toeziet.

Afgeven op andere denominaties is niet toegestaan.

Ook is er een scheiding tussen een algemeen gedeelte en een specifiek forum over RK achtergronden.

http://forum.geloofsgesprek.nl/index.php

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=14&t=6&p=74065#p74051

Zie hoe de mensen die hier oprecht antwoord geven door het slijk worden gehaald. Wellicht kan een mod contact opnemen met dat forum dat dit niet wenselijk is?

Van welke datum is dit?

Vandaag 10.45 uur.

Je kunt gewoon het forum lezen.

Het is net zo'n forum als hier.

Wel is er een moderatie, die blijkbaar streng toeziet.

Afgeven op andere denominaties is niet toegestaan.

Het bericht achter deze link kun je blijkbaar niet bekijken.

Zou het kunnen zijn, dat dit bericht weggehaald is uit het openbare forum?

Het staat in het praat varia gedeelte en ik kan het als aangemelde gebruiker op dat forum prima lezen. Evenals het onsmakelijke gesprek wat erop volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Beste lezer,

Het zit zo, ik ben momenteel in een beginnende relatie met een jongen die totaal het tegenovergestelde is van wat ik ben.

Hartstikke goed, dan kunnen jullie heel veel van elkaar leren!
We hebben veel dingen gemeen, met bovenaan een ongelofelijke klik.

Hopla... een fantastische combinatie!!

Het zit alleen zo dat mijn vriend een verleden heeft waarin hij met 150 mensen seks heeft gehad en in geen enkele relatie trouw is geweest.
Logisch, anders was hij zover niet gekomen, maar al zou hij 150 mensen hebben vermoord? So what? 2Co 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Ik weet dat hij dit niet bij mij zou doen daar vertrouw ik hem op

STOP!! Lees hetgeen hierboven van jezelf nog eens 50x aandachtig voor!!

het zit alleen zo: ik weet niet of ik...
het wel waard ben om met iemand die zo goed bij me past verkering aan te gaan. Dat is toch eigenlijk wat of je zegt?

Welnu meid! Je bent het waard, je moet alleen leren door de ogen van God te zien wie of jij bent! En Hij heeft je verkozen Zijn kind te zijn, haal het dan niet in je bolle hoofd jezelf te diskwalificeren en grijp die man met beide armen aan, desnoods omklem je hem met je benen.. maar laat ik niet merken dat je hem loslaat! Wat God bij mekaar brengt scheidde geen mens!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou empatisch ook klinken op Waarheid? Immers iemand de waarheid zeggen zou betekenen dat je met iemand een appeltje hebt te schillen, maar de waarheid zeggen is wél de liefde van Christus want Hij kan immers niet liegen en zou er dan geen sprake van zijn dat zelfs de Here Jezus Zijn beriochten zouden worden weggehaald omdat ze niet empatisch of te hard zouden zijn?

't Is een vraag, geen aanval op de moderator!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou empatisch ook klinken op Waarheid? Immers iemand de waarheid zeggen zou betekenen dat je met iemand een appeltje hebt te schillen, maar de waarheid zeggen is wél de liefde van Christus want Hij kan immers niet liegen en zou er dan geen sprake van zijn dat zelfs de Here Jezus Zijn beriochten zouden worden weggehaald omdat ze niet empatisch of te hard zouden zijn?

't Is een vraag, geen aanval op de moderator!!

is dat de waarheid of de tijdelijke persoonlijke waarheid van jou? Beter ga je voor die eerste;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid