Spring naar bijdragen

"Jezus als verlosser is gezeur", aldus Ds. Visser


Aanbevolen berichten

"Er zit in al die verhalen over Jezus wel degelijk iets leuks. Maar als het gaat over zijn bloed dat ons reinigt, dat gezeur over Jezus als verlosser en verzoener - dat is niet de boodschap van Jezus." Dat zegt pioniersdominee Rob Visser tijdens een terugblik op zijn missie in Trouw. Zijn werk in IJburg, de nieuwste wijk van Amsterdam, zit erop.

Vier jaar geleden kreeg Visser van zijn kerk een simpele opdracht: kijk of het
mogelijk is een nieuwe kerk te beginnen, vermeldt het dagblad. Visser: "Het eind van het verhaal is dat er een heel bescheiden gemeenschap is ontstaan van een kleine honderd mensen. Zo'n veertig, vijftig zijn er meelevend." Hij vertelt dat het niet zijn  hoofddoel was om mensen bekend te maken met Jezus. "Met Jezus zou je de mensen alleen maar schuw maken. Dit moet toegankelijk zijn voor iedereen."

Jezus niet dé Weg
De predikant voegt er snel aan toe dat hij Jezus niet afschrijft. "Er zit in al die verhalen over Jezus wel degelijk iets leuks. De manier waarop hij heeft gesproken, de Bergrede bijvoorbeeld, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Maar als het gaat over zijn bloed dat ons reinigt, dat gezeur over Jezus als verlosser en verzoener - dat is niet de boodschap van Jezus." Volgens Visser is het christendom "slechts een van de wegen om iets van God te leren."

De pioniersplek in Amsterdam is één van de inmiddels 30 pioniersplekken van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De generale synode van de PKN besloot in november 2012 om de komende jaren 100 pioniersplekken mogelijk te maken. Het gaat hierbij om missionaire initiatieven, die nieuwe vormen van gemeenschap en kerk-zijn mogelijk maken. Visser blijft parttime betrokken bij de kerk op IJburg.

Kritische reacties
Op het sociale medium Twitter hebben verschillende mensen kritisch gereageerd op de uitspraken van de stadsdominee. "Marktkoopman die zijn eigen waar afprijst," zegt historicus Bart Wallet. "Fijn, zo'n dominee die het niet over Jezus wil hebben," reageert Jan Willem Bonenberg, vrijwilliger bij Tot Heil des Volks. "Wat doet die man in de kerk?," vraagt voorganger Jan Wolsheimer zich af.

Wat denk jij? Heeft de dominee een punt of slaat hij de plank mis?

Bron: CIP

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet echt een mening vormen over deze man adhv zo'n kort stukje, en ook geen zin me er op in te lezen. Maar ik ben wel geneigd te zeggen dat ie gedeeltelijk (!) een punt heeft. Jezus' leven, sterven en opstanding heeft natuurlijk meerdere facetten, perspectieven (de zgn. "atonement theories") en ik ben wel met hem eens dat men zich te veel focust op het 'vrijgekocht zijn met Zijn bloed'. Ik vind me dat ook (soms) lastig voor te stellen. Ik snap het wel, en ik geloof het ook wel. Maar 95% van wat Hij allemaal zei ging over hoe je moest leven, niet alleen maar "ik kom jullie vrijkopen". Het is een all-inclusive package, denk ik dan maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De predikant voegt er snel aan toe dat hij Jezus niet afschrijft. "Er zit in al die verhalen over Jezus wel degelijk iets leuks. De manier waarop hij heeft gesproken, de Bergrede bijvoorbeeld, daar kunnen we ons voordeel mee doen.

Wat blijft er dan over?

Een goede filosoof?

Een denker wiens woorden we ter harte kunnen nemen.

Dat waren leuke dingen.

Of niet dan ...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben toch wel benieuwd waarom het volgende er staat: Jezus niet dé Weg. Jezus is toch wel degelijk de weg, zoals we in Johannes 14:6 kunnen lezen:

Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Of zie ik het verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben toch wel benieuwd waarom het volgende er staat: Jezus niet dé Weg. Jezus is toch wel degelijk de weg, zoals we in Johannes 14:6 kunnen lezen:

Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Of zie ik het verkeerd?

Ook buiten het Christendom zijn er stralen te vinden van Christus. De vorige paus had daar een uitgebreid document over geschreven. Johannes 14:6 heeft wel een absoluutheid in zich zo zonder context.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als buitenstaander krijg ik altijd een vreemd gevoel hierbij. Aan de ene kant zou ik "blij" moeten zijn dat de mythische aspecten eindelijk naar het rijk der fabelen worden verwezen, want deze meneer maakt, ondanks zijn verwijzingen naar God, Jezus tot niets meer dan een bijzonder mens. Iets wat gewoon door de natuurlijke orde der dingen verklaard kan worden.

Maar ik krijg altijd toch het gevoel dat men door theologische hoepels wil springen zodat men zowel naar de gelovigen kan zeggen: Kijk we geloven in God (en Jezus) en naar de wereld kan zeggen: Kijk we zijn geen dogmatische malloten die de Bijbel letterlijk nemen.

Die laatste interpretatie wekt toch wat ergernis bij me op. Misschien omdat ik niet hou van mensen die geen keuze maken, of misschien gewoon omdat ik een stuk minder ruimdenkend ben dan ik voorgeef te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ik krijg altijd toch het gevoel dat men door theologische hoepels wil springen zodat men zowel naar de gelovigen kan zeggen: Kijk we geloven in God (en Jezus) en naar de wereld kan zeggen: Kijk we zijn geen dogmatische malloten die de Bijbel letterlijk nemen.

Die laatste interpretatie wekt toch wat ergernis bij me op. Misschien omdat ik niet hou van mensen die geen keuze maken, of misschien gewoon omdat ik een stuk minder ruimdenkend ben dan ik voorgeef te zijn.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Dat die mensen niet voor hun mening uit willen komen, omdat ze bang zijn dat ze dan als raar worden bestempelt. Daar erger ik mij in ieder geval wel aan. Een beetje meepraten met iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het op zich wel gezond voor de kerk dat er een mogelijkheid wordt geschapen om een nieuwe wind te laten waaien... Het christendom is antiek en meer dan dat. Het zou best eens aangepast mogen worden op, bijvoorbeeld, de recentste wetenschappelijke inzichten. Maar misschien moet je daarvoor bij het boeddhisme zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het op zich wel gezond voor de kerk dat er een mogelijkheid wordt geschapen om een nieuwe wind te laten waaien... Het christendom is antiek en meer dan dat. Het zou best eens aangepast mogen worden op, bijvoorbeeld, de recentste wetenschappelijke inzichten. Maar misschien moet je daarvoor bij het boeddhisme zijn...

Beste Devootje,

Waarom is het christendom antiek? Daarnaast hoeft het aanpassen van christendom helemaal niet, op welke manieren moet je het aanpassen? Op de manier van Ds. Visser? Als de Heer Jezus Christus al niet meer de Weg is, dan breek je het christendom in mijn ogen af ;).

Daarnaast zou ik wel willen weten waarom wetenschap en het christendom niet bij elkaar passen, want dat haal ik uit je post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dominee waar we het over hebben volgt een overtuiging die ik niet deel.

Jezus staat aan het hoofd, al begrijp ik van Jezus dat wanneer Hij zegt "ik ben de weg", dat je vooral God moet horen spreken en God is te vinden in wie Hij is : "Liefde".

Die "Liefde" liet Jezus hier op aarde zien en daardoor bracht Hij het offer, door zijn leven te geven als losprijs voor velen. Wie Hem volgt, zal in die "Liefde" gered worden en leven. Door Jezus ook bevrijdt worden. De liefde is ook buiten het christenendom wel te vinden, maar de genade kan enkel Jezus ons geven. De profeten konden dat niet, maar beoefenden des al niet te min de liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het op zich wel gezond voor de kerk dat er een mogelijkheid wordt geschapen om een nieuwe wind te laten waaien... Het christendom is antiek en meer dan dat. Het zou best eens aangepast mogen worden op, bijvoorbeeld, de recentste wetenschappelijke inzichten. Maar misschien moet je daarvoor bij het boeddhisme zijn...

Die mogelijkheden an sich om een nieuwe wind te laten waaien vind ik wel goed. In het verleden is het zo dat de kerk dikwijls de wetenschap niet serieus nam, maar tegenwoordig wordt er verschillend mee omgegaan. Het christendom lijkt me niet antiek, al vind ik zelf wel dat vele kerken wel wat eigentijdser mogen. Soms zelfs in de taal die de dominee spreekt. Aan de andere kant zit je ook met heel veel monumentale gebouwen met monumentaal interieur. Dan is het ook weer zonde als je het aan zou passen. Echter worden er nog steeds nieuwe kerken gebouwd met .. "houten kerkbanken" .. hallo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Wait Wut? Wat een mafkees. Het gaat juist WEL om het verzoeningswerk van Christus. Dat is de basis. Dat is wat er werd beloofd in het oude testament, het nieuwe verbond. Zei Hij niet aan het kruis 'Het is volbracht'? Of zei Hij dat na de bergrede? En zegt Hij niet: Ik ben DE weg, DE waarheid en HET leven.

Deze man begrijpt het niet helemaal, Jezus verzwijgen om meer mensen te trekken. Je kan het ook de hele avond over voetbal gaan hebben, komen er mischien nog meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid