Spring naar bijdragen

De Vier Elementen


Aanbevolen berichten

Een poos geleden, las ik Prediker I en werd geinspireerd door de heilige Geest. Ik zag allemaal vage dingen, en kwam hier op uit. Ik hoop dat dit jullie in je geloof sterkt.

Wind, de Heilige Geest, gas. De wind in de zomer.

Water, Levenswater, vloeibaar. De oceanen van de wereld.

Grond, mysterieus spul, vast. De continenten.

Vuur, heilig vuur of vagevuur? Sterren en supernovas.

Zover ben ik met de Vier Elementen. Ik ben niet bijzonder wetenschappelijk aangelegd, dus hopelijk zijn er mensen hier die het een beetje willen uitwerken. Ik denk dat je er veel mee kant. In mijn ogen, zijn dit de vuur scheppingselementen die de Schepper gebruikt heeft om de schepping of universum te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben niet bijzonder wetenschappelijk aangelegd, dus hopelijk zijn er mensen hier die het een beetje willen uitwerken.

Ja hoor:

Wind: natuurlijke luchtbeweging in de atmosfeer.

Water: H2O, twee waterstofatomen met een zuurstofatoom.

Aarde: Los materiaal dat aan de oppervlak voorkomt.

Vuur: het geheel van lichtverschijnselen en warmteontwikkeling dat optreedt als een brandbare stof een oxidatiereactie ondergaat bij hoge temperatuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vier elementen hebben weinig te maken met hetgene wij nu als “elementen†beschouwen .

Wetenschappelijk gezien zijn het trouwens niet eens elementen :

lucht en aarde zijn mengsels,

water is een verbinding en

vuur is een verschijnsel .

De ouden zagen de vier elementen als verschijningsvormen .

De schepping is een schepping in de dualiteit : Hemel & aarde, water & land, avond & morgen , zon & maan, vogels & vissen, man & vrouw …..

De vervulling van die dualiteit is de vier (2²) : vandaar de vier elementen .

Het eerste scheppingsverhaal kan dan ook in vier fases ingedeeld worden ; elk met hun corresponderend element .

Eerste fase : (verzen 1 & 2)

De wereld bij God ( Olam Atsiloeth ) : met als element LUCHT .

Tweede fase : verzen 3 tot 13

De wereld van de schepping ( Olam Beriah ) : met als element VUUR .

Derde fase :Verzen 14 tot 31

De wereld van de vormgeving ( Olam Jetsirah ) : met als element WATER .

Vierde fase : Hoofdstuk 2 : verzen 1 tot 3 .

De wereld van de mens : (Olam Assiah ) : met als element AARDE .

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant onderwerp.

De vier elementen (of eigenlijk 5) komen uit de Griekse mythologie. In de bijbel geven ze fases van geestelijke ontwikkeling aan.

We beginnen allemaal op het aardse nivo. Je zou het aardsgerichtheid kunnen noemen. We voelen dat er liets lijkt te missen in ons leven, maar zoeken de opvulling nog in aardse zaken.

Dan komt het element water. Dit element vinden we bijvoorbeeld terug in het verhaal van de zondvloed, waarin geillustreerd word hoe dit element ons kan verheffen van de aarde en al het 'aardse' in ons uitroeit.

Dan is er het element lucht. We lezen bijvoorbeeld dat we Jezus ontmoeten in de lucht. Dit geeft een verdere staat van ontwikkeling aan waarin we de innerlijke Christus vinden.

Dan is er vuur, wat staat voor de beproevende werking van God in ons. We zullen allemaal gezouten worden door vuur, wie de waarheid nog niet gevonden heeft bevind zich eigenlijk in de poel des vuurs. We zien in de bijbel ook vaak dat het vuur datgene wat niet van God is vernietigd, zoals in Sodom en Gomorra. De brandende struik is een voorbeeld van hoe dat vuur niet datgene verbrand wat wel van God is.

Vuur verbind hemel en aarde, en transformeert.

En tenslotte is er het vijfde element, en dat is eigenlijk de geest/het geestelijke/ God. (ether).

We komen deze elementen regelmatig tegen in de bijbel, soms worden ze direct genoemd, en soms worden ze geimpliceerd.

We zien bijvoorbeeld in openbaring 16 dat de eerste engel zijn schaal over de aarde uistort, de derde over de rivieren en wateren, de vierde op de zon zodat de mensheid leed onder de hitte van de zon (vuur), en tenslotte giet de zevende engel zijn schaal leeg in de lucht.

En zien we hoe deze elementen een rol spelen in de geestelijke ontwikkeling, Het eindresultaat is dat het 'voorbij ' is. De elementen van het ego vallen dan uiteen en verdwijnen (steden, eilanden, bergen) in wat een grote aardbeving word genoemd. Dit alles beschrijft een innerlijk proces, een transformerende realisatie van de waarheid.

Een aantal andere passages waarin de elementen worden genoemd zijn: job 38:24-25, spreuken 30:4, psalm 104:3-5, psalm 135:7

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja ze worden gebruikt als metaforen in de bijbel en in de Griekse mythologie. Als je boeken als Openbaring letterlijk gaat lezen dan slaat het nergens op. Het is duidelijk dat het een symbolisch boek is. En deze symboliek voert zich in de hele bijbel door. Je hebt er niets aan als je het alleen letterlijk leest.

Je ziet het ook terug in matt 3

11Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Om de 1 of andere reden neemt men de doop in water letterlijk, terwijl het overduidelijk is dat de doop in vuur symbolisch is (staat voor beproeving, zuivering). Zoals ik het zie zijn ze beide sytmbolisch. Dopen in letterlijk water levert alleen een nat voorhoofd op, en je hebt er verder niets aan.

De doop in water symboliseert bekering nadat we eerst alleen aardsgericht zijn geweest. Dat zijn de 1e 2 elementen. vervolgens maken we ons los van de 'aarde' (identificatie met materie en ego) en bevinden ons symbolisch gezien in de lucht. Het laatste stadium is de doop in het vuur, wat staat voor de geest. Dit is een stadium van beproeving waarin alles wat niet waarheid is in je beproefd en 'verbrand'wordt.

In psalmen 66 zie je het hele verhaal kort samen gevat:

10Want U hebt ons beproefd, o God,

U hebt ons gelouterd, zoals men zilver loutert.

11U had ons in het net gebracht,

U had een knellende band om ons middel gelegd,

12U had de sterveling over ons hoofd doen rijden. (aarde, aardsgerichtheid)

Wij waren in het vuur en in het water gekomen, (bekering en beproeving in vuur en water)

maar U hebt ons uitgeleid naar de overvloed. (resultaat is bevrijding)

Link naar bericht
Deel via andere websites

BvB,

De ware God schiep dmv zijn heilige geest, de grootste kracht in het universum.....

Gen.1:2.......De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte; en Gods werkzame kracht (Gods heilge geest)bewoog zich heen en weer over de oppervlakte van de wateren.

De Bijbel Gods Woord is ook door heilige geest geïnspireerd......

(2 Timotheüs 3:16, 17) De gehele Schrift is door God geïnspireerd....

In deze tijd schenkt God zijn heilige geest om zijn voornemen bekend te laten maken door predikers van het Goede Nieuws. Zij prediken Gods Koninkrijk in handen van Jezus Christus, zijn hemelse regering is het middel waardoor God zijn naam zal zuiveren en mensen zal zegenen.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid