Spring naar bijdragen

Homo/Samenwonen toegestaan!


Aanbevolen berichten

De katholieke kerk zet de deur open voor homoseksuelen en mensen die samenwonen of zijn gescheiden. In een officieel verslag wordt een radicale koerswijziging van Rome zichtbaar.

Het is maar een tussenstand, maar er wordt al gesproken over ‘een pastorale aardbeving’. Bisschoppen uit heel de wereld zijn vorige week zondag in Rome begonnen aan een bijzondere synode over het gezin. Dat gebeurt achter gesloten deuren. Maar in de officiële samenvatting van een week praten wordt duidelijk dat onder regie van paus Franciscus een enorme ommezwaai aan de gang is.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/14/kat ... nwonenden/

Ik was benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Laten we eerst maar de officiële documenten afwachten. De media heeft het niet zelden ontzettend fout met betrekking tot de katholieke Kerk.

Van een radicale koerswijziging zal dan ook geen sprake zijn dat hebben de bisschoppen eerder al kenbaar gemaakt. Laat staan een pastorale aardbeving aangezien de pastorale praktijk al veelal zo is. De paus is voorzitter maar mengt zich bewust inhoudelijk niet al te veel in de gesprekken die verschillende groepen voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Synodevaders sturen tussenrapport bij

Met een aantal flinke aanpassingen op de tussenreportage hebben de synodevaders dinsdag gereageerd op de golf van kritiek die maandag vooral in behoudende kring was ontstaan.

De samenvatting van de besprekingen van de eerste week van de gezinssynode zorgde maandag voor veel publiciteit en misverstanden. Zo meenden veel media uit het document te kunnen afleiden dat de Kerk minder afwijzend zou staan tegenover homoseksualiteit en ongehuwd samenwonen.

Slechts een werkdocument

Op verzoek van het synodesecretariaat benadrukte de Vaticaanse woordvoerder Federico Lombardi dat aan het document niet meer gewicht moet worden gehecht dan dat het heeft. Het is slechts een werkdocument dat de besprekingen van de eerste week samenvat en nu als discussiestuk dient voor de werkgroepen. De resultaten daarvan worden komende donderdag tijdens een plenaire zitting gepresenteerd.

Aanvullingen nodig

Lombardi liet ook weten dat de omstreden tussenrapportage onderwerp van discussie was geweest onder de synodevaders. Die waren over het algemeen positief over het stuk, maar vonden wel dat er aanvullingen nodig waren alvorens in de werkgroepen ingebracht te kunnen worden.

Dank voor trouw

"Terwijl de Kerk degenen in moeilijkheden moet verwelkomen zou het zinvol zijn uitgebreider te spreken over de gezinnen die trouw blijven aan de leer van het Evangelie, en hen te danken en te bemoedigen voor het getuigenis dat zij geven. Vanuit de Synode werd nog duidelijker dat het onverbrekelijke, gelukkige en altijd trouwe huwelijk prachtig, mogelijk en aanwezig is in de samenleving", aldus de verklaring. Daarmee moet een "bijna exclusieve focus op onvolkomen gezinssituaties" worden voorkomen.

Verheldering

Andere voorstellen betroffen meer nadruk op het thema vrouwen, hun bescherming en hun grote betekenis voor het doorgeven van het leven en het geloof. Ook de rol van grootouders en de betekenis van het gezin als huiskerk verdienen meer aandacht, aldus de synodevaders. Nadrukkelijk wensen zij een verheldering van het gebruikte begrip 'gradueel', waarmee uitdrukkelijk de betekenis van geleidelijk groei wordt bedoeld en niet die van een statische situatie van wat haalbaar wordt geacht. Ook werd opgemerkt dat het woord 'zonde' vrijwel niet voorkomt in het stuk.

Onjuist indruk vermijden

Met betrekking tot homoseksuelen werd onderstreept dat zij zich welkom moeten kunnen voelen, maar zo dat de indruk moet worden vermeden dat hun seksuele oriëntatie als positief wordt beoordeeld. Dezelfde zorgvuldigheid geldt tegenover ongehuwd samenwonenden. Tal van andere aanvullingen betroffen onder meer aandacht voor polygamie, geboorteregeling en de rol van het gezin voor de evangelisatie. De synode wordt komende zondag afgesloten. Daarbij zal geen slotverklaring worden afgegeven, maar wel een document dat dient als basis voor de vervolgsynode die in oktober volgend jaar zal plaatsvinden.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... apport-bij

Link naar bericht
Deel via andere websites
'God is the God of the law, but is also the God of surprises. God is always new'. God past zijn inzichten aan?

't is ook nooit goed hè...

Verrassende en positieve ontwikkeling! Het zou mooi zijn als de kerk ruimte schept voor deze groep, gezien de bagger die men vaak ook over zich heen krijgt vanuit christelijke hoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap Ursa wel. We klagen als mensen uit de bijbel halen dat homo's niet mogen trouwen, dat homoseksualiteit slecht/zondig is, etc. Nu verandert er een keer iets en "klagen" we weer. Dit is echter een andere vorm van "klagen", namelijk opmerken dat de God van de Paus niet overeenkomt met die van de bijbel. Dat neemt niet weg dat ik (en Hitchens waarschijnlijk ook) blij zijn met deze verandering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap Ursa wel. We klagen als mensen uit de bijbel halen dat homo's niet mogen trouwen, dat homoseksualiteit slecht/zondig is, etc. Nu verandert er een keer iets en "klagen" we weer. Dit is echter een andere vorm van "klagen", namelijk opmerken dat de God van de Paus niet overeenkomt met die van de bijbel. Dat neemt niet weg dat ik (en Hitchens waarschijnlijk ook) blij zijn met deze verandering.
Ik klaag niet, ik stel een vraag. Dat is dus verkeerd opgevat door Ursa. Als hieruit blijkt dat de paus van mening is dat God zijn inzichten aanpast dan vind ik dat op z'n minst opvallend te noemen. En ja, ik ben blij met de ontwikkeling.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo kwam het iig wel op me over, zoals Ursa het zegt. Dus dat het nooit goed is. Beetje als een stok zoeken om maar mee te kunnen slaan.

Overigens in zijn algemeenheid: Het idee dat de katholieke kerk nooit wat zou veranderen is een karikatuur dat zowel historisch als theologisch nergens op slaat. Als dat zo zou zijn dan had je ook geen concilies, synodes en meer van dat soort dingen nodig. De Katholieke Kerk kent wat zaken die ze als universele geloofswaarheden ziet en al dan niet in de dogmatiek verankert ligt. Maar dat alles een dogma zou zijn. De RKK worstelt al tweeduizend jaar met die geloofswaarheden te vertalen en vorm te geven in een altijd veranderende cultuur, de ene keer succesvoller (en beter) dan de andere keer.

Bij deze synode niet anders. Je moet echt niet gaan denken dat de dogmatiek van het sacramentele huwelijk op de schop gaat. De zaken liggen wat dit betreft veel meer in hoe je dit vertaalt naar onze tijd en de pastorale omgang met mensen die buiten de boot dreigen te vallen.

Maar wellicht is een lekker simpel beeld van dat theologie vooral of postmoderne private meningen zijn, of een soort Goddelijk citaten boek is, wel makkelijker mee te dealen, ook al is het dan slechts een stropop waarmee je dealt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wellicht is een lekker simpel beeld van dat theologie vooral of postmoderne private meningen zijn, of een soort Goddelijk citaten boek is, wel makkelijker mee te dealen, ook al is het dan slechts een stropop waarmee je dealt.
Wie heeft dat beeld dan? Ben benieuwd.

Overigens ging mijn vraag over God, jouw antwoord gaat over de katholieke kerk. Interessant wellicht, maar niet wat ik nou per se wilde weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie heeft dat beeld dan? Ben benieuwd.

Onder andere jij.

Maar goed, misschien dat ik je verkeerd interpreteer.

'God is the God of the law, but is also the God of surprises. God is always new'. God past zijn inzichten aan?

Wat versta jij onder inzichten en wat geeft je de indruk dat de paus dat bedoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie heeft dat beeld dan? Ben benieuwd.

Onder andere jij.

Maar goed, misschien dat ik je verkeerd interpreteer.

Wellicht dat je zelf een stropop hebt gemaakt van mijn ideeën en daarop reageert? In dat geval is het een gevalletje pot verwijt de ketel natuurlijk.
'God is the God of the law, but is also the God of surprises. God is always new'. God past zijn inzichten aan?

Wat versta jij onder inzichten en wat geeft je de indruk dat de paus dat bedoelt?

In het interview in de NRC staat een quote van de paus, waarin hij het heeft over God. Waarin hij zelf de veranderingen die plaatsvinden nuanceert:

'God is the God of the law, but is also the God of surprises. God is always new; he never denies himself, he never says that what he had said is wrong, but he always surprises us.'

Mijn vraag is wat de paus bedoelt met dat 'God altijd nieuw is'. Ik vertaal dat vrij naar: God vernieuwt zich. En als God zich vernieuwt betekent dat een verandering tov een oude situatie. Dus is mijn vraag: past God zijn inzichten aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
'God is the God of the law, but is also the God of surprises. God is always new'. God past zijn inzichten aan?[/quote]

Neen dat doet God niet,

Dat doen mensen wel en de geschiedenis is vol van dergelijke veranderingen die men dan wel in Gods schoenen probeert te schuiven.

De verrassingen die er zijn komen dan ook niet van God maar van mensen die menen dat ze God vertegenwoordigen op deze planeet en dan ook menen de autoriteit te bezitten om duidelijke uitspraken van Zijn Woord naar eigen inzicht te interpreteren en/ of te wijzigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of deze veranderingen juist richting een beter beeld gaan van wat God wilt, of juist niet, Bernard. Het lijkt in ieder geval steeds meer op 'heb je naasten lief': geen stenigen meer, geen slavernij meer, homo-acceptatie, meer gerespecteerde positie van de vrouw...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is of deze veranderingen juist richting een beter beeld gaan van wat God wilt, of juist niet, Bernard. Het lijkt in ieder geval steeds meer op 'heb je naasten lief': geen stenigen meer, geen slavernij meer, homo-acceptatie, meer gerespecteerde positie van de vrouw...

Ik denk dat het eerder de richting uitgaat van "bovenal bemin de mens" in de plaats van "bovenal bemin en geef de eer aan uw God."

Als men het tweede doet dan houdt dit automatisch rekening met de mens. omgekeerd echter als men de mens op de eerste plaats zet dan wordt meestal de wil van God genegeerd, afgebroken of gewijzigd

Link naar bericht
Deel via andere websites

B0QI3uqCYAEBVfD.png:large

http://www.huffingtonpost.com/2014/10/1 ... 08300.html

Dus.... Homo's toch niet zo welkom en gescheiden en hertrouwde katholieken kunnen tóch geen communie doen.

Verrassend? Beetje, had iets meer vertrouwen door de nieuwe Paus, maarja Franciscus is eigenlijk gewoon een grote PR stunt, dus eigenlijk niet verrassend. Daarmee bedoel ik dat het aan de buitenkant allemaal leuk en aardig lijkt, maar het is eigenlijk gewoon een 'pakketje schroot met een dun laagje chroom'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net zoiets als De Speld?

Dus.... Homo's toch niet zo welkom en gescheiden en hertrouwde katholieken kunnen tóch geen communie doen.

Iedereen is welkom in de katholieke Kerk. Wij zijn allen zondaars maar God zal ons nooit in de steek laten.

http://www.bisdomgroningenleeuwarden.nl/?O=1584&Page=2

Verrassend? Beetje, had iets meer vertrouwen door de nieuwe Paus,

Als je je er enigszins in verdiept had dan had je geweten dat de paus inhoudelijk zich er niet zo mee bemoeid heeft. Hij heeft de synode bijeengeroepen en zit het voor. Dat is het zo'n beetje. Daarnaast heb je natuurlijk te maken met een wereldkerk, bisschoppen uit Azië en Afrika hebben evengoed invloed als bisschoppen uit Europa.

Maar goed, de schreeuwers vragen om zich te verdiepen in een onderwerp alvorens te gaan lopen schreeuwen is natuurlijk te veel gevraagd.

maarja Franciscus is eigenlijk gewoon een grote PR stunt, dus eigenlijk niet verrassend. Daarmee bedoel ik dat het aan de buitenkant allemaal leuk en aardig lijkt, maar het is eigenlijk gewoon een 'pakketje schroot met een dun laagje chroom'.

Dat mag je vinden, het komt verder niet bijster intelligent over maar ach ieder zijn ongenuanceerde en op gebrekkige informatie gebaseerde mening natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan die kerk blijven goedpraten natuurlijk, dat mag, komt niet erg slim over maar ach.

Welke gebrekkige informatie? Een mening is het wel ja. Ja, dat de Paus weinig echte invloed heeft gehad in dit proces (en daarbuiten) snap ik. Daarom is het ook alleen maar een rookgordijn; Paus Frank heeft als belangrijkste taak om die wanvertoning van een Kerk te maskeren met zijn progressieve praatjes en uitstraling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kan die kerk blijven goedpraten natuurlijk, dat mag, komt niet erg slim over maar ach.

Ik hoef niets goed te blijven praten. Maar je gebrek aan kennis lokt een weerwoord uit.

Welke gebrekkige informatie? Een mening is het wel ja. Ja, dat de Paus weinig echte invloed heeft gehad in dit proces (en daarbuiten) snap ik. Daarom is het ook alleen maar een rookgordijn; Paus Frank heeft als belangrijkste taak om die wanvertoning van een Kerk te maskeren met zijn progressieve praatjes en uitstraling.

Dat snap je? Uit je reactie bleek dat je schijnbaar hoge verwachtingen had. Het is overigens paus Fransicus, dat je hem neerbuigend paus Frank meent te moeten noemen geeft wel de zwakte van je punt aan. Je bent hier slechts om te trollen. Je gebrek aan kennis van het pausschap, de invloed van de paus op de Kerk, concilies en de katholieke Kerk is lachwekkend. Verdiep je eens in zaken waarvan je denkt dat je je mening over dit forum moet uitstorten. Dit staat gewoon ontzettend dom, beneden je niveau neem ik aan. Ik ben er nu al klaar mee in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik had hoge verwachtingen dat de gene, waarvan de betreffende bisschoppen geloven dat hij de plaatsvervanger van God op aarde is, wel enige overtuigingskracht had. Gek hè? Maar nee, hij heeft dus echt niets te vertellen en is dus puur PR. Dat mensen de praktijken van die organisatie goedpraten of zelfs goedpraten en blijven steunen kan ik helemaal boos om worden, daarom dus ook maar even een half uur gewacht met reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja ik had hoge verwachtingen dat de gene, waarvan de betreffende bisschoppen geloven dat hij de plaatsvervanger van God op aarde is, wel enige overtuigingskracht had. Gek hè?

Het feit dat je denkt dat bisschoppen geloven dat de paus de plaatsvervanger is van God op aarde is al te lachwekkend voor woorden. Maar ga vooral door met jezelf ongeloofwaardig maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou wellicht kun je Humanist verwijten niet zo veel van de RK af te weten, en ik geloof ook zeker dat de media een op sensatie beluste machine is, maar ik ben ool teleurgesteld. Had er meer van verwacht.

En de paus wordt toch wel degelijk als plaatsvervanger van Jezus oftewel God gezien? Staat het volgende niet in de catechismus: De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele Kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid